Sivu 1/3

Toisenlainen mielipide G3:sta - takaisin kauppaan?

Lähetetty: Maalis 18, 2003 23 : 03
Kirjoittaja juha_m
Moi,

Ostin pari päivää sitten Canonin G3:en. Nyt harkitsen kuitenkin kameran viemistä takaisin kauppaan. Mielestäni 900e vehkeellä pitäisi saada parempia kuvia.

Lyhyesti sanottuna olen pettynyt G3 tarkennukseen ja kuvanlaatuun varsinkin ulkokuvauksessa. Ohessa muutomia ottamiani kuvia. Kaikki on otettu autom. asetuksilla. Olen räpsinyt jo paljon kuvia vaimosta, mutta vasta muutoma niistä on tarkentunut niin hyvin kuin haluasin. Varsinkin tele asennossa kameran tarkennus on kovin huojuvaa.

Oletteko samaa mieltä että varsinkin ulkokuvat ovat todella kehnoja. Onko vika taas käyttäjässä vai eikö tällä rahalla saa parempaa.

MItään manuaani asetuksia en ole vielä tullut kokeilleeksi. Myönteisiä yllätyksiä ovat salaman voima, akun kesto ja kääntyvä LCD on tosi hyvä. Ilmeisesti s50:ssä on jo parempi tarkennus mutta se on ruma. Pitääkö tässä viedä G3 takaisin kauppaan ja odottaa sitten Sonyn v1:stä touko/kesäkuuhun. Vai vaihtaisinko Oly5050:aan. Siinä näyttäisi olevan selvästi parempi kuvanlaatu samaan hintaa mutta varjopaikat kovasti tummia(suuri kontrasti) vakioasetuksilla.

t. Juha


Kuva lähitalostamme ilta-auringossa tele asennolla:

http://personal.inet.fi/koti/irinan/juhan/lahitalo.jpg

Suoraan sanottuna kuva on aivan P:stä.


Kotikujamme:

http://personal.inet.fi/koti/irinan/juhan/kotikatu.jpg

Mielestäni huono kuva vaikkakin parhaita ulkona ottamiani. Muut olivat vielä huonompia.


http://personal.inet.fi/koti/irinan/juhan/irina3.jpg

Ei huippulaatua tämäkään. Toivoisin 900e kameralta tarkempia kuvia.


http://personal.inet.fi/koti/irinan/juhan/lahitalo.jpg

Samaa linjaa. Aivan liian epäterävä.


http://personal.inet.fi/koti/irinan/juhan/lahitalo.jpg

EI tarpeeksi terävä tämäkään. Luulisi kameran pystyvän tarkentamaan näin helpossa tilanteessa.

Lähetetty: Maalis 18, 2003 23 : 45
Kirjoittaja JuhaM
Ensiksi lue käyttöohje huolellisesti ! Ja pelkkä kamera ei tee kuvaa myös kuvaajan pitää osata asiansa oli kamera mikä hyvänsä. Kuvaus ei ole pelkkää tekniikka.

Varmista että kamerassa ei ole jatkuva tarkennus päällä. Suosittelen niitä manuaali asetusten opettelua, koska et pääse hyvään tulokseen millään kameralla jos käytät täysautomaatti asetusta. Se on tämän luokan kamerassa jo vähän niinkuin vain varmuudeksi mukana, eli kukaan joka todella haluaa hyviä kuvia ei varmastikkaan käytä täysautomaatti asetusta.

Eli kannattaa tutustua käyttöohjeeseen huolella ja hakea vaikka kirjastosta kuvaukseen liittyvää kirjallisuutta ja opiskella sitä että miten muulla lailla sitä kameraa voi käyttää kuin "nappi pohjaan ja menoksi" tyylillä.

Mutta tarkista ensiksi tosiaan se ettei kamerassa ole jatkuva tarkennus päällä.

Pyydän anteeksi jos tästä tekstistä tuli liian hyökkäävä... varsinkin kun en tunne sinua sen kummemmin enkä ole nähnyt muita kuviasi. Mutta tarkoitukseni on kumminkin vain auttaa, ei sen kummempaa.


Edit. katsoin uudestaan noita kuvia vähän paremmin ja niissä on tarkennus selvästi osunut tuon puskan/auton tienoille eli ei se hukassa ole, kuvaaja vain ei ehkä ymmärrä kameraansa ;)


On muuten hyvä nimi teikäläisellä :)

http://www3.photosig.com/userphotos.php ... ioId=59062
Tuossa on omia tuotoksiani G3:lla ja olen siihen kyllä ihan tyytyväinen.

Lähetetty: Maalis 18, 2003 23 : 54
Kirjoittaja Waza
Mulla oli aivan sama juttu G3:sen kanssa, mutta nyt tässä on kuvattu ja harjoiteltu noin viikko ja tosiaan täysautomaattiasetukset ovat enää ns. hätävarana. Ja kuvat ovat omasta mielestäni jo aika hyviä tietysti sommittelussa ja sellasissa pikkuasioissa on vielä paljon parannettavaa.
KEEP TRYING !

Harjoitus tekee mestarin!

Lähetetty: Maalis 19, 2003 1 : 54
Kirjoittaja gebardi
Valokuvaus on taitoa, tekniikkaa, ja myöskin onnea.
Tutustu http://photography-on-the.net/gallery/p ... hibition=2

Lähetetty: Maalis 19, 2003 8 : 49
Kirjoittaja janne
Hmm..

heittääkö mulla silmissä vai päässä, mutta miksi mainitset kolmeen eri kertaan saman kuvan?
(http://personal.inet.fi/koti/irinan/juhan/lahitalo.jpg)

Korjaus

Lähetetty: Maalis 19, 2003 9 : 00
Kirjoittaja juha_m
Joo tuli kaksi viimeistä linkkiä on väärin. Kaksi viimeistä kuvaa pitäis olla irina1.jpg ja irina2.jpg.

t. Juha

Lähetetty: Maalis 19, 2003 9 : 14
Kirjoittaja mikko
Kyllä monessa kuvassa on selvästi kuvaajan mokia.

Ota jatkuva tarkennus pois.
Koira kuva on tyypillinen suoran salaman tulos.
Katu ja talo kuvat ovat aivan normaaleja jos kontrastit ovat liian suuret puhkipalaminen tapahtuu varmasti.

Pistä vielä yksi kuva näkyville missä näkyy myös EXIF tiedot. (Sieltä voisi virheiden syitä etsiä)

Lähetetty: Maalis 19, 2003 11 : 38
Kirjoittaja Juki
Ota jatkuva tarkennus pois.
Itse en ole G3:sta edes kädessäni pitänyt, mutta ihmettelen millaisia hankaluuksia jatkuvan tarkennuksen käyttö voi aiheuttaa. G1:n kanssa ainakin jatkuva tarkennus on miellyttävämpi käyttää etenkin liikkuvaa kohdetta kuvatessa, pysäyttäähän kertatarkennuksen käyttö lcd -näytön kuvan hetkeksi paikalleen haitaten sommittelua. Jatkuvan tarkennuksen kanssa vain kohdistat kameran oikein, lukitset tarkennuksen painamalla laukaisijan puoliväliin, sommittelet kuvan ja painat laukaisijaa. Missä ongelmat? Kertatarkennuksen ainut positiivinen puoli on hieman pienempi virrankulutus, mutta sillä puolestaan ei taas ole mitään tekemistä tarkennuksen onnistumisen kanssa.

Lähetetty: Maalis 19, 2003 12 : 01
Kirjoittaja juha_m
Eikös kuvat olekin aika *sensuroitu* 900e vehkeelle. Kaikki on otettu autom. asetuksilla. Vain mode(maisemakuvaus,henkilökuvaus) on valittu kamerassa. Olen painanut ensin laukaisimen puoleenväliin ja laukaissut beep tultua. Voisin pistää illalla yhden alkup. nettiin, jotta kaikki tiedot näkyvät.

Lähetetty: Maalis 19, 2003 12 : 26
Kirjoittaja MattiH
Eihän sinulla mitkään automaattiasetukset ole olleet käytössä, jos kerran olet valinnut jonkin kuvausohjelman. Kai tuet kameran johonkin ja painat sulkimen tasaisesti pohjaan? Oliko kameran vihreä tarkennusvalo syttynyt? Luultavasti tarkennus on tapahtunut aivan kuvan keskelle?

Ihan yleisellä tasolla esille ei laiteta epäonnistuneita otoksia. Yleensä digikameroiden (ja tavallistenkin) käyttäjät oppivat jo varhain, millaisessa valossa ja millaisissa olosuhteissa on turha odottaa hyviä kuvia. Esille laitetut kuvat on valikoitu satojen ja tuhansien kuvien joukosta. Nyt näyttää esimerkiksi siltä, että ottamassasi talokuvassa aurinko paistaa porottaa seinään, sitten kuvassa on myös varjoja. Näin isosta dynamiikasta ei selviä mikään kamera.

Itse otan aina samasta kohteesta vähän erilaisilla asetuksilla puolenkymmentä kuvaa. Canonin tarkennus on parantunut aikaisemmista malleista, mutta edelleen kannattaa ottaa aina ylimääräisiä kuvia, tarkennus ei aina mene sinne, minne sen haluaisi...

Lähetetty: Maalis 19, 2003 12 : 49
Kirjoittaja JU
Saakohan Canon EOS-1D:llä ollenkaan *sensuroitu* kuvia? Ei pitäisi, kun hintaa on melkein 7000 euroa ;)

Lähetetty: Maalis 19, 2003 13 : 25
Kirjoittaja Juki
juha_m kirjoitti:
Olen painanut ensin laukaisimen puoleenväliin ja laukaissut beep tultua.
Jos nyt tämän oikein ymmärsin, olet laukaissut kameran välittömästi äänimerkin yhteydessä. _Mikäli_näin on, voit sitten parantaa kuviesi laatua opettelemalla käyttämään kameraasi oikein. Äänimerkkihän vain kertoo, että tarkennus on tapahtunut minkä jälkeen vasta sommittelet kuvan kaikessa rauhassa pitäen laukaisimen puoliväliasennossa ja siten tarkennuksen lukittuna._Sitten vasta_kaikessa rauhassa ollessasi tyytyväinen kuvan sommitelmaan suoritat lopullisen laukaisun.

Lähetetty: Maalis 19, 2003 15 : 10
Kirjoittaja Peke2
Mutta minkä ihmeen takia koiralta on ajettu puolet karvoista pois?? Sairasta mutta ehkä jonkun mielestä tuo on coolia, mutta tuskin koiran.

http://personal.inet.fi/koti/irinan/juhan/irina2.jpg

Lähetetty: Maalis 19, 2003 15 : 47
Kirjoittaja jutaoja
Ja lisää vinkkejä:

Vilkkaasti liikehtivät kohteet (eläimet, lapset, vaimo) kannattaa kuvata urheilukuvausohjelmalla sillä tuo potrettiasetus lienee tarkoitettu kohtalaisen paikallaan pysyvien kohteiden ikuistamiseen.

Käytä siis Tv eli shutter speed- priority AE modea ja laita suljinaika riittävän nopeaksi niin ei ainakaan kohteen liike aiheuta epäterävyyttä.

Lisäksi suosittelen automaattitarkennuksen eli "arvotaan seuraava tarkennuskohde" -toiminnon kytkemistä pois päältä. Käytä siis tarkennuksen lukitusta tai käsintarkennusta. Focus Bracketing eli tarkennuksen haarukointi onnistuu käsintarkennustilassa ilman salamaa, kannattanee kokeilla.

Tarkennuksen lukituksesta ja käsintarkennuksesta saat lisätietoja täältä.

Ja minäkin kuulun niihin, joiden mielestä tuo Auto-mode on vain "hätävara" kun kuvata täytyy nopeasti eikä asetusten säätämiseen ole aikaa.

Lähetetty: Maalis 19, 2003 16 : 17
Kirjoittaja ville
Muutama peruasia:

Millä resoluutiolla kuvat on otettu?
- Aina pitäisi ottaa täydellä.

Millä mittaustavalla?
- Esim ulkona jos mittaa tummasta kohdasta keskustapainotteisesta niin varmasti palaa taivas puhki

Jalusta tai tuki?
- Pitkällä tai edes kohtalaisella valotusajalla kannattaa käyttää jalustaa tai tukea

Millä aukolla?
- Linssi ei koskaan piirrä parhaiten maksimiaukolla, jota esim potrettikuvaus taitaa suosia

---

Ehkä tämä on vähän tylylsti sanottu, mutta koko asia vaikuttaisi hieman samalta kun ostaisi ferrarin ilman ajokorttia ja ihmettelisi kun ei radalla tulekaan niitä huippuaikoja ...

Lue ensin ohjekirja, sitten jokin opas ja vasta tämän jälkeen syytä kameraa.

Lähetetty: Maalis 19, 2003 18 : 25
Kirjoittaja tareone
En jaksanut odotella kuvien latautumista, mutta lue manuaali ja käytä hyödyksi kaikki kameran ominaisuudet. AUTO-asetuksella et saa kamerasta kaikkea irti. Osta jalusta. Varsinkin zoomin teleasennossa kuvasta tulee epäterävä helposti.

Minun kuvia G3:lla:
http://www.sunpoint.net/~kuvagalleriat/pekola/

Lähetetty: Maalis 19, 2003 18 : 43
Kirjoittaja Peke2
Mutta asiaan mullakin on tai oikeastaan oli sama ongelma alussa, totesin, että täähän tekee ihan *sensuroitu* kuvia mutta nyt alkaa tulemaan jo välttäviä kuvia mutta vielä on paljon opeteltavaa. Manuaali kyllä kertoo mistä eri asetuksen tms voi valita mutta ei mitä se tekee, joten jos joku voisi selitellä näitä seuraavia asioita niin olisin kiitollinen.

Missä tilanteissa toimintoa "Hidas täsmäys" käytetään?

Missä tilanteissa tarvii suurta ISO-arvoa? (ohjeessa lukee, että pimeässä mutta miksi pimeässä tarvii suuren ISO-aukon, mitä ISO-arvo tarkoittaa/tekee? Kohinan kanssa sillä on ilmeisesti jotain tekemistä?

Missä tilanteissa tarvii harmaasuodinta?

Miten F-arvo vaikuttaa kuvaan, jos otan kuvan F2.0 ja F8.0 asetuksilla samasta kohtaa niin mitä eroa kuvilla on? (voisin koittaa mutta ei ole kamera nyt saatavilla)

Sitten seuraava tilanne, menen pimeällä junaradan lähelle ja koitan ottaa liikkuvasta junasta kuvan, niin miten saan tarkennuksen ennakkoon kohdalleen kun on ihan pimeää? Junan ilmaantuessa tarkentamiseen ei oikein ole aikaa. Entä kuinka nopea suljinnopeus kannattaa laittaa, jos aikoo kuvata jotain 80-100km/h menevää kohdetta? Ts. jos laitan suljinnopeudeksi vaikka 1/100 niin kuinka kovaa kohde voi liikkua, että saan siitä tarkan kuvan?

Kiitos jo etukäteen jos joku viittii vastailla näihin. Myös jos joku tietää jonkun paikan G3:lla otetuista makrokuvista niin vois heittää linkin.

Lähetetty: Maalis 19, 2003 21 : 47
Kirjoittaja JuhaL
Peke2 kirjoitti:Kiitos jo etukäteen jos joku viittii vastailla näihin.
En ota kiitoksia vastaa, mutta vastaukset kysymyksiisi löydät: http://www.saunalahti.fi/~otr/digifaq.html!!!

Lähetetty: Maalis 19, 2003 22 : 39
Kirjoittaja J-P
Seuraavat vastaukset perustuvat lähinnä käytännön kokemuksiini, joten niiden "oikeudesta" en mene takuuseen. Viisaammat korjatkoon väärät päätelmäni.
Peke2 kirjoitti:
Missä tilanteissa toimintoa "Hidas täsmäys" käytetään?
Esim. sisätiloissa jos käytetään salamaa ja halutaan, että kuvaan tallentuu myös vallitsevasta ympäristöstä valoa salaman tuottaman valon lisäksi. Toisin sanoen kuvasta ei tule valon suhteen niin salamalle tyypillistä tasaista valoa. Tällöin kamera on syytä tukea johonkin tai käyttää jalustaa, normaalia pidemmän suljinajan takia.
Peke2 kirjoitti: Missä tilanteissa tarvii suurta ISO-arvoa? (ohjeessa lukee, että pimeässä mutta miksi pimeässä tarvii suuren ISO-aukon, mitä ISO-arvo tarkoittaa/tekee? Kohinan kanssa sillä on ilmeisesti jotain tekemistä?
Mitä suurempi ISO-arvo sitä enemmän kohinaa kuvaan tulee. ISO-arvo kuvaa kameran kennon herkkyyttä eli kuinka paljon valoa tarvitaan. ISO-arvon kaksinkertaistuessa valon tarve vähenee puolella. Esim. kuvitellaan tilanne jossa ISO-arvoa 50 käytettäessä tarvitaan 4 sekunnin valotusaika. Kun ISO-arvo nostetaan lukuun 100, tarvittava valotusaika pienenee kahtee sekuntiin. ISO-arvolla 200 valotus taas pienenee 1 sekuntiin jne...
Peke2 kirjoitti: Missä tilanteissa tarvii harmaasuodinta?
Harmaa suodinta voidaan käyttää esim. tilanteessa jossa halutaan käyttää pidempää valotusaikaa ilman, että kuva palaa puhki. Esim jos halutaan kuvata puroa auringon paistaessa niin että liikkuvasta vedestä tulee ns. blurrattu.
Peke2 kirjoitti: Miten F-arvo vaikuttaa kuvaan, jos otan kuvan F2.0 ja F8.0 asetuksilla samasta kohtaa niin mitä eroa kuvilla on? (voisin koittaa mutta ei ole kamera nyt saatavilla)
Syväterävyys paranee F8.0 aukkoa käytettäessä mutta samalla tarvittavan valon määrä kasvaa tuntuvasti. Kuvitellaan taas tilanne jossa F2.0 aukolla tarvitaan 1 sekunnin valotusaika niin F8.0 aukolla tarvittava valotusaika onkin jo n.16 sekuntia(ellen nyt ihan väärin ole laskenut).
Peke2 kirjoitti: Sitten seuraava tilanne, menen pimeällä junaradan lähelle ja koitan ottaa liikkuvasta junasta kuvan, niin miten saan tarkennuksen ennakkoon kohdalleen kun on ihan pimeää? Junan ilmaantuessa tarkentamiseen ei oikein ole aikaa. Entä kuinka nopea suljinnopeus kannattaa laittaa, jos aikoo kuvata jotain 80-100km/h menevää kohdetta? Ts. jos laitan suljinnopeudeksi vaikka 1/100 niin kuinka kovaa kohde voi liikkua, että saan siitä tarkan kuvan?
Pimeässä tarkentaminen automaatilla on aika ongelmallista. Jos valoa on edes hitusen siinä kohtaa mistä juna on tulossa, voit koittaa lukita tarkennuksen etukäteen. Esim. jos kiskoista loistaa edes pieni valonlähde, vois koittaa lukita tarkennuksen siihen ja sen jälkeen tehdä sommittelun junan suhteen.
Toiseen kysymykseen en varsinaista vastausta osaa antaa mutta pienenä vinkkinä liikkuvaa kohdetta kuvatessa voit kokeilla ns. panning tekniikkaa eli liikutat kameraa kohteen mukana. Tällöin onnistuessasi saat itse kohteesta tarkan mutta taustasta tulee sumea. Tämä tekniikkaa vaatii vähän opettelua ja paljon onnea.

Lähetetty: Maalis 19, 2003 22 : 40
Kirjoittaja Lightforce
VASTAUKSIA, voi korjata jos väärässä

Missä tilanteissa toimintoa "Hidas täsmäys" käytetään?

Kun käytät salamaa ja haluat että taustakin ehtii valottua. Sama kuin yökuvausohjelma. Tuo voidaan vaan erikseen määrittää esim Av-ohjelmaan.

Missä tilanteissa tarvii suurta ISO-arvoa? (ohjeessa lukee, että pimeässä mutta miksi pimeässä tarvii suuren ISO-aukon, mitä ISO-arvo tarkoittaa/tekee? Kohinan kanssa sillä on ilmeisesti jotain tekemistä?

Eli mitä suurempi ISO-arvo, sitä nopeampia kuvia voit ottaa samassa valaistuksessa. Kuvaan tulee kohinaa. Kannattaa kokeilla, mutta aina kannattaa käyttää mahdollisimman pientä ISO-lukua, juuri laadun vuoksi. Joskus voi tulla eteen tilanne, jossa on tärkeää saada kuva hämärässä käsivaralta... Se että huomaako sitä kohinaa esim ISO 100 ja ISO 200 välillä onkin toinen juttu ja riippuu kamerasta.

Missä tilanteissa tarvii harmaasuodinta?

Silloin kun valoa tulee liikaa, lähinnä keväthangilla. Eli pienin aukko ja nopein suljinaika ylivalottaa kuvan... Harmaasuodin estää valonpääsyä kennolle.

Miten F-arvo vaikuttaa kuvaan, jos otan kuvan F2.0 ja F8.0 asetuksilla samasta kohtaa niin mitä eroa kuvilla on? (voisin koittaa mutta ei ole kamera nyt saatavilla)

Aukko vaikuttaa suljinaikaan. Itse kuvassa se vaikuttaa syväterävyyteen. Mitä suurempi aukko (pienenpi F-arvo) sen kapeampi syväterävyys... Jos otat metrin päästä kuvan koirasta aukolla F2.0 ja tarkennat silmiin, niin kirsu ja korvat ovat epätarkkoja. Aukolla 8 nekin tarkentuvat.

Sitten seuraava tilanne, menen pimeällä junaradan lähelle ja koitan ottaa liikkuvasta junasta kuvan, niin miten saan tarkennuksen ennakkoon kohdalleen kun on ihan pimeää? Junan ilmaantuessa tarkentamiseen ei oikein ole aikaa. Entä kuinka nopea suljinnopeus kannattaa laittaa, jos aikoo kuvata jotain 80-100km/h menevää kohdetta? Ts. jos laitan suljinnopeudeksi vaikka 1/100 niin kuinka kovaa kohde voi liikkua, että saan siitä tarkan kuvan?

Tarkenna johonkin yhtä kaukana olevaan kohteeseen ja lukitse tarkennus vaikkapa MF-napilla (eli vaihda käsintarkennukselle). Kannattais koittaa vähän arvuutella niitä valotusarvojakin, kun mittaukseen menee aikaa... nuo ajat riippuu liikkeen suunnasta. Sivulta kuvattuna tarvitset suurimman nopeuden... Kuvittelisin haluat valoefektejä kuvaan... muuten tuntuisi hassulta kuvata juna pimeällä joka liikkuu satasta. Seuraavassa tapa, jolla minä kuvaisin. Vaatii työtä, mutta lopputulos paras... Saattaa mennä viikko pari saada kunnon kuva.

Laita kamera jalustalle ja käytä salamaa. Paat 2. verhoon täsmäyksen päälle ja hidas salama asetuksen päälle. Sitten soitat VR:lle että kuinka lujaa se juna tulee. Kuvitellaan että junan nopeus on 108 km/h. Se tulee sillon 30 metriä sekunnissa. Kolmen sekunnin valotusajalla sitä laukasinta pitäs painaa noin 90 metriä ennen kameraa, jotta salama valaisisi veturin. Aukko, sen mukaan että tausta ehtii valottua. Katot sieltä 90 metrin päästä vaan sopivan merkin. Eiks oo helppoa... Ei paljoa haarukointeja kyllä ehdi käyttää... mutta meneehän niitä muutama juna paikasta riippuen. Eväät mukaan, ja varo sitten ettet jää junan alle.[/quote]