Kun näitä gallerioita katselee näin ensimmäisen digikameran omistajana tuntuu siltä, että miksen minä pysty vastaavaan.
Olen lukenut tätä foorumia muutaman kuukauden ajan. Olen tullut sellaiseen päätelmään, että kuvaaminen on osittain tekniikkalaji, jossa kalustolla on tietenkin suuri rooli. Samoin kuvaustaidot näyttelee tärkeää osaa. Mutta kuvankäsittelystä on tullut pääosan esittäjä.
Siis pitääkö minun, hyviin tuloksiin päästäkseni, kuitenkin keskittyä eniten kuvankäsittelyyn hankkimalla kunnon ohjelmat ja koulutus niiden käyttöön. Tämä monikossa, koska tuntuu siltä, ettei yhdellä ohjelmalla pärjää.
Vai onkohan valokuvaus kuin kolmiottelu, jossa mitataan kaluston, kuvaustaidon ja kuvankäsittelyn lopputulosta.
Tässä pienen pääni ajatuksia mielenkiintoisesta uudesta harrastuksestani.
/hynes
Mitä valokuvaus oikeastaan on?
-
- Viesti:
-
Tuntuu että täällä keskusteluissa pääosassa on pikselien määrä ja se kuinka uusi kamera kelläkin on. Valokuvauksesta ja kuvien sisällöstä ei juurikaan puhuta. No miksi asia on näin?
Minä en ainakaan siihen löydä muuta syytä kuin asian vaikeuden ja moniulotteisuuden. Kaikilla on varmaan oma käsitys siitä millainen on hyvä kuva. Valokuvauksen lajeja kun on niin monia. Mutta tietyt kriteerit pätee kaikkeen valokuvaukseen. Hyvän kuvan pitää olla kiinnostava ja siinä pitää olla sisältöä, joka pysäyttää edes hetkeksi katselemaan ja ajattelemaan. Digikuvaamisessa tuntuu vaan olevan se huono puoli, että on helppoa ja halpaa ampua vain ääntä kohti. Hyvän kuvan saaminen on tällä systeemillä vaan sattuman kauppaa. Ainakin itseäni kiinnostaisi oppia näkemään enemmän asioita kameran näkökulmasta. Suurin ongelma on 3D maailman näkeminen 2 ulotteisena. Lisäksi vielä pitää olla näkemystä, jota kukaan ei voi opettaa.
Minä en ainakaan siihen löydä muuta syytä kuin asian vaikeuden ja moniulotteisuuden. Kaikilla on varmaan oma käsitys siitä millainen on hyvä kuva. Valokuvauksen lajeja kun on niin monia. Mutta tietyt kriteerit pätee kaikkeen valokuvaukseen. Hyvän kuvan pitää olla kiinnostava ja siinä pitää olla sisältöä, joka pysäyttää edes hetkeksi katselemaan ja ajattelemaan. Digikuvaamisessa tuntuu vaan olevan se huono puoli, että on helppoa ja halpaa ampua vain ääntä kohti. Hyvän kuvan saaminen on tällä systeemillä vaan sattuman kauppaa. Ainakin itseäni kiinnostaisi oppia näkemään enemmän asioita kameran näkökulmasta. Suurin ongelma on 3D maailman näkeminen 2 ulotteisena. Lisäksi vielä pitää olla näkemystä, jota kukaan ei voi opettaa.
-
Kiinnostavaa onkin se, että kehittyykö tuo näkemys koskaan, vai onko se syntyjään perittyä... Voiko oppia kuvaamaan kiinnostavasti, vai tuleeko aina vaan räiskittyä ja toivottua, että vielä se joskus minunkin kohdalle osuu se hyvä kuva. Mikä on kiinnostavaa? Se kai voi olla millainen asia tahansa, mutta se pitäisi osata kuvata jollain lailla erikoisesti, niin että se pysäyttäisi. Lisänä vielä se että kalusto asettaa meille kaikille rajoituksensa, eli kannattaako opetalla halvalla pokkarilla kuvaamaan edes jotain, ennen kuin ostaa kunnon kalustoa, vai ostaako kerralla kunnon kalustoa ja toivoa, että näkemys kuvaamisesta kehittyy... Äh olen liian väsynyt menee kovin kovin sekavaksi.
Hetken he olivat legendaa...
-
- Viesti:
Tuosta kalustosta...
Ostin Medion merkkisen digikameran hintaan 260€ ja täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt. Halpana 4mp digipokkarina sillä saa yllättävän hyviä kuvia. Tosin jokaisen kuvan kohdalla pitää tehdä säätöjä, ei todellakaan ole mikään shoot-and-smile kamera, mutta mua se ei haittaa.
Mitä itse olen nähnyt kuvia täällä kalliilla kameroilla, voin sanoa että muutama ottamani kuva on jopa parempi kuin jollain kalliilla kameralla otetut kuvat. Miksikö näin? Mielestäni ehkä sen takia, koska kalliilla kameralla ei tee hyviä kuvia ellei osaa.
Eli ehkä se on enemmänkin se mitä päässä liikkuu eikä se paljonko "sitä ja tätä" kameralla on. Kalliimpi kamera helpottaa kuvaajan elämää, mutta ei se parempaa kuvajaa tee.
Tämä ehkä kuulostaa aika katkeralta tekstiltä mitä kirjoitin, mutta sen verran tiedän ettei hinta merkkaa kaikkea.
Ehkä kumminkin se, miten sitä maailmaa etsimestä näkee on lahja joillekin, mutta sinuna menisin ulos ja ottaisin PALJON kuvia. Mulla on kamera koko ajan mukana ja menen vaikeisiinkin paikkoihin saadaakseni jonkin hyvän kuvan. Tällä tavalla sitä oppii, joskus kantapään kautta ja joskus helpommallakin.
Ei kukaan ole valokuvaaja syntyessään ;-)
Ostin Medion merkkisen digikameran hintaan 260€ ja täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt. Halpana 4mp digipokkarina sillä saa yllättävän hyviä kuvia. Tosin jokaisen kuvan kohdalla pitää tehdä säätöjä, ei todellakaan ole mikään shoot-and-smile kamera, mutta mua se ei haittaa.
Mitä itse olen nähnyt kuvia täällä kalliilla kameroilla, voin sanoa että muutama ottamani kuva on jopa parempi kuin jollain kalliilla kameralla otetut kuvat. Miksikö näin? Mielestäni ehkä sen takia, koska kalliilla kameralla ei tee hyviä kuvia ellei osaa.
Eli ehkä se on enemmänkin se mitä päässä liikkuu eikä se paljonko "sitä ja tätä" kameralla on. Kalliimpi kamera helpottaa kuvaajan elämää, mutta ei se parempaa kuvajaa tee.
Tämä ehkä kuulostaa aika katkeralta tekstiltä mitä kirjoitin, mutta sen verran tiedän ettei hinta merkkaa kaikkea.
Ehkä kumminkin se, miten sitä maailmaa etsimestä näkee on lahja joillekin, mutta sinuna menisin ulos ja ottaisin PALJON kuvia. Mulla on kamera koko ajan mukana ja menen vaikeisiinkin paikkoihin saadaakseni jonkin hyvän kuvan. Tällä tavalla sitä oppii, joskus kantapään kautta ja joskus helpommallakin.
Ei kukaan ole valokuvaaja syntyessään ;-)
- Artur
Porfolio: http://www.arturgajewski.com
Facebook: https://www.facebook.com/artur.gajewski.photography
-
- Viesti:
Ei kukaan varmasti ole kuvaaja syntyessään, mutta homman oppii varmasti. :) Ihmisten luovuudessa ja "taiteellisessa silmässä" on toki varmasti eroja.
Mielestäni täältä löytyy kyllä aika hyvin asiaa kuvauksesta (Digikuvaus), viittauksia kirjallisuuteen ja linkkejä asiaa käsitteleviin sivustoihin, kunhan jaksaa lueskella huolella.
Mitä tulee pikseleihin ja kameran hintaan, niin niihin en turhia panostaisi. Väittäisin kyllä, että 90% hyvästä kuvasta on "miehestä kiinni", ei kameran pikseleistä eikä hinnasta. Käsittelystä on apua, mutta ei ohjelmilla kuvia tehdä, ne otetaan kuitenkin kameralla.
Olen ollut huomaavinani, että opettelemalla muutamat kuvauksen perusniksit (asettelu, rajaus, valotus etc.), ovat omani kuvani ottaneet askeleen oikeaan suuntaan. Voisi sanoa homman suolan olevan juuri siinä, että taitojaan voi kehittää ja parannettavaa jää aina?
Mielestäni täältä löytyy kyllä aika hyvin asiaa kuvauksesta (Digikuvaus), viittauksia kirjallisuuteen ja linkkejä asiaa käsitteleviin sivustoihin, kunhan jaksaa lueskella huolella.
Mitä tulee pikseleihin ja kameran hintaan, niin niihin en turhia panostaisi. Väittäisin kyllä, että 90% hyvästä kuvasta on "miehestä kiinni", ei kameran pikseleistä eikä hinnasta. Käsittelystä on apua, mutta ei ohjelmilla kuvia tehdä, ne otetaan kuitenkin kameralla.
Olen ollut huomaavinani, että opettelemalla muutamat kuvauksen perusniksit (asettelu, rajaus, valotus etc.), ovat omani kuvani ottaneet askeleen oikeaan suuntaan. Voisi sanoa homman suolan olevan juuri siinä, että taitojaan voi kehittää ja parannettavaa jää aina?
Snap - EOS 10D -
-
No joo itse kuvittelen kanssa ettei se kamera ratkaise vaan mies, ja mitä tuohon menet vaan ulos ja kuvaat, niin sitä todella teen... kamera ollut reilun viikon ja kuvia on melkein 1400 :) Eilenkin otin peräkkäin 80 kuvaa samasta maisemasta, erilaisilla asetuksilla, ihan testimielessä, on nimittäin mielenkiintoista nähdä miten paljon mikäkin vaikuttaa :) Kamera tosiaan kulkee minulla kokoajan myös mukana, jos vaikka sattuis silmien eteen jotain kuvattavaa. Jalatkin melkein jo katkaisin kolmantena kuvauspäivänä kun talsin pitkin metsää ja jyrkkää märkää rinnettä, että pääsis tarpeeksi korkealle, ei tarvittu kun huonosti kalliossa kiinni pysyvää sammalta 130 kilon alle ja sitten muuttu kävelijä matkustajaksi niinsanotusti :) Meni siinä sitten kipujen kanssa ja itseään etsiessä sieltä puitten ja risujen seassa varmasti noin viisi minuuttia, kunnes sain lähdettyä taas ylöspäin. Kummallista tuossa oli se, että kameraa osasi kummasti varoa, ei niin jäsenistä väliä kunhan kamera ei hajoa :) (Kamera oli koko kaatumisen ja liun ajan oikeassa kädessä, eikä osunut maahan eikä mihinkään muuhun missään vaiheessa) onneksi se tosin oli pienen muovipussin sisällä, nimittäin se minut pysäyttänyt pensas satoi päälleni varmaan useampia litroja sitä vettä, tuskin olis kamera tuosta kauheasti tykännyt... Mutta joo menee ihan offtopiks, eli ei muuta kun ryynäämään ja toivotaan että vielä niitä kunnon kuvia tulee. Tarvii vaan hieman opetella noita ohjelmiakin käyttämään.
Hetken he olivat legendaa...
-
- Viesti:
Joo ja varo sammalta =D Toinen vinkki on että "matki"näkemiäsi kuvia, eli ota samanlaisia kuvia kuin muut ovat ottaneet niin sillä tavalla myös opit jotain... älä kumminkaan matki 100% vaan seuraa fiilistäsi mikä näyttää SINUN mielestä hyvältä ;-)Islander kirjoitti:Mutta joo menee ihan offtopiks, eli ei muuta kun ryynäämään ja toivotaan että vielä niitä kunnon kuvia tulee. Tarvii vaan hieman opetella noita ohjelmiakin käyttämään.
- Artur