Canon 5Dmk3
-
Laitampa oman vaatimattoman mielipiteeni tähän.
Myös minua ärsyttää jonkin verran se, että 5D III:n tarkennuspisteet ovat niin keskellä kuva-alaa, vaikka pisteitä on käytössä peräti 61 kpl. Toisessa rungossani, 1D IV:ssä, tarkennuspisteiden (45 kpl) matto kattaa huomattavasti isomman osan kuva-alasta.
Olen harkinnut 1D X:n hankkimista, mutta kun kamerassa on samalla tavalla kuin 5D III:ssa tarkennuspisteet "sumpussa" keskellä kuva-alaa, niin taidan suosiolla tyytyä 5D III + 1D IV parivaljakkoon.
Muutoin 5D III on melkolailla erinomainen kamera. AF on nopea ja ennenkaikkea erittäin tarkka, jopa tarkempi kuin 1D IV:n AF. Kohinoissa 5D III ja 1D IV ovat melko identtiset, 5D III:n ollessa hieman parempi korkeilla ISO-herkkyyksillä.
1D IV:n käyttöergonomia on vähän 5D III:sta parempi, mutta toisaalta 5D III on kevyempi, jopa akkukahvan ja kahden akun kanssa.
Suurin ongelma tänä päivänä on se, että on vaikea päättää kummanko ottaa kuvauskeikalle ykkös- ja kummanko kakkosrungoksi. Molemmat kamerat ovat erinomaisia laitteita, 5D III:ssa miellyttää eniten FF-kenno, kun taas 1D IV:ssä laajempialainen AF-pistematto ja "PRO-fiilis".
Myös minua ärsyttää jonkin verran se, että 5D III:n tarkennuspisteet ovat niin keskellä kuva-alaa, vaikka pisteitä on käytössä peräti 61 kpl. Toisessa rungossani, 1D IV:ssä, tarkennuspisteiden (45 kpl) matto kattaa huomattavasti isomman osan kuva-alasta.
Olen harkinnut 1D X:n hankkimista, mutta kun kamerassa on samalla tavalla kuin 5D III:ssa tarkennuspisteet "sumpussa" keskellä kuva-alaa, niin taidan suosiolla tyytyä 5D III + 1D IV parivaljakkoon.
Muutoin 5D III on melkolailla erinomainen kamera. AF on nopea ja ennenkaikkea erittäin tarkka, jopa tarkempi kuin 1D IV:n AF. Kohinoissa 5D III ja 1D IV ovat melko identtiset, 5D III:n ollessa hieman parempi korkeilla ISO-herkkyyksillä.
1D IV:n käyttöergonomia on vähän 5D III:sta parempi, mutta toisaalta 5D III on kevyempi, jopa akkukahvan ja kahden akun kanssa.
Suurin ongelma tänä päivänä on se, että on vaikea päättää kummanko ottaa kuvauskeikalle ykkös- ja kummanko kakkosrungoksi. Molemmat kamerat ovat erinomaisia laitteita, 5D III:ssa miellyttää eniten FF-kenno, kun taas 1D IV:ssä laajempialainen AF-pistematto ja "PRO-fiilis".
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viesti:
Mulla ei oo mitään järin isoa kokemusta 1 sarjalaisesta, parilla keikalla käyttäny 1div:tä, mutta koon takia dumppasin sen aika nopeasti pois.
Mitä tulee tarkennuspisteisiin niin minusta ne on kyllä aivan tarpeeksi laajalle laitettu. Sen verran laajaksi ettei minun tarvitse tarkennuksen jälkeen enää rajata kuvaa uudestaan vaan pystyn valitsemaan helposti rajauksen jälkeen kohteen mihin haluan tarkennuksen menevän (ja automaattivalotus toimii loistavasti).
Vanhalla vitosella käytännössä et voinut kuin ensin tarkentaa (keskelle) ja sitten rajata kuva joka sitten taas sotki aina automaattisen valotuksen ellei sitten halunnut kuvata monella sormella custom functioneilla ja lukita valotuksia joka tarkennuskerralla mutta ei siitä tullut kuin rävellystä ja liian paljon väärin valottuneita kuvia.
Sitten vielä hupi käytössä en pitkään aikaan ole enää käyttänyt järkkäriä, kun aina kun järkkärin otti kouraan niin joutu säätämään kameraa ja tilanne taas ohi. Nyt se roikkuu hyllyllä Av tilassa autoISO:lla niin saan yhtä nopeasti kuvia kun pokkarilla ja tullut nyt napsittua aivan eri tavalla järkkärilläkin yksittäisiä kuvia mitä aiemmin kuvas aina kännyllä / pokkarilla.
Mitä tulee tarkennuspisteisiin niin minusta ne on kyllä aivan tarpeeksi laajalle laitettu. Sen verran laajaksi ettei minun tarvitse tarkennuksen jälkeen enää rajata kuvaa uudestaan vaan pystyn valitsemaan helposti rajauksen jälkeen kohteen mihin haluan tarkennuksen menevän (ja automaattivalotus toimii loistavasti).
Vanhalla vitosella käytännössä et voinut kuin ensin tarkentaa (keskelle) ja sitten rajata kuva joka sitten taas sotki aina automaattisen valotuksen ellei sitten halunnut kuvata monella sormella custom functioneilla ja lukita valotuksia joka tarkennuskerralla mutta ei siitä tullut kuin rävellystä ja liian paljon väärin valottuneita kuvia.
Sitten vielä hupi käytössä en pitkään aikaan ole enää käyttänyt järkkäriä, kun aina kun järkkärin otti kouraan niin joutu säätämään kameraa ja tilanne taas ohi. Nyt se roikkuu hyllyllä Av tilassa autoISO:lla niin saan yhtä nopeasti kuvia kun pokkarilla ja tullut nyt napsittua aivan eri tavalla järkkärilläkin yksittäisiä kuvia mitä aiemmin kuvas aina kännyllä / pokkarilla.
-
-
- Viesti:
...nyt multa meni kyllä aivan ohi mitä yrität sanoa :DPekkaSav kirjoitti:Ja saman olisit voinut tehdä jo vuodesta 2008 MkII:n hinnalla. ;)okam kirjoitti:Nyt se roikkuu hyllyllä Av tilassa autoISO:lla niin saan yhtä nopeasti kuvia kun pokkarilla ja tullut nyt napsittua aivan eri tavalla järkkärilläkin yksittäisiä kuvia mitä aiemmin kuvas aina kännyllä / pokkarilla.
-
Tarkoittaisiko PekkaSav sitä, että muilla merkeillä on ollut tämän Canonin nykyisen softan kaltainen auto-iso vuodesta suo ja kuokka. Esim Nikon D700 taidetiiin esitellä vuonna 2008.okam kirjoitti:...nyt multa meni kyllä aivan ohi mitä yrität sanoa :DPekkaSav kirjoitti:Ja saman olisit voinut tehdä jo vuodesta 2008 MkII:n hinnalla. ;)okam kirjoitti:Nyt se roikkuu hyllyllä Av tilassa autoISO:lla niin saan yhtä nopeasti kuvia kun pokkarilla ja tullut nyt napsittua aivan eri tavalla järkkärilläkin yksittäisiä kuvia mitä aiemmin kuvas aina kännyllä / pokkarilla.
-
D700 suttu-nikoni?okam kirjoitti:...nyt multa meni kyllä aivan ohi mitä yrität sanoa :DPekkaSav kirjoitti:Ja saman olisit voinut tehdä jo vuodesta 2008 MkII:n hinnalla. ;)okam kirjoitti:Nyt se roikkuu hyllyllä Av tilassa autoISO:lla niin saan yhtä nopeasti kuvia kun pokkarilla ja tullut nyt napsittua aivan eri tavalla järkkärilläkin yksittäisiä kuvia mitä aiemmin kuvas aina kännyllä / pokkarilla.
-
Onkohan millään merkillä auto-ISO:oon liitetty valotuksenkorjaus?nomad kirjoitti:Tarkoittaisiko PekkaSav sitä, että muilla merkeillä on ollut tämän Canonin nykyisen softan kaltainen auto-iso vuodesta suo ja kuokka. Esim Nikon D700 taidetiiin esitellä vuonna 2008.okam kirjoitti:...nyt multa meni kyllä aivan ohi mitä yrität sanoa :DPekkaSav kirjoitti: Ja saman olisit voinut tehdä jo vuodesta 2008 MkII:n hinnalla. ;)
Kamerassa pitäisi olla kuvausmoodivalinnassa Av, Tv ja ISO moodit, jolloin kussakin moodissa kolmesta muuttujasta kaksi säädettäisiin itse ja kamera arpoisi kolmannen. Valotuksenkorjauksen voisi tehdä jokaisessa moodissa. M-asento olisi sitten täysmanuaali.
-
Kyllä valotuksenkorjaus ainakin Nikonissa toimii. Esim niin, että on M-tila päällä ja AutoISO. Käytännössä kuin ISO-prioriteettiautomaattivalotus.linko2 kirjoitti:Onkohan millään merkillä auto-ISO:oon liitetty valotuksenkorjaus?nomad kirjoitti:Tarkoittaisiko PekkaSav sitä, että muilla merkeillä on ollut tämän Canonin nykyisen softan kaltainen auto-iso vuodesta suo ja kuokka. Esim Nikon D700 taidetiiin esitellä vuonna 2008.okam kirjoitti: ...nyt multa meni kyllä aivan ohi mitä yrität sanoa :D
Kamerassa pitäisi olla kuvausmoodivalinnassa Av, Tv ja ISO moodit, jolloin kussakin moodissa kolmesta muuttujasta kaksi säädettäisiin itse ja kamera arpoisi kolmannen. Valotuksenkorjauksen voisi tehdä jokaisessa moodissa. M-asento olisi sitten täysmanuaali.
-
Oletteko muuten 5D III:n käyttäjät huomanneet, että kamera tekee melkoisen paljon (juova)kohinaa matalilla ISO-herkkyyksillä kuvassa olevilla tasaisilla tummilla alueilla?
En tiedä vaikuttaako asiaan se, että "ensisijainen huippuvalotoisto" on käytössä? Itse olen kuvannut pelkkää RAW:ia ja käsitellyt kuvat LR 4.1:llä.
Onko tämä ongelma mahdollisesti vika vai ominaisuus vai vaikuttaako tuo D+ moodin käyttö asiaan? Vai korjaantuuko ongelma mahdollisesti LR 4:n tulevilla päivityksillä?
Oma runkoni on aivan ensimmäisiä kappaleita, joita maahan tuli keväällä.
En tiedä vaikuttaako asiaan se, että "ensisijainen huippuvalotoisto" on käytössä? Itse olen kuvannut pelkkää RAW:ia ja käsitellyt kuvat LR 4.1:llä.
Onko tämä ongelma mahdollisesti vika vai ominaisuus vai vaikuttaako tuo D+ moodin käyttö asiaan? Vai korjaantuuko ongelma mahdollisesti LR 4:n tulevilla päivityksillä?
-
-
Hinta näköjään on menossa edelleen alaspäin, nyt noin 2900 EUR:
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/784342
Tosin Magnet ja FirstHand on vähän uudempia kauppoja, joten miten lienee toimitusten onnistuminen?
Kohta pitänee itsekin laittaa kamera hankintaan kun hinta vielä vähän laskee...
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/784342
Tosin Magnet ja FirstHand on vähän uudempia kauppoja, joten miten lienee toimitusten onnistuminen?
Kohta pitänee itsekin laittaa kamera hankintaan kun hinta vielä vähän laskee...
-
Ongelma ei liity 5D IIIseen erityisesti, vaan tohon "ensisijaiseen huippuvalotoistoon". LR ei sitä ymmärrä, DPPeen kanssa pitäs onnistua paremmin.spege kirjoitti:Oletteko muuten 5D III:n käyttäjät huomanneet, että kamera tekee melkoisen paljon (juova)kohinaa matalilla ISO-herkkyyksillä kuvassa olevilla tasaisilla tummilla alueilla?
Joku vois kyllä kertoa tarkemmin, että miten tätä asetusta kannattaa käyttää. Jos nyt sitten kannattaa.
-
- Viesti:
Sepä.harva kirjoitti:Ongelma ei liity 5D IIIseen erityisesti, vaan tohon "ensisijaiseen huippuvalotoistoon". LR ei sitä ymmärrä, DPPeen kanssa pitäs onnistua paremmin.spege kirjoitti:Oletteko muuten 5D III:n käyttäjät huomanneet, että kamera tekee melkoisen paljon (juova)kohinaa matalilla ISO-herkkyyksillä kuvassa olevilla tasaisilla tummilla alueilla?
Joku vois kyllä kertoa tarkemmin, että miten tätä asetusta kannattaa käyttää. Jos nyt sitten kannattaa.
-
harva kirjoitti:spege kirjoitti:Oletteko muuten 5D III:n käyttäjät huomanneet, että kamera tekee melkoisen paljon (juova)kohinaa matalilla ISO-herkkyyksillä kuvassa olevilla tasaisilla tummilla alueilla?
Ongelma ei liity 5D IIIseen erityisesti, vaan tohon "ensisijaiseen huippuvalotoistoon". LR ei sitä ymmärrä, DPPeen kanssa pitäs onnistua paremmin.
D+ vaikuuttaa minusta vain jpg-kuvauksessa. Dpp osaa lukea raw-kuvasta d+ toiminnon. Käytännössä raw-kuvassa d+ täysin turha.
Minä en ole huomannut matalalilla ISOilla viivakohinaa. Minullakin on ensi erän Markku, tosin Saksan tuonti.
-
Tuntuu vaikuttavan tuo D+ (ensisijainen huippuvalotoisto) myös RAW-kuvissa. Jos RAW-kuvissa LR4:llä nostaa kunnolla varjoalueita, niin D+ kuvissa juovakohinaa (banding) on hemmetisti, mutta ilman D+:aa juovia ei juurikaan esiinny, vaikka kuinka rajusti kaivaa sävyjä tummilta alueilta.camcam kirjoitti:D+ vaikuuttaa minusta vain jpg-kuvauksessa. Dpp osaa lukea raw-kuvasta d+ toiminnon. Käytännössä raw-kuvassa d+ täysin turha.
Minä en ole huomannut matalalilla ISOilla viivakohinaa. Minullakin on ensi erän Markku, tosin Saksan tuonti.
Vaikuttaa siltä, että tuo D+ on RAW-kuvaajalle täysin turha ominaisuus. Osaako joku kylän viisas kertoa että onko tuo D+ tarkoitettu vain jpg-kuvaajia varten ??
-
Minusta 5D III:n hinta on jo nyt liian halpa! Kohta kaiken maailman janipettereilläkin on varaa ostaa huippukamera. :-(emis kirjoitti:Mihinkähän hintaluokkaan tulee tämä runko asettumaan, kunhan tuo hinnankehitys alaspäin hidastuu? Enemmän näitä seuranneilla ehkä jotain arveluja varmaan on.
-
Rajalakin on pudottanut 5D mk III:n hinnan alle 3000 euroon. Kolmosen hintalappu näyttää lähes identtiseltä kuin 5D mk II + 24-105mm-kitin.spege kirjoitti:Minusta 5D III:n hinta on jo nyt liian halpa! Kohta kaiken maailman janipettereilläkin on varaa ostaa huippukamera. :-(emis kirjoitti:Mihinkähän hintaluokkaan tulee tämä runko asettumaan, kunhan tuo hinnankehitys alaspäin hidastuu? Enemmän näitä seuranneilla ehkä jotain arveluja varmaan on.
-
5D:hän on harrastajan kamera. Erottuakseen janipettereistä vihreä/punarenkaisen objektiivin perään pitää hankkia ykkössarjan runkoja...spege kirjoitti:Minusta 5D III:n hinta on jo nyt liian halpa! Kohta kaiken maailman janipettereilläkin on varaa ostaa huippukamera. :-(emis kirjoitti:Mihinkähän hintaluokkaan tulee tämä runko asettumaan, kunhan tuo hinnankehitys alaspäin hidastuu? Enemmän näitä seuranneilla ehkä jotain arveluja varmaan on.
emis:n kysymykseen heitän arvauksen, että hinta tasaantunee jonnekin 2500 EUR luokkaan ennen vuoden vaihdetta.