Oly E-20P

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
janin

Oly E-20P

Viesti Kirjoittaja janin »

Osaako kukaan kertoa käytännön kokemuksia Olympuksen E-20 P:stä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Re: Oly E-20P

Viesti Kirjoittaja seppot »

janin kirjoitti:Osaako kukaan kertoa käytännön kokemuksia Olympuksen E-20 P:stä?
http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1022

Jos Lontoon murre on tuttu niin käy tuolla lukemassa.

Ei sovellu mallikuvaukseen jos pitää saada "rullatolkulla" yhtä soittoa. Siis kirjoittaa kortille etenkin RAW-kuvia hitaasti. E-10 ottaa hyvää jpeggiä noin 15 kuvaa minuutissa. Lue myös dpreviewin vertailu ko. kamerasta. Jos etsit pientä, kevyttä, huomiotaherättämätöntä taskukameraa niin ei ole etsimäsi. Jos haluat hyvin käteenistuvan kameran jossa on "oikean" järkkärin tuntua niin kannattaa tutustua lähemmin. Muut sitten torpedoi jos siltä tuntuu.

Itse tykkään E-10:stä "kuin hullu puurosta". Vielä kun olisi varaa ostaa Metz 54 MZ-3 ja SCA 3202 niin kyllä kelpais.

Sepe

ps. Jos enempi kysymistä niin toivari at mbnet.fi
--
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

sen verran että se ei kyllä ole "täysiverinen digijärkkäri" esimerkiksi koska siinä on interline CCD eikä vaihdettavaa optiikkaa, ja siinä on aika monta "tunnettua bugia".

itse en ainakaan sotaisi suomesta mistä siitä vielä pyydetään sikamoisia hintoja, saksasta ehkä?...

ja tuleehan tuolle se olympuksen 4/3 digijärjjäri "seuraajaksi".
seppot

Gillis kirjoitti:sen verran että se ei kyllä ole "täysiverinen digijärkkäri" esimerkiksi koska siinä on interline CCD eikä vaihdettavaa optiikkaa, ja siinä on aika monta "tunnettua bugia".

ja tuleehan tuolle se olympuksen 4/3 digijärjjäri "seuraajaksi".
Kuka sitä on täysveriseksi kehunut?
Luettele toki noi tunnetut bugit niin kukin voi itse arvioida kuinka ne vaikuttaa omiin tarpeisiin. Sitähän alkuperäinen kysyjä meinasi, että jos jollain on jotain tietoa niin saa tuoda julki. Ei paljon auta jos todetaan siinä olevan jotain vikaa.

Mitä tarkoittaa "interline CCD"?
Jos tarkoitat sitä, että sitä voi käyttää kuvan rajaukseen toisin kuin noissa "oikeissa" digi SLR:ssä niin kai se sitten on vika.
Toki se on huonokuvaisempi ja hitaampi kuin esim. Sonyn P50:ssä, mutta eihän sitä ole pakkko käyttää kun on optinen etsin.
Tietämättä tarkemmin minkälaista kameraa haetaan on turha käydä vääntämään kättä eri merkkien kesken.

Sepe
--
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

seppot kirjoitti:
Kuka sitä on täysveriseksi kehunut?
Luettele toki noi tunnetut bugit niin kukin voi itse arvioida kuinka ne vaikuttaa omiin tarpeisiin. Sitähän alkuperäinen kysyjä meinasi, että jos jollain on jotain tietoa niin saa tuoda julki. Ei paljon auta jos todetaan siinä olevan jotain vikaa.
en jaksa/muista jokaista bugia lasketella ylös, mutta minusta aina valitetaan kameran hitaasta start-up ajoista suurista määristä hot-pixelsejä, huono muistikortin luku ja kirjoitus (esimerkiksi thumbnailien selaus ja suurennus jne.), ja jos ottaa sarjan kuvia niin ei pääse kameraan "käsiksi" ennenkuin _koko_ puskuri on kirjoitettu. Minun mielstäni ko. kamera tarvitsisi uutta versiota joissa ongelmat on korjattu, lisää ongelmia löytyy oly foorumilta dpreviewlla.

Mitä tarkoittaa "interline CCD"?
Jos tarkoitat sitä, että sitä voi käyttää kuvan rajaukseen toisin kuin noissa "oikeissa" digi SLR:ssä niin kai se sitten on vika.
Toki se on huonokuvaisempi ja hitaampi kuin esim. Sonyn P50:ssä, mutta eihän sitä ole pakkko käyttää kun on optinen etsin.
Tietämättä tarkemmin minkälaista kameraa haetaan on turha käydä vääntämään kättä eri merkkien kesken.
en ymmärrä mitä tuolla loppujen lopuksi tarkoitit mutta minä tarkoitin tuota:
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/ ... sor_01.htm

en väännä mitään kättä, vaan itse katoin tuon ostamista, mutta en ostanutkaan juuri näistä syistä, en ole mikään nikon/minolta/canon/fuji -mies.
seppot

Gillis kirjoitti:
en jaksa/muista jokaista bugia lasketella ylös, mutta minusta aina valitetaan kameran hitaasta start-up ajoista suurista määristä hot-pixelsejä, huono muistikortin luku ja kirjoitus (esimerkiksi thumbnailien selaus ja suurennus jne.), ja jos ottaa sarjan kuvia niin ei pääse kameraan "käsiksi" ennenkuin _koko_ puskuri on kirjoitettu. Minun mielstäni ko. kamera tarvitsisi uutta versiota joissa ongelmat on korjattu, lisää ongelmia löytyy oly foorumilta dpreviewlla.
No sinnehän minäkin usutin ensimmäisenä.
Suurimpana riesana taitaa olla tarkennusvikaiset yksilöt. Joissain ei toimi automaatti- eikä manuaalitarkennus joissain manuaali tarkentaa väärin, mutta automaatti oikein. Takuuhuolto vähättelee ongelmaa, mutta korjaa kun osaa vaatia kunnollista.

Joo, tuo kortin luku/kirjoitus on hidas eli huippunopeista korteista ei ole kauheesti hyötyä. Lukunopeus näkyy just tuossa kuvan zoomauksessa, tökkii pahasti, mutta aika harvoin tuota tulee käytettyä. Otettuihin kuviin ei pääse käsiksi niin kauan kuin kirjoitus on kesken, kuulostaa loogiselta. Kuvia voi ottaa lisää heti kun 4 kuvan puskurista vapautuu paikka. Mitä hot-pixeleihin tulee niin uudemmassa softassa on menusta valittavissa niiden maskaus. Koska ei ole olemassa täysin virheettömiä CCD-kennoja (ainakaan käytettyjä) niin ilmeisesti joissain kameroissa tuo tapahtuu automaattisesti ja näin ollen ovat saaneet hyvän maineen tuon ongelman suhteen.
en ymmärrä mitä tuolla loppujen lopuksi tarkoitit mutta minä tarkoitin tuota:
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/ ... sor_01.htm

en väännä mitään kättä, vaan itse katoin tuon ostamista, mutta en ostanutkaan juuri näistä syistä, en ole mikään nikon/minolta/canon/fuji -mies.
Tuo interline oli taas uusi tuttavuus minulle. Olen joskus törmännyt tuohon ja unohtanut koko asian. Taitaa olla kaikissa harrastelijaluokan vehkeissä sama vika. CCD on Sonyn tekosia ja aika yleinen muissakin 5Mpix vehkeissä.
http://www.digital-cameras-info.com/min ... views.html

Eikä nuo muutkaan ihan immuuneita näköjään ole;
http://www.precision-camera.com/digital ... D_feat.htm

Kodakilla on KAI-110000CM ~11Mpix interline CCD. Saas nähdä mihin ne sen laittaa.
Tuli vaan mieleen, ettei se välttämättä ole niin paha juttu.
Saako muuten kysyä minkä kameran ostit?

Eiköhän tämä ole tässä :/

Sepe
--
Kipe

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Olen käyttänyt digejä noin kymmenen vuotta. Viimeiset kamerat ennen siirtymistä E-20 oli Oly 2100 UZ ja Dimage 7. Töissä olen käyttänyt Oly 4040. Näihin kameroihin verrattuna E-20 tuntuu jämäkältä kameralta, jonka ainoa huono puoli on hidas kirjoitusnopeus ja zoomin koko (UZ taitaa olla 36-360 mm ja Dimage 28-200 mm kinovastaavilla). Luultavasti kirjoitusnopeuden syy on hidas prosessori, joten ohjelmilla asiaa ei paljon korjata.

E-20 kuvaaminen Dimagen jälkeen on ollut yhtä juhlaa. Dimage ei sovi meille värisokeille ja muutenkin kamera tuntui oudolta Olympuksiin tottuneelle. Varmasti molemmilla saa yhtä loistavia kuvia, mutta minusta E-20 sopii paremmin käteen.

Kamera on pari kertaa seonnut pakkasessa. Akkujen poistamisen jälkeen laite on toiminut. Toisella kerralla asetukset muuttuivat oletusasetuksiksi. Muita teknisiä ongelmia minulla ei ole ollut noin 2000 kuvan taipaleen aikana. Kameran muotoilu on onnistunut ja se sopii kuin käsi hanskaan. Miellyttävän viileänä ja painavana sitä on kiva käsitellä noiden puolenkilon pikkudigien jälkeen. E-20+TCON 300 + TCON 14 painaa yhteensä neljä kiloa, joten jalka saa olla melko massiivinen.

TCON-14B on hyvä telelisäke, josta ei ole pahaa sanaa sanottavana. TCON 300 tekee pehmeitä kuvia ja WCON-80 vääristää hieman kulmia (kaikki aiheuttavat Uzille selvän väripoikkeaman). Uzilta jäänyt salama - FL 40 - on ainakin minulle passeli. Muista lisukkeista minulla ei ole kokemusta.

E-20:lle on vaikea ennustaa ruusuista tulevaisuutta. Vaikka linssi vastaa normaalia kuvaustarpeita on järjestelmädigin rungon hinta liikaa. Lisukkeet ovat epäilemättä hyvin tehtyjä, mutta niiden hinta ei ainakaan lisää kameran myyntiä. Tuskin kameraa voidaan tehdä kovin edullisesti, joten se jäänee harvojen iloksi. Minäkin pidän kamerasta kuin hullu puurosta.

Kimmo
veshut

Re: Oly E-20P

Viesti Kirjoittaja veshut »

janin kirjoitti:Osaako kukaan kertoa käytännön kokemuksia Olympuksen E-20 P:stä?
Hankin noin vuosi sitten ensimmäisen "kunnon digin" eli E-20P:n ja siihen kaikki saatavilla olevat lisäkkeet; lipo-kahvan, 2 tele-, laajakulma-, makrolisäkkeet, lankalaukaisimen ja salaman.

Plussat:

- Oikean kameran tunne (etenkin lipo-kahvan kanssa), istuu hyvin käteen ja säätimet ovat oikeilla paikoillaan.
- Laadukas rakenne joka kestää kovaakin käyttöä.
- Kiinteä objektiivi on loistava, piirtokyky sekä valovoima ovat kohdallaan ja polttoväli kattaa hyvin yleisimmät kuvaustilanteet.
- Hyvä valikoima lisäkkeitä ja laadukkaita Olympus-tarvikkeita.
- Erinomaiset softat ja manuaalit mukana.

Miinukset:

- Törkeän hidas laite joka tilanteessa. Käynnistymistä saa odotella (monta nopeaa kuvaustilannetta meni ohi odotellessa), vaatimaton puskurimuisti estää käytännössä tif- ja raw-tiedostojen käytön (toimii kyllä studiossa kuva/ 30 sekuntia tahdilla), kuvan prosessointi näytölle kestää aivan liian kauan jolloin digikuvaamisen paras ominaisuus eli välitön kuvan tarkistus näytöltä ei toimi kuten pitäisi.
- Kova virtasyöppö. Ilman lipo-kahvaa akkuja saa olla vaihtamassa parin tunnin välein, kahvan akkukin pitää ladata pari kertaa päivässä jatkuvassa kuvaussessiossa.
- Lisäkkeiden toistuva ruuvailu objektiiviin on riskialtis operaatio (makrolisäkkeestä ja uv-suotimesta meni jengat pilalle).
- Nykyäänkin aivan liian kallis laite tekniseen laatuun nähden. E-10:ssä on lähes kaikki sama huomattavasti halvemmalla.

Puolen vuoden käytön jälkeen huomasin tehneeni virheinvestoinnin. Onneksi Olyn jälleenmyyntiarvo on jostain syystä erittäin korkea, jopa Rajala Camera olisi maksanut siitä lähes saman rahan kuin uudesta, eli pääsin loppujen lopuksi eroon romppeista samaan hintaan kuin oli niiden hankintahinta. Nykyään olenkin sitten onnellinen Nikon D100:n omistaja :-)
Vastaa Viestiin