Kumman ottaisin?

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
higgins

Kumman ottaisin?

Viesti Kirjoittaja higgins »

Poikani armas hukkasi ruotsiin Canon S90, ja järjestelmäkameran lisäksi pienempää arkikameraa haluan:

Otanko uuden S90, 300 Eur

Vaiko OLYMPUS PEN E-P1 PANCAKE KIT
469,00 €

Canonia puoltaisi koko ja tuttuus, mutta Pen kyllä kiehtoisi, nimenomaan tuo pancake, Higg
Higgins, jonka kädet ovat nopeammat kuin pää

https://www.instagram.com/jarihigg/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paulas

Re: Kumman ottaisin?

Viesti Kirjoittaja paulas »

higgins kirjoitti:Poikani armas hukkasi ruotsiin Canon S90, ja järjestelmäkameran lisäksi pienempää arkikameraa haluan:

Otanko uuden S90, 300 Eur

Vaiko OLYMPUS PEN E-P1 PANCAKE KIT
469,00 €

Canonia puoltaisi koko ja tuttuus, mutta Pen kyllä kiehtoisi, nimenomaan tuo pancake, Higg
Itse kysyisin vähän samaa sivuten. Minulla Olympus Pen E-P1 + Lumix 20/1.7 kakkoskamerana. Yhdistelmä on suht. kompaktin kokoinen ja kuvanlaatuun olen tyytyväinen, mutta joskus olisi paikallaan vielä pienempi kamera. Nyt, kun tuota S90:aa saa noinkin halvalla, on käynyt mielessä, mitäs jos...Olysta en luopuisi, mutta sen lisäksi.

Siksi haluaisin kuullu mielipiteitä tuosta Canonista. Onko kenties jollain sen rinnalla myös Olympus Pen? Onko S 90 näppärsäti mukana kulkeva? Miten, jos vertaa kuljetettavuutta Pen:iin. Oly + 20 mm paivavat yhteensä 435g, Canon 198g. Olyn mitat ovat (L, K, S )102,5 x 70 x 35 mm ja objektiivin pituus 25,5 mm. Canonin mitat taas 100 x 58,4 x 30,9. Canonissa akku kuului painoon, Olysta en tiedä. Pilkunviilausta sinänsä, mutta koko on tässä oleellinen kriteeri.

Entä kuvanlaatu? Pettyisinkö pahasti Canoniin pokkariin järkkärillä kuvaamaan tottuneena? Jäisikö pokkari sittenkin nurkkaan pölyttymään? No, tähän on tietyisti vaikea vastata puolestani, mutta, jos on jollain kokemusta. Mitään äksönkuvausta en tällä kuitenkaan tulisi harrastamaan.

Vaarana olisi tietysti käydä kuten Higginsille eli että tulisi lainattua jälkikasvulle, joka sitten unohtaisi sen jonnekin....
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Mulla on ollut Canon S90 jo pitkään ja nyt oli lainassa Olympus E-PL1 + Panasonic 20/1.7. Kokovertailu peilin kautta kuvattuna (Olyssa Voigtländerin 40mm etsin) > http://birds.kuvat.fi/kuvat/Tekniikka/o ... maller.jpg

Muutaman viikonlopun räpläilyn perusteella on selvinnyt seuraavaa.

S90

+ Oikea taskukamera jonka ottaa mukaan sen enempää funtsimatta, ei paina ja pullottele taskussa lainkaan.
+ Kuvanlaadultaan paras pikku-pikkupokkari jota olen käyttänyt, ISO 400 on ok ja 800:kin voi käyttää ainakin mv:nä. Raw + DPP = tuttua hommaa, pidän jäljestä.
+ Objektiivin ympärillä oleva moneen eri käyttöön ohjelmoitava rulla on mainio vimpain, käytän sitä nopeaan valotuksen korjaukseen joka on pokkareissa yleensä hankalaa.
+ Snadi pokkari jolla voi kuvata ohjelmoitavan kiekon ja takarullan takia periaatteessa ilman valikon räpläämistä. Aika harvalla näin pienellä voi edes periaatteessa.
+ 28 mm, f/2 ja IS eli pimeässä ei voi kuvata mutta suht hämärässä, pilvisellä kelillä katukuilun pohjalla onnistuu oikein hyvin.

- AF + valonmittaus on pokkarityyliin aika hiiidaaas mikä ei ole yllätys. Katukuvailussa kannattaa käyttää MF:ää tarkennettuna sopivalle etäisyydelle, on paljon nopeampaa.
- Liian herkkä takarulla pyörii melkein ittekseen. Teippi auttaa.
- Varustekenkä olis hyvä sillä siihen vois loksauttaa 28 mm etsimen jos ei pidä kädet ojossa kuvaamisesta.

EPL-1

+ Järjestelmäkamera = adaptereilla mahdollisuus käyttää lähes mitä tahansa optiikkaa, varustekenkään saa hyviä optisia etsimiä, tehokkaan salaman yms. oikeaan järjestelmään liittyvää.
+ Kuvanlaatu öbaut Canonin 1.6x-croppikennoisten tasolla, ISO 800 on hyvä, 1600 menee kun vähän siloittelee ja 3200:kin kelpaa rakeisille mv-kuville.
+ Kamera on paljon nopeampi (AF + mittaus) verrattuna mihin tahansa pokkariin mutta tuntuu hitaammalta kuin useimmat dslr:t.
+ Olyn EVF-2 on vekkuli vehje, elektroninen etsinkuva ei ole samalla tavalla häiritsevän huono kuin muissa vastaavissa mitä olen nähnyt.
+ Nippa nappa takintaskukoko, Pana 20/1.7 lätty-objektiivi ja runkovakaaja tekevät tästä erinomaisen, ns. paremman "pokkarin".

- Kameralla voi kuvata MF:llä + himmennyskierällä varustetuilla laseilla ilman valikon pläräämistä mutta esimerkiksi valotuksen korjaus täytyy tehdä näytön kautta. Ei hyvä jos käyttää optista etsintä.
- Valovoimaisia, kohtuuhintaisia, kuvakulmaltaan laajisosastoon kuuluvia AF-primejä ei ole olemassa. Pimeitä zoomeja kyllä löytyy mutta Panalta on tulossa 14/2.5 pannari joka hiukan helpottaa tuskaa.
- Canoneihin tottuneelle käsittämätön valikko-systeemi jossa joku suht usein muutettava asia voi löytyä nappien painelun jälkeen ala-ala-ala-kansiosta. Vaatii totuttelua.

Minusta noita kahta ei pitäisi verrata keskenään. Jos haluaa oikeasti taskussa lojuvan näppäilykameran, S90 on paljon parempi valinta sillä E-PL1 pitää kuitenkin hajottaa osiin (runko, lasi, etsin) että se menee pullottelematta kahteen takintaskuun. Kun taas pistää painoa pokkaria aika selvästi paremmalle kuvanlaadulle, nopeudelle, oikean järjestelmän monipuolisille ominaisuuksille mutta silti yllättävän kompaktille koolle, Olympus lienee pienistä puutteista huolimatta parasta mitä tällä hetkellä on tarjolla "taskuosastossa".

Edit : typoja
Viimeksi muokannut elmar, Loka 04, 2010 9 : 01. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

Mukavaa, Elmar, kun viitsit tehdä noin kattavan vertailevan selostuksen molemmista. Siitä on varmaan hyötyä jomman kumman hankintaa miettiville, ainakin minulle.

Taisin juuri päättää, että en sittenkään osta tuota pokkaria, koska saattaisi jäädä paljolti kaapin nurkkaan pölyttymään...:)
milarik

Viesti Kirjoittaja milarik »

Tällaiset vastaukset on kyllä tämän foorumin parasta antia.

//milarik
Don't sleep or you'll find me gone
just an image in the air
higgins

milarik kirjoitti:Tällaiset vastaukset on kyllä tämän foorumin parasta antia.
//milarik
Totta. Ja allekirjoittaneen täytyisi lopettaa haaveilu uudesta, ottaa Nikon ja mennä kuvaamaan... Higg

adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minä ehdottaisin niin sanotusti avoimin silmin katsomaan muitakin vaihtoehtoja. Minä olin etsimässä pikanopeusCasiota, mutta joku sattui täällä tarjoamaan upotuksenkestävää Panasonicia. Vedenalaiskamera oli toiveissa viime keväänä ja ensi keväänä, mutta tilaisuuden tullen satuin ostamaan sen nyt syksyllä. Minulla oli ennestään panasonicin joku tz, sen perusteella luulin, ettei enää koskaan panasonicia. Nyt tuo uusi FT2 kulkee aina mukana ihan sen pienuuden ja kestävyyden vuoksi. TZ:ssa minua ärsytti eniten käynnistyksen hitaus (objektiivi tulee esiin) ja optisen etsimen puute. TZ käynnistyy nopeammin ja etsin on jo melkein riittävä, vaikkei optinen olekaan. Minä siis ostin kameran yhden ominaisuuden (vedenkestävyys) vuoksi. Sain yllätyksekseni ihan käyttökelpoisen muutenkin. En olisi tuollaiselta vempeleeltä osannut sitä odottaa.

Suosittelen siis katsomaan muitakin littanoita malleja. En tarkoita FT2:a vaan esim Olyn muita merkkeja, jopa Nikonia saattaisi kannattaa kurkata. Minulla on pentaxia, olya, sonya, canonia, nikonia ja parit panat. Yksikään ei ole täydellinen, mutta FT2 kulkee eniten mukana.
higgins

adapteri kirjoitti: Suosittelen siis katsomaan muitakin littanoita malleja. En tarkoita FT2:a vaan esim Olyn muita merkkeja, jopa Nikonia saattaisi kannattaa kurkata.
Vähäkohinaisia helpot käsisäädöt omaavia pikkukameroita ei noista taida löytyä. Esim Sonylla olisi muuten loistavaa kameraa parikin mallia tarjolla mutta pilanneet valikkosäädöillä...
Higg

elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

higgins kirjoitti: Ja allekirjoittaneen täytyisi lopettaa haaveilu uudesta, ottaa Nikon ja mennä kuvaamaan...
Se on just noin. Minust' m4/3 ei ole vaihtoehto pikkupokkarille vaan se on lisukkeineen pienimpiä dslr:iä vain vähän kompaktimpi järjestelmäkamera.

Itse päätin toistaiseksi jättää mikrot kaupan hyllylle sillä vanha S90 pokkari kulkee edelleen sujuvasti takintaskussa ja täyttää asiansa eli satunnaisen näppäilyn tarpeen. Dslr + pari lasia taas on parasta kun lähtee vartavasten valokuvaamaan.
Siltis

Viesti Kirjoittaja Siltis »

elmar kirjoitti:
higgins kirjoitti: Ja allekirjoittaneen täytyisi lopettaa haaveilu uudesta, ottaa Nikon ja mennä kuvaamaan...
Se on just noin. Minust' m4/3 ei ole vaihtoehto pikkupokkarille vaan se on lisukkeineen pienimpiä dslr:iä vain vähän kompaktimpi järjestelmäkamera.

Itse päätin toistaiseksi jättää mikrot kaupan hyllylle sillä vanha S90 pokkari kulkee edelleen sujuvasti takintaskussa ja täyttää asiansa eli satunnaisen näppäilyn tarpeen. Dslr + pari lasia taas on parasta kun lähtee vartavasten valokuvaamaan.
Sama täällä .... S90 kulkee melkein aina mukana ja sitten kun haluaa "nautiskella", niin Nikon järkkäri reppuun ja menoksi.
... vain 0.03% kaikista viesteistä / 0.20 viestiä per päivä .... ei tunnu katu-uskottavalta, vaikka kuvannut jo vuodesta 1956
Vastaa Viestiin