..kulkuvälineistä ulos.
Perhe kasvanut..
-
- Viestit: 6448
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Perhe kasvanut..
Ylläpito:
"Rappioromantiikkaa parhaimmillaan. Käyniisti patinoituneen ruosteen väritä. Ja auton alkuperäiset värit (mikä lieneekään...)."
Kiitos
Auto on Hansa 1100. Lastenvaunujen merkki ei tiiossa.
"Rappioromantiikkaa parhaimmillaan. Käyniisti patinoituneen ruosteen väritä. Ja auton alkuperäiset värit (mikä lieneekään...)."
Kiitos
Auto on Hansa 1100. Lastenvaunujen merkki ei tiiossa.
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Kesä 25, 2009 19 : 25
- Paikkakunta: pårvåå
Re: Perhe kasvanut..
mielenkiintoinen kulkine ollut.
2-ovinen siipifarmari, hassu yhdistelmä.
2-ovinen siipifarmari, hassu yhdistelmä.
kaikki kuvat on jo otettu
-
- Viestit: 1728
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Perhe kasvanut..
Meillähän sodan jälkeen oli hieman valuutasta pulaa, ja oli valuutanvienti luvanvaraista. Mikä tarkoitti autojen tuontiin rajoituksia. Autoja kansa himoitsi, ja jälleenrakennus työllisti ja mahdollisti auton hankinnan taloudellisesti jo tavallisillekin ihmisille. Olikohan se 1962, kun valuutan viennin säännöstely loppui, eli autojen maahantuonti vapautui. Autoissa oli jo aiemmin ollut auton ostoon liittyvä kertavero, millä valtio yritti valuutan katoa hillitä, ja toisaalta omaa pohjatonta kassaansa paikata. Taisi sen tuonnin vapauttamisen yhteydessä tuo vero samalla vähän nousta, en ole ihan sata varma siitä.
No toisaalta, oli monenlaista ammatinharjoittajaa, ketkä tarvitsivat autoa; maalaria, puuseppää, vaikka mitä. Ja heidän elinkeinonharjoittamistaan ei sitten haluttu yhtä paljon ahdistaa verotuksella. Niinpä pakettiautojen verotus ei ollut lähimainkaan yhtä raskasta uusien autojen ostossa kuin henkilöautojen; pakettiauto oli työkalu, henkilöauto ylellisyyttä! Yrittämään kannustettiin niinkin, että kun uusi auto tuli maahan pakettiautona, sen sai muutaman vuoden jälkeen muuttaa henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia silloin 60-luvulla.
Tämä on taustatarina noille farmareille; ne olivat huomattavasti halvempia kuin vastaava auto henkilöautona. Takaikkunoita ja takapenkkejä koskevia säännöksiä on sitten pitkin matkaa muokattu, ja paljon myöhemmin myös tavaratilan mittoja vaadittiin johonkin minimiin. Joka tapauksessa, aika paljon Suomeen tuli uusia farmariautoja ilman takaistuimia, takaovia tai jopa ilman takasivuikkunoita, pakettiautoksi rekisteröityinä. Kun autovero oli aika huomattava henkilöautoilla, ja inflaatio korkea, oli jopa sellaista harhaa, että kun tuollaisen pakettiauton osti uutena, ja niiden kahden vai kolmen karenssivuoden jälkeen katsasti sen henkilöautoksi, siitä sai myydessä enemmän kuin mitä oli itse pakettiautona maksanut.
On niitä varmasti ostettu ihan tarpeeseenkin, mutta tuo verosäännöillä kikkailu varmaan lisäsi jonkin verran tuollaisen autokannan määrää Suomessa. Verottaja keksii sääntöjä, kansa keksii keinoja niiden kiertoon, näin se menee. Muutamia tosi koomisia lainmuutoksia tähänkin juoneen liittyy, ja lainlaadinta ei ole parlamentaarisessa maassa koskaan yön yli juttu, eli aina niistä hetken joku ehti nauttia, ennenkuin porsaanreikä tukittiin.
- muisteli Jaakko -
No toisaalta, oli monenlaista ammatinharjoittajaa, ketkä tarvitsivat autoa; maalaria, puuseppää, vaikka mitä. Ja heidän elinkeinonharjoittamistaan ei sitten haluttu yhtä paljon ahdistaa verotuksella. Niinpä pakettiautojen verotus ei ollut lähimainkaan yhtä raskasta uusien autojen ostossa kuin henkilöautojen; pakettiauto oli työkalu, henkilöauto ylellisyyttä! Yrittämään kannustettiin niinkin, että kun uusi auto tuli maahan pakettiautona, sen sai muutaman vuoden jälkeen muuttaa henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia silloin 60-luvulla.
Tämä on taustatarina noille farmareille; ne olivat huomattavasti halvempia kuin vastaava auto henkilöautona. Takaikkunoita ja takapenkkejä koskevia säännöksiä on sitten pitkin matkaa muokattu, ja paljon myöhemmin myös tavaratilan mittoja vaadittiin johonkin minimiin. Joka tapauksessa, aika paljon Suomeen tuli uusia farmariautoja ilman takaistuimia, takaovia tai jopa ilman takasivuikkunoita, pakettiautoksi rekisteröityinä. Kun autovero oli aika huomattava henkilöautoilla, ja inflaatio korkea, oli jopa sellaista harhaa, että kun tuollaisen pakettiauton osti uutena, ja niiden kahden vai kolmen karenssivuoden jälkeen katsasti sen henkilöautoksi, siitä sai myydessä enemmän kuin mitä oli itse pakettiautona maksanut.
On niitä varmasti ostettu ihan tarpeeseenkin, mutta tuo verosäännöillä kikkailu varmaan lisäsi jonkin verran tuollaisen autokannan määrää Suomessa. Verottaja keksii sääntöjä, kansa keksii keinoja niiden kiertoon, näin se menee. Muutamia tosi koomisia lainmuutoksia tähänkin juoneen liittyy, ja lainlaadinta ei ole parlamentaarisessa maassa koskaan yön yli juttu, eli aina niistä hetken joku ehti nauttia, ennenkuin porsaanreikä tukittiin.
- muisteli Jaakko -
-
- Viestit: 6448
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Perhe kasvanut..
Kun vertaa saman aikakauden ameriikkalaisiin farkkuihin niin esikuva löytyy varmaan sieltä.
Tuossa jotain virallisempaa tietoa autoverosta vaik Wiki saattaa valehdella taaskin, jaksa itte käydä joka kohtaa siitä läpi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_autovero
Jaskan juttu nyt ei liity mitenkään kuvassani näkyvään Hansaan mut olkoon muistelona nyt sillee. Meiän ukolla oli 12 vuotta ns verohelpotus paku, sillä opettelin aikoinaan ajamaan, sitä ei muutettu koskaan farmariksi. Miulla on itselläni -64 pakettiauto, Mini josta edellinen omistaja avautti kylkiin pienille sivulaseille paikat verotusjuttuhin liittyen. Oon sen auton toinen omistaja. Ja totta puhuen farmarit makso monesti paljon enemmän ku henkilöautot.
Lopetan nyt tän jorinan ku ei tääkään kuvaan liity. Pyhiä vaan.