Canonin peilitön FF, EOS R

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Hannu KH
Viesti:

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

nsamppa kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:R:n touchbar on parempi käyttää kuin sen takarulla.
Veikkaanko oikein jos luulen että tässä puhutaan takarullan huonoudesta eikä touchbarin hyvyydestä?
Ei se Canonin joistikki ainakaan parempi ole.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Koko touhun ratkaisisi edelleen se systeemi mikä tarkentaa sinne minne katsoo. Toimii joka aiheessa, oli se sitten potretti, ahteri tai liikkuva sorsa.
ptakala0

Viesti Kirjoittaja ptakala0 »

Maffer kirjoitti:Koko touhun ratkaisisi edelleen se systeemi mikä tarkentaa sinne minne katsoo. Toimii joka aiheessa, oli se sitten potretti, ahteri tai liikkuva sorsa.
Jep, ne vois kaivaa EOS kolmosen naftaliinista ja katsoa mitä se on syönyt. Tuohon upgrade ja kaikenmaailman tekoäly-arvaus-tarkennukset syö pölyä.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

nsamppa kirjoitti:Edelleen. Puhut dadaa. Ainoa minkä virallisen tiedotteen tosta tiedän on se minkä toimari on sanonut. Muuten ne on näitä messuilta heitettyjä juttuja mistä nyt voi olla montaa mieltä. Jos sä pidät sitä ennakkomarkkinointina samalla tavalla kuin tätä R5:n julkistusta, niin ei ihme että touchbarit on hyviä käyttää. Oot btw ainut henkilö joka on tullut vastaan, joka on pitänyt sitä hyvänä. Lisäksi en oo sulta ainuttakaan huonoa sanaa lukenut Canonista, joten varsin hyvällä perusteella voi sanoa faniksi. Eikä siinä. Saahan sitä fanittaa. Mutta hyvä tietää että aika paksujen Canon lasien takaa sieltä tuijotellaan maailmaa.
Jos tarkkoja ollaan olen kertonut että olen oppinut hyödyntämään sen R liukukytkimen, noin 9kk käytön jälkeen. Jos sen asian esiin tuominen että jonkin kameran ominaisuuden hyödyntämiseen menee 9 kk on fanittamista niin sitten olkoot. Lisäksi olen selvyyden vuoksi sanonut että se ei ole mikään täydellinen ratkaisu. Ja olen kertonut myös että se toimii myös 32 asteen pakkasessa, vaikka joku muuta väittikin ilman mitään omaa kokemusta, mutta sormien pakkaskestävyyttä se kyllä kysyy. Edelleen ole sitä mieltä, että kuvien selaamisessa se on ihan hienosti toimiva ratkaisu.

Joo, antaapa nyt olla kun noin paljon asia ahdistaa, ja Sony lasit säröilee nyt pahasti (minunkin) nokalla.
Maffer
Viesti:

Rumor siellä mekkala tuolla. Kamakeskeistä tuuheilua koko oravanpyörä on. Nyt kannattaa treenata kesän maratonia varten eikä odotella haamukameroita varsinkin kun Foveon FF peruttiin. Siinä meni viimeinenkin syy omistaa digikamera vuonna 2020.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

javal kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Edelleen. Puhut dadaa. Ainoa minkä virallisen tiedotteen tosta tiedän on se minkä toimari on sanonut. Muuten ne on näitä messuilta heitettyjä juttuja mistä nyt voi olla montaa mieltä. Jos sä pidät sitä ennakkomarkkinointina samalla tavalla kuin tätä R5:n julkistusta, niin ei ihme että touchbarit on hyviä käyttää. Oot btw ainut henkilö joka on tullut vastaan, joka on pitänyt sitä hyvänä. Lisäksi en oo sulta ainuttakaan huonoa sanaa lukenut Canonista, joten varsin hyvällä perusteella voi sanoa faniksi. Eikä siinä. Saahan sitä fanittaa. Mutta hyvä tietää että aika paksujen Canon lasien takaa sieltä tuijotellaan maailmaa.
Jos tarkkoja ollaan olen kertonut että olen oppinut hyödyntämään sen R liukukytkimen, noin 9kk käytön jälkeen. Jos sen asian esiin tuominen että jonkin kameran ominaisuuden hyödyntämiseen menee 9 kk on fanittamista niin sitten olkoot. Lisäksi olen selvyyden vuoksi sanonut että se ei ole mikään täydellinen ratkaisu. Ja olen kertonut myös että se toimii myös 32 asteen pakkasessa, vaikka joku muuta väittikin ilman mitään omaa kokemusta, mutta sormien pakkaskestävyyttä se kyllä kysyy. Edelleen ole sitä mieltä, että kuvien selaamisessa se on ihan hienosti toimiva ratkaisu.

Joo, antaapa nyt olla kun noin paljon asia ahdistaa, ja Sony lasit säröilee nyt pahasti (minunkin) nokalla.
Mitä enempi mä olen kuvannut R:llä sitä paremmin olen oppinut sen käytettävyyden ongelmat eli pikkuhiljaa olen kofannut liki jokaisen nappulan pois käytöstä - mukaanlukien toi liuku. R on käytettävyydessä selkee takapakki verrattuna Canonin omin kameroihin, mut riittävän minimalistisena sillä kyl kuvaa, mut mitään käytettävyyspalkintoja mä en tolle jakais jos ei aleta palkitsemaan pohjakosketuksista. Mä olen 183 pitkä ja räpylä suunnilleen sopisoinnussa ruumiinmittoihin ja mun käsille tossa rungossa ei vaan nappuloiden paikat toimi - kuvien perusteella vois väittää, et R5 taklaa just noi pahimmat kämmit (liuku, af-on, suurennos, nelipädi), jotka jokainen on jossakin siedettävän ja "ihan syvältä"-välimaastossa.

Onko kuvien selaaminen jotenkin sellainen alue jossa tarvitaan lisää innovatiisuutta ja uusia keksintöjä? Pelittömillä alkaa tarkennukset ja valotuksetkin olemaan kohillaan vaikka ei tietäis kuvaamisesta mitään, joten missä tilanteissa tarvitaan erityisen kätsyä selaamista? Ite katon ehkä pari vimeistä tai näytän onnistuneen otoksen kuvattaville, mut muuten kuvien selaaminen kamerassa on joko turhaa, siihen ei ole aikaa tai tiedän joka tapauksessa mitä olen kuvannut. Mikä on siis se kuvausgenre jossa tarvitaan paljon kuvien selaamista juuri kameran ruudulla?
Hannu KH
Viesti:

Maffer kirjoitti:Koko touhun ratkaisisi edelleen se systeemi mikä tarkentaa sinne minne katsoo. Toimii joka aiheessa, oli se sitten potretti, ahteri tai liikkuva sorsa.
Mutta kun yksi sommittelun perusasia on kierrättää katsetta kuva-alan reunoja pitkin ja katsoa mitä tosiaankin kuvaan tulee, moni kuva paranisi kun ennen laukaisimen painamista tarkistais reunat, ja toki aiheen sijoitus kuva-alalle pitää olla kunnossa.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hannu KH kirjoitti:
Mutta kun yksi sommittelun perusasia on kierrättää katsetta kuva-alan reunoja pitkin ja katsoa mitä tosiaankin kuvaan tulee, moni kuva paranisi kun ennen laukaisimen painamista tarkistais reunat, ja toki aiheen sijoitus kuva-alalle pitää olla kunnossa.
Tohon kun ymppää päälle linssin missä on kunnon focus breath (esim fe 28 tai fe 90 macro), voi kuvaaminen olla aika intensiivinen kokemus.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Tällainen olisi aika kammotus. Tarkennuksen heiluminen kuva-alaa tarkkaillessa ja sommitellessa olisi pientä verrattuna Panasonicin pumppaamiseen.

Siihen on syynsä, miksi koko juttu jäi 90-luvun alkupuolen teknologiademoksi.
Zone VI
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

zone6 kirjoitti:
Tällainen olisi aika kammotus. Tarkennuksen heiluminen kuva-alaa tarkkaillessa ja sommitellessa olisi pientä verrattuna Panasonicin pumppaamiseen.

Siihen on syynsä, miksi koko juttu jäi 90-luvun alkupuolen teknologiademoksi.
+1. komppaan.

Kaikella kunnioituksella. En oikein ymmärrä mistä maffers on keksinyt ton katseella toimivan tarkennuksen niin mahtavaksi ideaksi. Vaikka tarkennus on toki tärkeä, niin se on vain yksi osalue kuvan sommitelussa ja kokonaistilanteen hahmottaminen on myös hyvin tärkeää.! Minusta aivojen tulee 'nähdä' koko kuva, ei vain teräväksi haluttua palaa.
Minusta tarkennuksen kehittynyt lukittuminen haluttuun kohteeseen on yksi oikein toimiva systeemi. Lukitaan ekaksi kohde ja sitten sommitellaan kuvaa. ja odotetaan oikeaa laukaisuhetkeä.! Kuin taisteluhävittäjissä ikään .
Aito manuaalitarkentaminen on myös yllättävän innovatiivinen menetelmä.

#nsamppa; ei sillä focus breathingilla ole oikeastaan tekemistä mafferssin hehkuttaman tekniikan kanssa. Tarkennus kuin tarkennus. Samat ominaispiirteet kuitenkin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Lintujen lentokuvauksessa vois toimia tuo silmällä ohjautuva tarkennus. Tuskin Maffer nyt sitä tarkoittaa, että tarkennus herää aina silmän liikkeiden mukaan, vaan se aktivoidaan ensin napista ja sitten silmä käskyttää tarkennusta. On nyt vähän sellaista tahallisen väärinymmärtämisen makua ilmassa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

rolsen kirjoitti:Lintujen lentokuvauksessa vois toimia tuo silmällä ohjautuva tarkennus. Tuskin Maffer nyt sitä tarkoittaa, että tarkennus herää aina silmän liikkeiden mukaan, vaan se aktivoidaan ensin napista ja sitten silmä käskyttää tarkennusta. On nyt vähän sellaista tahallisen väärinymmärtämisen makua ilmassa.
en usko, että on, ainakaan tahallista väärinymmärrystä!

maffers on esitellyt ideaa melko epämääräisesti.

Ja mitä sinä nyt ehdotat? Että silmällä ekaksi tarkennetaan kohteeseen joka lukitaan napilla? Vai että napilla aktivoidaan silmätarkennus sitten kun järjestelmä on tarkentanut haluttuun tiirailtavaan kohteeseen niin laakastaan? Vai vasta lukitaan uudestaan kunnes vielä sommittelu on tehty? En tiedä.
Minusta älykäs kunnollinen aktiivinen (mahdollisesti AI ohjattu) AF järjestelmä on toimivampi, antaa koneen tehdä työtä ja vaan itse valitaan milloin se kohde on ok. Tai ehkä joku näiden risteytys voisi olla parempi? Hybridi, missä mukana silmän seuranta, kohteen seuranta yms.?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

No siinähän sitä voi päättää onko se liveseuranta eli silmä etsimelle ja kamera seuraa minne katsoo. AF-ON nappula voi toki toimia liipasimena jos ei halua liveseurantaa.

Mut tietenkin tähän voi yhdistää nykyisen Eye-AF:n eli tällöin kuvaaja katsoo kohdetta, elikkä hahmoa, ja kamera tunnistaa että jahas tuo täti tai setä ja täydentää sen silmään.

Se ensisysäys, eli poimitaan kohde omalla katseella, on ratkaiseva tekijä. Kaikki tapit ja d-padit joutaa roskiin ja niidenkin tilalle saadaan muutama suuri nappi tai isompi takatöllö.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

temama kirjoitti: #nsamppa; ei sillä focus breathingilla ole oikeastaan tekemistä mafferssin hehkuttaman tekniikan kanssa. Tarkennus kuin tarkennus. Samat ominaispiirteet kuitenkin.
On sillä sen verran tekemistä että jos välillä aina tarkastaisi miten sommittelu menee nurkissa mitkä on vaikka äärettömässä ja välillä taas palaisi keskelle missä haluttu kohde olisi lähellä, ei ikinä näkisi lopullista kuvaa. Reunoja katsellessa rajaus olisi tyystin erilainen mitä katsellessa kohdetta. Tilanne korostuu jos katsetta siirtelee nopsaan näiden välillä.
Maffer
Viesti:

Ei se 90-luvun EOS3 mihinkään pumpannut. Siinä piti aktivoida tarkennus kun haluttiin tarkentaa. Miksi ihmeessä nyt änkeröidään jonku 90-luvun hitaan tarkennuksen ongelmia pumppaamisesta kun a) käyttäjä pumppaa ja jumppaa nytkin minkä ehtii manuaalisesti sähläten b) jokainen peilitön mainostetaan perä perään maailman nopeimmaksi tarkentajaksi. Se on softainsinöörin ongelma tehdä pumppauksesta sulava. Jos katson omaa nenää ja siirrään katseen jalkaan en ajattele pumppasiko mun tarkennus nyt. Se siirtyy mutta niin siirtyy kiinnostuksen kohdekin nenästä jalkaan.

Ja sitäpaitsi, jos EOS3 on käyttänyt, niin tietää että siinä oli julmetun nopea AF tämänkin päivän DSLR-tasolla sopivalla L-putkella.
Toli

Viesti Kirjoittaja Toli »

Olen tätä yrittänyt miettiä, mutta mä en oikein ymmärrä, minkä ongelman tämä ratkaisee?

Käsittääkseni nykyisissä vehkeissä tarkennuskohteen valinta ei ole mitenkään laajasti esille tuotu ongelma. Kameroissa on, toisissa paremmat ja toisissa vähän rajoittuneemmat, valinnat tarkennusalueen valinnaksi. Voi valita koko ruudun kattavaa tarkennusta lukituksella ja ilman, valita alueen, joka kiinnostaa ja muuttaa sen sijaintia tai kokoa tai mennä melko pieneen pisteeseen ja osoittaa tarkasti mitä halutaan. Tämä voidaan sitten tehdä joko kokonaan automaattisesti, joystikillä, kosketusnäytöltä tai vaikka silmää kuvasta etsien. Noita kun käyttää sujuvasti tilanteen mukaan, niin homma toimii vähintäänkin hyvin. Eri asia sitten on itse tarkennuksen suorituskyky, mutta siihenhän tällä ei olisi mitään vaikutusta.

Teknologisesti tuossa silmää seuraavassa tarkennuksessa ei olisi mitään ihmeellistä, tekniikka on ollut jo hyvän aikaa olemassa muissa sovelluksissa. Mutta ainakin minun on vaikea keksiä sille oikeaa käyttökohdetta ja nykyisessä tarkennuksessa olevaa ongelmaa, joka tuolla ratkaistaisiin.
Maffer
Viesti:

Se on automaattinen tarkennus, silmän jatke. Nykyinen "AF" ei ole automaattitarkennus, vaan "arvaa missä mennään"-tarkennus. Siinä se ero on. Kyseessä on aivan toinen ajatusmalli tarkentamiseen ja jotain sellaista millä järkkäri voisi pitää asemaansa mobiililaitteita vastaan.

Mitäs luulette miten tulevat ja testissä olevat silmäimplanttikamerat tarkennetaan?
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Maffer kirjoitti:Mut tietenkin tähän voi yhdistää nykyisen Eye-AF:n eli tällöin kuvaaja katsoo kohdetta, elikkä hahmoa, ja kamera tunnistaa että jahas tuo täti tai setä ja täydentää sen silmään.

Se ensisysäys, eli poimitaan kohde omalla katseella, on ratkaiseva tekijä. Kaikki tapit ja d-padit joutaa roskiin ja niidenkin tilalle saadaan muutama suuri nappi tai isompi takatöllö.
Sonyn uusin Real Time Tracking toimii juuri noin. Sitä kutsutaan 4D-tarkennukseksi, koska kamera tallentaa kohteen neljä ulottuvuutta muistiinsa. Se ensimmäinen tarkennus on keskikohtapainotteinen, jolla kerrotaan systeemille kohteen muoto ja väri, sekä pannatessa myös liike ja suunta.

Eli kun tarkennat keskimmäisillä pisteillä tätiin, sen jälkeen täti voi juoksennella kuva-alalla miten haluaa ja seurantatarkennus pysyy tädissä kuin tauti. Aivan sama tuleeko tädin ja kameran väliin jotakin tai piipahtaako täti kuvan ulkona, tarkennus pysyy silti tädissä koska se ei hyväksy mitään muuta. Jos haluaa vaihtaa kohdetta, tekee vain ensimmäisen tarkennuksen uudelleen. Kuvaajan ei tartte pumpata/jumpata/sählätä/säätää muuta kuin painaa laukaisinnappia. Ylivoimaisesti nopein, varmin ja helpoin tarkennussysteemi tähän asti, silmä-AF ei toisi siihen mitään lisää.

Terveisin myös EOS 3:lla aikoinaan kuvannut.
Viimeksi muokannut Räntä, Helmi 14, 2020 13 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu KH
Viesti:

Eihän mobiililaitteella kuvaamista voi verrata järkkärillä kuvaamiseen vaikka kuvalaatu onkin mobiilissa parantunut.
Maffer
Viesti:

No mutta räntä, silmätarkennushan juuri korjaisi sen keskipisteellä sohimisen. Ainoa luonnollinen keissi keskipisteellä sohimiseen on ampumaharrastus.
Vastaa Viestiin