Levynnurkalta löytynyttä

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
mvert

Re: Levynnurkalta löytynyttä

Viesti Kirjoittaja mvert »

Mukava saada rakentavaa palautetta kuvaan. Pohdin tuota kalastajan kuvaa laittaessa, rajaanko ruovikon pois mutta jostain syystä jätin sen paikalleen. Lopun kontrastin lisäys koko kuvalle teki siitä sitten aivan liian tumman ja en siihen enää itse kiinnittänyt huomiota. Kokeilin nyt vaalentaa ruovikon ja rajata sen kokonaan pois ja pelkkä kalastaja sumussa vei kuvia verratessa voiton. Jos tästä tekisin version seinälle, niin luultavasti lisäisin ainakin hieman raetta tähän. Nyt tänne nettijakoon olen vähän liian rankalla kädellä tämän kohinoita tasoitellut.

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nyt o enempi miun mieleen. Tulee muistoja nuoruudesta ku tuossa vähän matkan päässä tuli kalalla käytyä, järvestä yli puolet ryssän puolella. Siellä oli kiva usvan keskellä olla.
erilainen

Viesti Kirjoittaja erilainen »

mielestäni myös hienompi kuin alkuperäinen, tykkään!
kaikki kuvat on jo otettu
mvert

Kiitos kommenteista @pjm ja erilainen!

Tammikuussa 2014 oli tullut otettua mm. lähikuvia lumikiteistä.

Kuva
mvert

Helmikuussa 2014 venus oli lähellä kuuta. Muutaman hätäisen kuvan olin kyseisestä tapahtumasta napanut.

Kuva

Laitetaan toiseksi kuvaksi aavistuksen suttuinen kuva luonnon yksityiskohdista, joita tulee aina välillä kuvailtua.
Kuva
mvert

Maaliskuussa 2013 vähien lumien sulamisen jälkeen olin kuvannut mm. välinpitämättömien ihmisten luontoon heittämiä roskia.

Kuva

Roskien lisäksi myös vuokot oli tulleet esiin maaliskuun lopussa.

Kuva
mvert

Huhtikuussa 2014 oli käyty vanhassa metsässä.

Kuva

Lisäksi olin kokeillut lintujen lentokuvaamista.

Kuva
mvert

Toukokuussa 2014 lähimetsässä tuli kauriita vastaan. Melkoista suttua oli jälki ja rankasti joutui Topazin AI:ta tälle näyttämään.

Kuva

Myös salamakuvausta olin ensimmäistä kertaa harjoitellut. Tekniikkana ND-suodin, muutaman sekunnin valotusaika ja paljon kuvia. En saanut värejä miellyttäväksi tähän, mutta onneksi mustavalkoinen versio toimii ihan hyvin.

Kuva
mvert

Kesäkussa 2014 kuvia oli tullut taas paljon aiempia kuukausia enemmän. Aloitetaan kuvien purkaminen Palokkajärven joutsenilla.

Kuva

Sitten eräs näkemys kesäillan pilvistä.

Kuva
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

mvert kirjoitti: Joulu 12, 2023 17 : 30 Aloitetaan kuvien purkaminen Palokkajärven joutsenilla.
9 poikasta on laulujoutsenelle aika paljon, normaalisti munia on n. 4-5. En tiedä miten harvinaista 9 on, mut siksi hyvä dokkari.
mvert

Tuo Palokkajärven laulujoutsenpari sai tuolla asuessa useina vuosina noin tuplamäärän poikasia tavanomaiseen verrattuna. Ensimmäisiä kertoja nähtyäni noin monta poikasta tuolla, ihmettelin sitä jollekin paikalliselle lintujen kiikaroijalle. Jos en ihan väärin muista, niin hän mainitsi tällä parilla olleen jonain vuonna 11 poikasta. Myös muutamalta tulevalta vuodelta pitäisi löytyä kuvia tästä parista poikasineen, joten pitää lisätä kuvaa kun sinne saakka pääsen levyn tonkimisessa.

Sitten taas kuva, joka saa ihmettelemään miksi tämäkin on oikein otettu :). Tästä ketjusta kun näyttää tulleen aikamatka kuvausharrastukseeni, niin laitan sen siksi esille.

Kuva
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jestas mikä brainf*ck. Kattoin et mikäs hyppyrimäki viidakkoon on rakennettu. Täähä o just pähee - pistää oikein miettimään mikäs sii o.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Onks tuo sellanen, mistä laskivat ja hyppivät voltteja veteen? Ja oliks se Köhniönjärven vai Vuorilammen rannalla? Kakskymmentä vuotta on kirjat ollu Jyväskylässä, vaan muisti tökkii...

Laajavuoren ison hyppyrimäen - siis sen Matti Nykäsen mäeksi myöhemmin ristityn - tornissa oon ollu kerran seuraamassa mäkihyppyharjoituksia, kun yks motocrossharrastuksesta tuttu talvella oli ihan jossakin valmennusringissä mukana. Maallikon silmin aika reikäpäistä on sekin puuha; sieltä ylhäältä ei sinne kummun taakse notkoon ees näe! Muistan silloin ajatelleeni, että miks ei oo kameraa mukana. Myöhemmin, kun esmerkiks trialkilpailuissa oon muutaman kerran kuvannut, selvis, että jos kuvaa kuljettavan tason suuntaisesti, ei siitä kuvasta millään lailla selviä, onko kyseessä ylämäki, alamäki vai tasainen... tuossa veden pinta antaa sentään jonkinlaisen osviitan, että alamäkeen mennään, jos tuosta lähtee.

Jaakko
mvert

Jotain olen mielessäni nähnyt, kun tuon edellisen kuvan olen ottanut. En vaan muista mitä. Ehkä ollut vaan puhelin kädessä ja kappas, tuohan näyttää jännältä ja olen ottanut kuvan. Puiden oikaisu pakotti rajaamaan hieman, joten pieni kaistale taivasta jäi pois ja siksi voi näyttää nopeasti katsottuna vähän erikoiselta rakennelmalta.

Hyvin Jaakko muistit paikan. Vuorilammen rannalta tuo on. Tarkoitus ollut luultavasti juuri hyppiä veteen ja välineeksi veikkaan suksia. Pari kertaa tuollaisessa isossa hyppymäissä ylhäällä käyneenä voin kanssa todeta, että ei olisi minun hommaa mennä suksilla siitä alas. Nyt Lahdessa asuvana olen taas muutaman kerran hyppymäkien luona käynessa kattonut, kun ehkä jotain 12v tyttöjä ja poikia tulee niistä isommista mäistä alas. Joten ei kai se kovin vaikeaa voi olla? :)

Kesäkuun kuvien purku jatkuu myös puhelimella otetulla kuvalla. Kyseessä dokumentti metsästä, jollaisia haluaisin nähdä paljon useammin. On havupuuta, lehtipuuta, pystyynkuollutta puuta, maahan kaatunutta puuta, nuorta puuta, vanhaa puuta ja paljon muuta.
Kuva
Maffer
Viesti:

Kallioportti Oulangassa?
mvert

Siitä Kallioportin jyrkänteen laidalta just tuo kuva.
Maffer
Viesti:

Jou. Juossu monet kerrat pätkiä karhunkiertämästä kesämatkoilla ja pienen kierroksen joku ~50 kertaa jo ympäri 11 vuoden aikana. Repoveden jälkeen tulee kyll hyvänä kakkosena vastaavalla matkalla polkujuoksuhaasteena.

Hyvin syöpynyt päähän toi kohta. Ainaki silloin jos erehtyy kikkailemaan ne portaat alhaalta ylös :O
mvert

Myös tämä 2014 kesäkuulta oleva kuva on pieneltä karhunkierrokselta. Tässä oli vaan jopa minulle liikaa teknisiä puutteita, mutta pidin kuitenkin "pikarin" muodosta. Tuli ajettua kuva G'Micin maalaussuotimen läpi jolla sain tästä julkaisukelpoisemman. Suotimen jälki erottuu parhaiten klikkaamalla kuva tarpeeksi tarkalla näytöllä isommaksi.

Olisi ehkä pitänyt joidenkin alueiden lisävalotuksella / varjostuksella korostaa kuvan elementtejä.

Kuva
mvert

Tämä hieman edellisiä kuvia pohjoisempaa. Edelleen mennään 2014 kesäkuussa.

Kuva
mvert

Kesäkuun viimeisenä 2014 road tripillä oli tehty pieni kävely jollekin vesiputoukselle pohjoisessa Norjassa.

Tätä kuvaa on hieman manipuloitu ja se on kasattu muutamasta erillisestä kuvasta. Tarkoitus on ollut ottaa usean kuvan panoraama ja kuvasta tuli lopulta neliö liian vähäisen kuvien päällekkäisyyden takia. Paikallinen koiranulkoiluttaja myös poimittu hieman eri kohdasta otetusta erillisestä kuvasta. On toki sijoitettu mahdollisimman lähelle kohtaa missä oli toisessa kuvassa ja skaalattu vielä samaan mittakaavaan.

Kuva
Vastaa Viestiin