Helsinki-Vantaalta muutama kuva

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
INummi
Viesti:

Helsinki-Vantaalta muutama kuva

Viesti Kirjoittaja INummi »

Jo pääsiäisenä otettuja, hieman aiheeltaan yksitokkoisia kuvia, mutta siitä:
http://www.hut.fi/~ijnummi/kuvat/efhk/

Toivottavasti viikonloppuna Malmin avoimilta ovilta saisi napattua vähän monipuolisempia kuvia ilmailuaiheista.

Lisäys: otettu Canonin D60 + 80-200/2.8:lla.
Viimeksi muokannut INummi, Touko 16, 2003 15 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
timkopon

Viesti Kirjoittaja timkopon »

Hienoja, et kertonut millä välineellä otit nuo. :-)
T:mo
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Javascript -layerit eivät tunnu toimivan Netscape 7.0:lla :(

Toivotaan hyvää keliä Malmille
EsaK
lucini

Viesti Kirjoittaja lucini »

On niin hienoja ja tarkkoja kuvia että oikein hattua täytyy nostaa
INummi
Viesti:

Ei ihan aurinkoa tullut Malmille, mutta eipä toisaalta satanutkaan.
Ohessa kuitenkin paikalle pääsemättömille vähän kuvia lentonäyttelystä:
http://www.hut.fi/~ijnummi/kuvat/efhf/

Oli kyllä oikein mainio tapahtuma, toivottavasti vaan kohta ei tilalla ole lähiötä.
Toivonen

Viesti Kirjoittaja Toivonen »

Todella upeita kuvia. Vaikka en erityisesti ole mikään lentokoneiden ystävä niin näitä kyllä katseli ihan ilokseen.
Olisi kyllä kiva tietää millä asetuksilla mikäkin kuva on napattu ja käytätkö jalustaa/apusalamaa. Ainakin nuo turbiinien lähikuvat on varmasti otettu jalustalta... vai?
Kiitos vaan kuvista, harmittaa että kuulin tapahtumasta vasta samana päivänä ja oli jo muuta menoa. Meidän juniori (5v.) olis varmasti ollut aivan innoissaan ja iskä olis taas vaan kuvannu koko päivän ;)
Tomi Toivonen
INummi
Viesti:

Toivonen kirjoitti:Olisi kyllä kiva tietää millä asetuksilla mikäkin kuva on napattu ja käytätkö jalustaa/apusalamaa. Ainakin nuo turbiinien lähikuvat on varmasti otettu jalustalta... vai?
Kiitos vaan kuvista, harmittaa että kuulin tapahtumasta vasta samana päivänä ja oli jo muuta menoa. Meidän juniori (5v.) olis varmasti ollut aivan innoissaan ja iskä olis taas vaan kuvannu koko päivän ;)
Täytyy katsoa jos jostain löytyisi sopiva ohjelma jolla saisi generoitua tuohon html:ään mukaan exif-infot kuvista suoraan. Kuvissa pitäisi kyllä olla exif mukana(enpä pääse nyt tarkastamaan).

Mutta noin pikainfona, niin kaikki ovat käsivaralta ja ilman salamaa, 15-30mm ja 80-200mm objektiiveilla.

Ja tuohon alempaan kuvaukseen sopivia perheitä oli kyllä alue täynnä :-) Kameroita oli varmaan joka toisella.
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Jos etsi ohjelmaa jolla saat exif tiedot mukaan suosittelen tutustumaan JAlbum ohjelmaan (http://www.datadosen.se/jalbum/)

Valmiita skinejä, eli template tiedostoja, joiden pohjalta voi tehdä omat sivunsa, tai voi tehdä kokonaan omat.

Itse tein itselleni template tiedostot omien sivujeni perusteella.

JAlbumista on juuri ilmestynyt versio 3.3, jossa voi mm. tehdä kuvaan watermarkit ynnä muuta pientä viilausta.

Suosittelen ohjelmaa lämpimästi, etenkin on freewarea, eli täysin ilmainen.

JAlbumin sivulla on myös foorumi, jossa ohjelman tekijä David Ekholm vastaa itse myös kysymyksiin ja antaa vihjeitä.
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

INummi kirjoitti:...kuvia lentonäyttelystä:
http://www.hut.fi/~ijnummi/kuvat/efhf/
Ihan hienoja otoksia, mutta taas se perinteinen moite (IMO), -osa kuvista liian isokokoisia kun ei mahdu 1024x768 resoluutiolla kokonaan ruudulle. Joissain kuvissa iso koko toimii, esimerkiksi hekon ohjaamo.
Ari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tuolla myös muutama lentsikan kuva:
http://www.nic.fi/~nordcom/kuvat/25032003.html

Otettu vaan niin kaukaa, että laadusta ei tarvitse kommentoida ;)
Kuvasta nro 23 voi päätellä etäisyyttä.
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
INummi
Viesti:

JuhaL kirjoitti:..mutta taas se perinteinen moite (IMO), -osa kuvista liian isokokoisia kun ei mahdu 1024x768 resoluutiolla kokonaan ruudulle. Joissain kuvissa iso koko toimii, esimerkiksi hekon ohjaamo.
Tuo on kyllä aivan totta, kuva pitäisi pystyä näkemään kokonaisena (lähes)aina. Tuo vaan pääsee unohtumaan ja/tai sitä alkaa ahnehtimaan, kun haluaa kuvan näyttävän paremmalta... ja tulos saattaakin olla päinvastainen.

Täytyypä testata illalla tuota mainittua JAlbumia ja tehdä uusi yritys.
JuhaL

INummi kirjoitti:Täytyypä testata illalla tuota mainittua JAlbumia ja tehdä uusi yritys.
Pistäppäs se hekon ohjaamo IISOLLA resoluutiolla ;-)
Toivonen

Joo, EXIF-datan näkee kun lataa kuvat koneelle ja avaa esim. PS:ssä.
Vielä kysymys:
Kuvaatko jpg:si, tiff:ksi vai raw:ksi ja käsitteletkö kuvia kovasti jälkikäteen?
Tomi Toivonen
INummi
Viesti:

Toivonen kirjoitti:Kuvaatko jpg:si, tiff:ksi vai raw:ksi ja käsitteletkö kuvia kovasti jälkikäteen?
raw-formaattiin tulee kuvattua aivan kaikki, ei sitä osaisi enää ilman elää.

Kuvia käsittelen sen verran kun on tarvis:
-croppaus mikäli ei ole osunut oikein sihti kohdalleen, tai on kuvattu niin pientä kohdetta ettei ole pystynyt rajaamaan halutulla tavalla
-raw-softalla valotuksen korjaus, jos pitää saada pelastettua muuten onnistunut kuva
-valkotasapainon säätö, jos ei ole kohdallaan
-saturaatio koko kuvajoukolle kerralla(toki on poikkeuksia)
-kontrastia lisää tai pois, jos kuva selvästi vaatii
-curves/levels tarvittaessa, esim crw_6974.jpg, muuten olisi ajoneuvo musta ja taivas valkoinen(vielä enemmän kuin nyt)
-pienennys webbikokoon ja terävöinti
-reunukset, ->sRGB, ->8bit, ja save as jpeg

Voi kuulostaa työläältä... onhan se ainakin siihen verrattuna, että heittäisi suoraan jpeg:t kamerasta webbiin :-)

Mutta suurin osa noista toimista on hyvinkin helppo automatisoida pariksi napinpainallukseksi.

Enkä varsinaisesti pidä noista kuin curves:ia kuvan käsittelynä. Valotuksen "hienosäätö" on vain omien mokien korjausta jälkikäteen. Kontrastit ja saturaatiot voisi valita myös kuvaushetkellä, mutta yhtä hyvin sen voi tehdä rauhassa kotona. Ja loppupäässä onkin vain kuvan esittämiseen liittyviä toimintoja.

Mitään vain osalle kuva-alaa tehtävää korjailua en tee/kannata, esim. keinotekoista terävyysalueen luontia pehmentämällä ja terävöittämällä eri osia kuvasta, yms.
Toivonen

Okei, mä varmaan sitten alan opettaa tätä, kun en itse osaa ;)

Suunnilleen sama kaava mullakin, mutta taito vain puuttuu. Joskin olen tehnyt jälkikäsittelyä kannettavalla jonka näyttö on mitä on. Se nyt varmaan on ensimmäinen joka täytyy muuttaa, kun mulla olis oikein kunnon iso monitorikin käytettävissä.

PS:n käyttöä yritän vielä opetella, mutta vaikeata on. Eniten kaipaan omissa kuvissani värien pehmeyttä ja kylläisyyttä. Onkohan sitten kameroissa kovasti eroa?
Levelien käyttöä olen vähän oppinut, mutta curvet on vielä aivan sekasin.

En tiedä johtuuko Canonista (ja tietysti taidosta), mutta sun kuvissa on loistavat värit joihin tuntuu ainakin mun Nikonilla olevan kovasti vaikea päästä. Joskin mun on CP5700 joka ei ole SLR.

Toivottavasti laitat myös jatkossa kuvia jakoon ja olisi kiva nähdä muitakin kuin ilmailukuviasi.
Tomi Toivonen
Toivonen

Tässä mun tänään ottamani lentokonekuva:

http://toivonen.zapto.org/koneet.jpg

Laitoin vain linkin, kun en tähän threadiin viitsi suoraan laittaa kuviani.
Kuva on otettu tänään 20.5 Tammisaaren ja Helsingin puolivälissä. En ole aiemmin tiennytkään että sielläkin on lento"asema" ;) Aika erikoisen näköinen kun on keskellä peltoa.

En uskaltanut hipsiä lähemmäs, joten jouduin kuvaamaan vasten aurinkoa ilman suotimia. Siksi kuva on hiukan kärsinyt. Yritin PS:llä korjata parhaani mukaan.
Tomi Toivonen
INummi
Viesti:

Toivonen kirjoitti:Okei, mä varmaan sitten alan opettaa tätä, kun en itse osaa ;)

Suunnilleen sama kaava mullakin, mutta taito vain puuttuu. Joskin olen tehnyt jälkikäsittelyä kannettavalla jonka näyttö on mitä on. Se nyt varmaan on ensimmäinen joka täytyy muuttaa, kun mulla olis oikein kunnon iso monitorikin käytettävissä.
Kannattaa tehdä peruskalibrointi(gamma, kontrasti, valoisuus; vaikka Adoben gammalla), niin on ainakin mahdollisuus saada kuvat suurinpiirtein oikein.
PS:n käyttöä yritän vielä opetella, mutta vaikeata on. Eniten kaipaan omissa kuvissani värien pehmeyttä ja kylläisyyttä. Onkohan sitten kameroissa kovasti eroa?
Levelien käyttöä olen vähän oppinut, mutta curvet on vielä aivan sekasin.
Curves kyllä aluksi tuntuu aivan liian hankalalta, kryptiselta ja muutenkin turhalta toiminnolta, mutta kannattaa opetella, kyllä se ahaa-elämys sieltä vielä tulee :-) (puoli vuotta taisi kestää minulla)
Luminous-landscape:ssa on ainakin hyviä kirjoituksia aiheesta.
En tiedä johtuuko Canonista (ja tietysti taidosta), mutta sun kuvissa on loistavat värit joihin tuntuu ainakin mun Nikonilla olevan kovasti vaikea päästä. Joskin mun on CP5700 joka ei ole SLR.
En ole tuohon Nikoniin perehtynyt juuri mitenkään, mutta kyllähän Canonin CMOS-kennoilla olevien kameroiden yksi tavaramerkki on väripintojen tasaisuus.
Toisaalta on kyllä tullut vastaan tuossa suhteessa aivan loistavia kuvia muutaman satasen digikameroistakin.
Toivottavasti laitat myös jatkossa kuvia jakoon ja olisi kiva nähdä muitakin kuin ilmailukuviasi.
Voisihan noita jonkun laittaa, mutta nyt vain JAlbum-testi, on kyllä oikein mukavasti muokattavissa oleva ohjelma.
Mitään muuta uutta tuolla ei ole kuin pienemmät kuvat, vähän exif-infoja ja yksi isompi kuva joukossa Super Puman ohjaamosta(ei näemmä tullut laitettua tarpeeksi pientä aukkoa).

http://www.niksula.cs.hut.fi/~ijnummi/efhf/
JuhaL

INummi kirjoitti:...ja yksi isompi kuva joukossa Super Puman ohjaamosta(ei näemmä tullut laitettua tarpeeksi pientä aukkoa).
Kiitoksia!
Lähes kaikista teksteistäkin saa selvän.
Pienemmällä aukolla olisi aika venähtänyt turhan suureksi käsivaralla kuvattaessa. Nytkin 1/50s, tietysti itse hekoahan voi käyttää tukena ;-) Tai sitten ISO isommaksi...
Mutta mitäpä minä neuvomaan, näyttää olevan kuvaajalla tekniikka hallussa!
Toivonen

Tässä puhuttiin Nikonin ja Canonin eroista niin en voi nyt olla mainitsematta että pitkällisen taistelun tuloksena alkaa mullekin vähitellen selvitä PS:n salat ja millä saa kuvasta parhaiten noisea pois.
Siinä sen sitten äkkäsin että suurin ero Nikonin ja Canonin kuvissa tulee varmaan juuri siitä että Nikon on todella herkkä "noisaamaan".
En tiedä oletko poistanut omista kuvistas noisea, mutta ne ovat siltä osin huomattavasti parempia kuin Nikonin tuottamat.
Joo, noise pois ja sitten saa jo värejäkin kohilleen, tässä yksi malli:
http://toivonen.zapto.org/katto.jpg
Tämäkin kuva parani heti kun värit tasaantuivat.

Onkos kellään ehdotuksia mikä on paras tapa terävöittää?
Unsharp maskia olen käyttänyt ja arvot vaihtelevat kuvan resoluution mukaan.
Tomi Toivonen
INummi
Viesti:

Ei ole poistettu kohinaa, ja kuvaankin lähinnä ISO 100:lla, joten ei ole juuri tarvinnut perehtyä tuohon asiaan. NeatImage vaikuttaisi lupaavalta, ainakin nyt kun siitä on tulossa plugin-versio ps/psp:lle.

Tuo katto.jpg näyttää kyllä värien puolesta oikein hyvälle, eivätkä yksityiskohdatkaan ole kadonneet, kuten joskus kohinanpoistossa käy.

Terävöitys on yksi taiteenlajinsa sekin, jokainen tuntuu tekevän omalla tavallaan.
Pienissä webbikuvissa olen itse yleensä käyttänyt USM 300-500/0.2/0 suoraan pienennettyyn kuvaan, joskus muuttanut kuvan ensin LAB-tilaan ja terävöittänyt vain L-kanavaa.

Vähän suuremmissa sitten Fred Mirandan terävöitys-actionia, joka käsittelee kuvasta vain kohtia joissa on määrättyä suurempi kontrasti. Vastaavia on kyllä freewarenakin näkynyt, eikä liene myöskään mahdotonta tehdä moista itse.
Vastaa Viestiin