Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vai hasselit tuoda? Pikemminkin hasseli toi luurit keskiformaattiin. Eikä se varhaiskasvatusjuttu ollut mikään vitsi. Jo 4-5v iässä aletaan tutustuttaminen älylaitteisiin ensin pelillisessä muodossa. Se on kirjattu ihan virallisesti suositeltavaan kasvatusohjelmaan ja oli sitä jo 2017 kun tuli suunniteltua isompaa varhaiskasvatusohjelmistoa ja kuviot tuli tutuksi.

Todellisuus on se, et tuolta se luuritus jo alkaa ja sen myötä on pikkuhiljaa vanhojen japsien taivuttava jos halutaan myydä kuvantamislaitteita enemmän kuin 15kpl/kk.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Niin. Luurit ovatkin varmaan ihan hyviä opetteluvälineitä lapsille. Oppiihan siinä sivussa jotakin valokuvaamisesta ja videokuvauksesta.
Mutta valokuvaus ei ole fantzua älylaitteiden räpläämistä.
Kun lapsesta saakka turtuu luureihin, niin se on huikkasen vanhempana varmaan todella virkistävä kokemus tarttua oikeaan järkkäriin ja huomata, että valokuvaus voi olla jotakin muuta kuin luurin näytöltä hiplattavaa mobiilitallentamista.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

habannaama kirjoitti: Syys 08, 2022 22 : 52 Itse tällä hetkellä Vuoreiassa, Norjassa ja mukana läppäri, ulkoinen SSD, kamera, pari muistikorttia, pari akkua, invertteri, luuri ja älykello.
Otitko pokkarikameran mukaan vai unohtuiko järjestelmäkamerasta objektiivit? Jos otit mukaan objektiivit niin kerrohan mitä lähti reissulle mukaan tällä kertaa.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

javal kirjoitti: Syys 09, 2022 7 : 46
habannaama kirjoitti: Syys 08, 2022 22 : 52 Itse tällä hetkellä Vuoreiassa, Norjassa ja mukana läppäri, ulkoinen SSD, kamera, pari muistikorttia, pari akkua, invertteri, luuri ja älykello.
Otitko pokkarikameran mukaan vai unohtuiko järjestelmäkamerasta objektiivit? Jos otit mukaan objektiivit niin kerrohan mitä lähti reissulle mukaan tällä kertaa.
Joo, ei jäänyt objektiivit kotio 😅

Mukana Zeiss Batis 18/2.8 ja Sigma ART 50/1.4

En ole vielä osannut päättää minkä telen ostaisin, siksi sellaista ole lainkaan.
Mutta koska käytössä myös vaimoni Sony RX10 IV, eli ”räksä”, niin mahdolliset teleilyt hoituvat sillä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

temama kirjoitti: Syys 08, 2022 23 : 52 Niin. Luurit ovatkin varmaan ihan hyviä opetteluvälineitä lapsille. Oppiihan siinä sivussa jotakin valokuvaamisesta ja videokuvauksesta.
Kun lapsesta saakka turtuu luureihin, niin se on huikkasen vanhempana varmaan todella virkistävä kokemus tarttua oikeaan järkkäriin ja huomata, että valokuvaus voi olla jotakin muuta kuin luurin näytöltä hiplattavaa mobiilitallentamista.
Ei mennyt näin. Lähisuvussa on yksi kohta 11v tapaus mikä osaa ihan piirtää ja näkemystä on. Ei paljoo herättäny X100V tai liiemmin Pentax mitää reaktiota muuta kun "Miks tää on näin monimutkainen että saan tästä kuvan?" Ja malliksi kuva luurilla kun o helppoa. Puupönttö taas loksautti leukaa lattiaan ja kaks sisarusta vaikkei niin taiteellisia, olivat ihan innoissaan tarkennuskankaan alla kattelee.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

temama kirjoitti: Syys 08, 2022 23 : 52 Niin. Luurit ovatkin varmaan ihan hyviä opetteluvälineitä lapsille. Oppiihan siinä sivussa jotakin valokuvaamisesta ja videokuvauksesta.
Niin. Kamerat ovatkin varmaan ihan hyviä opetteluvälineitä laiter*nkuille. Oppiihan siinä sivussa jotakin valokuvaamisesta ja videokuvauksesta.
Mutta valokuvaus ei ole fantzua monimutkaisten laitteiden räpläämistä.
Kun lapsesta saakka turtuu kameroihin, niin se on vanhempana todella virkistävä kokemus tarttua luuriin ja huomata, että valokuvaus voi olla jotakin muuta kuin liian kaman raahaamista.

Ilmainen vinkki: valokuva = idea.
Viimeksi muokannut elmar, Syys 09, 2022 15 : 19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viesti:

Samaa mieltä kyll. Vapauttavaa jättää rantakivireppu kotiin. Ehkä tos on joku välimuoto "taskuun mahtuvalla" peilittömällä sitten millä saa sit jotai etua keveydestä ja näennäisesti kontrollin tunteen.
temama

Lollikata-ta!!!! Hahahahah. Gylläpäs nyt meni ihon alle Elmarille. Hyvät hyssykät!!

Katos hommahan menee jotenkuten niin, että lapset tykkää räplätä mitä kameraa tahansa, mutta toki helppous olisi toivottavaa. Luurilla on ihan hyvä leikkiä.
Mutta sitten kun ikää tulee ja taidot kasvaa (ainakin joillakin) , niin halutaan jotakin haastavampaa. Ja laite millä voidaan tehdä perustavalla tavalla parempaa laatua. Eli ollaan iässä 13-18v. Toki tavalliset teinit räplää luurejaan, mutta kunnianhimoisemmat jotakin enempi työkalua.
Siitä se valokuvaus- tai videoharrastus pikkuhiljaa kasvaa ja kehittyy, ehkä harvoilla jopa ammatiksi.
Mutta sitten kun harrastusinto lopahtaa tai ikä painaa, niin luuri tulee taas kuvioihin. Tiedättehän, silloin kun ei enää jaksa tosissaan kiinnostua valokuvaamisesta, ja tarvitaan vaan joku helppo vekotin jolla räpsii pakollisia foto-räpsyjö yms.
Näin se menee.
elmar

temama kirjoitti: Syys 09, 2022 15 : 53 Gylläpäs nyt meni ihon alle Elmarille.
No, ei mennyt tippaakaan. Kyllästyttää vain lukea päivästä toiseen tota jatkuvaa luuri-dissausta ja soni-hypetystä. Mua ei kiinnosta soni-milc:it oikeastaan lainkaan, mut en mä silti paasaa siitä joka ketjussa. Antaa kaikkien kukkien kukkia.
temama kirjoitti: Syys 09, 2022 15 : 53 Katos hommahan menee jotenkuten niin, että lapset tykkää räplätä mitä kameraa tahansa, mutta toki helppous olisi toivottavaa. Luurilla on ihan hyvä leikkiä.
Mutta sitten kun ikää tulee ja taidot kasvaa (ainakin joillakin) , niin halutaan jotakin haastavampaa. Ja laite millä voidaan tehdä perustavalla tavalla parempaa laatua. Eli ollaan iässä 13-18v. Toki tavalliset teinit räplää luurejaan, mutta kunnianhimoisemmat jotakin enempi työkalua.
Siitä se valokuvaus- tai videoharrastus pikkuhiljaa kasvaa ja kehittyy, ehkä harvoilla jopa ammatiksi.
Mutta sitten kun harrastusinto lopahtaa tai ikä painaa, niin luuri tulee taas kuvioihin. Tiedättehän, silloin kun ei enää jaksa tosissaan kiinnostua valokuvaamisesta, ja tarvitaan vaan joku helppo vekotin jolla räpsii pakollisia foto-räpsyjö yms.
Näin se menee.
Hyvä valokuva = kuvaajan ajatus. Aivan sama millaisella laitteella se ajatus on tehty muiden katseltavaksi.
temama

Yeppulis. Tästähän on turha kinastella, kuten periaatteessa kaikesta - vaikka kuinka hauskaa olisikaan.
Mulle henk.koht kuitenkin harvinaisen selvää, ettei lilliputti luurikameroilla voi valokuvauksellisin keinoin toteuttaa kaikkea sitä ajatusta mitä mieleen saattaa tulla.
habannaama

elmar kirjoitti: Syys 09, 2022 15 : 17…että valokuvaus voi olla jotakin muuta kuin liian kaman raahaamista.
Tulin jokin aika sitten tuolta tundralta majoitteelle.

Äsken sapuska naamariin ja tässä kun odottelen sumpin tippumista, aikaa lueskella miten keskustelu edennyt…

Niin, riippuu tietenkin kunkin tarpeista, mitä kukin pitää tarpeellisena, itse koin että a7RIII, Zeiss Batis 18/2.8 kiinnitettynä kevyeeseen hiilikuitujalustaan on mukavan kevyt combo kanniskella.
Ei ole liiallista kaman raahaamista ja piekseää laadultaan joka ikisen markkinoilla olevan luurin 10-0.

Elämä on valintoja, onhan toi monimutkainen, kun pitää ISOn vakiona ja jopa aukonkin tässä tapauksessa ja säätää ainoastaan suljinaikaa.

Toooosii hankalaa 😂
Maffer
Viesti:

Enemmän ainakin itse olen kiinnostunut valokuvaamisesta kun vaihdoin pääosin luuriin ja myin isot digit pois. Olin täysin parin tietyn luontokuvatyypin orja ja toistin sitä monta vuotta putkeen. Ei siellä tiellä ollut mitään kehitystä vaikka toistamalla samaa kaavaa saikin nättiä jälkeä ja pärjäsi vaikka VLK:ssa. Katsantakulma oli vain aivan hemmetin kapea.

Joten suosittelen heivaamaan itse kukin digit vuodeksi pariksi jos vähänkin tuntuu et kamapainotteisesti on menty. Se tie ei pääty jos sitä ei itse päätä. Katson aktiivisesti kuvaosion kuvat vaikken aina kommentoi, ainakin sieltä tunnistan välillä saman kaavan.
habannaama

Sen saman ”näkemys-jumin” saa heivattua huitsin nevadaan järkkärilläkin, ilman luuria.

Mitenkä?

Ottaa ja kääntää mountista irti laajiksen ja kiinni tele. Siis yksinkertaistettu esimerkki luontokuvauksen vinkkelistä.

Tuo kummasti näkemykseen eroja, kun esmes. 18mm:n jälkeen kuvaakin samoja juttuja 200mm:llä.
Ja tuohon ei mitenkään liity luuri, vaan henkilön x näkemys/tapa toimia, jos vaan pystyy sen fokuksen siirtämään pois putkiaivoisuudesta.
elmar

temama kirjoitti: Syys 09, 2022 17 : 48 Mulle henk.koht kuitenkin harvinaisen selvää, ettei lilliputti luurikameroilla voi valokuvauksellisin keinoin toteuttaa kaikkea sitä ajatusta mitä mieleen saattaa tulla.
No, eipä voi sun sonillakaan. Nämä flametukset on juuri siksi täysin turhia, koska niissä hypetetään paitsi sitä omaa kameraa, niin samalla myös omia kuvauskohteita ja tapaa kuvata niitä.

Jos joku kuvaa tinttiä lennossa ja valitsee siinä puuhassa toimivan vehkeen, ei se ole maailman "paras" kamera, vaan hänen omasta mielestä sopivin kompromissi siihen hommaan. Rantakiveä valotetaan ihan eri vehkeillä kuin kaupungin katuja tallustelevia ihmisiä. Parhaat luurit ovat erinomaisia, kun ei viitsi raahata kamaa messissä. Jne.

Kameroita on monenlaisia ja niissä on loputon määrä erilaisia ominaisuuksia, eiköhän jokainen löydä omansa.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

elmar kirjoitti: Syys 09, 2022 18 : 51…ei se ole maailman "paras" kamera, vaan hänen omasta mielestä sopivin kompromissi siihen hommaan.
Pam. Se on tässä. Turhaa odottaa täydellistä kameraa vaan etsii/hakee sen parhaan kompromissin itselleen, ostaa pois ja kuvaa. Esimerkkinä vaikka R5C mulle. Ei oo ibistä ja akku kestää videopuolella niin että se oikeasti pysyy päällä vain sen puolisen tuntia. Vaan siltikin se on helposti paras kompromissi mulle siihen lokeroon mihin se tulee.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Maffer kirjoitti: Syys 09, 2022 18 : 38 Enemmän ainakin itse olen kiinnostunut valokuvaamisesta kun vaihdoin pääosin luuriin ja myin isot digit pois. Olin täysin parin tietyn luontokuvatyypin orja ja toistin sitä monta vuotta putkeen. Ei siellä tiellä ollut mitään kehitystä vaikka toistamalla samaa kaavaa saikin nättiä jälkeä ja pärjäsi vaikka VLK:ssa. Katsantakulma oli vain aivan hemmetin kapea.

Joten suosittelen heivaamaan itse kukin digit vuodeksi pariksi jos vähänkin tuntuu et kamapainotteisesti on menty. Se tie ei pääty jos sitä ei itse päätä. Katson aktiivisesti kuvaosion kuvat vaikken aina kommentoi, ainakin sieltä tunnistan välillä saman kaavan.
Meinasitko että pitäisi alkaa filmille kuvaamaan, ihan samoja kuvia sille rullalle tulee kun digillä, mitään kamapainoitteisuutta en kyllä tunnista omasta harrastamisesta. Käytännössä samaan pääsee kun pitää luovan tauon, mitään ei tarvi myydä tai ostaa ja voi jatkaa miten tykkää sitten kun maistuu.
Jos joku toimi sinulla se ei tarkoita että se toimii kaikilla.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Maffer
Viesti:

No mielestäni kirjoitin et jos kamapainotteisuus osuu, kannattaa kokeilla kevyemmin. Linssiä vaihtamalla laajiksesta teleen ei välttämättä auta. Se dilemma on syvemmällä et kaiken tarttee olla tiptop ennen kuin viitsii sulkimen raksauttaa. Ei taida auttaa vaihto dslr > peilitönkään.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Kuvaan järjestelmäkameralla koska pidän sillä kuvaamista ja kuvaamani aiheet olisi usein hankalia/mahdottomia kuvata kännykällä. Järjestelmäkamera on siitä mukava, että voi vaihtaa objektiivia tilanteen mukaan... tai olla vaihtamatta ja haastaa itsensä, jos sille päälle sattuu.

Kännykällä kuvaan muistilappuja, kuitteja ja muita dokumentteja, koska sillä se on helppoa.

Sinänsä aivan järjetön keskustelu kun "oikeita" tapoja on yhtä monta kuin kuvaajiakin.
Maffer
Viesti:

Sinulla onkin monipuolista kuvaa useasta aiheesta eikä romut ole päässeet ilmeisesti niskan päälle.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Maffer kirjoitti: Syys 09, 2022 20 : 40 Sinulla onkin monipuolista kuvaa useasta aiheesta eikä romut ole päässeet ilmeisesti niskan päälle.
Viime vuotisen äkkipysäyksen TIAx2 jälkeen on ollutkin rennompaa tekemistä. Ihmisluonto on kuitenkin sellainen ,että välillä jo unohtaa mitä oli olla ettei saanut liikkua tai ei edes uskaltanut mennä yksin kauas kotia. Siinä vaiheessa taas alkaa suorittaminen niin havaintojen tekemisessä kuin valokuvaamisessakin. Läpsy naamalle ja taas otetaan iisisti nautiskellen.
Vastaa Viestiin