Laittamastasi linkki ei toiminut! Tuli musta ruutu ja ilmoitus, ettei video ole käytettävissä.Hannula kirjoitti:Saattoi olla tämä video mitä muistelen, mutta nyt kun katselin uudelleen, niin jamppa terävoittää raw-kuvaa LR:ssä ja tiffiä PS:ssa ja lopputulos on eri. Lopussa myös LR antaa matovapaata terävöitystä tiff-kuvalle.
Fuji X-T3
-
Re: Fuji X-T3
-
En sanoisi Adoben ohjelmia ihan romuiksi. En halua tässä mitenkään Adoben softia mainostaa tai sen enempää puolustella, enkä ole tyytyväinen Adoben kuukausilaskutusperiaatteeseen. Nyt minun tietoisuuteen tulleet ongelmat juuri Fujin RAW-kuvien kanssa tietysti laittavat miettimään tulevia hankintoja. Mutta kyllä Lightroom aikoinaan markkinoille tullessaan oli juuri se mitä minä silloin tarvitsin. Ensisijaisesti tarvitsin kuvien arkistointiohjelmaa. Lightroomin avulla löydän kaikki kuvani, niin asiakkaiden kuin omanikin, vaikkei kyseinen kuva enää ole edes tietokoneen kovalevyllä. Useamman kuvan exortaaminen jpg-kuviksi asiakkaille näyttämistä varten nopeuttaa asioita aika lailla. Kuvien peruskäsittelyt teen LR:lla; Photarissa sitten loppusilaus niille kuville, jotka on valittu johonkin tuotantoon.Hannula kirjoitti:Mulla ei Adoben rojuja ole ..
Jos Lightroomin arkistointiominaisuuksille löytyy hyvä vaihtoehto, olen valmis kokeilemaan, koska en minäkään Adoben kelkassa maailman tappiin ole, ellei ole pakko!
-
Tuo Adoben hinnoittelumalli tulee entisestään yleistymään, on jo kohtuullisen laajasti käytössä ohjelmistoteollisuudessa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
Kokeilin Irident X-Transformeria Kapaman 190311 antamalla reseptillä. Hänellähän on raw-kuvan konvertointivaiheessa minimaalisesti terävöitystä mukana. Kuva edelleen sama Fuji X-T30 raw kuin aikaisemminkin. Avasin kuvan Lightroomissa. Develop-moodisa yleensä painan ensin Auto. Sitten säädän vaalean ja tumman pään jne. Terävöitys asettuu Auto-vaiheessa; Amount 23 ja Radius 1. Ja kyllähän "matoja" syntyy, jos Amount-säädintä siirtää vaikkapa arvoon 100. Minä jätin arvon tuohon 23:een kun avasin kuvan Photariin. Työkuvat minulla pääsääntöisesti menevät printtiin. Ne terävöitän aina Photarissa. Tosin olen kyllä viime aikoina myös alkanut lisätä terävöitystä myös Lightroomissa. Jos kuva mene painotuotteeseen, niin sitä pitää Photarissa katsoa 50 %:ssa koossa, ja silloinkin se on vielä fyysisesti hiukan suurempi kuin se tulee olemaan painotuotteessa. Ennen kaikkia terävöityksiä olemme luonnollisesti muuttaneet kuvan koon lähelle sen lopullista kokoa painotuotteessa. Tätä koekuvaani terävöitin Photarissa maltillisesti ja tulostin sen 1:1 -kokoon (300 dpi) eli n. 53 x 35 cm; olin suhteellisen tyytyväinen lopputulokseen.
Nettiin kuvia tehdessäni tyydyn useimmiten pelkästään LRn kuvankäsittelyyn. Kun exporteeraan kuvat jpg:ksi ja tarvittavaan kokoon käytän melkein aina screenille max. terävöitystä. Mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi mitä teknistä eroa mahtaa olla Develop-moodin ja Export-moodin terävöityksissä. Tietäääkö tästä joku enemmän? Nettikuvien katselussa ratkaisevaa on tietty mikä on katsojan käyttämä ruutu. Jokin optimisääntö tähänkin varmaan löytyy, mutta sitä en tiedä!
Nettiin kuvia tehdessäni tyydyn useimmiten pelkästään LRn kuvankäsittelyyn. Kun exporteeraan kuvat jpg:ksi ja tarvittavaan kokoon käytän melkein aina screenille max. terävöitystä. Mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi mitä teknistä eroa mahtaa olla Develop-moodin ja Export-moodin terävöityksissä. Tietäääkö tästä joku enemmän? Nettikuvien katselussa ratkaisevaa on tietty mikä on katsojan käyttämä ruutu. Jokin optimisääntö tähänkin varmaan löytyy, mutta sitä en tiedä!
-
Tänään löysin netistä Thomas Fitzgerald Photography -sivuston. Siellä hän kirjassaan Workflow & Settings for Processing Fuji X-Trans Images In Lightroom kertoo (15 ekaa sivua löytyy näytteenä) seikkaperäisesti "tavanomaisten" ja Fuji X-Trans kennojen eron. Nyt ymmärrän miksi tietynlaisiin kuvan alueisiin voi terävöityksessä tulla niitä "matoja". Ilmeisesti Thomaksella on aika syvällinen tietämys tästä aiheesta.
Digicameran sivustolla on paljon kehuttu Fuji-kameroiden hyvää kuvanlaatua; päihittää melkein täyskennon joissakin tapauksissa, Fuji on köyhän miehen Leica jne. Ehkä sillä, että Fujin X-Trans -kennoissa ei ole alipäästösuodatinta (Low Pass Filter), on osittainen merkitys tuolle erinomaiselle kuvanlaadulle. Ja huomattavaahan on myös se, että C-koon kennon ansiosta kamerat ja objektiivit voivat olla pienempikokoisia ja kevyitä. Olen edelleen vaihtamassa Canon-kalustoani Fujiin; on vain odotettava uuden X-T30 -mallin saapumista kauppaan.
Digicameran sivustolla on paljon kehuttu Fuji-kameroiden hyvää kuvanlaatua; päihittää melkein täyskennon joissakin tapauksissa, Fuji on köyhän miehen Leica jne. Ehkä sillä, että Fujin X-Trans -kennoissa ei ole alipäästösuodatinta (Low Pass Filter), on osittainen merkitys tuolle erinomaiselle kuvanlaadulle. Ja huomattavaahan on myös se, että C-koon kennon ansiosta kamerat ja objektiivit voivat olla pienempikokoisia ja kevyitä. Olen edelleen vaihtamassa Canon-kalustoani Fujiin; on vain odotettava uuden X-T30 -mallin saapumista kauppaan.
-
Nykyään monet kamerat ilman aa-suodinta, tai ainakin tälläinen käsitys.
-
Luin lisää Thomas Fitzgerald:in ajatuksia. Hänen mukaansa kameran prosessorilla on paljon suurempi merkitys kuvanlaatuun kuin kennolla. Tämä vain lisäyksenä edeltäviin kirjoituksiini.pkMac kirjoitti:... Ehkä sillä, että Fujin X-Trans -kennoissa ei ole alipäästösuodatinta (Low Pass Filter), on osittainen merkitys tuolle erinomaiselle kuvanlaadulle. ...
-
Nyt on runkopäätös tehty; se on X-T3. Alkuvaiheessa mukaan tulevat putket ovat vielä harkinnassa. Muutama lasi näin alkuun varmaankin kaupan hyllyltä mukaan lähtevät. X-T30:n sijasta kiinnostukseni kohteeksi tuli X-E3. Se voisi olla X-T3:n kaveri jossain vaiheessa.
Vanhaa Canon-kalustoa täytyy hieman puhdistella; mikä olisi paras ilmanpainespray, jolla uskaltaa kamerat ja putket puhallella?
Vanhaa Canon-kalustoa täytyy hieman puhdistella; mikä olisi paras ilmanpainespray, jolla uskaltaa kamerat ja putket puhallella?
-
- Viesti:
Älä edes koita. Kun saat tuhnut ilman seassa etulinssiin, on homma siinä.
-
Tämä selvä - no en ajatellut edes linssejä paineilmalla puhdistaa puhdistaa. Lähinnä ajattelin kameran ulkopinnassa olevia pieniä koloja ja sellaisia. Eikä paineilmalla pidä mennä liian lähelle mitään pintaa. Aikoinaan nuorena kokemattomana puhdistin lasikuituveneen pintaa painepesurilla. Tulihan se puhtaaksi, mutta kun pintaa sitten kesällä tarkemmin katsoi, niin se oli täynnä pienä pieniä koloja, joihin lika entistä hanakammin tarttui.Maffer kirjoitti:Älä edes koita. Kun saat tuhnut ilman seassa etulinssiin, on homma siinä.
-
Tämä Fringer-adapteri on alkanut kiinnostaa minua enemmän sen jälkeen kun oivalsin että Fujin telejatkeet sopivat vain harvoihin kalliisiin Fujin objektiiveihin. Onko joku täällä Suomessa käyttänyt tätä adapteria juuri minulla olevalla Canonin 70-200 mm L4 IS + 1.4 jatkeella. Katsoin tänään muutaman videon, joissa kerrotaan kokemuksia tästä adapterista; ja kiinnostukseni vain lisääntyi!JyrkiS kirjoitti:Mulla on tämmöinen: https://www.fringeradapter.com/ (Pro versio)pkMac kirjoitti:Canonin tele-objektiivia Fujin XT-30 tai XT-3 -malleissa niin, että myös kuvanvakaaja toimii?
Toimii periaatteessa yllättävänkin hyvin, mutta toimivuus tuntuu olevan jossain määrin objektiivikohtaista. EF-S 15-85mm on tuettujen ja optimoitujen lasien listalla, mutta tarkennus tökki jostain syystä aika pahasti jopa täydellä aukolla ja laajispäässä pahasti. Tamron 150-600 G2, 100mm 2.0 EF, 100mm 2.8L Macro ja vanha nifty fifty toimivat varsin hyvin. Eivät natiivilasien veroisesti, mutta kyllä noilla on kuvia ottanut.
Kuvanvakaajat toimivat ihan moitteetta noissa kaikissa testaamissani, joista sellainen löytyy. Adapteri ei osaa avata aukkoa tarkennuksen ajaksi, joten objektiivin himmentäminen käytännössä heikentää tarkennuksen toimivuutta. Joissain tapauksissa dramaattisestikin.
Täällä on välillä aika pirun tarkkaa keskustelua adaptereita ja niiden vaikutuksista kuvanlaatuun. Niin tarkkaan en ole kuvia tonkinut, että osaisin sanoa siitä mitään. Joten älkää kysykö. :-)
-
Mulla X-T3 houkuttaa niin hitsisti, ostohousut meinaavat välillä olla menossa jalkaan lähes huomaamatta.
Mutta...
En keksi oikein korviketta Canon 100-400L II:lle koska Fujin vastaava ei tarkenna lähelle -> pikkuotusten kuvaus vaatisi lisäobjektiivin tai puljaamisen loittojen kanssa. Se taas ei ole yhtään mukavaa koska hyvin usein kesken lähikyttäämisen tuleekin jotakin mielenkiintoista etäämmällä.
Toinen arveluttavuus on asia josta aloitin juuri toisen keskustelun: Käyttäjän määrittelemät profiilit. Fujin puolella tämä on jäänyt aika harmaaksi alueeksi.
Onko siinä Custom -modeja? Kuinka monta? Kuinka niihin vaihdetaan ja niistä takaisin perusasetuksille kesken kuvaamisen?
Mutta...
En keksi oikein korviketta Canon 100-400L II:lle koska Fujin vastaava ei tarkenna lähelle -> pikkuotusten kuvaus vaatisi lisäobjektiivin tai puljaamisen loittojen kanssa. Se taas ei ole yhtään mukavaa koska hyvin usein kesken lähikyttäämisen tuleekin jotakin mielenkiintoista etäämmällä.
Toinen arveluttavuus on asia josta aloitin juuri toisen keskustelun: Käyttäjän määrittelemät profiilit. Fujin puolella tämä on jäänyt aika harmaaksi alueeksi.
Onko siinä Custom -modeja? Kuinka monta? Kuinka niihin vaihdetaan ja niistä takaisin perusasetuksille kesken kuvaamisen?
Zone VI
-
Jos Canonin linssiä aiot käyttää Fujin kanssa, niin minkälaisen adapterin meinasit laittaa väliin?zone6 kirjoitti:Mulla X-T3 houkuttaa niin hitsisti, ostohousut meinaavat välillä olla menossa jalkaan lähes huomaamatta.
... korviketta Canon 100-400L II:lle koska ...
-
Siinä se ongelma onkin, en oikein näe järkisyytä lähteä pelaamaan adaptereiden kanssa joten Fujiin hyppääminen viipyy.pkMac kirjoitti:Jos Canonin linssiä aiot käyttää Fujin kanssa, niin minkälaisen adapterin meinasit laittaa väliin?zone6 kirjoitti:Mulla X-T3 houkuttaa niin hitsisti, ostohousut meinaavat välillä olla menossa jalkaan lähes huomaamatta.
... korviketta Canon 100-400L II:lle koska ...
Tietysti aina voi hypätä fujiin jättäen vain tuon objektiivin ja sille yhden kroppirungon Canonista. Sotii vaan vähän vastaan ajatusta siitä, että joskus pääsisi vain yhteen järjestelmään.
Zone VI
-
Firmis V3.00 ois tyrkyllepantu: lataussivu
Muutokset edelliseen:
- Strengthened the accuracy of face / eye detection AF performance
- New Face Select function
- Faster AF speed for subjects at a distance
- Intuitive operation of touch screen
- Focus frame when EYE DETECTION SETTING
- Improvement of AF/AE area tracking when using EVF
- Push function of the Focus stick when INTERVAL TIMER SHOOTING
- FLICKER REDUCTION function
- Message when IMAGE TRANSFER ORDER
- Fix of slight defects
KAIZEN!
Muutokset edelliseen:
- Strengthened the accuracy of face / eye detection AF performance
- New Face Select function
- Faster AF speed for subjects at a distance
- Intuitive operation of touch screen
- Focus frame when EYE DETECTION SETTING
- Improvement of AF/AE area tracking when using EVF
- Push function of the Focus stick when INTERVAL TIMER SHOOTING
- FLICKER REDUCTION function
- Message when IMAGE TRANSFER ORDER
- Fix of slight defects
KAIZEN!
-
Mikä akku X-T3:een ? Kameran mukana oleva akku on mallia NP-W126S, ja sellainen maksaa n. 90 €. Sitten löytyy, ilmeisesti vanhempaa mallia, NP-W126 ja on suunnilleen samanhintainen. Mitä eroa näillä on? Unohdin tätä kysyä ja ostaa vara-akun, kun hain uuden kamerani liikkeestä. Löytyy myös Hähnelin akku, joka vastaa NP-W126:ta ja on hinnaltaan vain vähän päälle 30 €!
-
S-mallin sisäinen resistanssi on pienempi, joten se lämpenee vähemmän kovassa rasituksessa, esim. 4K-videota talletettaessa. Vähäisemmän lämpenemisen seurauksena akku pystyy antamaan rasituksessa paremmin virtaa ja se vanhenee hitaammin. Mekaanisesti ja pitkälti myös sähköisesti perusmalli on samanlainen, joten sitäkin voi käyttää kunhan sitä ei rasita niin paljoa kuin mitä X-T3 sallii.
-
OK - tästä ymmärrän, että normaalissa valokuvauksessa ilman "S" -merkintää oleva Hähnelin akku sopii hyvin normaaliin valokuvaukseen. Sitten jos ja kun innostun enemmän videokuvauksesta on syytä varustautua laadukkaammalla/kehittyneemmällä akkukalustolla.Hannula kirjoitti:S-mallin sisäinen resistanssi on pienempi, joten se lämpenee vähemmän kovassa rasituksessa, esim. 4K-videota talletettaessa. Vähäisemmän lämpenemisen seurauksena akku pystyy antamaan rasituksessa paremmin virtaa ja se vanhenee hitaammin. Mekaanisesti ja pitkälti myös sähköisesti perusmalli on samanlainen, joten sitäkin voi käyttää kunhan sitä ei rasita niin paljoa kuin mitä X-T3 sallii.
-
Ainakaan minulla X-T3 ei suostunut menemään boost-modeen kun akkukahvassa oli yksi vanhempi ei S-mallin akku. X-T2 toimi vielä moitteettomasti myös tuolla vanhemmalla akulla.
-
Nyt kun X-T3:lla on pääsiäisen aikaan otettu joukko koekuvia ja tutustuttu kameran asetuksiin ihmettelen yhtä asiaa. Kaikissa netin ohjeissa ja youtube-vidoissa, joita olen katsonut näkyy "Kuvaustila" A, S, P, M aina LCD-näytön vasemmassa alakulmassa. Minullakin kuvaustila näkyi siinä, kun otin kameran käyttöön. Mutta nyt kun olen kokeillut eri kuvasutiloja, niin käytössä oleva Kuvaustila ei enää näykkään takaseinän näytöllä. Asetukset > Näyttöasetukset > Näytön mukautetuissa asetuksissa on "Kuvaustila" kyllä kruksattuna! Säätöjä kamerassa on kyllä paljon, enkä ole niistä läheskään vielä kaikista selvillä. Ehkä olen jossain muualla kumonnut tuon Kuvaustilan näytön?