Sony F707:lla otettuja kuvia

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
TeeJii

Sony F707:lla otettuja kuvia

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

Täältä löytyisi ralliaiheisia kuvia (hyviä ja huonoja),
kamerana Sony F707.
Varmasti tylsää katseltavaa niille, joita
laji ei kiinnosta, mutta katseleminen on
täysin vapaaehtoista. :-)

Kaikenlainen palaute on tervetullutta.

http://www.teejii.net
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
timkopon

Viesti Kirjoittaja timkopon »

Ihan hyviä kuvia!
T:mo
lippoma
Viesti:

Re: Sony F707:lla otettuja kuvia

Viesti Kirjoittaja lippoma »

TeeJii kirjoitti:Täältä löytyisi ralliaiheisia kuvia (hyviä ja huonoja),
kamerana Sony F707.
Varmasti tylsää katseltavaa niille, joita
laji ei kiinnosta, mutta katseleminen on
täysin vapaaehtoista. :-)

Kaikenlainen palaute on tervetullutta.

http://www.teejii.net
Kommenttina kuvista... Urheilu kuvaamisessa ja muussakin kuvauksessa kiinnostaa aina tuon liikkeen saaminen kuviin. Kuviin olisi saatava mukaan liikettä, joka saa kuvan mielenkiintoisesksi. Tämän vuoden puolella on yhdessä Kameralehdessä ollut juttua autokilpailukuvista. Jos liike pysähtyy tulee kuvista staattisia eli aika suljin aikaa pidemmäksi ja kamera seuraamaan lennosta kuvattavaa kohdetta niin saadaan "vauhtiraidat". Sujinaika 1/60 .... 1/ 250. Noissa "PAINEHUUHTELU...." kuvissa liike on pysähtynyt ja eivät siksi herätä "vauhdin hurmaa" niin kuin taas noissa muissa kuvissa on erinomaisesti saatu liike mukaan.
timkopon

lippoma kirjoitti:tuon liikkeen saaminen kuviin.
Ei ei ei ja ei ei ei .
Ei aina liikettä tarvitse saada kuvaan, mutta joihinkin kuviin voi olla mukavana tehokeinona saada liikeepäterätyyttä.

Mutta onhan erikseen kuvat, joissa liike on pysähtynyt. Mielummin näen kuvan, jossa sora lentää ja se lentää pysähtyneesti terävänä. Ei minua kiinnosta nähdä kun jotain epämääräistä mössöä on ilmassa.

Mutta hyvä havainto, on myös se, että joihinkiin kuviin on liikeepäterävyydellä parantava vaikutus.
lippoma
Viesti:

timkopon kirjoitti:
lippoma kirjoitti:tuon liikkeen saaminen kuviin.
Ei ei ei ja ei ei ei .
Ei aina liikettä tarvitse saada kuvaan, mutta joihinkin kuviin voi olla mukavana tehokeinona saada liikeepäterätyyttä.

Mutta onhan erikseen kuvat, joissa liike on pysähtynyt. Mielummin näen kuvan, jossa sora lentää ja se lentää pysähtyneesti terävänä. Ei minua kiinnosta nähdä kun jotain epämääräistä mössöä on ilmassa.

Mutta hyvä havainto, on myös se, että joihinkiin kuviin on liikeepäterävyydellä parantava vaikutus.
OK ! Onhan se niinkin ja soran ja veden lento ja kuvan painopisteillä, taustan huomioon ottamisella pystytään myöskin likkeen aikaansaamiseen, kuten noissa kuvissa joissain onkin. Minä vain kehottaisin valokuvaamisessa riskin ottoon ja kokeiluun. Kun kuvaa varman päälle sulijin ajoilla 1/1000 ja "filmi-herkkyys" 400 niin kyllä tuylee kuvia, mutta riskittömiä. Minä kuulun niihin (silloin kuin ei ole aivan pakko onnistua), jotka deletoivat epäonnistuneita kuvia ja poistuvat pettyneinä tietsikan ääreltä kun lähes kaikki kokeilut osoittautuivat epäonnistuneiksi (Paitsi tietenkin, jos on pakko saada jokin kuva niin silloin on pelattava varman päälle). Mutta ajattelen siis, että kokeilut tuottavat tulosta pidemmän päälle. Ja kuten sanoin noissa tämän keskustelun näytekuvissa on monia tosi onnistuneita kuvia ja täynnä "liikkeen odotusta", kten muutama auto, jonka etupää on keskipakovoiman ja jarrutuksen myötä lähes pohjakosketuksissa ja "epätasapainossa", joka juuri tuo tuon liikkeen "odotuksen".
timkopon

Kuvien kommentoinnista - tämä kuva on väärin otettu

lippoma kirjoitti:OK !
No tärkeintä on muistaa, että erilaisia kuvia saadaan ja voidaan ottaa.

Tuntuu että useat ajattelevat että vain tällä tavalla otetut kuva ovat hyviä tai oikein otettuja.

Mutta kaikki kuvat kaikilla tavoilla otettuina ovat hyviä, jos ne täyttävät sen tarpeen mitä niille on asetettu.

Siksi, en pidä liian jyrkistä kommenteista, koska meitä kuvaajia on paljon, toiset vasta aloittelevat mahdollisesti tulevaa harrastusta ja toiset lähentelevät ammattilaisuutta.

Kommentoida saa, ja on hyvä, mutta muistakaa antaa hyviä kommentteja, ja kertoa erilaisista vaihtoehdoista. Samalla voi miettiä mitä kuvaaja on itse ajatellut kuvia ottaessaan ja mihin hän mahdollisesti on pyrkinyt.

Kokeneen ammattilaisen kuvia saa haukkua hänen luvallaan sitten rankemmin ;-)

P.S., ja tärkeintä on ottaa se kuva. Parempi kuva albumissa, kun ajatus olisi pitänyt ottaa se kuva.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Jokainen kommentoi kuvia omasta näkövinkkelistä. Jotkut kommentoivat: "Ihan kivoja" ja toiset paneutuvat enemmän sommitteluun, syväterävyyteen ja kuvan mahdolliseen viestiin.
Kommentoida saa, ja on hyvä, mutta muistakaa antaa hyviä kommentteja, ja kertoa erilaisista vaihtoehdoista. Samalla voi miettiä mitä kuvaaja on itse ajatellut kuvia ottaessaan ja mihin hän mahdollisesti on pyrkinyt.
Ei, ei , ei ja ei. Kyllä ainakin minä haluan rehellisiä kommentteja kuvistani ja haluan kuulla, mitä kuvat ovat kommentoijassa herättäneet. En halua kuulla tulkintoja siitä, mitä minä olen mahdollisesti yrittänyt.

Minä kannatan rehellistä kommentointia "Ihan hyviä kuvia"-kommentoinnin sijaan.
TeeJii

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

lippoma kirjoitti:Urheilu kuvaamisessa ja muussakin kuvauksessa kiinnostaa aina tuon liikkeen saaminen kuviin. Kuviin olisi saatava mukaan liikettä, joka saa kuvan mielenkiintoisesksi.
Olen täysin samaa mieltä ja juuri liikettä olen kuviin yrittänyt jotenkin saada mukaan. (poikkeuksena muutamat kuvat, jotka ovat esillä muista syistä)
Sekin pitää paikkansa, että on tullut ehkä liikaa "varman päälle" kuvattua. No huomenna on seuraava kisa kuvattavana ja tulee taatusti kokeiltua eri suljinaikoja.

Kiitoksia mielenkiintoisista kommenteista !!
lippoma
Viesti:

[quote="TeeJii"][quote="lippoma"].....taatusti kokeiltua eri suljinaikoja.
[quote]

Onnea ... ja toivottavasti näemme lisää hienoja kuvia. Mielenkiinnolla odotan näkeväni myös uusia kuvia....
Tässä esimerkiksi on hieno kuva :
http://www.teejii.net/2003/rixu0301.jpg
Kiitos kuvista.
Vastaa Viestiin