Faktat? No jep. Pro capturesta jo jonkin aikaa tässä ketjussa väännettiin, kun Maffer oli sitä mieltä että juuri siinä menee se raja että kuvan ottikin kone eikä ihminen, mutta ainakin minä jo luovutin. Koska kun koetin miettiä logiikkaa tuon päätöksen taustalla ja huomasin mitä enemmän sitä mietin, sitä vähemmän sitä logiikkaa ymmärrän ja vähemmän samaa mieltä olen. Enkä itse aio mielipidettäni muuttaa ja ymmärrän nyt että jos Maffer ei ajattele ollenkaan samalla logiikalla kuin minä, ei hänkään aio. Eikä mulla ole mitään syytä yrittääkään. Ja muut saavat halutessaan käyttää niitä perusteluja apuna oman mielipiteensä muodostamisessa, jos enää tarvitsee, sehän tällaisen foorumin suola on. Mutta ei siinä mitään faktoja ole. Yritetään sitten vielä kerran kun oikea käsi kerran pyytää. Eli:
Ennekin kuvaaja on aloittanut sarjan kuvaamisen jo ennakolta, odottaessaan jotain tapahtuvan. Kortille tulee pirusti turhia kuvia ennen sitä tapahtumaa, jos vaikka se lintu lähteekin pöntöstä vasta siinä 20sec kohdalla. Vain kortit ja hermot ovat rajana. Nyt tuo Pro Capture eroaa tuosta siten, että siinäkin kuvaaja käynnistää pöntöstä lähtöä ennakoiden sen sarjakuvauksen, mutta niitä alkupään kuvia ei tällä kertaa vaan turhaan tallenneta kortille. Kuvaaja siis määrittää laukaisunapilla sekä sarjan aloittamisen, että sen mitä kuvia siitä poistetaan. Vieläkin mietin että miten ne kortille turhaan tallentuneet kuvat muuttivat saadut onnistuneet kuvaajan ansioksi, ja poistetut kuvat aiheuttavat tekijänoikeuksien siirtymisen Olympukselle. Vähentää kuvaajan työtä? Niin lähes kaikki apuvälineet. Paikkaa kuvaajan refleksejä? Niin myös normaali sarjakuvaus, AI servo, automaattitarkennus ja automaattivalotuskin. Joku FPS-raja? Kai se kamera voi joskus vaan olla liian hyvä. Dopingia? Ehkä vähän, kuten saakelin hyvä AI servokin, hieman harmaalla alueella. Minusta tuntuu että ainoa peruste on ”minusta tuntuu”. Siispä kaikilla omansa. Siis se mielipide. Ainakin minulla vähän vaaleanharmaa, vähän on kuitenkin sellainen syntinen olo käyttää noin hyvää apuvälinettä, mutta so not kunhan hyppy kulkee.
Viimekesäisen pro capturen ansiosta (en ole taas puoleen vuoteen käyttänyt) tiedän nyt että tuollaisen kuusitiaisen kokoisen linnun siiveniskujen taajuus lentoonlähdössä tai jarrutuskaarrosta tehdessä on noin 30hz, koska 60fps kuvissa joka toisessa kuvassa siivet olivat alhaalla ja joka toisessa ylhäällä. Siitä voi päätellä että 10fps sarjakuvalla saa joka kolmannen iskun, esim. niin että siivet ovat aina ylhäällä, tai aina alhaalla, tai menossa jompaankumpaan suuntaan. Ja Elmarin mainitsema 20fps tuotaisi esim. tuloksia jossa ekassa kuvassa siivet ovat ylhäällä, sitten jää yksi siipien lasku ja nousu välistä, sitten toisessa kuvassa siivet alhaalla jne. Ah niin loistavaa, vaikka ehkä vähän kiellettyä ja niin kovin paheellista, kuten monet kivat asiat 😊
Tässä aiheeseen liittyvät tämänpäiväinen uutinen. Säkällä vedettiin sarjalla odottaen että luoti osuu, lapa jäähän ja nimi lehteen:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... parit:f296
edit: Vaihdettu linkki ref=ampparit, koska muuten on vain tilaajille