Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
ptakala0

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja ptakala0 »

Juha Sa kirjoitti:Pitihän tuo pitkän valotuksen asia kokeilla, parvekkeelta kuvan nappasin, z7 + 24-70 f4, iso 64, f11, 300s valotus. Pitkän valotuksen kohinanpoisto pois päältä.

En löydä kuvasta kaistoittumista, en kohinaa enkä muutakaan häiritsevää.
Pitää kokeilla jossakin pimeämmässä paikassa uudelleen mutta en ole tämän kanssa huolissani vaikka tähtitaivasta joskus kuvailenkin.
Ongelman kokoluokasta on erilaisia kokemuksia ja arvioita:

https://blog.kasson.com/nikon-z6-7/wher ... f-banding/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Laita ny 100% kroppi keskiharmaista ja varjoista. Kiinnostaa toki, jos tämä on rikki. Silloin on laitettava takuuseen. Mulla on raidat ihan joka ruudussa ISO100:lla muualla kuin kirkkaissa valoissa.
Juha Sa

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Kunhan pääsen paremmissa olosuhteissa kokeilemaan, nyt tuulee sen verran että oksisto on epäselvää mössöä mutta on kuvassa toki tummaa taivasta ja paikallaan pysyviä kohteita eikä mitään häiritsevää näy edes 300% cropissa.

En tosin edes tiedä miten tänne saa kuvia linkattua.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti:Laita ny 100% kroppi keskiharmaista ja varjoista. Kiinnostaa toki, jos tämä on rikki. Silloin on laitettava takuuseen. Mulla on raidat ihan joka ruudussa ISO100:lla muualla kuin kirkkaissa valoissa.
No ei kyllä kuulosta ihan terveeltä, itse en ole nähnyt raitoja edes aika vaativissakaan kohteissa vielä kertaakaan. Toki en tiedä, mitä kellareita sä olet pelkästään kuvannut :-)
Juha Sa

Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.

Itse olen vuosien mittaan oppinut valottamaan kuvan oikein, ainakin lähes oikein, noin suuria korjauksia ei ole tarvinnut tehdä eikä ongelma siis minua koske.

Eikä zetat taida olla yksin tämän ongelman kanssa joten kannattaa opetella valottamaan oikein...

https://photographylife.com/the-reality ... ing-issues" onclick="window.open(this.href);return false;
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Juha Sa kirjoitti:Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.

Itse olen vuosien mittaan oppinut valottamaan kuvan oikein, ainakin lähes oikein, noin suuria korjauksia ei ole tarvinnut tehdä eikä ongelma siis minua koske.

Eikä zetat taida olla yksin tämän ongelman kanssa joten kannattaa opetella valottamaan oikein...

https://photographylife.com/the-reality ... ing-issues" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä Z6 ja Z7 paivat tässä asiassa huikkasen heikommassa sarjassa:

https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z6/6" onclick="window.open(this.href);return false;

(rullaa -> Exposure Latitude)

Kuva

Ja maffer, kyllä niitä raw kuvia on netti pullollaan! edellä mainitun dpreviewn lisäksi vaikka täältä voi ladata;

https://www.imaging-resource.com/PRODS/ ... z6THMB.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Se missä tämä on hyvä, on ISO800:lla pinoamisessa, kuten on Sonykin @ ISO640. Dual-Gain eka hyppy tekee rapsakkaa jälkeä 30sek pätkissä. Ping-pong 12mm piirtää sen verran terävästi Novon adapterin perässä että moirea puskeaa jo pyörylään kun sitä yrittää pienentää.

Kuva

Harmi vaan ettei ole lunta maassa, olisi kuun kajo vähän valaissut etualaa.

--

Yötaivasta kaupungin yllä. ISO100, 5sek, +2EV ja 25 pinnaa clarity. Terävöitys pois päältä LR:ssä.

Kuva

Ei tarvi 6 aukkoa ja/tai 5min. ISO800+ raidat katoaa muuhun kohinaan.
temama

Nonniish!! Ylempi kuva varsin messevä tähtijuovapyörre! Löytyhän siitä jotain hyvääkin! Tällä pelastit monen Nikon-funnyboyn weekendin!

Alempi on taas aikalailla linjassa dpreviewn kuvatestien kanssa, tosin aika saavutus, että jo +2 EV nostolla ilmenis raitoja. Oliko alkuperäinen +0 vai valmiiksi ylivalottunut tumman pään kohdalta, vai nostitko +2ev jälkikäsittelyssä?
Maffer
Viesti:

Ihan LR:ssä +2EV. Kannattaa katsoa ainakin ennen isompia vedoksia kaikki tummat pinnat läpi. Downsamplaaminen muuttaa tai hävittää raitoja hieman. Kirkkaissa valoissa ei mittään kummallista tunnu olevan. Vaikkapa talvipäivän lumiset ruudut ovat todennäköisesti täysin puhdasta tavaraa.
Juha Sa

Ei ole merkitystä kun valottaa oikein ja sama tilanne on kaikilla kameroilla merkitä riippumatta.
temama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.

https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z6/6" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Ja maffer, kyllä niitä raw kuvia on netti pullollaan! edellä mainitun dpreviewn lisäksi vaikka täältä voi ladata;

https://www.imaging-resource.com/PRODS/ ... z6THMB.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
temama

Juha Sa kirjoitti:Ei ole merkitystä kun valottaa oikein ja sama tilanne on kaikilla kameroilla merkitä riippumatta.
No onhan sillä nyt merkitystä - raitoja saattaa pukata jälkikäsittelyssä. Toi dpreviewn testi on otettu täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa. Ja siinä näet erittäin selkeän eron raitojen suhteen. Miten merkittävää se on, se riippuu täysin kuvaajasta ja ennenkaikkea kuvan käyttötarkoituksesta. Mutta ihan rehellsiesti voi sanoa, että näitä nikonin kinopeilittömiä ei voi suositella kuin varauksella henkilölle joka tykkää ottaa maksimaaliset mehut irti kennosta.
temama kirjoitti:

Kuva

[/quote]
Maffer
Viesti:

Hieman varjoja auki ja fade pois trailsista. Kyllä tässä säätövaraa on.

Kuva
Juha Sa

Kyllä, dpreviewn testi on otettu täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa mutta alivalotettu 6 aukkoa.

Totta kai kameroista eroja saadaan esille kun rajoja etsitään mutta kenenkään ei tarvitse sitä tehdä jos valottaa oikein ja kaikilla nykykameroilla saadaan aivan laadukkaita kuvia kuvattiin sitten päivänvalossa tai yön pimeydessä kunhan valottaa oikein.

Itsellä ei 45 vuoden kuvausuran aikan jossa 18 vuotta digejä ole montaa kertaa tullut vastaan tilannetta jossa olisi jälkikäsittelyssä tarvinnut 2 aukkoa enempää valoa lisätä, usein miten alle aukko riittää.
temama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Ei ole merkitystä kun valottaa oikein ja sama tilanne on kaikilla kameroilla merkitä riippumatta.
No onhan sillä nyt merkitystä - raitoja saattaa pukata jälkikäsittelyssä. Toi dpreviewn testi on otettu täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa. Ja siinä näet erittäin selkeän eron raitojen suhteen. Miten merkittävää se on, se riippuu täysin kuvaajasta ja ennenkaikkea kuvan käyttötarkoituksesta. Mutta ihan rehellsiesti voi sanoa, että näitä nikonin kinopeilittömiä ei voi suositella kuin varauksella henkilölle joka tykkää ottaa maksimaaliset mehut irti kennosta.
temama kirjoitti:

Kuva

[/quote]
Viimeksi muokannut Juha Sa, Tammi 17, 2020 22 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
temama

Maffer kirjoitti:Hieman varjoja auki ja fade pois trailsista. Kyllä tässä säätövaraa on.

https://mjkoski.1g.fi/kuvat/Cityscapes/ ... g?img=full" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin meinaatko, että pinotussa kuvassa säätövara jotenkin vähenisi?
Maffer
Viesti:

Ei tuossa ole säätövaraa yhtään enemmän, pelkästään tähdet on raitoina lighten-moodissa pinottu, säätövara ei muualla kuvassa muuttu jos ei keskiarvoista muualta. Minkä voi toki tehdä senkin.

--

Mutta ettei unohdu miksi tää Nikon on aneeminen tuhnu. Pentaks kahden paksun suotimen läpi kuunvalossa 30sek ISO3200. Shiftattuna Ping-Pong romu-TS:llä. Täysspektrikamera tekee hieman erilaista jälkeä terävyyden suhteen.

Kuva
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

temama kirjoitti:Mutta ihan rehellsiesti voi sanoa, että näitä nikonin kinopeilittömiä ei voi suositella kuin varauksella henkilölle joka tykkää ottaa maksimaaliset mehut irti kennosta.
Joo-o, älä suosittele... mutta kuka haluaa maksimaalista kuvanautintoa niin heille voi suositella varauksetta, sen verran ylevää on kuvanlaatu muuten. +6EV kaivelijat kiertäkää kaukaa, hankkikaa kenno joka kestää +7EV:n kaivelut ;-)
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

On se näköjään olemassa, mutta aika ensimmäisen maailman kultasilmien ongelma, sanoisin. Tuskinpa tuollaisella on mitään merkitystä massojen valintoihin tai valokuvaukseen. Mutta eiköhän tuo muutaman markin päästä ole historiaa, jos ei muuten niin valhegeneraattorin (jota markkinaketkut kutsuvat jollain hienommalla valheellisella nimellä) ansiosta.
Hannu
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Olen miettinyt ton ko. kameran hankkimista, mut mua epäilyttää toimiiko toi ääriolosuhteissa. Eli jos pitää istua alasti kolme tuntia alle neliösentin tikun nokassa kuvaamassa niin onko Z6 oikea valinta vai pitäskö ostaa Huawei? Siis jos hakee kunnolla rajoja niin mitä kameraa suosittelette - tikun nokassa istumista en vaihda, joten se ei tässä ole optiona.
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

ttuplai kirjoitti:Olen miettinyt ton ko. kameran hankkimista, mut mua epäilyttää toimiiko toi ääriolosuhteissa. Eli jos pitää istua alasti kolme tuntia alle neliösentin tikun nokassa kuvaamassa niin onko Z6 oikea valinta vai pitäskö ostaa Huawei? Siis jos hakee kunnolla rajoja niin mitä kameraa suosittelette - tikun nokassa istumista en vaihda, joten se ei tässä ole optiona.
Älä huoli. Kuvaajan tikun nokassa istuminen tai istumattomuus ei vaikuta yhdenkään kameran suorituskykyyn millään tavalla. Ne kun eivät moista tilannetta kykene tunnistamaan. Sen sijaan kuvaajan keskittymiskykyyn sillä uskoisin olevan vaikutusta. Ainakin tottomattomalla saattaa viedä huomiota itse kuvaamisesta. Joten kuvaustilanteen uudelleen järjestelyä miettisin ennen kuin kameran vaihtoa.
Maffer
Viesti:

Ilman tikkua ahterissa ei kuviakaan synny. Valitettavasti. Mutta se ei liity tähän ydinkysymykseen - miksi tällainen raakile on päässyt myyntiin?

Tällä hetkellä (nykyisellä firmiksellä) laitan seuraavat halpakamerat tekniseltä puolelta tän edelle jalustahommassa:

Pentax KP, Fuji X-T20, Fuji X-A3, D3300 ja Huawei mustavalkokenno.
Vastaa Viestiin