Pentax K-3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
myllis

Viesti Kirjoittaja myllis »

jmra kirjoitti:
myllis kirjoitti:Tulipahan tänään haettua tuo silver -malli. Onhan siinä aika paljon uutta ja mukavia parannuksia. Ja hopeinen on aika hieno.
Miltäs K-3 tuntuu kun on hetken päässyt käyttämään. Minä en ole mallia vielä edes nähnyt, mutta kiva olisi päästä jossain kokeilemaan.

Ja hopeinen on kyllä hieno. Ainakin kuvissa.
Työkiireiden takia ei ole hirveesti ehtinyt näplään. Käyteen käyvältä, silverin mukana tulee tuo lisäkahva ja siihen myöskin patteri. Lisäkahva on äärimmäisen hyvä pystykuvauksessa. Siinä on kaikkia pieniä parannuksia, jotka ovat isoja kuitenkin käyttäjälle verrattuna esim. k-5 tai K-20 (molemmat on itselläni). ISO 25600 tuottaa ihan lehtikelpoisia RAW -kuvia. Olen tässä pakkaammaassa viikonlopun retkeä varten ja huomaisin sellaisen postiiviisuuden, että K-5 ja K-3 käy sama akkulaturi. Erittäin järkevää. Kun nuita latureita on mukana muutenkin nykyisin ihan riittävästi. Kainuuseen on luvattu reippaat pakkaset, että tuleehan samalla testattua kameran pakkaskestävyys. Ja samalla miten uusi AF toimii hämärässä. K-5:lla kunnon hämärä/pimeys aiheutti sahausta… mutta katsotaan mitä tuo k-3 sanoo…veikkasin, että toimii ainakin yhtä hyvin kuin K-5. Itselläni oston syy oli se, että vanha luotettava sotaratsu eli K-20 pääsi nyt lepoon. Sitä ei voi kun kehua, ei kertaakaan ylimääräisessä huollossa, kestää mitä tahansa ja toimii kuin kello. Mielestäni siirtyminen jopa K-5:sta K-3:een on järkevää niin paljon on menty eteenpäin…. hyvä Pentax!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
myllis

myllis kirjoitti:
jmra kirjoitti:
myllis kirjoitti:Tulipahan tänään haettua tuo silver -malli. Onhan siinä aika paljon uutta ja mukavia parannuksia. Ja hopeinen on aika hieno.
Miltäs K-3 tuntuu kun on hetken päässyt käyttämään. Minä en ole mallia vielä edes nähnyt, mutta kiva olisi päästä jossain kokeilemaan.

Ja hopeinen on kyllä hieno. Ainakin kuvissa.
Työkiireiden takia ei ole hirveesti ehtinyt näplään. Käyteen käyvältä, silverin mukana tulee tuo lisäkahva ja siihen myöskin patteri. Lisäkahva on äärimmäisen hyvä pystykuvauksessa. Siinä on kaikkia pieniä parannuksia, jotka ovat isoja kuitenkin käyttäjälle verrattuna esim. k-5 tai K-20 (molemmat on itselläni). ISO 25600 tuottaa ihan lehtikelpoisia RAW -kuvia. Olen tässä pakkaammaassa viikonlopun retkeä varten ja huomaisin sellaisen postiiviisuuden, että K-5 ja K-3 käy sama akkulaturi. Erittäin järkevää. Kun nuita latureita on mukana muutenkin nykyisin ihan riittävästi. Kainuuseen on luvattu reippaat pakkaset, että tuleehan samalla testattua kameran pakkaskestävyys. Ja samalla miten uusi AF toimii hämärässä. K-5:lla kunnon hämärä/pimeys aiheutti sahausta… mutta katsotaan mitä tuo k-3 sanoo…veikkasin, että toimii ainakin yhtä hyvin kuin K-5. Itselläni oston syy oli se, että vanha luotettava sotaratsu eli K-20 pääsi nyt lepoon. Sitä ei voi kun kehua, ei kertaakaan ylimääräisessä huollossa, kestää mitä tahansa ja toimii kuin kello. Mielestäni siirtyminen jopa K-5:sta K-3:een on järkevää niin paljon on menty eteenpäin…. hyvä Pentax!
Itseäni lainaten.. pitää testata samalla tuo sarjakuvausnopeus käytönnössä, puskurin koko ja tallennusnopeus. Tehtaan mukaan K-3 tallentaa 104Mb/s, puskuri on neljää kertaa isompi kuin K-5:ssa ja nyt K-3:ssa on sisällä Transcendin 64GB SDXC UHS-1. Tuossa K-5:ssa sarjanopeuden tallennus oli se mikä vei aikaa. Kuvaan vain RAW -moodissa. K-3:ssa on kaksi korttipaikkaa, joten kakkospaikkaan ohjata asetuksista esim. jpg kopiot, mutta ei vielä selvinnyt saako nuo videot ohjattua suoraan tuolle toiselle kortille… Mutta en yhtään ihmettele, että K-3 oli Dpreviewin lukijaäänestyksen vuoden DSLR.
kapa21

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

Mites tuo k-3:n tarkennus liikkuvaan kohteeseen verrattuna k-5:n?

K-5:lla olen välillä hieman turhautunut noihin huteihin, mutta iso osa on tietysti käyttäjän aikaansaamia.

Jossain oli veratailtu k-3:n ja Nikonin 600 välillä liikkuvaan kohteeseen sihtaamista ja k-3 hävisi siinä aika reilusti. Testin validiutta en tosin tiedä, mutta suhde taisi mennä jotenkin näin k-3 n. 65% tarkkoja ja Nikon 90% tarkkoja. En nyt tähän hätään löytänyt linkkiä.

Onko tietoa miten tuo k-3 suhteutuu esim. k-5II:n tuossa asiassa?
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Tulipa tuossa lopetettua K-5 seuraajan valintavatulointi, kun IIs-mallin hinta tipahti alle 850e:n. Eli sellainen lähti matkaan ja nyt tuntus uusi sigman 17-50 tarkentavan kohdalleen keinovalossa pienellä korjauksella. K-5:n kanssa polttovälistä riippuen tarkennus oli edessä tai takana aina..

Ja tän yhdistelmän sai/saa nyt samaan hintaan kuin k-3:n :). Ja akkukaffaakaan ei tarvitse ostaa uutta ja controllit ja käytettävyys on tuttua.

Enpä sitten K-3:stä kokeillut kuin käteen vaan enkä halunnut alkaa vaikeuttaa valintaa enempää, kun ei siihen lompakko taivu tällä hetkellä kuitenkaan ;). Enkä kaipaa kyllä yhtään isompia tiedostojakaan..

K-3:n grippi on kyllä huomattavasti parempi, mutta AF-nappi ei sitten kummiskaan tuntunut olevan niin hyvällä paikalla kuin kuvittelin.. ja itse tykkään muutenkin enemmän K-5 sukupolven controlleista :). Kaikkeenhan tottuu, muttei oo pakko hei ;). Vielä..

Omaan käyttöön K-5IIs tuntuis olevan paras pari GR:lle ja näillä toivottavasti mennään nyt jokunen vuosi. Tarkennus osuu todella hämärässäkin ja onhan tuon af-c tilaankin tullut parannuksia jotka mulle riittänee.

Ei sillä, K-3 on varmasti hintansa väärti ja parempi monessa asiassa. Ehkä se tai seuraaja tulee sit tännekin elinkaarensa lopulla :).
Pentax/Ricoh
Scope66
Viesti:

Käyttökokemuksia K-3:sta

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Pääsin helmikuun ajan kokeilemaan Pentax K-3 ja DA* 2.8/200 käytännössä. Melkoinen parannus omaan, pari vuotta sitten käytettynä ostettuun K-7:ään, kun kehitystä on tapahtunut joka alueella, mutta tuntuma on silti tuttu ja hyvä niin.

Kuvia, juttua ja Pentaxille ominaisten toimintojen esittelyä täällä: http://pentaxtest.blogspot.fi/.

AA-suodinsimulaattori toimii oikeasti kuten luvattu. Ja kamera kestää kastelun kuten luvattu... käykääpä katsomassa.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
PPellinen

Viesti Kirjoittaja PPellinen »

Jonkin verran olen päässyt tuon K-3 :n kanssa puljaamaan vaikka muut kiireet häiritsevätkin. Vaikuttaa ihan hyvältä. Edeltävään K-5:en verrattuna joka suhteessa nopeampi laite. AF parantunut erityisesti hämärässä. Liikkuvan kohteen seurantaominaisuuksia en ole vielä päässyt testaamaan.
Oikeastaan ainoa toistaiseksi vastaan tullut ärsyttävä piirre on AF: n tarkennuspisteen muuttunut valintatapa. Tämä on tottumuskysymys, K-5:n nappulatekniikka on piirtynyt tiukasti muistiin.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Vihdoinkin valmistui myös dpreviewn K-3 arvostelu!

http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Drinkkeri

Viesti Kirjoittaja Drinkkeri »

Viikon verran nyt kolmosten kanssa eletty. Mitään erikoisempaa en ole ehtinyt kuvaamaan, mutta kertaalleen otin puistoreissulle mukaan. Kohti tulevaan koiraan ei seuraava tarkennus vieläkään kerkeä, löntystelyvauhdissa vielä seuraa mutta juoksun kanssa jää jälkeen aika äkkiä.

Kuva

Kuva

Pari erikoisempaa ongelmaakin tuli tuon kokeilun aikana.

Ensimmäisen syy on täysi mysteeri, kesken sarjan teki yksittäisen täysin ohitarkentuneen kuvan vaikka etsimen läpi tarkennus oli ok.

Toinen johtunee hitaasta kortista, pitkän sarjan jälkeen annoin puskurin tyhjentyä ja kun aloin kuvia katselemaan näkyivät kaikki täysin mustina. Kuvaustiedot sun muut näytöllä olivat, mutta esikatseluruudussa ei mitään yhdenkään kuvan kohdalla. Ilmaantuivat näkyviin kun käytin kameraa kiinni.

Asiallinen runko, työn puolesta tarkennus riittää kevyesti kun mitään kävelyä nopeampaa ei ole ohjelmassa.
Vähän antoi huonon kuvan luotettavuudesta varsinkin tuo jälkimmäinen bugi, täytyy ennen hääsesonkia kuvata molemmilla rungoilla reilusti enemmän niin näkee voiko näihin luottaa.
Miltä musiikki näyttää, kuvat kuulostaa?
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Kuulostaa siltä, että kiitos mutta ei kiitos. Ei taijeta tässä talossa tuota runkoa nähä. Toisaalta tuota hehkutetaan, mutta käyttäjokokemukset kertoo edelleen sen karun faktan, että ei tuosta oo runkoa kunnon toimintakuviin.
myllis

Drinkkeri kirjoitti: Kohti tulevaan koiraan ei seuraava tarkennus vieläkään kerkeä, löntystelyvauhdissa vielä seuraa mutta juoksun kanssa jää jälkeen aika äkkiä.
Olen itse havainnut sen, että tarkennusnopeus ja toimivuus hämärässä on hyvin paljon kiinni siitä mikä linssi on nokalla esim. Pentaxin oma 60-250mm/f4 tarkentaa todella vauhdilla.
Drinkkeri

myllis kirjoitti:
Drinkkeri kirjoitti: Kohti tulevaan koiraan ei seuraava tarkennus vieläkään kerkeä, löntystelyvauhdissa vielä seuraa mutta juoksun kanssa jää jälkeen aika äkkiä.
Olen itse havainnut sen, että tarkennusnopeus ja toimivuus hämärässä on hyvin paljon kiinni siitä mikä linssi on nokalla esim. Pentaxin oma 60-250mm/f4 tarkentaa todella vauhdilla.
Sigman 70-200 hsm nokalla, iso400 riitti liikkeen pysäytykseen aukolla 5.6 eli ei kovin hämärät olosuhteet. Veikkaan, että kuvaaja joka äksön-hommia tekee enemmän olis saanut vähän paremman osumaprosentin.
PPellinen

myllis kirjoitti:
Juuri näinhän se on.
Parin viimeisimmän runkomallin myötä Pentaxin AF o mennyt sen verran eteenpäin että aletaan olla lähellä tilannetta jossa tarkennuksen suurin kysymys ei ole enää rungon AF vaan linssien tarkennusnopeus. Nykymallistossa turhan monessa tapauksessa objektiivi on rajoittava tekijä.
Omat kokeiluni ovat vielä kesken. Valovoimaisilla kiinteäpolttovälisillä ruuvitarkenteisilla objektiiveilla tarkennus tuntuu melkoisen ripeältä aiempiin runkoihin verrattuna.
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

myllis kirjoitti:
Tottakait tuo asia vaikuttaa, sehän on ihan selvä. Mutta nyt tässä tullaan siihen pisteeseen, että tätä kommenttia täytyy ihmetellä. Tuo linssi, jonka itsekin omistan, on SDM tarkenteinen - ja pentaxfoorumilla on ollu paljon juttua siitä, että K-5 II ja K-3 on yhtä hidas/nopea tarkentamaan SDM-linsseillä. Eli en hyötyisi K-3:sta mitenkään juurikin lintukuvausta ajatellen ainakaan jos pentaxfoorumiin on uskominen.

Onko sulla myllis kokemuksia kys. obiskasta myös K-5:n nokalla?
myllis

Stickl kirjoitti:
myllis kirjoitti:

Toinen runko on K-5 siihen verrattuna on mielestäni eroa. K-5II ei ole kokemusta.
kapa21

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

myllis kirjoitti:
Stickl kirjoitti:
myllis kirjoitti:
Toinen runko on K-5 siihen verrattuna on mielestäni eroa. K-5II ei ole kokemusta.
Itse k-5:n omistajan yritän perustella itselleni miksi vaihtotarvetta ei olisi;)

Mitä mieltä olet onko tuo ero tarkennuksessa kuinka iso? Miten muut ominaisuudet verrattuna k-5:een? II-mallin hinta on tipahtanut jonkin verran ja mietinnässä on ollut myös se. En vain ole varma tuosta vaihdo tarpeesta, vaikkakin olen useaan otteeseen turhautunut k-5:n tarkennukseen.
PPellinen

kapa21 kirjoitti:
Itse k-5:n omistajan yritän perustella itselleni miksi vaihtotarvetta ei olisi;)

Mitä mieltä olet onko tuo ero tarkennuksessa kuinka iso? Miten muut ominaisuudet verrattuna k-5:een? II-mallin hinta on tipahtanut jonkin verran ja mietinnässä on ollut myös se. En vain ole varma tuosta vaihdo tarpeesta, vaikkakin olen useaan otteeseen turhautunut k-5:n tarkennukseen.
Niin, miten iso on iso :-) .
DA*16-50 - objektiivilla tarkennusnopeudessa ei ole eroa. Mutta tässä rajoittavana tekijänä on objektiivin SDM-mekanismi. Hämärässä tarkennus kyllä toimii selvästi paremmin tälläkin. Tarkennuspisteitä on enemmän, osa niistä aiempaa tarkempia, ja kohteen seurantaominaisuuksia tarkennuspisteiden kattamalla alueella on kehitetty. Ruuvitarkenteisilla valovoimaisilla laseilla tarkennusnopeudessa on eroa K-3:n hyväksi. Muutenkin K-3:n toiminnot ovat astetta rivakampia K-5:een verrattuna. Sarjakuvausnopeus on jo minulle enemmän kuin riittävä.Rakenne on samaa vankkaa ja vakuuttavaa linjaa K-5:n kanssa, ja hyvä niin. Muutamia toimintoja on siirretty valikoista oman namiskukkelin taakse (videokuvaus, AF-tarkennuspisteen valinta ja live view) . Muutoin käyttölogiikka on pääpiirteissään vastaava. Kaksi muistikorttia on uusi ominaisuus. Ja tietysti pikselimäärän myötä kasvaneet tiedostokoot. Tosin kirjoitusnopeus muistikortille on myös parantunut.
PPellinen

Ei yhtään hullumpaa...

http://www.tipa.com/english/award-detai ... Award=Best Digital+SLR++Expert
Drinkkeri

Ensimmäinen hääkeikka tuli vedettyä kolmosella, ainoa valituksen aihe rungosta kovassa käytössä oli heikentynyt akkukesto, ensimmäisen kerran piti vaihtaa kahvassa ollut täyteenlataamaton akku 600:n ruudun jälkeen ja toisen heitin sisään loppuillasta kun rungossa ollut akku antautui. Vanhemmilla rungoilla ei tarvinnut akkujumppaa harrastaa illan aikana lainkaan.

Tarkennuksen ja (salama)valotuksen kanssa ei mitään ongelmia, samaten kaksi korttipaikkaa iso edistysaskel edellisiin kun ei tarvinnut miettiä milloin loppuu kortti ja pitää vaihtaa vaan pystyi rauhassa odottelemaan sopivaa saumaa täyden kortin vaihtamiseen.
PPellinen

Drinkkeri kirjoitti:Ensimmäinen hääkeikka tuli vedettyä kolmosella, ainoa valituksen aihe rungosta kovassa käytössä oli heikentynyt akkukesto, ensimmäisen kerran piti vaihtaa kahvassa ollut täyteenlataamaton akku 600:n ruudun jälkeen ja toisen heitin sisään loppuillasta kun rungossa ollut akku antautui. Vanhemmilla rungoilla ei tarvinnut akkujumppaa harrastaa illan aikana lainkaan.

Tarkennuksen ja (salama)valotuksen kanssa ei mitään ongelmia, samaten kaksi korttipaikkaa iso edistysaskel edellisiin kun ei tarvinnut miettiä milloin loppuu kortti ja pitää vaihtaa vaan pystyi rauhassa odottelemaan sopivaa saumaa täyden kortin vaihtamiseen.
Juu, akku on sama kuin K-5:ssä mutta kasvanut prosessoriteho haukkaa jonkin verran enemmän virtaa. Ero ei ole dramaattinen mutta sen huomaa. Muuten olen minäkin oikein tyytyväinen.
tany

Viesti Kirjoittaja tany »

Onko mielestänne K5:n kuvanlaatu niin paljon K3:sta parempi että kannattaisi lähteä vaihtamaan runkoa?

Af:stä. Kyselin muutamalta luonto- / lehtikuvaajalta heidän tarkennustottumuksistaan. Melko moni tarkentaa
edelleenkin käsin jos siihen on mahdollisuus, kameramerkistä riippumatta. Eivätkä ole mitään cokiskameroita vaan ammattirunkoja huippulaseineen. Yksikään heistä ei luottanut täydellisesti af:ään ihan kokemuksiin pohjautuen.

Sama on oma kokemukseni, jos mahdollista niin tarkennan käsin. Hiemankin pieleen mennyt tarkennus tekee kuvasta "tuhruisen", kun tarkennus on pielessä ei kennon koosta ole paljon iloa. Kokemukset tarkennusautomatiikasta eivät mieltä ylennä, välillä kyllä tulee tarkkaakin :) Vika ei aina ole kamerassa, kamera olettaa ja minä tiedän mihin haluan tarkentaa. Suurimmat ongelmat ovat iän myötä heikkenevä näkö ja heikkovalovoimaiset lasit, etsinkuva näyttää hämärältä. Ja joskus jalustalta kuvattaessa päälle unohtuva kuvanvakaaja.
Vastaa Viestiin