Canon 50d ja taipunut CF pinni

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
luu5

Canon 50d ja taipunut CF pinni

Viesti Kirjoittaja luu5 »

Näin on hyvä aloittaa ensimmäinen postitus tälle palstalle... mutta viimeiset löytämäni postaukset tästä asiasta ovat pari vuotta vanhoja joten ajattelin jos jotain päivitystä olisi jollakin.

Ostin viikko sitten uuden 50d:n ja nyt sitten noin 10. kortin vaihdon yhteydessä vääntyi yksi pinni ja kamera ei suostu kortteja lukemaan/kirjoittamaan/alustamaan.

Onkos kenelläkään viimeaikaisia kokemuksia painista JAS:n kanssa tässä asiassa? Sanomattakin on selvää jotta otsasuonissa on painetta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maxi

Viesti Kirjoittaja Maxi »

Yritä ensin vääntää sitä itse takaisin paikoilleen. Ne pinnit kestävät ihmeelisen hyvin taivutusta (kunhan se ei ole lian vääntynyt). Muistaakseni niin olen joskus täällä lukenut että korttipaikan vaihto 20D:ssä maksoi 300€.
Eqs

Viesti Kirjoittaja Eqs »

Huonompi juttu jos pinni on aivan linttana. Hieman vääntyneen pinnin voi saada todella varovasti taivuttamalla kohdalleen. Jos on laaja kotivakuutus, niin sen kautta korjauttaminen voisi olla eräs vaihtoehto.
"VOI SAAKELI TÄTÄ ELÄMÄÄ" - Seppo Taalasmaa.
luu5

Kiitos vastauksista. Kyseinen pinni on suurin piirtein keskimmäinen takarivissä, enkä ymmärrä miten juuri se on mahdollista väärin toimimalla saada vääntymään. Ymmärtäisin joten kuten reunimmaiset. Korteissakin näyttää olevan puhtaat reiät.

Mutta kuitennin se näyttäisi olevan lähes littana eikä ihan helpolla suostunut nousemaan. Kirottua on tämä. Kotivakuutuksessakin taitaa olla noin 500egeä omavastuu, pitänee tarkistaa.
luu5

Eh, epähuomiossa olin laittanut tämän tänne pokkaripuolelle. Jos mode siirtäisi ketjun vaikka tuonne järjestelmädigipuolelle?
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Siirretty.

Digicamera.netin uutisista joulukuu 2003
"JAS Tekniikan veloitus cf-yksikön vaihdosta (pinnit vinossa, kyseessä työpaikan Canon G2) oli yhteensä 173.70 euroa. Osa (CF Unit) maksoi 91.70 euroa, työ 82 euroa, mitään alennusta ei tullut. Kysyin, että jos takuuaikana pinnit vääntyvät, niin joutuuko maksamaan. Kuulemma joutuu. Foorumin puolella yksi Canon A70:n omistaja ei ollut kuitenkaan joutunut maksamaan tästä korjauksesta mitään. Kannattaa vähän katsoa, millaisen cf-kortin (cf=compact flash) oikein ostaa. Esim. Sandiskin korteissa pienet reiät ovat pyöristettyjä, joten kameran cf-kotelon pinnien pitäisi mennä kortin sisään vähän helpommin."
luu5

Nyt on luovutettu JASsille. Laitetaan lopputulos toivottavasti ensiviikolla.
luu5

Ja tyytyväisenä voin sanoa, että kamera tuli viikossa takaisin putsattuna ja päivitettynä, sekä mikä tärkeintä muistikortti yksikkö vaihdettuna. Ja tämä kaikki takuuseen.
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Miksei jo siirrytä SD kortteihin?

Ok- myönnän - CF:ään mahtuu enemmän muistitilaa, mutta ei se ainakaan vielä hinnassa ole näkynyt.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Näitä pinnitaipumia lukiessani aina ihmettelem sitä kehotusta käyttää kortinlukijaa?

Itse käytän USB-piuhaa ja siirrän kuvat sillä.
Mikäli USB-liitin hajoaa, jää kamera vielä toimimaan ja kuvaus jatkuu...ja on vielä sitten se kortinlukija.
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

JiiPeeM kirjoitti:Näitä pinnitaipumia lukiessani aina ihmettelem sitä kehotusta käyttää kortinlukijaa?
Joka vuosi muutama kymmentä ihmistä kuolee ja satoja loukkaantuu jäädessään auton alle suojatiellä. Luulisi ihmisten jo oppivan, että suojateitä kannattaa välttää.
Matti Vuori
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

JiiPeeM kirjoitti:Näitä pinnitaipumia lukiessani aina ihmettelem sitä kehotusta käyttää kortinlukijaa?

Itse käytän USB-piuhaa ja siirrän kuvat sillä.
Kuinka iso kortti sulla on ettei niitä tarvitse kuvatessa vaihtaa?
Toisaalta tiedän yhden joka liimasi luukun kiinni ettei kukaan vaihda korttia pelätessään pinnien vääntyvän.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mvuori kirjoitti:
Joka vuosi muutama kymmentä ihmistä kuolee ja satoja loukkaantuu jäädessään auton alle suojatiellä. Luulisi ihmisten jo oppivan, että suojateitä kannattaa välttää.
Niinpä. Luulisi ihmisten tajuavan että korttisirkus on nimenomaan turvalisuutta ja kätevyyttä. On ne tulevaisuuden vääntyneiden pinnien paikka ikäänkuin tiedossa.

Osa kameroista ei tue pihuhaliikennettä kovinkaan hyvin, joten muoren ehdotus riskinotosta on vain otettava.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

kohan kirjoitti:Kuinka iso kortti sulla on ettei niitä tarvitse kuvatessa vaihtaa?
Eihän se tiukkaan raiskattu JPEG paljoa vie.

Hyvin harvassa ovat kamerat jotka pystyvät edes puoleen vain kohtuunopeiden korttien siirtonopeudesta niin siinähän sitä on mukava odotella sen ison kortin sisällön valumista koneelle.
Tosin sunnuntairäpsijälle tuossa nyt ei varmasti ole ongelmaa.
Hieman toista silloin kun kuvattavan riittäessä mennään vauhdilla satoja kuvia/päivä ja sitten kun pääsee kotiin matkan jälkeen.

bobotti kirjoitti:Miksei jo siirrytä SD kortteihin?
Tekniikaltaan täysi madonsyömä sontaläjä.
Viritetty eteenpäin purkalla ja milloin milläkin yhteensopivuutta katkovalla jeesus-teipillä kun koko viritys on täysin juosten kustu.
Siinä missä rajoittuneesta lähtökohdasta (MMC) viritettyä SD:tä on viety eteenpäin epäyhteensopivalla purkalla aina muutaman vuoden välein 15 vuotta vanhaan CF standardiin on tulossa vasta ensimmäinen yhteensopivuuden rikkova päivitys, siirtyminen PATA-väylästä SATA:an... Eikä PATA-CF:n rajatkaan ole vielä vastassa muutamaan vuoteen.

Fyysisestikin SD on kovin heiveröinen... mutta sehän sopiikin median lellikki-primadonnalle.
CF:ään mahtuu enemmän muistitilaa, mutta ei se ainakaan vielä hinnassa ole näkynyt.
Leivän lailla myyviin halpis-SD:eihin dumpataan varastoista valtavasti hitaita flash-muistipiirejä... tavallisesti myydyt laatu-CF:t kun ovat hieman nopeampia kuin joka kioskissa kasvavat perus-SD:t. (ja sitten päälle se millä tuotteella kauppa/välitysketju milloinkin kilpailee)
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
kohan

E.T kirjoitti:
kohan kirjoitti:Kuinka iso kortti sulla on ettei niitä tarvitse kuvatessa vaihtaa?
Eihän se tiukkaan raiskattu JPEG paljoa vie.

Hyvin harvassa ovat kamerat jotka pystyvät edes puoleen vain kohtuunopeiden korttien siirtonopeudesta niin siinähän sitä on mukava odotella sen ison kortin sisällön valumista koneelle.
Tosin sunnuntairäpsijälle tuossa nyt ei varmasti ole ongelmaa.
Hieman toista silloin kun kuvattavan riittäessä mennään vauhdilla satoja kuvia/päivä ja sitten kun pääsee kotiin matkan jälkeen.
Kuka nyt jpeggejä kuvaa...
16Gb tai isompien korttien purkaminen koneelle kestää tautisen kauan hitailla korteilla, kaapelilla tai hitaalla kortinlukijalla.
Puhumattakaan kuvatessa jos odottelee puskurin tyhjenemistä. 20 - 15 Mpixeliset kennot tuottaa sen kokoista tiedostoa ettei millään hitaalla kortilla viitsi odotella.
5D2 kirjoittaa Sandiskin Ducati 8GB kortille yli 36 MB/s. Sandisk standard 4GB kortille kirjoitus tapahtuu 4 MB/s.
luu5

Onko E.T.:llä CF osakkeita taskussa, kun tuli niin voimakas purkaus...
E.T kirjoitti:Hieman toista silloin kun kuvattavan riittäessä mennään vauhdilla satoja kuvia/päivä ja sitten kun pääsee kotiin matkan jälkeen.
Jos kuvataan satoja kuvia/päivä ja varsinkin RAWta niin kortit täyttyy ja niitä pitää vaihtaa. Tässä tullaan siihen CF kortin surkeuteen, eli vääntyviin aseman pinneihin. /c:stä ovatten sanon minä.
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

luu5 kirjoitti:Tässä tullaan siihen CF kortin surkeuteen, eli vääntyviin aseman pinneihin. /c:stä ovatten sanon minä.
Mites nuo muuten käytännössä pääsevät taipumaan, laittamalla kortti väärinpäin ja käyttämällä voimaa? Onko muita vaihtoehtoja?

Itse mitä tässä olen muutaman vuoden käyttänyt CF -korttia käyttäviä kameroita (Sony & 2kpl Nikon) niin olen aina käyttänyt kortinlukijaa eli ottanut korttia pois ja takaisin kamerasta plus kortinvaihdot vielä päälle. Eli aika helkkarin monta kertaa tuota on tullut tehtyä eikä ole koskaan mikään piikki vääntynyt.

Toki huomenna se sitten tapahtuu kun ääneen menin sanomaan. ;) Mutta välillä näissä tapauksissa mitä lukee tulee mieleen että mistä se oikein johtuu? Eri korteissa "toleransseja" niissä reijissä, tai joidenkin kameroiden korttipaikoissa "väljää"? Vai se kortti tosiaan väärinpäin sisään..?

- Hans
uphouse5

Viesti Kirjoittaja uphouse5 »

hlehtine kirjoitti:
luu5 kirjoitti:Tässä tullaan siihen CF kortin surkeuteen, eli vääntyviin aseman pinneihin. /c:stä ovatten sanon minä.
Mites nuo muuten käytännössä pääsevät taipumaan, laittamalla kortti väärinpäin ja käyttämällä voimaa? Onko muita vaihtoehtoja?

Itse mitä tässä olen muutaman vuoden käyttänyt CF -korttia käyttäviä kameroita (Sony & 2kpl Nikon) niin olen aina käyttänyt kortinlukijaa eli ottanut korttia pois ja takaisin kamerasta plus kortinvaihdot vielä päälle. Eli aika helkkarin monta kertaa tuota on tullut tehtyä eikä ole koskaan mikään piikki vääntynyt.

Toki huomenna se sitten tapahtuu kun ääneen menin sanomaan. ;) Mutta välillä näissä tapauksissa mitä lukee tulee mieleen että mistä se oikein johtuu? Eri korteissa "toleransseja" niissä reijissä, tai joidenkin kameroiden korttipaikoissa "väljää"? Vai se kortti tosiaan väärinpäin sisään..?

- Hans
suunnilleen samat sanat - vuosia käyttänyt cf:a ja aina purkanut erillisellä lukijalla ja välillä pari kertaa päivässä ja useammalla rungolla

ei oo vielä yhtään pinniä edes yrittäny vääntyä - no katotaan huomenna
kohan

uphouse5 kirjoitti: ei oo vielä yhtään pinniä edes yrittäny vääntyä - no katotaan huomenna
Korteissa on eroja sen suhteen kuinka pinnit ohjautuvat samoin kuin käyttäjissä kuinka ronskisti eri asennoissa korttia sisään tungetaan.
luu5

hlehtine kirjoitti:
No sen kerran kun se pinni vääntyi, ei korttia yritetty väärinpäin paikalleen. Sen kun näkisi miten keskeltä saadaan yksi pinni vinoon väärinpäin korttia tunkemalla (tai oikeastaan en halua nähdä).

Toivotaan, että tulevaisuus on suorempi.
Vastaa Viestiin