Konditiona kirjoitti:Kiitos taas kaikille uutta ja asiallista tietoa antaneille samoin kuin jo olemassa ollutta tietoa tavalla tai toisella täsmentäneille tai korjanneille.
Olisi kiva jos joku R6:n hankkinut kertoilisi lisää omia näppituntumiaan näistä:
- Pimeässä tarkentaminen ja kuvaaminen verrattuna aiempiin Canonin peilillisiin.
- Hämärässä kuvatun valokuvamatskun laatu ja työstettävyys verrattuna aiempiin Canonin peilillisiin.
- Videon laatu ja työstettävyys verrattuna aiempiin Canonin peiillisiin - sekä hämärässä että runsaassa päivänvalolämpötilan valossa.
- Omia havaintoja ja tuntemuksia työskentelyn/harrastamisen nautittavuudessa tapahtuneista muutoksista.
- Muita omia oivalluksia, kokemuksia ja mielipiteitä.
Kiitän tästäkin etukäteen.
Vastaan näin häitä/juhlia//potretteja kuvaavana (ja wannabe maisemakuvaajana) - tai siis toistan itseäni.
Vielä perus ärrä oli hämärässä parempi tai huonompi kuin 5D IV riippuen vähän olosuhteista - ärrä nappaa aika herkästi taustaan ja on hankalasti ennustettava. Toki 5D IV:lla vastavalo on välillä aika tuskaa. R6/R5 on mun käytössä selkeästi noita parempi - osumatarkkuus alkaa hämärässäkin lähentelemään 100% ja yleensä valo on jo itessään kuraa, kun tarkennus pettää. Lisäksi ton pystyy aika helposti ennakoimaan miten af toimii. Mun maksimit liikkuu iso 3200/6400 välillä - sitä suuremmat alkaa olemaan julkaisukelvotonta - oli myös aiemmin ja on edelleen - ehkä tossa on joku 1/2 aukon parannus, mut sellanen katoaa äkkiä muihin tekijöihin. Toki mä kompensoin salamalla - sisätiloissa usein joka ainoan ruudun eli vallitseva on vaan pohjalla. Silti salamallakin af osuu (ollaan varmaan jossakin iso 12800 valotuksilla ilman salamaa eli tausta pari aukko alle). Enkä siis yleensä käytä apuvaloja tarkennukseen (studiovalot erikseen). Kuvaan liki ainoastaan pistetarkennuksella ja silmä-af:llä (kerta tai servo) - mun kohteet ei liiku kovin hätäseen ja sarjalla kuvaan aniharvoin. Näillä kohteilla ohilaukaukset on pääosin jo käyttäjän virheitä eli tarkennuksen takia hylättyjä kuvia ei juuri ole. Käytössä pääosin RF 24-70 ja RF 70-200, sekä adatoituna Tamronin 35 ja 85. Ja merkittävä määrä kuvista aika hankalissa valoissa, koska syksy, kirkot ja bändit. Joihin kaposiin etualan kohteisiin on vaikee osua (heinät, lehdet, yms.), eikä toi ns. pieni piste tuo juuri helpotusta (tai ehkä vaikeuttaa), mut en mä tiiä onko noi ny kuvaamisen arvosia muutenkaan.
Alivalotus ei vaikuta tarkennukseen kertatarkennuksella - se koskee servoa. Johtunee siitä, et kamera nostaa kennon gainit kertatarkennuksella - servolla ei. Tää on hyvä huomata, kun alkaa tuntumaan, et kamera ei löydä kohdetta. Toinen vaihtoehto on ottaa valotuksen simulointi pois (salamalla tekee automaagisesti). Tän voi kokeilla helposti.
Mä en näe korkeilla isoilla suurta parannusta kohinassa tai ero on aika minimaalinen verrattuna 5D IV/R:n kennoon. Alhasilla isoilla dynamiikka on R6:lla suurempi - 7 aukon alivalotuksilla ärrä/5D IV pesee R6:n, mut noilla luvuilla kyse on vaan siitä, et toisella kaikki uppoaa raw-kohinanvaimennukseen ja toisella on vaan muuten kuraa (esim. oikeita värejä ei ole missään). Vähän keveämmillä säädöillä esim. varjopuolen ihonsävyt saa R6:lla (ja R5:lla) paremmin hanskaan. Nyt kun olen saanut pienen taistelun jälkeen (käytössä siis Capture One) värit kohilleen, eikä enää tarvitse kuvata yhdessä ärrän kanssa, niin elämä alkaa taas olemaan kohillaan ja isompien kuvamäärien mätsääminenkin menee nätisti. Capture Onessa pitää vaan sekä lokaali, että kokonaiskontrasti painaa oletuksista alemmas ja vähän muutella värejä preseteissä niin kuvasta saa ihan messevää. Mulla on aika minimisäädöt kohinanpoistossa, koska ne ei oikein toimi mun silmään - yksittäisen kuvan kohdalla ehkä jos jaksaa vääntää fotarilla, mut ovat aika hankalia suurelle kuvajoukolle.
Suurin ongelma on edelleen luotettavuus. Sain toisen R6:n lainaksi (R5 on siis kakkoskamerana, koska liikaa pikseleitä), mut jumiutumiset vaivaa jokaista. Niit tulee kohtuu harvoin (kerta per 10h keikka), joten on vaikea tarkalleen sanoa mikä sen aiheuttaa - noita on myös fred mirandassa raportoitu. Aina sama ilmiö eli vain akkuresetti auttaa ja aina lähtee samasta tilanteesta eli silmä af (vasta seurannassa). Vaikea silti löytää ihan selkeetä hahmoa eli toistettavuus hankala.Jos ei kuvaa kovin kriittistä settiä niin joo - pitäisin silti noista näppini erossa toistaiseksi jos kuvaa pitää vaan saada - kunhan ny joskus selviää, et ovatko ongelmat tietyn mallisarjan/linssin vai firmiksen eli oleks mie tilastollinen poikkeus vai onko kyseessä aito laajempi ongelma. Sinänsä hauska, et en ole kertaakaan saanut vapaa-ajalla noita jumiin, mut mä en vapaaehtoisesti jaksa tuijotella evf:n läpi samoja aikoja ja kuvamäärät on aivan eri luokkaa kiven nokalla istuessa. Onneksi nää käynnistyy aika hätäseen eli akun irrotuksesta kuvausvalmiuteen menee puolessa lauseessa.
https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1660951/0" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos noi luetettavuusjutut saatas kondikseen (tai niihin vastaus) niin mulle noi kamerat ovat aika passeleita - kamerat pesee kuvan laadussa käyttäjänsä ja ergonomian suhteen ekat kamerat joista mulla ei ole juuri mitään valitettavaa (no toi diopterisäätö on edelleen kypsä ja R6:ssa nähtävästi siinä on säästetty eli mun korjauksilla vääristää R6:lla myös kuvaa). Saishan noi toimia viileämpinä, mut sen kanssa elää.
Video ei oo mun juttu ja tulevaisuuden ennustamisessa mä suosin Tarot-kortteja, sekä teenlehtiä. Ehkä parit ottaa eron ja menee uusiin naimisiin, koska vuoden 2003 hääkuvat ei vastaa uuden taulutelevision resoluutiota. Onhan sitä huonompiakin syitä vaihtaa kumppania.