KennonpuhdistusKALLUPPI

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
-kake-

Viesti Kirjoittaja -kake- »

400D putsaan itse, mutta harvoin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rousie

Viesti Kirjoittaja rousie »

mä luotan ammattilaisiin enemmän ku itteeni ;D
Nappe1

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

OskuK kirjoitti:
trauma kirjoitti:En ole koskaan putsannut enkä putsaa. Ei tarvitse kun on Olympus.
Kennon alalle ei mahdu montaa pölyhiukkasta? ;-)
[no, this is a hjumor]
väliäkös tuolla minkä takia ei tarvitse, pääasia on että pääsee ..ttuilemaan nikoNISTEILLE. ;-)

Eikä teillekkään kennon koolla ole mitään väliä, pääasia on että Oly kohisee paremmin kun katsomo Lahden doping hiihdoissa.
[/no, this is a hjumor]

...eeeeeeeeeeeeeettä näin. :)

EDIT: jaa niin, itse vastaus... En oo putsant. en oo kattont tarpeelliseks. kylhä hää sinist leddiii vilkuttelloo et muka ravistelloo kennost härmät poies, mut mist sitä tiettää mittee se oikkiaast tekköö... vaek olis vua kahavilla sennii aikkoo.
OMolli

Viesti Kirjoittaja OMolli »

Olympus käytössä ja linssejä vaihdeltu jonniin verran, mutta ei toistaiseksi pölyongelmia. Ehkä ne hiukkaset ei tosiaan osu näin pieneenkennoon tai ehkä se pölynpoisto toimii
koopees

Viesti Kirjoittaja koopees »

Kun Giottos Rocket Air Blower ei enää riitä, niin EOS 5D putsaantuu Eclipse nesteellä ja pecpadeilla. Varsin harvoin tuohon joutuu vaikka vaihdankin objektiivia tiuhaan.

VisibleDust Sensor Loupe on loistava apuväline, sillä näkee tarkkaan ja nopeasti että a) onko putsattavaa ja b) onnistuiko puhdistus. Näkeehän nuo tietysti muutoinkin kuvaamalla valkoista tunnetulla tavalla, mutta tuo luuppi helpottaa ja nopeuttaa puhdistusta isosti.
Viimeksi muokannut koopees, Maalis 23, 2008 7 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Kertauksen vuoksi todettakoon taas tässä yhteydessä, että kuva muodostuu kameran sisälle ylösalaisin todellisuuteen nähden. Siis jos kuvissa lika on taivaalla niin kennolla se sijaitsee alaosassa. Kun putsataan kennoa ajatellen juuri tiettyjä tahroja niin on hyvä putsata sieltä missä ne on. Pitäisi tuo operaatio taas jossain vaiheessa suorittaa. Vasta 6000 kuvaa otettu ja jo on *sensuroitu* kennolla :]
--
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Uteliasuutta utelen että onko kukaan Olympuksen omistaja joutunut puhdistamaan kennoa tai näkyykö kuvissa täpliä jotka pitäisi puhdistaa? Eli niistä rungoista on kyse jossa on se "kennon puhdistaja".
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Tässä vielä uusintana linkki
http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/
Review: Dust removal systems / sensor cleaning
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

emerik kirjoitti:Uteliasuutta utelen että onko kukaan Olympuksen omistaja joutunut puhdistamaan kennoa tai näkyykö kuvissa täpliä jotka pitäisi puhdistaa? Eli niistä rungoista on kyse jossa on se "kennon puhdistaja".
E-1 ollut käytössä pari vuotta eikä ole tarvinnut kennoa puhdistaa. En ole myöskään havainnut kuvissa täpliä, jotka ainakaan itseäni olisivat häirinneet. E-510 käytösssä vajaa 3 kk eikä siinäkään ole kennon puhdistustarvetta ilmaantunut tai noita täpliä kuvissa. Objektiiveja on vaihdettu molemmissa rungoissa tiuhahkosti.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Yli 40 000 kuvaa otettu, parit kerrat ilmapallukalla putsailtu eikä pölyt normaalikuvausta haittaa.

Kiinteillä kuvataan aika suuri osa, mutta kohtuusiisteissä paikoissa.

(30D)
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

D80 ohjekirjasta:Älä missään tapauksessa koske suodattimeen tai koske suodatinta (tarkoittaa kennon päällä olevaa alipäästösuodatinta)
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Jonas

Ei putsausta

Viesti Kirjoittaja Jonas »

Olympuksen E-1 ollut 2004 lopusta ja E-330 puolivuotta. Lehtikuvauksessa linssejä tulee vaihdettua joka keikalla ja clonestamp-työkalu on Fotarissa kyllä ruostunut käyttökelvottomaksi. Olympuksen pölynpoisto toimii. Piste.
juhanik

Viesti Kirjoittaja juhanik »

Kyllä mä ainakin onnistun aina välillä tuota pölyä/likaa keräämään D200:n kennolle, mutta en ole ainakaan toistaiseksi uskaltanut sitä itse alkaa puhdistelemaan.... Luotan siis yhä ammattilaisiin...
JukkaP.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaP. »

emerik kirjoitti:Uteliasuutta utelen että onko kukaan Olympuksen omistaja joutunut puhdistamaan kennoa tai näkyykö kuvissa täpliä jotka pitäisi puhdistaa? Eli niistä rungoista on kyse jossa on se "kennon puhdistaja".
E-400 ollut yhteiskäytössä n. vuoden ja täysin pölytön kenno edelleen. Nyt menossa rinnalla E-3 ja pölyttömyys jatkuu...

Jukka
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Nappe1

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

JukkaP. kirjoitti:
E-400 ollut yhteiskäytössä n. vuoden ja täysin pölytön kenno edelleen. Nyt menossa rinnalla E-3 ja pölyttömyys jatkuu...

Jukka
sama homma täällä, E-400:n kanssa ei mitään pölyongelmia.
Timochka

Viesti Kirjoittaja Timochka »

E-500 ollut itselläni kohta vuoden, 14600+ laukaisua, 4 linssiä, eli on tullut vaihdettua kenttäolosuhteissa useastikin. Muutama pieni täplä näkyy aivan pienimmillä aukoilla jos tarkkaan katselee mutta jollain 16-aukolla ei enää mitään. Ei ole vielä ainakaan tarvinut kuurata.
Tomaatti22

Viesti Kirjoittaja Tomaatti22 »

5760 ruutua ja 9kk takana nykyisellä kameralla. Objektiiveja tulee vaihdeltua lähes joka kuvausreissulla. Pari viikkoa sitten kennolle ilmestyi muutama vierekkäinen tumma pallukka, jotka tosiaankin olivat hiton häiritseviä.

No peili ylös, objektiivi irti, imurilla minimillä pientä taustatukea kun ilmapuhaltimella puhaltelin pahimmat pallukat pois. Olen erittäin tyytyväinen. Tuolla tavalla lähti ainakin ne silmällä valoa vasten havaittavat pölyt pois.
-kake-

Viesti Kirjoittaja -kake- »

Tomaatti22 kirjoitti:... ne silmällä valoa vasten havaittavat pölyt pois.
Siis kenno näyttää nyt silmämääräisesti puhtaalta? Valoa vasten? Täh, nyt mä en tajua jotain....

(Itse olen testikuvilla todennut puhdistuksen onnistumisasteen)
Tomaatti22

Viesti Kirjoittaja Tomaatti22 »

-kake- kirjoitti:
Tomaatti22 kirjoitti:... ne silmällä valoa vasten havaittavat pölyt pois.
Siis kenno näyttää nyt silmämääräisesti puhtaalta? Valoa vasten? Täh, nyt mä en tajua jotain....

(Itse olen testikuvilla todennut puhdistuksen onnistumisasteen)
No tietenkin otin testikuvia. Kuvassa esiintyvien "pallojen" syytä etsiessä katsoin kennoa valolla, jolloin sen pinnalla oli ihan silmällä havaittavia suurehkoja polyhiukkasia.

Testikuvien perusteella kenno on huomattavasti puhtaampi kuin ennen puhdistusoperaatiota. Tietenkin levels paljastaa joitakin pikkupalleroita, joita en kyllä henkilökohtaisesti havaitse kameralla otetuissa "oikeissa" kuvissa.
Vastaa Viestiin