Levynnurkalta löytynyttä

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Maffer
Viesti:

Re: Levyn nurkalta löytynyttä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No siinä on vaan melko tuuhea raesimulaatio joka siloittuu selaimen skalaauksesta pehmeämmäksi. Omasta mielestäni tuo rae ei kuvaa parantanut, vaan se alkuperäinen oli aivan hyvä niinkin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

PHy kirjoitti: Maalis 11, 2023 19 : 19 Aikalailla tuon kuvan fiilis muuttui rakeiden myötä, kyllä siinä joku taika on. Joskus näköjään kannattaa tehdä asiat päinvastoin kuin normaalisti.
Jossain kuvissa tuo tosiaan toimii. Pitääkin kokeilla sitä myös muihin kuviin, mistä puuttuu jotain perinteisen siloitellun muokkauksen jälkeen. Ei varmasti kelpaa kaikille tällainen kuvan paskominen, mutta minusta se sopi tähän kuvaan oikein hyvin.
JL Anttola kirjoitti: Maalis 11, 2023 19 : 35 Onkohan miulla vika näytössä, silmälaseissa tai jopa silmissä, mutta tuo sateenvarjohenkilön kuva näyttää pöytäkonneen näytöllä pelkästään kohinaiselta, kun tää digicameranetti tuo sen ruutuun - siis niin isona, ettei mahu ees kerralla kokonaan näkyviin - mutta kun likkaa kuvaa, ja saa sen kohtuullisemman kokoseks ja kokonaan kerralla näkyviin, niin avot, jopa näyttääkin mukavammalta?
Kumpikin muokkaus sateenvarjokuvasta on kohinaisia. Tuon jälkimmäisen version kohina on lähempänä sitä mitä muokkauksella pyrin saamaan aikaan. Esim. ensimmäisen version taustan vaaleat kohdat oli minusta liian siloiteltu. Täysin kohinaton versio ei taas iskenyt ollenkaan, kun oli ihan liian lattea. Molemmista versioista pitäisi kuitenkin olla selvä ero kohteen ja taustan välillä.

Kuva mahtuu omalle 27" 5k resoluution näytölle ilman skaalausta ja se on referenssimedia mitä vasten kaikki esille laittamani kuvien muokkaukset on tehty. Skaalaus pienemmän resoluution näyttölaitteille saattaa parantaa tai huonontaa kuvia. Ja erityisesti selaimet saattaa tuoda tuohon vielä oman sotkunsa, kun skaalaavat kuvia vähän miten sattuu.
mvert

Nähtävästi noin 2012 helmikuussa olin ostanut kameralle langallisen kaukolaukaisimen. Olin käynyt hiihtämässä järvellä kameran ja jalustan kera. Tarpeeksi pitkään kun on valottanut, niin on tullut vähän vihreää hehkua näkyviin pohjoisessa. Joku satelliiti tai pikkuinen tulipallo oli myös kuvaan tarttunut.

Kuva
mvert

Maaliskuussa 2012 oli päässyt jo ulkoilemaan auringon paisteessa kameran kanssa. Olin myös saanut eräänä pilvisenä päivänä ensimmäiset ja toistaiseksi taitaa olla myös viimeiset kuvat vaaleasta pikkupedosta.

Kuva

Kuva
mvert

Huhtikuun 2012 kuvaaminen oli ollut melko vähäistä. Keski-Suomessa hiihtoladut oli kuvien mukaan vielä hyvässä kunnossa. Lisäksi olin kuvannut kurkiparin, muutaman joutsenparin, nokkosperhosen, suruvaipan, sitruunaperhosen. Kuvien laatu jätti paljon toivomisen varaa. Ohessa kuitenkin yksi kuva hämiksestä lumella näytille.

Kuva

En kyllä kaipaa lainkaan tuon ajan kameraa ja sen keskipistetarkennusta. Vaikka kuinka olen yrittänyt, niin tarkennus oli miltei aina hieman väärässä kohtaa kohdetta. Paljon helpompaa näillä nykyleluilla saada kuvaa, jossa tarkennus on paljon useammin siellä missä sen haluankin olevan. Toisilta varmaan onnistui aina kuvat samoilla vehkeillä, mutta tällainen tavan harrastajakuvaaja tuotti valtavasti suttua kuvaa.
mvert

Toukokuussa 2012 näköjään kuvaukset oli lähinnä ihmisiä. Pala heikosti erottuvasta sateenkaaresta oli jäänyt yhteen kuvaan.

Kuva
mvert

Kesäkussa 2012 kuvien määrä oli moninkertainen koko alkuvuoden kuvauksiin verrattuna. Julkinen kuvien purkaminen alkakoot Hammastunturin erämaa-alueen vaellusreissun alkutaipaleelta.

Kuva

Metsässä kulkeminen on yksi parhaista asioista mitä tietotyöläinen voi tehdä vapaa-ajalla ja kameran ollessa mukana niiltä reissuilta tulee otettua usein myös kuvia. Näin metsänystävän näkökulmasta, retki alkoi valitettavan masentavissa maisemissa. Jouduttiin kävelemään joitakin kilometrejä metsäteollisuuden tarpeisiin raiskatuissa lapin metsissä.

Kuva

Onneksi melko pian päästiin lähemmäs luonnontilaisia metsiä.

Kuva

Kuva
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Sitä raiskattua aina vaan enempi vuos vuodelta siellä näkyy, joissain paikoissa kelotkin saaneet koneista siipeensä. Se vasta suututtaa!
mvert

©pjm kirjoitti: Maalis 19, 2023 16 : 52 Sitä raiskattua aina vaan enempi vuos vuodelta siellä näkyy, joissain paikoissa kelotkin saaneet koneista siipeensä. Se vasta suututtaa!
Siltähän se vaikuttaa ihan lehdistäkin lukiessa, kun valtio tarvitsee euroja kassaan. Joutuvat hakkaamaan noita keskenkasvuisia lapin metsiäkin. Vähään aikaan en ole tuolla suunnilla itse tullut käyneeksi. Ehkä taas joskus, mieli kovasti sinne kaipailee ja entistä enemmän, kun tämän vanhan retken kuvia on läpi käynyt.

Lapin eläimistöäkin tuli muutaman kerran retkellä vastaan. Tämä kaveri meinasi ensin tulla katsomaan meitä, mutta vähän lähemmäksi päästyään tuli toisiin ajatuksiin ja kääntyi pois.

Kuva

Retki jatkui kevyessä sateessa ja puusto harveni ja pieneni matkan edetessä.

Kuva

Kanssaretkeilijöiden naamat sutattu henkilöllisyyden suojaamiseksi. Kuten kantamuksista näkyy, me ei oltu millään gramman viilajien reissulla :)

Kuva

Ja matka jatkui kohti ensimmäistä leiripaikkaa.
Kuva
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Tulee kovin kotiseutu mieleen (Kemijärvi), vähän kaipaan noita maisemia. Hyvät kuvat.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
mvert

jperala kirjoitti: Maalis 20, 2023 19 : 22 Tulee kovin kotiseutu mieleen (Kemijärvi), vähän kaipaan noita maisemia. Hyvät kuvat.
Kiitos, kyllä tuolla pohjoisessa etelän ihmiselle ihmeteltävää ja kuvatavaa riittäisi. Niin erilaiset nuo maisemat on täkäläisiin verrattuna.

Retken seuraava aamu valkeni sumussa ja sitä riitti koko aamupäivän ajan. Oli muuten päässyt kenno likaiseksi reilun 4v aikana. Yli 50 pölytäplää piti retusoida tuosta viimeisestä kuvasta, enkä ole varma lähtikö vieläkään kaikki. Tuohon mennessä en muistaakseni ollut vielä kertaakaan kennoa putsauttanut.

Kuva

Kuva

Kuva
jperala
Viesti:

On mukavaa kun on ottanut läjän kuvia ja kotona huomaa että jokaisessa pölytäpliä :) siinä riittää askaretta kun siivoilee niitä pois.
mvert

Jatketaan retken kuvasaldon purkua yhdellä käsivaralta otetulla kuudesta kuvasta kasatulla panoraamalla. Aika monta maisemakuvaa oli tullut otettu. Mitään erikoisempia sommitelmia, valoja tai kohteita ei ole tullut mietittyä, enemmän vaan kuvia itselle muistoksi retkestä. Sumu alkoi kuvien perusteella puolen päivän jälkeen hieman hälvenemään.

Kuva
mvert

Ennen leiripaikalle pääsyä tuli vastaan muutamia lapin eläimiä. Muutamia poroja sekä lintuja sumun keskellä ja naamioituneena kanervikkoon. Lintukuvista en saanut itselle kelpaavaa versiota, joten laitetaan edes jotenkin onnistunut kuva porosta retken arkistoon. Koko päivän vaelluksen jälkeen oli varsin mainiot maisemat leiripaikalla ja kyllä, kuva on melkoista suttua. Toi itselleni kuitenkin muistoja reissulta ja päätyi käsittelyn jälkeen arkistoon :)

Kuva

Kuva
mvert

Kevään tultua koneen ääressä vietetty aika vähenee jostain syystä. Tänään kevyt lepopäivä joten kävin Hammastunturin retken loput kuvat läpi. Viimeinen vaelluspäivä oli sumuinen ja sateinen. Tuohon aikaan olin varonut hieman kameran ja objektiivin kastumista, joten vain muutamia kuvia oli kyseiseltä päivältä ja melko yksipuolista tuo kuvaaminen oli ollut. Muutamat erikoisemmat kokeilut virtaavan veden yms. kanssa ei olleet julkaisukelpoisia.

Kuva

Kotimatkalle lähtiessä pääsi bongaamaan ja kuvaamaan lentokentällä muutaman ilmavoimien koneen.

Kuva

Kuva
jperala
Viesti:

Kyllä nuo maisemakuvat vetää sielun sykkyrälle :)
mvert

jperala kirjoitti: Huhti 24, 2023 19 : 53 Kyllä nuo maisemakuvat vetää sielun sykkyrälle :)
Niin tekee myös täällä.

Juhannus 2012 oli kuvien perusteella varsin aurinkoinen. Henkilökuvien lisäksi oli tullut otettua sekalaisia lähikuvia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toi leppis on mainio. Aivan kuin snadi auto jollain omalla kaistallaan varjojen välissä.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Ja leppistä ennen olevassa kuvassa joku on lähteny niin nopeesti pois kuvasta, että varjo on jääny!
mvert

Kiitokset kommenteista :)

Kesäkuun lopussa 2012 siirryttiin länteen hieman erilaisten maisemien pariin, eli seuraavaksi luvassa useiden viestien verran turistikuvien kimaraa.

Lyhyellä roadtripillä tuli pysähdyttyä yllättävän monella seisakkeella. Seuraavat pari kuvaa yhdeltä niistä. Samalta paikalta löytyy varmasti netistä paljon parempiakin kuvia, mutta itse otetuista kuvista on helpompi palata matkan muistoihin. Osasta näiden kuvien värien säädön kanssa oli suunnattomia vaikeuksia ja kärsivällisyys ei riittänyt niiden kunnolliseen viilaukseen.

Kuva

Kuva

Vesiputoukset oli hieman erilaisia mihin täällä kotimaassa törmää. Ensimmäisellä putouksella paistoi vielä aurinko ja turisteja riitti. Olin ilmeisesti halunnut kuvaan putouksen vettä vähän sumeammaksi ja olin lyönyt aukoksi f/22, eli mitään ND suotimia ei ollut vielä tuohonkaan mennessä kameralaukkuun löytänyt tietään.

Tällä reissulla näkyi muuten turisteilla todella paljon järkkäreitä. Eräällä reissun turistipaikalla Teksasin öljymiljonääriltä näyttävä herrasmies viritteli jalopuiselle jalustalleen jotain selvästi isomman formaatin kameraa. Valitettavasti ei rohkeus riittänyt ottamaan kuvaa tapauksesta.

Kuva

Seuraavalla putouksella satoi jo melko reilusti vettä ja turisteja oli paljon vähemmän näkyvillä. Tuleva vaimo käveli tähän kuvaan antamaan mittasuhteita putoukselle.

Kuva
Vastaa Viestiin