Ensimmäistä kameraa hommaamassa: A60 vai A70?

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
TigerShot

Ensimmäistä kameraa hommaamassa: A60 vai A70?

Viesti Kirjoittaja TigerShot »

Olen hommaamassa ensimmäistä digikameraani ja pitkän vertailun jälkeen olen päätynyt kahteen vaihtoehtoon: Canon PowerShot A60 ja A70.

Näissä kameroissahan ei kovin paljoa eroa ole. Kun tutkin kameroiden tietoja dprewievissä ja BeBitissä, löysin tällaiset erot:
A60 2mp | A70 3mp
A60 2.5x digi zoom | A70 3.2 digi zoom
A60 2.6 kuvaa/sek | A70 2.2 kuvaa/sek
Sitten A70 kamerassa on joku trimming toiminto mitä A60:ssa ei ole.

Kannattaako tuota A70 siis ostaa, jos ainoana oleellisena erona A60 kameraan on tuo pikselimäärä? Onhan tuossa suuremmassa pikselimäärässä se etu, että jos haluaa kuvasta rajata jonkun tietyn kohdan, onnistuu se paremmin isosta kuvasta.

Jos jollakulla on netissä kuvia, jotka on otettu jommallakummalla näistä kameroista, niin laittakaa ihmeessä linkkejä tänne.

Tarvitsisin myös apua muistikortin valinnassa. Ajattelin hommata tulevaan kameraani lisämuistikortiksi 128mb kortin. Eli minkä valmistajan muistikortti kannattaisi ostaa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
am_tiainen

Viesti Kirjoittaja am_tiainen »

No onhan A70 100 euroa kalliimpi eli aika paljon kalliimpi se on suhteessa A60'een. Itse ostin A70 ja empä itsekkään osaa sanoa jälkikäteen sanoa että oliko se nyt kannattavaa (edellinen kamera minulla oli 2Mpix ja tuntui riittävän). Tuohon jonku muuan kannattaisi ottaa kantaa.

No itse muistikortti kannattaa olla tuo 128 koska on aika hyvän hintainen ja on riittävän kokoinen. Viking muistikortti ainakin pärjäsi todella hyvin dpreview http://www.dpreview.com/articles/mediacompare testissä. Tosin halvimmissa kameroissa erot ovat minimaalitset, koska niiden teho ja kuvien koko ovat aika pieniä.

Viking korttia saa ainakin www.demicos.fi 38 euron hintaan (128MB kokoinen).

EDIT: Eipä taida olla paras mahdollinen paikka tuo demicos. Tilasin perjantaina klo 12 ja maksettu kello 13.00 tilisiirtona. Mitään ei ole kuulunut (tiistaihin mennessä), täytyy varmaan soittaa ja patistella että lähettäisivät sen kortin.
Viimeksi muokannut am_tiainen, Huhti 09, 2003 15 : 18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hapa

Viesti Kirjoittaja hapa »

Aiemmin tässä foorumissa on linkit kameran tekijän sivuille jossa tarkat speksit:
A70 http://web.canon.jp/Imaging/PSA70/PSA70_spec-e.html ja
A60 http://web.canon.jp/Imaging/PSA60/PSA60_spec-e.html
Sieltä ilmenee yksi melko olennainen ero, A70 pystyy myös 640* 480 videoclippeihin (n. 30 sek.) mutta A60 "vain" 320*240 ja 160*120 (noin 3 min).

Itselläni juuri tuo ominaisuus kallistaa valinnan ehkä tuon A70 puolelle, koska onhan se kiva saada pikkuvideon pätkät melko suurella resoluutiolla
'\\\|///
{ o..o}
_\ ~ /____000o_____________
| Canon Powershot A70=>S3 IS |
TigerShot

Viesti Kirjoittaja TigerShot »

Tuolla videokuvausominaisuudellahan minä en tee mitään, koska eihän digikameralla saa kunnollista jälkeä aikaan mitenkään. Jos haluaisin kuvata videoita ostaisin siihen tarkoitetun videokameran.
PD

Kohinat ja pehmeys

Viesti Kirjoittaja PD »

Onko kellään omakohtaista kokemusta kuvien laadusta A 70:llä ?
Ulkomaisilla foorumeilla on jonkin ollut kritiikkiä pehmeydestä ja kohinasta.
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Etenkin 3Mpix kameralla voi 128MB muistikortti jäädä pieneksi pidemmällä reissulla, tai videoita ottaessa. Hintaero 256MB-korttiin ei kuitenkaan ole kovinkaan kummoinen (256MB esim iQs:llä 64€), joten itse lähtisin ehdottomasti tuohon 256:n. Itselläni on kolmenmerkkisiä kortteja, enkä ole niissä kummoisempaa eroa huomannut, paitsi ehkä Sandiskin kortin juuri ja juuri havaittava hitaus.

Edit:Lisätään vielä sen verran, että korttien nopeus riippuu huomattavasti käytettävästä kamerasta, joten jos testi ei ole tehty juuri omalla kamerallasi niin nopeustestillä ei ole juuri mitään arvoa.
Viimeksi muokannut JuhaH, Huhti 08, 2003 10 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eph

Viesti Kirjoittaja eph »

Milloinkahan dpreview.comiin tulee A70 'in-depth' review?
eph
kuvia G3lla: http://digi.epmh.com
flashbulb

Viesti Kirjoittaja flashbulb »

itse pohdin samaa, päädyin A70, se 100 euroa on pieni raha siinä vaiheessa kun alkaa pikselien määrä harmittamaan.

videokuva on hyvännäköistä (isoimmalla resoluutiolla parempi laatu kuin dv-kameran cd-levyä varten pakattu), ääni kohisee huomattavasti enemmän kuin dv-kameralla mutta ei digitaalikameran ole tarkoituskaan tuottaa huippulaatuista videokuvaa. mukavia pieniä pätkiä saa kuvattua, hyvä ominaisuus.
am_tiainen

Viesti Kirjoittaja am_tiainen »

No itselläni on A70 ja se kuva on pehmeä. Itse kohinasta voi olla paljon eri mieltä koska se riippuu paljon mitä ISO lukemaa käyttää. Itse olen käyttänyt ISO 50, koska siinä on silloin kohina todella vähäistä (huomattavasti vähäisempää kuin edellisessä olympus C220 kamerassani). ISO 100 alkaa sitten jo tulla kohinaa. Minusta ainakin kuvanlaatu on identtinen A40 kameralla otettuihin kuviin verrattuna(paitsi se yksi Mpix enemmän).

Eli kuva on A40 tapaan pehmeä ja kohinaton. Itse valitsin kameran sen takia että siitä löytyy niin paljon manuaalisäätöjä ja se että siinä pisin valotusaika on 15 sekuntia (saa hyviä yökuvia).
Eqs

Viesti Kirjoittaja Eqs »

Itselläni ei A70:stä vielä ole, mutta testien perusteella se näyttäisi tuottavan parhaimman laatuisia kuvia hintaluokassaan. Eli sopii hyvin toisaalta satunnaiseen näppäilykäyttöön, mutta myös hiukan kokeilevampaan kuvaukseen. Ja hinta ei todellakaan ole mikään mahdoton jos vaikka Saksasta tilaa, hinta sitä paitsi laskee koko ajan.
eph

Viesti Kirjoittaja eph »

Kävimpähän sitten kokeilemassa A70aa (non working sample, mutta kuitenkin), ja ei kyllä ne sen kameran ulkomuodot ainakaan minulle sovi, ihan liian pieni :)
eph
eph

Viesti Kirjoittaja eph »

Niin, ja semmoinenkin tuli testattua samaisella kappaleella, kun kohdistelin optisella, poskeni painautui vasten lcd:tä... Jälleen yksi hyv ä syy arvostaa kameraa missä on "suoja" lcd:lle.
eph
Vastaa Viestiin