habannaama kirjoitti: ↑Elo 16, 2023 15 : 31
En tiedä niistä muiden (enkä omista) puhkipalanneista, mutta kun ainakin omiini ja miksei muidenkin onnistuneisiin taltiointeihin vertaan, niin onhan ne huomattavan paljon luonnollisempia, kun nämä mutaisen muhjuisen luonnottomat filkkataltioinnit.
Ihan höpö höpöä antaa ymmärtää, että digi mukamas jotenkin automaattisesti taltioisi taivaan puhkipalanneeksi. Jos näin tapahtuu, se on kameran käyttäjästä kiinni, ei siitä kamerasta. Eli virheellisesti (jollei halua käyttää tehokeinona jostain syystä) taltioitu tilanne.
P.s. Kirjoitit hieman "tukkoisia". Mitä se sana "hieman" tuossa tekee, sen verran muhjua nuo taivaat ovat.
hapannaama aiemmin kirjoitti: ↑Elo 14, 2023 20 : 12
Ihan ensimmäiseksi kiinnittyi huomio ihmisten ihon sävyihin, jotka nyt sellaisia, kuin niiden kuuluukin olla, toisin kuin edellisessä sarjassa. Hyvä Spege.
Myöskään teityt sävyt eivät hyppää silmille, vaan kaikki on luonnollista.
Jos jostain "pitää" nipottaa, niin taivas näissä muodostuu kompastuskiveksi, kun sävyistä uupuu digivehkeiden mahdollistamat kirkkaat sävydynaamiset vaihtelut, kun näissä se on mutaisen tukkoista muhjua.
Niin tai näin, huima parannus edellisiin...
Hyvä hapannaama, onko sinulla ollut huono päivä vai kärsitkö mielialojen vaihtelusta, kun näin jyrkästi muutit nyt kantaasi filmivalokuviini parin päivän sisällä. Erehdyin jo ajattelemaan toiveikkaasti, että kasvosi kirkastuivat huomattavasti näiden uusimpien filmikuvieni myötä, mutta nähtävästi tuttu tympeä perusilme on nyt harmillisesti palannut naamallesi, syystä tai toisesta.
Vaikka olenkin ollut viime aikoina jälleen vanhojen hyvien aikojen filmivalokuvauksen lumoissa, en lähde kuitenkaan väittämään, että filmi, varsinkaan kinokoon filmi, olisi kaikki kuvanlaatuun vaikuttavat seikat huomioon ottaen parempi, kuin nykyaikaiset täys´kennoiset digitaalikamerat. Varsinkin, jos tavoitteena on kuvata sileitä ja heleäsävyisiä, kaikki EU-direktiivit ja Nato-standardit täyttäviä valokuvia. Onhan omassa käytössänikin filmikameroiden lisäksi peräti kolme korkealaatuista Nikonin digitaalikameraa, D810, D500 ja Df.
Ymmärrän hyvin, etteivät kaikki, varsinkaan voimakkaasti digikuvan nimeen vannovat DC.netin kansalaiset osaa antaa täyttä arvoa vanhojen hyvien aikojen filmivalokuville, jos mielipiteenä on jyrkästi se, että valokuvien pitää näyttää aina mahdollisimman paljon siltä, miltä ihmissilmä ne kuvaa ottaessa kokee. Mikäli tarkoituksena on ikuistaa kuvat aina mahdollisimman paljon ihmissilmän paikan päällä kokeman näkymän mukaan, digitaalikamerat ovat omiaan tällaisessa totisessa työskentelyssä happamalla naamalla.
Digitaalikameroiden kennojen tuottama sävydynamiikka ja erityisesti niiden kyky toistaa huippuvaloja, kuten taivasosuuksia tilanteissa, joissa kuvattavassa kohteessa on hyvin voimakkaat kirkkauserot jättää kuitenkin toivomisen varaa. Käsittääkseni valokuvainsinöörikenraalimajuri Maffer on yrittänyt jo pitkään kertoa sinulle ilmeisen tuloksettomasti sen tosiasian, kuinka tällaisissa tilanteissa filmillä tai jopa AI HDR-kuvantamiseen kykeneväisellä älypuhelimella voi päästä parempiin tuloksiin, kuin parhaimmallakaan Sonyn peilittömällä digikameralla RAW-kertavalotuksella.
Mutta jos joku on lukkiutunut omiin mielipiteisiinsä ja kaivautunut syvälle poteroon puolustamaan kovalla rahalla hankkimansa Sonyn peilittömän kamerajärjestelmän mainetta ja kunniaa, ei ole ihme, jos Mafferistakin tuntuu tosiasioiden esittäminen sinulle sävydynamiikan suhteen vähän samalta, kuin sahapukille puhuisi. Sahapukki ei tosin osaa väittää vastaan, edes kylvää niitä vihreitä irvistyshymiöitä nettiin vastauksina perusteltuihin argumentteihin.