Fuji X-T3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viesti:

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tulipa hyvään saumaan GFX tuki.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
thaimonen

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

timtuun kirjoitti:
thaimonen kirjoitti:No niin musta Fuji x-t3 saapui illasta. Kohta pääsee testailemaan.
Mistä noita jo saa?
Itse Fotomonzasta. Tosin oli ainut musta mikä niille tuli. Hopeana vissiin 3kpl tuli ja niitä saattaa ehkä vielä olla. Itse ennakkotilasin.
Hannula

Viesti Kirjoittaja Hannula »

Sahaaja kirjoitti:Onkos säätörullat nyt muka kehnommat mitä x-t2 mallissa?
Tai mitkä parannukset on huomattavimmat edeltäjään verrattuna?
En ole omistanut X-T2:sta, lähinnä hiplaillut kaupassa. X-T3:ssa rullat ovat hieman napakammat, ja tykkäisin että juuri oikealla tavalla.

Sen mitä pikaseen ehdin lähes tyhjällä akulla kokeilla, tarkennus on nyt kohdillaan. Mulla on vain f/1.x-laseja, ja 23-millinen tarkentaa määrätietoisesti ja epäröimättä. X-E2:lla oli välillä aikamoista hakemista, mutta ensimmäisen pikakokeilun perusteella tuntuu että näiden hitaammin tarkentavien lasien käyttöalue pompsahti justiin aika kivasti. Ulos en ole tätä vielä vienyt, hyvin alustavista testiräpsyistä siis puhutaan. Tarkennusmoottorin mekaaninen ääni ei ole enää läsnä lainkaan samalla tavalla kuin ennen.

Kameran firmiksen voi päivittää kännykkäsoftalla.

Laturi on vihdoinkin johdotonta sorttia.
JyrkiS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyrkiS »

Omakin kolmonen löysi kotiin. Kahteen kertaan, koska ensimmäinen yksilö oli susi suoraan paketista. Näyttö ja etsin näyttivät molemmat kuvaa höystettynä violettivihreiden pystyraitojen kera.

Kokemukset vasta olohuonenäpräilyä, mutta:

Takarulla on minun makuuni liian syvällä rungossa. Nyt kun sitä on jäykistetty X-T2:sta, sen pyörittely on vähän hankalaa. Eturulla on ihan ok, mutta saisi sekin olla jyrkemmin kuvioitu.

Olisin kaivannut X-H1:stä löytyvää CM drive-moodia, nyt kun tässä on fps:ää vähän joka lähtöön. Ja miksi fps:ää ei voi valita portaattomasti? Kovimpien nopeuksien asteikko 10, 11, 20 ja 30 on vähän jyrkkä.

Tarkennuksesta en sano muuta, kuin että 80mm macro tarkentaa nyt yhden (pienen) pisteen jatkuvalla tarkennuksella myös makro-etäisyyksille mitä kakkonen ei suostunut tekemään vaikka AF-S oli samalla etäisyydellä ok. Että jotain on tapahtunut.

X-T2:sta tutut ärsykkeet automaatti-ISOlla ja valotuksen korjauksella ovat yhä tallessa. Näytössä ei välttämättä näy asetettu valotuksen korjausmäärä vaan se tyssää kulloisillakin valotusasetuksilla saavutettavissa olevaan määrään. Eli kun kameran osoittaa johonkin kirkkaampaan saattaa valotuksen korjaus loikata minne sattuu jos rullia erehtyi vatkaamaan liikaa.

My menuun ei vieläkään saa mitä huvittaa. Ja drive-moodit (10, 11, 20, 30) olisi kiva saada q-menuun.

Kääntyvän näytön pystysuunnan lukitusvipu on nyt nappi, joten sitä ei enää tarvitse kynsiä. Jee.

Pikkunapit ovat kauttaaltaan paremmat kuin kakkosessa.

Edit: Evf:n silmäsensori vaikuttaa olevan riittävän nopea nyt, ei tarvinne pakottaa pelkkää evf:ää päälle vauhdikkaammissa tilanteissa.

Enimmäkseen kitinää taas, koska negatiivisuuksista on helpompi kirjoittaa... Pidin kuitenkin X-T2:sta paljon eikä tämä takarullaa lukuunottamatta liene huonompaan suuntaan mennyt. Jospa sitä pääsisi viikonloppuna osoittelemaankin tällä jotain.
Viimeksi muokannut JyrkiS, Loka 04, 2018 22 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viesti:

"Kyll tää auto muuten hyvä ajaa mut toi kytkin ei aina ota." Tässä iteraatiossa panostettiin kropattuun 30fps moodiin näköjään ja siin ohessa meni rautapuoli romuksi.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti:"Kyll tää auto muuten hyvä ajaa mut toi kytkin ei aina ota." Tässä iteraatiossa panostettiin kropattuun 30fps moodiin näköjään ja siin ohessa meni rautapuoli romuksi.
Kauan se kesti ennen kuin se ensimmäinen tyypillinen "väsynyt" viesti tuli, blaaah...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Tiedätkö miten paljon ketuttaa kun kameran rullat jäätyy kiinni pakkasessa? Sen lisäksi että niitä on mahdoton operoida. Jos huoneen lämmössä on vaikeaa käyttää rullia niin mitä hittoa siitä tulee kun ulkona paistaa kuu ja -30c?

Ennemmin turhat funktionapit sentin upotettuna rungon sisään että niitä voi käyttää vain ruuvimeisselillä tökkien kuin skippaavat ja sileät rullat.

Tässä kuvassa Sonin rullat ovat jäätyneet umpeen ja eivät enää pyöri:

Kuva

Oikein tehty säätörulla on suurin piirtein tuon Sonin turhan EVF:n kokoinen halkaisijaltaan. Ei mikään C3-napin levyinen romu mikä lakkaa pyörimästä jos menee yksi hiekka väliin.
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Tosiasia on, että jos Lapin talvessa tosissaan kuvaa ja tekee dokkaria tai luontokuvaa joutuen olemaan pitkät ajat kameran kanssa ulkona pakkasessa, kaikki nää peilittömät voi heti unohtaa. Yksinomaan jo sen vuoksi, että koko on liian pieni eikä säätimiä pysty käyttämään.
Vain kaksi kameraa sopiin noihin oloihin: Canon 1D X ii tai Nikon D5 (myös edeltäjät molemmilta), ehkäpä myös Pentax, josta mulla ei ole kokemusta.
Muut ovat leluja noissa olosuhteissa, eikä niitä sinne ole tarkoitettukaan. Jos et usko, mene ihmeessä kokeilemaan.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Ei noissa keleissä ole pelkästään kamerarungot koetuksella, myös objektiivit saavat oman osansa kylmyydestä. 300/2.8 EF L jäätyi -30° pakkasessa niin ettei sitä pystynyt tarkentamaan enää manuaalisesti, AF koitti tehdä jottain, mutta EOS1:n etsimestäkään ei oikein nähnyt mitään. Mukavia tinttikuvia tuli silti muutamia. Noiden muussinuijien nykyversioista en tiiä ku ei enää oikein pysty kylmässä olemaan, eikä raskaita optiikoita käyttämään.
Maffer
Viesti:

Canon 90mm TS-E toimi täysin moitteetta monta päivää. Jopa sen lukitussysteemi pysyi auki vaikka olikin näpertämistä kun kintaat sai ottaa pois.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Seuraavaksi itketään kun ei kamera toimi Saharassa keskellä hiekkamyrskyä?
Sukeltaakaan sen kanssa ei voi.

Onhan se selvä, ettei tuollaisissa oloissa toimivaa markettikameraa (suoraan) ole. Poikkeusolot ovat aina vaatineet poikkeusratkaisuja ja räätälöintiä.

Saharassakin lopulta voi kuvata hiekkamyrskyä kun tarpeeksi rakentaa kotelointia kameralle. Sukeltaminenkin onnistuu.

Pakkasongelmatkin ovat ratkaistavissa muttei pakasta vedetyllä kameralla. Eihän suurin osa ihmisistä edes mene ulos tuollaisella pakkasella, saati sitten kuvaa. Miksi peruskamerankaan pitäisi olla niihin oloihin suunniteltu?

Jopa mekaaniset kamerat olivat ongelmissa rajummissa olosuhteissa. Puupöntönkin sulkimista täytyy vähän poistella öljyjä jos meinaa noissa oloissa kuvata - eikä tumput kädessä saa edes suljinta avattua.

Joten... Miksi jokaisessa keskustelussa on sama itku kulloisenkin kameran soveltumattomuudesta johonkin ääriolosuhteeseen?
Zone VI
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Komppaan täysin zone6:sta, aina parutaan jostain.

Jos mielikuvituksen taso varioida kuvaustapahtuma olosuhteita/ympäristöä silmälläpitäen +-0 niin nyyh ja voi voi...

Kasvakaa jo arvon valivalivalittajat pikkuhiljaa aikuisiksi.

Käsittämätöntä negatiivista ulinaa, onko kameraa mistä ette olisi löytäneet jotain vikaa ?
Jos hyppysissä se jumalkamera niin hopihopi pois foorumilta parkumasta, kamera ja elämä käteen ja ulos kuvamaan.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

zone6 kirjoitti:Joten... Miksi jokaisessa keskustelussa on sama itku kulloisenkin kameran soveltumattomuudesta johonkin ääriolosuhteeseen?
Siksi, että valittaminen kuuluu merkittävän osan ihmisistä perusluonteeseen. Ja rehellisesti on sanottava, että nykyisistä kameroista ja objektiiveista ei kovin paljoa järjellistä valitettavaa voi keksiä. Ne ovat pitkäälle kehitettyjä tuotteita ja laajasta valikoimasta löytyy jokaisen mieltymyksiin ja maksukykyyn hyviä ratkaisuja. Halvimmatkin aloittelijakitit tuottavat hyvää kuvaa jotakuinkin kaikkiin valokuvan käyttötarkoituksiin kaikkein marginaalisimpia erikoisuuksia lukuunottamatta. Muutama kymmenen vuotta sitten sellaisesta laadusta ja helppoudesta ei edes unelmoitu ammattipiireissäkään. Valituksen aiheen löytämiseksi on mentävä äärimmäisyyksiin.

No, Mafferin kunniaksi on sanottava, että hän sentään näkee vaivaa valitusten aiheiden keksimiseen ja sitä on mielenkiintoista seurata. Moni laiska tyytyy valittamaan netin mittaussivujen tai markkinointivideoiden dataa.
Hannu
hkoskenv

habannaama kirjoitti:Käsittämätöntä negatiivista ulinaa, onko kameraa mistä ette olisi löytäneet jotain vikaa ?
Jos hyppysissä se jumalkamera niin hopihopi pois foorumilta parkumasta, kamera ja elämä käteen ja ulos kuvamaan.
Eipä taida olla (johonkin tiettyyn rakkaaseen kameraan hurahtaneet on toinen porukka). Jos ei muuta vikaa ole, niin luonnonlakien noudattaminen lasketaan viaksi ja tekee kameran sysipaskaksi romuksi, jolla ei tee mitään.

Kuka muka ei haluaisi harrastaa raudanalaiskuvausta valimon sulatusuunissa? Mutta kun *sensuroitu* kamera ei kestä 1500 astetta. Kyllä seuraava markki varmaan kestää, täytyy ainakin ostaa ja kokeilla.
Hannu
Maffer
Viesti:

Ajatelkaa nyt asiaa siltä kantilta, että jos peilittömät on tulevaisuus niin tällä hetkellä se on kuollut ennen syntymistään. Jos kaikki on peilittömiä tulevaisuudessa, on oltava myös sopivia laitteita karuihin olosuhteisiin. Millä himmelillä zone6 aikoo muuttaa tämän Fujin pakkaskelpoiseksi? Näen ratkaisuksi rakentaa erillisen laatikon kameran ympärille missä on sisällä lämmitys ja kontrollien operointi sukelluskotelon kaltaisella ratkaisulla.
hkoskenv

Maffer kirjoitti:Ajatelkaa nyt asiaa siltä kantilta, että jos peilittömät on tulevaisuus niin tällä hetkellä se on kuollut ennen syntymistään. Jos kaikki on peilittömiä tulevaisuudessa, on oltava myös sopivia laitteita karuihin olosuhteisiin. Millä himmelillä zone6 aikoo muuttaa tämän Fujin pakkaskelpoiseksi? Näen ratkaisuksi rakentaa erillisen laatikon kameran ympärille missä on sisällä lämmitys ja kontrollien operointi sukelluskotelon kaltaisella ratkaisulla.
Voinhan minä ajatella, mutta koska oma mukavuudenhaluni pääsääntöisesti estää minua kuvaamasta äärioloissa, en näe sitä omaa harrastustani oleellisesti rajoittavana tekijänä. Olisiko minulta jäänyt 10 kuvaa ottamatta, jos kamera ei inahtaisikaan alle -10 asteessa. Ne ovat hienoja kuvia noin minun mittakaavassani, mutta en minä vedä itseäni kiikkuun siksi, että joudun joskus luopumaan niistä mahdollisuuksista.

Ja olen myös varma siitä, että ne, jotka kuvaavat äärioloissa työkseen tai harrastuksekseen löytävät keinot pitää kamerat käynnissä. Ehkä se lisää vähän vaivannäköä ja valituksia netissä, mutta tuskinpa yksikään kiinnostava kuva jää ottamatta. Sukelluskotelon tapainen järjestely ei luulisi olevan ylivoimainen, ja sellaisia tullee ihan valmiina kaupallisina tuotteina, jos kamerat eivät tosiaan toimi.

Ja jos ajattelen extremeharrastajan näkökulmasta, niin varmaan minä tekniikkaorientoituneena virittelisin joka tapauksessa sellaisia ja olisin luottavaisin mielin, että vehkeet toimivat tulee mitä tulee, ennemmin kuin ostaisin sadatta valmistajan 0 tai -10 C:lle speksaamaa vempelettä ja rukoilisin, että toimi nyt tämän kerran kiitos. Tähtikuvaajilla on ainakin kaikenlaisia virityksiä, jotka lämmittävät, mutta ei liikaa, mikä aiheuttaa suttua kuvaan.
Hannu
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

hkoskenv kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Ajatelkaa nyt asiaa siltä kantilta, että jos peilittömät on tulevaisuus niin tällä hetkellä se on kuollut ennen syntymistään. Jos kaikki on peilittömiä tulevaisuudessa, on oltava myös sopivia laitteita karuihin olosuhteisiin. Millä himmelillä zone6 aikoo muuttaa tämän Fujin pakkaskelpoiseksi? Näen ratkaisuksi rakentaa erillisen laatikon kameran ympärille missä on sisällä lämmitys ja kontrollien operointi sukelluskotelon kaltaisella ratkaisulla.
Voinhan minä ajatella, mutta koska oma mukavuudenhaluni pääsääntöisesti estää minua kuvaamasta äärioloissa, en näe sitä omaa harrastustani oleellisesti rajoittavana tekijänä. Olisiko minulta jäänyt 10 kuvaa ottamatta, jos kamera ei inahtaisikaan alle -10 asteessa. Ne ovat hienoja kuvia noin minun mittakaavassani, mutta en minä vedä itseäni kiikkuun siksi, että joudun joskus luopumaan niistä mahdollisuuksista.

Ja olen myös varma siitä, että ne, jotka kuvaavat äärioloissa työkseen tai harrastuksekseen löytävät keinot pitää kamerat käynnissä. Ehkä se lisää vähän vaivannäköä ja valituksia netissä, mutta tuskinpa yksikään kiinnostava kuva jää ottamatta. Sukelluskotelon tapainen järjestely ei luulisi olevan ylivoimainen, ja sellaisia tullee ihan valmiina kaupallisina tuotteina, jos kamerat eivät tosiaan toimi.

Ja jos ajattelen extremeharrastajan näkökulmasta, niin varmaan minä tekniikkaorientoituneena virittelisin joka tapauksessa sellaisia ja olisin luottavaisin mielin, että vehkeet toimivat tulee mitä tulee, ennemmin kuin ostaisin sadatta valmistajan 0 tai -10 C:lle speksaamaa vempelettä ja rukoilisin, että toimi nyt tämän kerran kiitos. Tähtikuvaajilla on ainakin kaikenlaisia virityksiä, jotka lämmittävät, mutta ei liikaa, mikä aiheuttaa suttua kuvaan.
Samaa mieltä. Vaikka pohjoisessa asunkin ja silloin tällöin käyn jopa pakkasella pihalla, niin ei mun normaalikuvakset vaadi yhtään mitään erityistä kalustolta. Ei edes isompia nappeja. -30 pakkasessa pystyy joka tapauksessa ottamaan sen hetken ajaksi hanskat pois, että säädöt laittaa kohdalle ja se siitä. Näin olen toiminut peilikamerankin kanssa ja tuskin käytäntö ainakaan paremmaksi muuttuu peilittömän kanssa :D Jos se kamera kestää 5-10 kpl 1-30sek valotusta noissa olosuhteissa suurimman osan ajasta kameralaukussa ollen niin se on hyvä. Enkä usko, että olen ainoa yhtä laiska ja mukavuudenhaluinen kuvaaja. Näkyyhän se toki lopputuloksessa mutta silti.

Eiköhän otsikon kamera toimi suht samalla tavalla käyttäjäkunnalleen kuin muutkin kamerat.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Jos siellä ei ole jäätyviä osia objektiiveissa ja sulkimessa, niin eikö tuo onnistu jonkinlaisella pussukalla ja lämpövastuksilla sekä lisä-akulla?

Jos kameran namiskoiden liike ei ole ongelma niin lisävirtaa ja ohuet, lämmitetyt sormikkaat joilla operoida?

Laatikko on ehkä jo vähän overkilliä. Vaan mistäs tietäisin, en kuvaa tuollaisissa oloissa.
Google kuitenkin löytää paljon asiaa Antarctis yms. kuvauksesta ja yleensä se näyttää olevan useammalla rungolla, toisen jäätyessä toinen esiin ja ulkoista lämmitystä.

Ei kai se toivoton ongelma voi olla kun jengi saa yli 20 asteen pakkaseen elinkat ja muutkin viritettyä lämmittimien ja pussien kanssa.

Ja loppuun fuji-linkki, kyllä sekin toimii http://danbaileyphoto.com/blog/yes-the- ... -the-cold/
Zone VI
JyrkiS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyrkiS »

X-T2 kesti itselläkin 4-5 tunnin haahuilut -20 asteen tunturissa ilman mitään ongelmia. Huomattavasti lyhyempi visiitti -30:ssäkin meni ilman mitään ongelmia. Mutta molemmat keissit olivat aika kaukana noista Mafferin ja Dan Baileyn kuurakameroista.
timtuun

Viesti Kirjoittaja timtuun »

JyrkiS kirjoitti: Takarulla on minun makuuni liian syvällä rungossa. Nyt kun sitä on jäykistetty X-T2:sta, sen pyörittely on vähän hankalaa. Eturulla on ihan ok, mutta saisi sekin olla jyrkemmin kuvioitu.

My menuun ei vieläkään saa mitä huvittaa.
Joo ihan samaa mieltä tosta takarullasta. Itse en olisi tuota lähtenyt muuttamaan.

Mä olisin halunnut laittaa kosketusnäytön päälle/pois -kytkimen my menuun. Ei onnistu. :(
Vastaa Viestiin