ttuplai kirjoitti: ↑Marras 23, 2021 5 : 46
...kandee olla vaan omista kikseistä huolissaan - et jos pelkkä työnteko ei enää riitäkään - mille sit rakentaa kuvaajaidentiteettinsä?
Automaation/AI:n tehtävä on vain vähentää puhdasta rutiinia, jotta ihmisillä jää enempi aikaa olla aidosti luovia...
Kuka mistäkin kiksinsä saa, niinpä, kullakin meistä on oma tapansa harrastaa, toiselle se on sitä että riittää kun kameran osoittaa edes välttävästi kohteeseensa ja kamera hoitaa tekoälyineen loput, siinä samalla sitten voi jauhaa diipadaapaa kohteen/kohteiden kanssa, toiselle se on osa tekemisen iloa, että voi säätää kameran asetuksia itse, tekee sen sitten huonommin kuin tekoäly tai sitten ei, ei sillä ole väliä.
Mutta että se olisi sama kuin sormiväreillä puljaaminen tai pimiössä touhuaminen, miten kameran säätäminen mielestäsi vertautuu pimiötyöskentelyyn tai öljyväreihin? Niinpä, ei yhtään mitenkään.
Eikä kyse ole mistään ihmeen kuvaajaidentiteetistä, tuo on vain ja ainoastaan sinun luulosi tulkita toisen tekemistä, se ei liity siihen mitenkään, ainoastaan siihen että se on mukavaa puuhastelua. Niinkin yksinkertainen asia, vai meinaatko että kun yksin metsässä otan kuvan x, säädän sitä yksinäni koneellani ja jätän sen kuva-arkistoon, tunnen jotenkin olevani identiteetiltäni elämääkin suurempi valokuvaaja? Ehei, koen vain ja ainoastaan mielihyvää, ei se liity mitenkään mihinkään identiteettihöpötyksiin.
Ihan sama kun vaikkapa lähden fätillä metsään, en saa kiksejä siitä että vedin määrällisesti/ajallisesti lenkin x, vaan siitä että voin välillä jättää fillarin parkkiin, istathtaa maahan, kaivaa repusta keittimen, kiehauttaa sumpit, syödä pähkinöitä ja taas jatkaa matkaa, se on se homman suola, tapa millä matkan tekee, ei maali.
Vai tekoäly jättää tilaa olla aidosti luova, varmasti se sitä mahdollisesti jollekin voi niin ollakin, mutta et siis näe mitalin toista puolta, kun automaatio viedään tarpeeksi pitkälle, se "luovuus" alkaa olemaan niin arkista kauraa, että tulevaisuudessa näemme kohteesta x niin paljon identtisiä kuvia, että vaikkei itse valokuvaaminen olsikaan tylsää, ne kuvat alkavat olemaan tylsiä, kun "ne kaikki on jo nähty", kiitos tekoälyn täydellisten sille syötettyjen parametrien.
Eikä minulla mitään tekoälyä vastaan ole, kunhan sen lisääntyminen ei tuo tullessaan sitä, että edelleen voin itse säätää kamerani asetuksia.
Sen verran mullakin on jo ikää kertynyt noista tienivuosien identiteettihikoiluista/suorituspaineista, että jätän sen nuoremmille sukupolville, meitsi nauttii matkasta, en päämäärästä ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.