PowerShot A540:n videoiden "rutina"

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
MJH-78

PowerShot A540:n videoiden "rutina"

Viesti Kirjoittaja MJH-78 »

Hankin viime syksynä kyseisen kameran ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Ainoastaa videoiden äänessä on valittamisen aihetta. Siinä kuuluu melkein koko ajan jonkinlainen rutina. Olen tullut siihen tulokseen, että se olisi paristo/muistikortti-kotelon kansi joka liikkuu kun kameraa pitää kiinni ja sitten tuo ääni kulkeutuu runkoa pitkin mikrofoniin. Olisiko näin. Olen yrittänyt pitää kameraa kiinni vain ylä- ja alareunasta keskivaiheilta, mutta sittenkin kuuluu hieman tuota rutinaa. Onko se tuo kotelon kansi vai mikä? Ja olisiko siihen mitään apua. Tietysti jos pitää kameraa vasemmalla kädellä, mutta oikeakätisenä sen vakaana pitäminen on vaikeaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ei mahtunu

Viesti Kirjoittaja Ei mahtunu »

Tuo arvelemasi asia saattaa hyvinkin olla selitys kyseiselle äänelle. Ihan yleisenä kommenttina totean, että valokuvauskameroita ei varsinaisesti ole tarkoitettukaan videokuvaukseen. Jos kunnollista videokuvaa (ääni mukaan lukien) halutaan, niin silloin pitää kuvata videokameralla. Mikäli välttämättä halutaan kuvata videota valokuvauskameralla, niin silloin on syytä varautua juuri siihen, että lopputulos ei ole lähelläkään ihanteellista tasoa.
IlkkaS.

Re: PowerShot A540:n videoiden "rutina"

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

MJH-78 kirjoitti:Hankin viime syksynä kyseisen kameran ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Ainoastaa videoiden äänessä on valittamisen aihetta. Siinä kuuluu melkein koko ajan jonkinlainen rutina.
Tuo on "vajavaisesta tekniikasta" johtuva ominaisuus, joka vaivaa monia videoivia digikameramalleja. Canonilla tuo tyyppiomituisuus on perinteisesti ollut "rutina", jota kysyjäkin nyt tarkoittanee.

Esimerkiksi HP:n videoivissa digikameroissa on toisenlainen, tyypillinen "vika" videon äänessä. En nyt enää muista, oliko se "surinaa", kohinaa vai mitä.

Osa digikameroiden videotallenteiden ääniongelmista johtuu suoraan mikrofonista ja sen ominaisuuksista sekä suuntaavuudesta. Osa ääniongelmista johtuu teknisistä seikoista, joita joku viisaampi foorumilainen saa luvan selittää.

Halvalla ei saa hyvää. Valmistajien ja markkinoijien pyrkimys on ollut ja varmasti pysyykin sellaisena, että samassa paketissa et voi saada erittäin hyvää still-kameraa ja erittäin hyvää videokameraa. Jos haluaa kummatkin, on ostettava erikseen se erittäin hyvä still-kamera ja erittäin hyvä videokamera.
mimas

Viesti Kirjoittaja mimas »

MJH-78 kirjoitti:Hankin viime syksynä kyseisen kameran ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Ainoastaa videoiden äänessä on valittamisen aihetta. Siinä kuuluu melkein koko ajan jonkinlainen rutina. Olen tullut siihen tulokseen, että se olisi paristo/muistikortti-kotelon kansi joka liikkuu kun kameraa pitää kiinni ja sitten tuo ääni kulkeutuu runkoa pitkin mikrofoniin. Olisiko näin. Olen yrittänyt pitää kameraa kiinni vain ylä- ja alareunasta keskivaiheilta, mutta sittenkin kuuluu hieman tuota rutinaa. Onko se tuo kotelon kansi vai mikä? Ja olisiko siihen mitään apua. Tietysti jos pitää kameraa vasemmalla kädellä, mutta oikeakätisenä sen vakaana pitäminen on vaikeaa.
Jos se kamera ei lukitse tarkennusta videokuvauksen ajaksi, niin kuin ainakin jotkut (useimmat?) pokkarit tekevät, niin tarkennus todennäköisesti aiheuttaa jotain ääntä videoon. Näin ainakin on asian laita FujiFilm S6500fd:n kanssa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mimas kirjoitti:
MJH-78 kirjoitti:Hankin viime syksynä kyseisen kameran ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Ainoastaa videoiden äänessä on valittamisen aihetta. Siinä kuuluu melkein koko ajan jonkinlainen rutina. Olen tullut siihen tulokseen, että se olisi paristo/muistikortti-kotelon kansi joka liikkuu kun kameraa pitää kiinni ja sitten tuo ääni kulkeutuu runkoa pitkin mikrofoniin. Olisiko näin. Olen yrittänyt pitää kameraa kiinni vain ylä- ja alareunasta keskivaiheilta, mutta sittenkin kuuluu hieman tuota rutinaa. Onko se tuo kotelon kansi vai mikä? Ja olisiko siihen mitään apua. Tietysti jos pitää kameraa vasemmalla kädellä, mutta oikeakätisenä sen vakaana pitäminen on vaikeaa.
Jos se kamera ei lukitse tarkennusta videokuvauksen ajaksi, niin kuin ainakin jotkut (useimmat?) pokkarit tekevät, niin tarkennus todennäköisesti aiheuttaa jotain ääntä videoon. Näin ainakin on asian laita FujiFilm S6500fd:n kanssa.
F30 pitää myös ääntä: himmennin klonksuu.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
M1gu

Viesti Kirjoittaja M1gu »

Canonin A-sarjalle on ihan ominaista kyseinen vaeltava häiriöääni videokuvassa jos kuvaat esim. ruohonleikkausta niin leikkurin moottorin kova ääni kohisee ja häiriön taajuus muuttuu kokoajan ylös alas.
MJH-78

Viesti Kirjoittaja MJH-78 »

Asia on siis varmaankin niin.
Ei mahtunu kirjoitti:...Ihan yleisenä kommenttina totean, että valokuvauskameroita ei varsinaisesti ole tarkoitettukaan videokuvaukseen...
Pääasiassa kuvaankin valokuvia, mutta videokuva on silti silloin tällöin parempi muisto jostain. Videokuvaus on erittäin satunnaista, joten siihen riittää hieman "huonompikin" kalusto.
Vastaa Viestiin