Pentax K-3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Re: Pentax K-3

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

2000€ APS-C kamerasta on jo erikoismiesten hommaa.

Kinokennoista K-1 kameraa on saanut selkeästi halvemmalla, orginaali K-1 on lähtenyt jopa tonnilla tarjouksesta (pilkkahinta!) Ja K-1 Mark II version hinta on tällä hetkellä 1890€...Ja näissä K-1 malleissa on sentään myös se kääntyvä näyttö ja erittäin hyvä 36mp kinokennon suorituskyky...Toki uuteen K-3markIII malliin on laitettu uudemman sukupolven Sony kenno, ja saatu mukaan myös 4K videokuvaus.

Oikeastaan avainkysymys K-3III mallin kanssa on se AF suorituskyky. Jos Pentax on oikeasti saanut sen toimivammaksi, ja kenties jopa järkevästi toimivan kasvontunnistuksen, niin hinnalle olisi jotakin katetta vanhoihin hyviin Pentax malleihin verrattuna.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Raffwal kirjoitti:
tehodia kirjoitti:Mielenkiintoisempaa olisi miettiä tai jopa ihmetellä, miksi minulla ei ole tarkennusongelmia ja pääsen lopputuloksissa käytännössä 100 % tulokseen.
No sinä olet ilmeisesti näitä poikkeuksellisen taitavia kuvaajia, joilla ei ole ongelmia. Itselläni uusin Pentax-runko on K-5 ja objektiivista riippumatta AF-S keskipistetarkennuksella tarkennuksen osuminen on vaihdellut paljon ja vähänkään hämärämmässä se tarkennus on ollut yhtä pumppaamista ilman lukitusta. Uudemmista rungoista minulla ei ole kokemusta, mutta ilmeisesti kaikki niiden testit ja arviot verkossa ja lehdissä ovat virheellisiä, kun niiden mukaan Pentaxin tarkennus on edelleen jäljessä kilpailijoista.
Siis, onhan minulla kuvaajana myös ongelmia, mutta ne ovat kameramerkkiriippumattomia, eivätkä koske tarkennusta.

Millä objektiiveillä kuvaat? Minulle se olisi sietämätön tilanne, jos osuminen vaihtelisi paljon. Aloitin Pentaxit K-7:lla ja sen kanssa objektiivina oli Tamron 70-200, joka onkin ollut ainoa ei-Pentax-merkkinen objektiivi minulla koskaan. Sen kanssa jo onnistui kuvat, ja sen makroasennolla pääsi aika lähelle hyönteisiäkin, jolloin tarkennus pitää olla sekä tarkka että (riittävän) nopea.

Testejä en juurikaan lue. Omassa käytössä kamera joko toimii hyvin tai sitten ei. Ja jälkimmäisessä tapauksessa hakisin parempaa ratkaisua.
Raffwal

Viesti Kirjoittaja Raffwal »

tehodia kirjoitti:Millä objektiiveillä kuvaat? Minulle se olisi sietämätön tilanne, jos osuminen vaihtelisi paljon.
Olen viime vuodet kuvannut lähinnä m43-kalustolla (ei pelkästään tarkemman tarkennuksen vuoksi). En osaa muutaman vuoden takaa sanoa mitään yksittäistä paremmin tai huonommin tarkentavaa objektiivia, mutta minulla on mm. DA 15mm, DA 21mm, DA 40mm, DA 70mm, DFA 100mm, FA 50mm, Pentaxin halpiszoomeja, Sigman 17-50mm, 24-70mm HSM-zoomit.
tehodia

aikaarska kirjoitti:2000€ APS-C kamerasta on jo erikoismiesten hommaa.
En tiedä keitä ja minkälaisia ne erikoismiehet ovat, mutta esim Olympus OM-D E-M1 mkIII:n hinta on n. 1900 euroa, eikä siinä ole edes kunnollista optista tähtäintä. Eihän se tosin olekaan APS-C-kamera. Eikä tosin sen myyntimäärätkään liene ihan suunniteltua tasoa. Joka tapauksessa ei pienten toimijoiden kannatakaan tuottaa mitään bulkkikamaa.

Yllättävän kitsaasti Pentaxkin on hintojaan pudotellut. K-1:t ovat olleet n. 2000 euroa, kun ovat tulleet myyntiin, eikä hintaa ole laskettu juuri alle 1700 euron ennen kuin vasta "loppuunmyynnissä". Ja tottakai tuolle uudellekin moni toivoisi alle 1500 euron aloitushintaa.
Raffwal

Luulen, että Ricoh ei juuri yritäkään houkutella uusia käyttäjiä. Suhteessa kovalla hinnalla voi myydä kameraa käyttäjille, jotka ovat sitoneet itsensä merkkiin runsaalla objektiivivalikoimalla.
tehodia

Raffwal kirjoitti:
tehodia kirjoitti:Millä objektiiveillä kuvaat? Minulle se olisi sietämätön tilanne, jos osuminen vaihtelisi paljon.
Olen viime vuodet kuvannut lähinnä m43-kalustolla (ei pelkästään tarkemman tarkennuksen vuoksi). En osaa muutaman vuoden takaa sanoa mitään yksittäistä paremmin tai huonommin tarkentavaa objektiivia, mutta minulla on mm. DA 15mm, DA 21mm, DA 40mm, DA 70mm, DFA 100mm, FA 50mm, Pentaxin halpiszoomeja, Sigman 17-50mm, 24-70mm HSM-zoomit.
Jos kaikille olet tehnyt ja tallentanut tarkennuksen hienosäädön, niin onhan se ylitsepääsemätön ongelma, jos tarkennus ei silti toimi luotettavasti. Pentaxilta minullakin on ollut melkein nuo kaikki, viimeisimmät kokemukset niiden kanssa ovat KP:n ja K-1:n kanssa. Tarkennukseen ei ole tarvinnut kiinnittää mitään erityistä huomiota, kunhan se hienosäätö on tallennettu jokaiselle. Jäljelle jää siis myös vaihtoehto, että kamerarungossa olisi jotain huoltoa kaipaavaa vikaa.
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Raffwal kirjoitti:Luulen, että Ricoh ei juuri yritäkään houkutella uusia käyttäjiä. Suhteessa kovalla hinnalla voi myydä kameraa käyttäjille, jotka ovat sitoneet itsensä merkkiin runsaalla objektiivivalikoimalla.
Aika vaikea niitä uusia käyttäjiä on houkutella, kun Suomessakin on vaan muutama myymälä, joka Pentaxia myy. Tietenkin netistä saa tilaamalla, mutta brändiä edustava kameraliike tuo näkyvyyttä satunnaisille asiakkaille. Tuosta Olympuksesta Tehodialle sen verran, että taisi Olympuskin hinnoitella itsensä ulos pelistä, kun kauppa ei käynyt ja yhtiö meni myyntiin.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pentax on merkin omistajalle harrastus, ei myyntivoittoa tuottava brändi. Mut AF ongelma on siinä ettei sillä tee mitään jos kohde liikkuu. Safoxin seurantakyvyt on alkeelliset ja ennustus huonoa. Miten versio 13 tämän aikoo korjata?

Ja sit kiinnostaa toi 26MP kenno, se on Fujissa PDAF-kenno. Onko siitä tehty joku variantti ilman PDAF-huonoutusta?
Raffwal

ruutu kirjoitti:Aika vaikea niitä uusia käyttäjiä on houkutella, kun Suomessakin on vaan muutama myymälä, joka Pentaxia myy. Tietenkin netistä saa tilaamalla, mutta brändiä edustava kameraliike tuo näkyvyyttä satunnaisille asiakkaille.
Itse asiassa kun olen seuraillut viime viikkoina vähän noita suomalaisia verkkokauppoja ja kivijalkakauppojen sivuja, niin koko Pentaxin saatavuus on ihan olematonta. Varmaan pandemia vaikuttaa, mutta luulen että useampikin firma on lopettamassa edustusta. Verkkokauppa.comissa ja Rajalassa on vain jotakin laarin pohjalle jäänyttä sälää. Topshotilla on listattuna tämän uutukaisen ennakkotilauksen lisäksi vain K-70, K-1 II ja 645Z ja niitäkään ei juuri ole varastossa, ilmeisesti K-1 II maahantuojalla pari kappaletta. Muutama muu kauppa listaa K-1 II:n mutta myyvät ilmeisesti niitä samaa kahta runkoa jotka ovat maahantuojalla. KP:kin lienee poistunut myynnistä kun yksikään kauppa ei listaa sitä ainakaan varastosaldossa.
aikaarska

Pentax on ollut marginaalimerkki jo jonkun aikaa, mutta sehän ei tietenkään tarkoita että olisi jotenkin huono. Päinvastoin! Monessa asiassa erittäin hyvä, ja joidenkin ominaisuuksien suhteen ainut lajissaan.

Rajala ei ole myynyt Pentaxia enää vuosiin.

Topshot on pitänyt Pentaxia, ja myös Optotek.

Kuva-Järvinen Salossa (nyt ei näytä sielläkään olevan hyllyssä).

Pentax on niin pieni merkki Suomessa, että aivan ymmärrettävää toisaalta. No, me sentään kuulutaan suureen ja mahtavaan Euroopan Unioniin, ei Euroopasta tilaaminenkaan ole enää mikään iso juttu. Saksastakin tulee paketit todella nopeasti Suomeen.

aikaarska

Hitsi, voi olla, että täytyy vielä hankkia joku Pentax missä on Astrotracer toiminto (K-3II tai K-1) tai sitten joku muu Pentaxin runko mihin saa kiinni GPS -yksikkön O-GPS1 (jolla saa astrotracer toimintaan useissa pentaxin vähän uudemmissa kameroissa).

Olen nimittäin innostunut taas vaihteeksi kuvaamaan taivaankannen ilmiöitä, ja saanutkin ihan kivoja kuvia mm. pinoamalla ja kohdistamalla Sequator ohjelmalla useita valotuksia.

Siitä huolimatta ongelma on tuo maapallon pyörimisliike. Käytännössä valotusajat täytyy asettaa johonkin 1-15sec (riippuen polttovälistä), ettei tähdistä pääse muodostumaan havaittavaa vanaa. Ja vaikka herkkyyden asettaisi ISO3200-6400 ja käyttäisi suhteellisen valovoimaista lasia, niin kyllä kaipaisi seurannan apua, jotta valotusajat saisi sinne 30sec asti...

En sitten tiedä,pitäisikö hankkia joku seuraava jalusta kuitenkin. Ilmeisesti niidenkin virittelyssä on oma hommansa. Aikanaan kun minulla oli Pentax K-1, niin sen astrotracer toiminnolla sai aika helposti ihan ok tuloksia.

Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sitähän varten se Sequator myöskin on, että voit pinota useita lyhyitä ja jopa ilman seurantaa. Teleputkella tietysti seurantajalusta on tärkeä.

Pentaksin astrotracer on puoliksi susi. Nimittäin, laajiksella nurkat viiruuntuu sitä enemmän mitä kauemmin valotat. En nyt tuhlaisi tuon purkkahimmelin takia seurantajalustan hintaa taas yhteen penaan.
aikaarska

Niinpä. Laajiksella tuo Sequator on yllättävän hyvä kun jollain 14mm kinovastaavalla saa otettua jo n.20sec valotusta ilman liikoja tähtien viiruuntumista. Ja sen kohdistus tosiaan toimii, helposti.

Mutta sitten kun mennään pidemmille polttoväleille...Joku 50-100mm menee vielä kun lyhentää valotusaikaa vaikka 3 sekkaan, ja nostaa herkkyyttä, pinoaminen poistaa kohinaa vaikka käyttäisi ISO6400 (ainakin Sony A7RII aika hyvä tässä). Mutta sitten 200mm alkaa olla liikaa. Kokeilin viime yönä kuvata andromedaa.
Tässä 100mm macrolasilla otettu kuva, joka yhdistetty useasta 2sec, ISO 3200 valotuksesta, yhteensä joku 70sec, tämä tietty rajaus isommasta kuvasta:

KuvaFBandromeda041120 by Aika Arska, on Flickr

Mutta 12mm Samyang fish-eye yllätti mukavasti, tämä otettu monesta 15sec valotuksesta (pinottu sequatorilla) yhteensä yli 15min sessio:

KuvaDCollilanlampimidnight2 by Aika Arska, on Flickr

Yllätyksenä tuossa kuvassa ylhäällä näkyi myös andromeda...Tämä rajaus siitä:

KuvaandromedaAhjo2020 by Aika Arska, on Flickr

Osoitus vain siitä miten skarppi samyang 12/2.8 FE on. Ja että vähän pidempi valotusaika auttaaa kummasti.
Ja nämä kaikki otettu ihan taajama alueen läheisyydessä, pääkaupunkiseudulla. Eli valosaastetta kyllä oli.

Vastaa Viestiin