Canon RP akun tyhjentyminen

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
leonardo+

Canon RP akun tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja leonardo+ »

Canon RP:n akun varaus kuluu pikkuhiljaa vaikka kamera on sammutettuna katkaisijasta. Onko muilla samanlaista ongelmaa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mvert

Re: Canon RP akun tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja mvert »

Onko bluetooth ja wifi päällä? Ainakin tuo bluetooth taitaa pysyä aktiivisena vaikka virta olisi katkaistu kytkimestä. Mulla varaus on säilynyt suurin piirtein samana pari kuukautta, kun kamera ollut käyttämättömänä.
CaNi

Viesti Kirjoittaja CaNi »

Tarkistin juuri akun latautumiskyvyn: täydet 3 vihreätä palkkia, ei ongelmia enkä muutenkaan ole huomannut akun toiminnassa mitään poikkeavaa.
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Kyllä se mullakin hiipuu vitriinissä, jos on pitkään käyttämättömänä. Vara-akusta en ole vielä varma, kun se on menneen kesän hankinta. Edeltävien kameroiden kohdalla niin yleinen ilmiö, että pidän ominaisuutena enkä ongelmana. Pitää tosin käydä kurkkaamassa noita mainittuja asetuksia, kun mulla ei ole niille muutenkaan mitään käyttöä.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

RP:n akku kestää minulla vitriinissä olevassa kamerassa paljon pidempään kuin 7D2 ja 5D4. Noissa jälkimmäisissä se etsimen lisätietonäyttö vie ilmeisesti jonkin verran akkua, vaikka virtakytkin on off asennossa. Tuon voi todeta kun katsoo niiden peilietsimen läpi ilman akkua ja akku paikallaan. Kuva kirkastuu akun kanssa selkeästi.

Silloin kun tuosta RP:stä on nuo bluetooth ja wifi asetuksista pois päältä, niin en ole tuossa muutamassa kuukaudessa huomannut akun hiipumista. Sitä tosin hieman vaikeuttaa akun varauksen esittäminen vain neljällä palkilla, ilman tarkempia prosentteja varauksesta. Sellaisen huomion olen myös RP:n kanssa tehnyt, että on ihan se ja sama onko virtakytkin on vai off asennossa. Ei ole merkitystä akun kulutukseen, jos kamera saa mennä lepotilaan.

Millaista aikaa leonardo+ tarkoitat tuolla hiipumisella?
leonardo+

Kiitoksia vastauksista.
Bluetooth ja wifi on pois päältä. Akun varaus tippuu 2 pykälää vajaassa kuukaudessa. Akku on Canonin alkuperäinen. Pitää vielä testata tarvike akulla tekeekö samalla tavalla.
CaNi

Viesti Kirjoittaja CaNi »

Oletko tarkistanut jo akun latautumiskyvyn ( ohjekirja sivu 381), jos vain yksi palkki niin akku vaihtoon.
Tony_A

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Mullakaan ei mitenkään havaittavasti akun varaus RP:ssä vähene laukussa seistessään. WiFi ja Bt poissa päältä oletuksena aina.

Sen sijaan olen pitkään ihmetellyt tuota RP:n akun varaustilan näyttöä. Aika usein tuntuu, että tippuu suoraan kahdesta palkista tyhjäksi. Kahdella orkkisakulla näyttäisi olevan sama käyttäytyminen. Alkuun haittasi, mutta nykyään, kun asian tiedostaa, sen kanssa pärjää kyllä (vara-akku siis taskussa).
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
mirrored

Viesti Kirjoittaja mirrored »

mvert kirjoitti:RP:n akku kestää minulla vitriinissä olevassa kamerassa paljon pidempään kuin 7D2 ja 5D4. Noissa jälkimmäisissä se etsimen lisätietonäyttö vie ilmeisesti jonkin verran akkua, vaikka virtakytkin on off asennossa. Tuon voi todeta kun katsoo niiden peilietsimen läpi ilman akkua ja akku paikallaan. Kuva kirkastuu akun kanssa selkeästi.
Peilijärkkärit asian vierestä, mutta mielenkiintoista! Olin jo kirjoittamassa tähän että hyvin ovat erikoisia nuo Canonit ja että Nikonilla olen vastaavan huomannut vain malliston halvimmissa D3000 ja D5000 sarjoissa, joissa myös ilmoitetaan olevan penta-peili pentaprisman sijaan. (penta mirror vs penta prism) Olen tuota ihmetellyt miten on mahdollista että optisen etsimen kuva on himmeämpi ilman virtaa.

Nyt kuitenkin kokeilin D810:llä ottaa akun pois. Toden totta, siinä tapahtuu samanlainen pimentyminen kuin kevytmalleilla virtakytkimellä. Eikä kyse ole (NIkonilla) himmentimestä koska aukko on täysi koko ajan. Myös ilman objektiivia himmenee!

Mitenhän se on mahdollista, en voi käsittää. Siis mikä on erona perinteiseen SLR rakenteeseen joka ei ole virtariippuvainen.

Virrankulutuksessa kamera käyttämättä voin kuitenkin sanoa että D810:ssä pysyy virta niin hyvin etten ole edes epäillyt eroa irrallaan säilytetyn akun itsepurkautumiseen. Z6 tuntuisi olevan hyvinkin sama, noin kuitenkaan testaamatta asiaa. Kamera käyttämättä siis. Ja voi olla virtakytkin on, eipä se selvää eroa näytä että kamera on itsensä sammuttanut.
mirrored

leonardo+ kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.
Bluetooth ja wifi on pois päältä. Akun varaus tippuu 2 pykälää vajaassa kuukaudessa. Akku on Canonin alkuperäinen. Pitää vielä testata tarvike akulla tekeekö samalla tavalla.
Nuo pykälät on mitä on.

Ja toisaalta akkua ei ole paras säilyttää täydessä latingissa. Itsepurkautuminen on voimakkainta täydellä akulla ja myös akun käyttökaarelle ei täysi lataus tai "ylilataus" ole parasta. (Liiallinen purkaantuminenkaan ei ole hyväksi, mutta tämä on yleensä laitteissa estetty.)

Pitkään seissyt akku toimii myös erilailla alkuun kun sitä taas ruvetaan käyttämään. Siis purku-lataus syklit 'vetreyttää'. Vähän kuin lihas, venyttely ja liikunta.
mirrored

mirrored kirjoitti:
leonardo+ kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.
Nuo pykälät on mitä on.

Ja toisaalta akkua ei ole paras säilyttää täydessä latingissa. Itsepurkautuminen on voimakkainta täydellä akulla ja myös akun käyttökaarelle ei täysi lataus tai "ylilataus" ole parasta. (Liiallinen purkaantuminenkaan ei ole hyväksi, mutta tämä on yleensä laitteissa estetty.)

Pitkään seissyt akku toimii myös erilailla alkuun kun sitä taas ruvetaan käyttämään. Siis purku-lataus syklit 'vetreyttää'. Vähän kuin lihas, venyttely ja liikunta.
Mieluummin siis käyttää kameraa ja palkkien sijaan laskee paljonko kortille sai kuvattua ilman latausta. Kun akun sitten lataa, voi se jo olla paljon toimivampi kuin alussa. Liika lataus purkamatta ... nou nou.

Toki voihan se olla ihan huonokin. Kunhan erään huomion sanoin.
JKT

Viesti Kirjoittaja JKT »

Oliko optiikkaa kiinni? Aiemmin minulla oli yksi putki, joka selkeästi kulutti virtaa enemmän kuin muut, vaikka virta oli poissa päältä. Tuo tosin oli EF runkoja.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Onko kamera kastunut? Tai akku muuten lennellyt ympäriinsä? Minulla tuli 2016 K-1:n mukana akku, mikä oli paketista huonompi kuin usean vuoden vanha K-5:n seuraksi aikanaan hankittu D-Li90 vara-akku.

D800E plumpsahti jokeen 2012 ja toimi pari päivää kunnon kuivattelun jälkeen mutta oireet oli ennen purkutuomiota sellaiset, että täyteen ladattu akku tyhjeni tunneissa vaikka kamerassa oli virrat pois.
jaeaetee

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

mirrored kirjoitti: Olen tuota ihmetellyt miten on mahdollista että optisen etsimen kuva on himmeämpi ilman virtaa.

Nyt kuitenkin kokeilin D810:llä ottaa akun pois. Toden totta, siinä tapahtuu samanlainen pimentyminen kuin kevytmalleilla virtakytkimellä. Eikä kyse ole (NIkonilla) himmentimestä koska aukko on täysi koko ajan. Myös ilman objektiivia himmenee!

Mitenhän se on mahdollista, en voi käsittää. Siis mikä on erona perinteiseen SLR rakenteeseen joka ei ole virtariippuvainen.
Monessa kamerassahan on siinä optisessa etsimessä LCD näyttö, siis se on koko etsimen alalla ja sillä näytetään niitä tarkennuspisteitä yms. Se siinä himmenee kun ei ole sähköjä, kiteet menee sellaiseen asentoon että läpi ei tule niin paljon valoa kuin normaalisti.
leonardo+

JKT kirjoitti:Oliko optiikkaa kiinni? Aiemmin minulla oli yksi putki, joka selkeästi kulutti virtaa enemmän kuin muut, vaikka virta oli poissa päältä. Tuo tosin oli EF runkoja.
Itsellä kävi sama ajatus että syy voisi olla tuossa, kokeillaan.
Akun kunto hyvä, tuskin kuvattu 3k kuvaa ja ei mitään mekaanisia vaurioita.
Sekin voisi kyllä olla jota täälläkin sivuttiin tuo palkin tippuminen pari pykälää kerralla joka hämää ja sillä ei olisi sitten itse kuvien oton määrään niin paljon merkitystä.
jkarjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkarjala »

Hieman asian vierestä, miten nämä uudet R sarjan canonit kuluttaa akkua jos ne unohtaa ON asentoon, ja se menee automattiseen power saveen? Onko akku parin päivän päästä tyhjä?

Mun vanha 50D ei tyhjännyt akkua ollenkaan power savessa, mulla oli aina virtakytkin ON asennossa (paitsi lasin/akun vaihdossa), ei taida onnistua nykyvehkeillä?
Matkakertomuksiani osoitteessa http://photos.jpkware.com/
Vastaa Viestiin