elmar kirjoitti: ↑Syys 25, 2022 12 : 20
temama kirjoitti: ↑Elo 24, 2022 22 : 58
2. Kadetintiellä...
Tämän talon on muuten suunnitellut itse Alvar Aalto! Muistan kun kesällä turistit kävi valokuvaamassa taloa.
Kuvan peruskerrostalon osoite on Riihitie 21, eikä sillä ole mitään tekemistä A. Aallon kanssa. Kadun toisella puolella (kuvaajan selän takana) taas on Aaltojen kotitalo Riihitie 20, jota on varmasti valokuvattu runsaasti >
https://www.alvaraalto.fi/arkkitehtuuri ... -kotitalo/#
Muutama sata metriä tästä eteenpäin Kadetintiellä on Aallon suunnittelema KELA:n työntekijöiden asuintalokortteli, joka on fiilikseltään ja ulkoasultaan aitoa Alvaria >
https://www.alvaraalto.fi/arkkitehtuuri ... asuinalue/#
Nonniin!
Rupes aivan hemskutisti häiritsemään elmarin huomatus tuossa Alvar Aallon suunnittelemasta MUnkkiniemen kerrostalosta Kadetintiellä, ja myös Habiksen pohdinta epä-aaltomaisesta rakennelmasta, ETTÄ oli ihan pakko tarkistaa asian todellinen laita!
Toden totta! Muistini on niin hatara, etten saanut päähäni tätä nuoren temis-miehen yli 30 vuotta sitten pitämän asuinpaikan tarkempaa osoitetta - JOTTA käväisin oikein väestörekisterin sivuilla tarkastamassa asian! Ja tiedoksi vaan kaikille; Digi- ja väestötietoviraston loistavasta sähköisestä palvelusta voi tarkistaa monenmoisia henkilökohtaisia tietoja, mutta myös omia vanhoja asuinpaikkoja! Mahtavaa! Samalla selvisi, että olin asunut Kadetintiellä vain suht lyhyen ajan, joten muistikuvani oikuttelun kenties ymmärtää - elämä oli muutenkin yhtä myllerystä silloin.
Täten minulle selvisi, että silloinen ositteeni Munkassa on ollut Kadetintie 10.
Eli molemmat oikeassa, sekä elmar, että Habis . Ja minä väärässä ja hakoteillä. Suunnattomat pahoitteluni anteeksi antamattomasta hutiloinnistani
(sekä pahoitteluni myös Alvar Aallolle sinne jonnekin taivahan arkkitehtuurisiin pilvilinnoihin)
Sen verran otti kuitenkin luonteen päälle, että lähdin katsastamaan paikan uudestaan iltasella tänään. Ja tottakai otin myös uudet kuvat. Kas tässä;
Kadetintie 10. Munkkiniemi.
Ja tämä rakennus tosiaan Alvar Aallon käsialaa, se on osa Aallon suunnittelema KELA:n työntekijöiden asuintalokorttelia.
Vaikka muistini siis reistaili, niin tärkeimmät asiat olivat oikein; Kadetintie, punatiilinen talo jossa valkoista ja Alvar Aallon suunnittelema.
Minä onneton vain eksyin silloin aikaisemmin läheisen Riihitien puolelle, ja kuvittelin 30 vuotta vanhojen muistikuvieni perusteella olevani oikeassa paikassa. Noh, onneksi homma ratkesi, ja virheellinen kuva Alvarin suunnittelemasta talosta ei jäänyt elämään.