Väriongelmia kuvissa?

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Toivonen

Väriongelmia kuvissa?

Viesti Kirjoittaja Toivonen »

En tällaisena amatöörinä ole paljon viisinyt sivujani mainostaa, mutta jos joku voisi käydä katsomassa kuvat osoitteessa http://toivonen.zapto.org ja kommentoida niiden värejä.

On ollut vähän vaikeuksia värien kanssa kun teen kuvankäsittelyn kannettavalla jonka näyttö ei ole kalibroitu.

Onko pahasti pielessä?
Tomi Toivonen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Autiokari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

Terve,

ihan ok värejä, minun mielestäni kontrasti on monessa kuvassa liian jyrkkä, esim:

Kuva

Timo
Timo Autiokari http://www.aim-dtp.net
armih
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja armih »

Olisi toivottavaa, että [img]-koodia käytettäessä (jolloin kuva avautuu itse viestiin) kuvien leveys ei ylittäisi 600 pikseliä. Tätä suuremmat kuvat levittävät sivupohjan sen verran leveäksi, että monet joutuvat vierittämään vaakasuunnassa. Pienennä vähän, jos viitsit.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
jomy

Viesti Kirjoittaja jomy »

[quote="Autiokari"]Terve,

ihan ok värejä, minun mielestäni kontrasti on monessa kuvassa liian jyrkkä,

Ei! menee ihan pliisuksi. Säädä näyttösi!
Macin näytöllä on ihan just!
Toivonen

Hyvä huomio!
Olet ihan oikeassa. Menee värit hiukan tukkoon.
Huomasin että kun "kuuntelee" kameran valotus asteikon neuvoja, kuva aina alivalottuu hieman liikaa ja korjatessa värit jäävät vähän pliisuiksi. Kontrastilla on saanut vähän syvyyttä, mutta lopputulos jää suttuiseksi.
Nyt olen todennut muutaman kuvan tahallaan hieman ylivalottaen, että silloin värit ovat täyteläisemmät ja jälkikäsittelyn tarve on paljon vähäisempää. Nimenomaan valotusajan kasvattamisella eikä niinkään aukon, on ollut tämä vaikutus. Onkohan sama muissakin kameroissa?
Kiitos neuvosta.
Tomi Toivonen
Toivonen

Tässä vielä malli uusimmasta kokeilusta. Sävyt ovat hiukan kärsineet resoluution pudotessa ja pakkauksen kasvaessa. Yleisesti ottaen kuitenkin parempi... eikö? (Valitettavasti nyt en ole voinut käydä ottamassa kuvaa samassa paikassa kuin tuo toinen)

Kuva

Nikon COOLPIX5700, 1 sec - f/6.3, Exposure Mode: Manual, Metering Mode: Multi-Pattern, Exposure Comp.: 0 EV, White Balance: Auto, Sensitivity: ISO 100

Tunnelma huoneessa on punertava. Puuosat kirsikkaa, komerot vaniljaa ja vihreät osat tummanvihreää.
Tomi Toivonen
Autiokari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

Toivonen kirjoitti:Tunnelma huoneessa on punertava. Puuosat kirsikkaa, komerot vaniljaa ja vihreät osat tummanvihreää.
aha, mutta nyt ovat suuri osa verhoista sekä suora auringonpaiste lattialla ylivalottuneet (puhki). Siellä näyttäisi olevan halogeeni tuon vitriinitason päällä? Hitusen tuo tumma pää on minun mielestäni vieläkin kiinni, kävin juuri kurkkaamassa meidän ruokailupöytää joka on aika lailla samanlaisessa paikassa ja kyllä sinne alle näkee varsin hyvin kun on tuollanen auringonpaiste ulkona ja valot sisällä päällä. Rusnasin pikaisesti (hitusen karrikoiden) sen miltä tuollainen tilanne minun mielestä näyttää... (värit eivät ole aivan oikein, esim luonnonvihreä, mutta en jaksanut viilata sitä).

Kuva
Timo Autiokari http://www.aim-dtp.net
Toivonen

Kiitos taas neuvoista. On se mukava kun joku jaksaa neuvoa meitä jotka ei oikeen osaa.
Oikeassa olet taas. Korjasin nyt itse kuvaa kuten parhaiten pystyin ja mielestäni se on hiukan parempi nyt. Lattia kun on puhki niin se on puhki ja siihen ei parkettia enää saa kuin kaupasta. Sain kuitenkin ehkä hiukan korjattua tilannetta.

Kuva

Verhossa näkyy jo korjailusta johtuva virhe.

Opin kuitenkin läksyni:
1 sec - f/6.3, on aivan liian pitkä aika varmaan paremman olis saanut jollain 1/4 - f/3.0 ja vaikka hiukan alivalottaen ja Photarissa korjaten.
Kiitos vielä.
Tomi Toivonen
Vastaa Viestiin