Ollin Kuljetus
Lähetetty: Marras 07, 2024 23 : 12
Aamusella paikallisaviisissa tällainen uutinen:
Laiva-aiheet kovasti olleet tapetilla täällä, joten ei kun sotasuunnitelman tekoon. Eli hyvissä ajoin ennen kuutta Mikkelin satamaan, ja yritetään kuvata Ollin nosto lavetille, ja siitä ajetaan itse ennen kuljetuksen liikkeellelähtöä Graanin kauppakeskuksen kattoparkkiin. Parkin nurkalta sitten kyttäämään Ollin kuljetusta Savilahden sillan yli, pimeässä illassa kaupunginlahti, kaupungin keskusta ja sen valot jäävät taustaksi. Tätä kannattaa yrittää! Illan suussa kaikki vaatteet päälle ja loput tuulen puolelle kainaloon, luottokalusto kuvaukseen mukaan ja matkaan, oikein kahden hengen joukkueella.
Satamassa Olli oli valmiiksi kahden mobiilinosturin koukuissa, vaikkakin vedessä vielä. Nostureitten välissä oli lavetille varattu tila. Epäilyttävästi paikalla ei ollut ketään nosturin käyttäjiä eikä laivan väkeä. Eikä lavettia. Jäätiin odottelemaan, ja kuvailin samalla tilannetta eri puolilta. Satama-alue ei ole erityisesti valaistua, ja paikalla oli jo hyvin pimeää, joitakin kirkkaita mainosvaloja sentään siellä täällä.
Paikalle lappoi väkeä, autoilla ja kävellen, mutta kun mitään ei tapahtunut, lähti väkeä tasaisesti pois. Ja lopulta meitäkin alkoi sekä kyllästyttämään että palelemaan se seisoskelu.
Parkista satamaan kävellessä, odotellessa ja takaisin autolle kävellessä otin muutamia yökuvia kaupungista, harvoin täällä pimeän aikaan tulee käydyksi. Tässä Mikkelin pilvenpiirtäjä ensin ja sitten asema ja tuomiokirkko
Ja ei kun autoon, kotiin, ja lataamaan ja avaamaan Ollin kuvia!
Tässä vielä linkki likkerin kansioon, missä yhteensä 10 kuvaa, Ollista, nostureista, satamasta ja kaupungista. Pimeää touhua, yhtä kaikki!
https://flic.kr/s/aHBqjBQWik
Jaakko
PS. S/S (steam ship, höyrylaiva, kulkee edelleen höyrymoottorin voimin, tosin öljypolttimella, ei haloilla) Olli on rakennettu 1920, toimi uittoyhtiön hinaajana 60-luvulle saakka. Sitten myyty yksityiseen omistukseen, rakennettu matkustajakäyttöön, sauna ja oleskelukansi kuuluu nykyiseen habitukseen. Kuormalavoista ja kaiuttimista tunnettu O.Räsänen Oy omistaa aluksen. Alus on kuulunut Mikkelin sataman varustukseen vuosikymmeniä, nyt se siirretään omistajayhtiön teollisuushallin pihaan huoltotöitä varten. Tulevasta käytöstä ja satamapaikasta ei ole varmaa tietoa.
Laiva-aiheet kovasti olleet tapetilla täällä, joten ei kun sotasuunnitelman tekoon. Eli hyvissä ajoin ennen kuutta Mikkelin satamaan, ja yritetään kuvata Ollin nosto lavetille, ja siitä ajetaan itse ennen kuljetuksen liikkeellelähtöä Graanin kauppakeskuksen kattoparkkiin. Parkin nurkalta sitten kyttäämään Ollin kuljetusta Savilahden sillan yli, pimeässä illassa kaupunginlahti, kaupungin keskusta ja sen valot jäävät taustaksi. Tätä kannattaa yrittää! Illan suussa kaikki vaatteet päälle ja loput tuulen puolelle kainaloon, luottokalusto kuvaukseen mukaan ja matkaan, oikein kahden hengen joukkueella.
Satamassa Olli oli valmiiksi kahden mobiilinosturin koukuissa, vaikkakin vedessä vielä. Nostureitten välissä oli lavetille varattu tila. Epäilyttävästi paikalla ei ollut ketään nosturin käyttäjiä eikä laivan väkeä. Eikä lavettia. Jäätiin odottelemaan, ja kuvailin samalla tilannetta eri puolilta. Satama-alue ei ole erityisesti valaistua, ja paikalla oli jo hyvin pimeää, joitakin kirkkaita mainosvaloja sentään siellä täällä.
Paikalle lappoi väkeä, autoilla ja kävellen, mutta kun mitään ei tapahtunut, lähti väkeä tasaisesti pois. Ja lopulta meitäkin alkoi sekä kyllästyttämään että palelemaan se seisoskelu.
Parkista satamaan kävellessä, odotellessa ja takaisin autolle kävellessä otin muutamia yökuvia kaupungista, harvoin täällä pimeän aikaan tulee käydyksi. Tässä Mikkelin pilvenpiirtäjä ensin ja sitten asema ja tuomiokirkko
Ja ei kun autoon, kotiin, ja lataamaan ja avaamaan Ollin kuvia!
Tässä vielä linkki likkerin kansioon, missä yhteensä 10 kuvaa, Ollista, nostureista, satamasta ja kaupungista. Pimeää touhua, yhtä kaikki!
https://flic.kr/s/aHBqjBQWik
Jaakko
PS. S/S (steam ship, höyrylaiva, kulkee edelleen höyrymoottorin voimin, tosin öljypolttimella, ei haloilla) Olli on rakennettu 1920, toimi uittoyhtiön hinaajana 60-luvulle saakka. Sitten myyty yksityiseen omistukseen, rakennettu matkustajakäyttöön, sauna ja oleskelukansi kuuluu nykyiseen habitukseen. Kuormalavoista ja kaiuttimista tunnettu O.Räsänen Oy omistaa aluksen. Alus on kuulunut Mikkelin sataman varustukseen vuosikymmeniä, nyt se siirretään omistajayhtiön teollisuushallin pihaan huoltotöitä varten. Tulevasta käytöstä ja satamapaikasta ei ole varmaa tietoa.