Olipas hauskat häät!
Lähetetty: Joulu 16, 2007 17 : 15
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003
https://digicamera.org/keskus/
Siellä mitään välisävyjä ollu. Kaikki tummia ;)Sakke_K kirjoitti: mihin oikein hukkaat kaikki välisävyt :)
Vanha viisaus sanoo että jos teet jotain, tee se kunnolla. Tällä viittaan lähinnä photoshoppaukseen. Muutenkin ihan älyttömästi kohinaa jos tosiaan on 40D ja ISO400. Eka kuva on jees.reksi kirjoitti:Siellä mitään välisävyjä ollu. Kaikki tummia ;)Sakke_K kirjoitti: mihin oikein hukkaat kaikki välisävyt :)
http://www.tiikasalo.fi/albums/userpics/tpps.jpg
J.Koponen kirjoitti:Vanha viisaus sanoo että jos teet jotain, tee se kunnolla. Tällä viittaan lähinnä photoshoppaukseen. Muutenkin ihan älyttömästi kohinaa jos tosiaan on 40D ja ISO400. Eka kuva on jees.reksi kirjoitti:Siellä mitään välisävyjä ollu. Kaikki tummia ;)Sakke_K kirjoitti: mihin oikein hukkaat kaikki välisävyt :)
http://www.tiikasalo.fi/albums/userpics/tpps.jpg
Materiaalia tuli otettua runsaasti, ehkä säädän setistä nämä esillä olleetkin kuvat kokonaan uudestaan ja huolellisemmin lomaviikoilla, jolloin ehdin. Maistiaisia piti saada esille sitä ennen, kuten aina. Kuvauskokemuksena keikka oli todella antoisa, seuraavalla kerralla tiedän taas jotain, mikä kannattaa tehdä toisin.-EeKe- kirjoitti:Lisää kuvia esille?
Noita taustan varjoja on helpompi hallita ,jos vie kuvattavat pois kauemmas taustasta, nyt näyttää seinä olevan aikana lähellä. Miljöössä kuvattaessa jokin keikkasalamasetti on vähän pakollinen hankinta jos näitä aikoo tehdä enemmän. Potretin kuvaus myös siten että ei ole muuta joukkoa kameroineen ympäristössä pällistelemässä ja jakamassa neuvoja. Itse en ole tälläisiin kuvausjärjestelyihin suostunut enää vuosiin.reksi kirjoitti:J.Koponen kirjoitti:Vanha viisaus sanoo että jos teet jotain, tee se kunnolla. Tällä viittaan lähinnä photoshoppaukseen. Muutenkin ihan älyttömästi kohinaa jos tosiaan on 40D ja ISO400. Eka kuva on jees.reksi kirjoitti: Siellä mitään välisävyjä ollu. Kaikki tummia ;)
http://www.tiikasalo.fi/albums/userpics/tpps.jpg
Koko sarjassa masterissa oli -1.0 saadakseni vallitsevaa valoa edes vähän mukaan. Opettelemistahan tuo oli, vasta toinen hääkeikka. Ja täysin harrastus- ja tuttavuuspohjalta.
Ois mulla ollut mukaan otettavissa kolme varjoa ja salamajalusta, mutta päätin lähteä improvisoimaan hasardi-asenteella, masterilla, orjasalamalla sekä Stofenin hehkuvalosuotimilla. Jälkeenpäin harmitti, etten ottanut yhtä varjoa mukaan ja pystyttänyt sitä 15 minuutiksi tanssilattian viereen. Se olisi riittänyt morsiusparin tanssin ja kansallisten ryhmätanssien paikan päällä suunniteltuun kuvaamiseen. Olin ajatellut varjojen häiritsevän juhlaväkeä ja vievän ajatuksia sivuun pääaiheesta ja vaikuttavan tunnelmaan; halusin sulautua joukkoon vaikka "eri maata" olinkin. Tuo onnistui ilmaan mitään vaikeuksia, mutta jälkeenpäin tajusin unohtaneeni taas kerran sen mikä ratkaisevia hetkiä metsästettäessä pitäisi muistaa - eli 80/20-säännön soveltamisen valokuvaamiseen: Ei kannata tarkkailla koko juhlaväkeä, vaan sitä viidennestä, joka pitää juhlatunnelmaa yllä ja malttaa kuvaajana odottaa, kunnes tilanne on päällä sen vajaan sekunnin ajan. No ensi kerralla yritän takoa sen mieleeni niin ettei enää unohdu.raineri kirjoitti:Miljöössä kuvattaessa jokin keikkasalamasetti on vähän pakollinen hankinta jos näitä aikoo tehdä enemmän. Potretin kuvaus myös siten että ei ole muuta joukkoa kameroineen ympäristössä pällistelemässä ja jakamassa neuvoja. Itse en ole tälläisiin kuvausjärjestelyihin suostunut enää vuosiin.
Rainerin tekstistä sain jännän idean: Potretin taustahan on helposti vaihdettavissa Kurdistanin vuoristoksi. Sulhanen harrastaa valokuvausta ja hänellä on sieltä kuvia...raineri kirjoitti:Noita taustan varjoja on helpompi hallita ,jos vie kuvattavat pois kauemmas taustasta, nyt näyttää seinä olevan aikana lähellä.
Klooni tooli on tainnut silpaista morsiamen kaulan molemmilla puolilta jotain pois?reksi kirjoitti:
Efekti johtunee kahden salaman käytöstä. Kuva on "as shot", säädöt Lightroomilla ja terävöitys Focalbladella, ei muuta jälkikäsittelyä.skv kirjoitti:Klooni tooli on tainnut silpaista morsiamen kaulan molemmilla puolilta jotain pois?reksi kirjoitti:
eku kirjoitti:Voi herranjumala. Katsoin ensin että joku on kuvannut viisi vuotta vanhalla pokkarilla. (Viitaten kolmeen ekaan kuvaan.)
Millainen ihminen omistaa 40D:n eikä osaa käyttää sitä?
L
Ei ollut automaatti vaan Program + RAW. Ja pehmentäjänä (kahta ulkokuvaa lukuunottamatta) Stofenin hehkuvalosuodin sekä masterissa että orjassa. Sisällä valoa oli tosi vähän, halusin mukaan vain lamput, en liike-epäterävyyttä. Lightroomissa varoin nostamasta minkään kanavan kirkkautta yli 200:n, jotta sävyt poskilla ja otsissa näkyisivät palamatta ruuduilla puhki (tämä on suorasalaman käytön ongelma).MattiH kirjoitti:Katsoin muutamasta kuvasta, että suljinajat olivat aina 1/60 s eli taisi olla automaatti päällä.
Näin ei tullut vallitsevaa valoa paljoa mukaan. Olisi varmaan kannattanut käyttää vaikka aukon esivalintaa (usein pienin mahdollinen) tai sitten vaikka suljinajan esivalinta ja suljinaika isommaksi. Salama välähtää mitä välähtää (Canonilla salamavalon mittaus ei perinteisesti ole paras mahdollinen) ja mukaan tulee taustalta sitä vallitsevaa valoa tasoittamaan. Jotain salamavalon pehmentäjääkin voisi kokeilla.