Powershot S2 IS - ongelma
-
Powershot S2 IS - ongelma
Terve!
Viimeviikonloppuna huomasin kummallisen käytöksen kyseisellä kameralla ulkoilessa. Olin siis kuvailemassa, kamera toimi alussa aivan normaalisti. Kamera roikkui kaulassa, kuten aiemminkin koko ulkoilun ajan. Jonku tunnin kun olin ulkoillut, kameraa käynnistäessä tapahtuikin jotain odottamatonta.
Kamera yritti työntää objektiiviä ulospäin, mutta ei siinä onnistunut. Moottori hinkkasi sitä edestakasin - tulosta tulematta kamera teki piippausmerkkejä ja näytössä näkyi mustaa ja pienellä tekstillä e16 tai e18. Tämän jälkeen kamera sammui - objektiivin jääden ulos.
Käynnistin kameran uudelleen ja uudelleen, aina tuota toistuen. Sitten kamera jopa sai objektiivin ulos yrittämien jälkeen ja toimi tilanteessa taasen kuten pitikin. Sulkeminenki onnistui ja objektiivi meni sisälle kuten aina ennenkin.
Taas uuden kuvaustilanteen tullen kamera alkoi tekee edellä mainittua ongelmaansa, eikä uusioyritystenkään jälkeen alkanu toimia.
Kun tulin kotia ulkoa, jolloin oli normaali aurinkoinen päivä, Rovaniemen leveysasteella, pientä tuulen henkeäkin taisi tuolloin ulkona olla - Annoin kameran olla sisällä koskemattomana jokusen tunnin. Kun kokeilin sisällä kameraa - kamera toimi jälleen moitteettomasti. Kokeilin vasiten sulkea jne. eikä kamera näyttänyt sisätieloissa osoittavan ongelmaansa.
Ongelmat taasen uusiutui, kun olin kuvaillut tunnin/parin ulkona.
Olen kameralla kuvaillu talvella -10-20'c pakkasillakin, eikä moista ongelmaa ole silloin tapahtunut. Akkupatteritkaan eivät ole lopussa, tai ainakaan kamera ei ole aiemmin tuolla tavoin virran puutetta ilmaissut - sammunut vain, sanoen "vaihda paristot".
Huoltoon, enkä liikkeeseen ole vielä kerinnyt viiä, oisko teilä mtn. mielessä mikä voisi olla rikki/ vai lieneekö käyttäjässä jokin vika?
Viimeviikonloppuna huomasin kummallisen käytöksen kyseisellä kameralla ulkoilessa. Olin siis kuvailemassa, kamera toimi alussa aivan normaalisti. Kamera roikkui kaulassa, kuten aiemminkin koko ulkoilun ajan. Jonku tunnin kun olin ulkoillut, kameraa käynnistäessä tapahtuikin jotain odottamatonta.
Kamera yritti työntää objektiiviä ulospäin, mutta ei siinä onnistunut. Moottori hinkkasi sitä edestakasin - tulosta tulematta kamera teki piippausmerkkejä ja näytössä näkyi mustaa ja pienellä tekstillä e16 tai e18. Tämän jälkeen kamera sammui - objektiivin jääden ulos.
Käynnistin kameran uudelleen ja uudelleen, aina tuota toistuen. Sitten kamera jopa sai objektiivin ulos yrittämien jälkeen ja toimi tilanteessa taasen kuten pitikin. Sulkeminenki onnistui ja objektiivi meni sisälle kuten aina ennenkin.
Taas uuden kuvaustilanteen tullen kamera alkoi tekee edellä mainittua ongelmaansa, eikä uusioyritystenkään jälkeen alkanu toimia.
Kun tulin kotia ulkoa, jolloin oli normaali aurinkoinen päivä, Rovaniemen leveysasteella, pientä tuulen henkeäkin taisi tuolloin ulkona olla - Annoin kameran olla sisällä koskemattomana jokusen tunnin. Kun kokeilin sisällä kameraa - kamera toimi jälleen moitteettomasti. Kokeilin vasiten sulkea jne. eikä kamera näyttänyt sisätieloissa osoittavan ongelmaansa.
Ongelmat taasen uusiutui, kun olin kuvaillut tunnin/parin ulkona.
Olen kameralla kuvaillu talvella -10-20'c pakkasillakin, eikä moista ongelmaa ole silloin tapahtunut. Akkupatteritkaan eivät ole lopussa, tai ainakaan kamera ei ole aiemmin tuolla tavoin virran puutetta ilmaissut - sammunut vain, sanoen "vaihda paristot".
Huoltoon, enkä liikkeeseen ole vielä kerinnyt viiä, oisko teilä mtn. mielessä mikä voisi olla rikki/ vai lieneekö käyttäjässä jokin vika?
-
Optiikan sisäinen ongelma...
Ajattelin vastata ongelmaasi, koska onhan se alaani.
Ongelma todennäköisesti tulee toistumaan jossakin vaiheessa. Ilmiön (optiikan "jojomainen" liike, jumittuminen ja E18-code) taustalla on aika varmasti ns. säätö-akselin kierrosvirhe. Itse sitä siksi nimitän. Uskoisin, että jossakin vaiheessa kamera on käynnistetty kuvaustilassa, jolloin optiikka ei ole täysin vapaasti päässyt tulemaan ylös. Tällöin on säätöakseli "kiertynyt" liikaa, jolloin sen vetäytyminen alkuasentoonsa jää vaillinaiseksi. Kamera tunnistaa tilanteen ja työntää optiikan ulos - tätä tapahtuu toistuvasti. Nyt voi myös kameran asennolla olla vaikutusta, samoin vallitsevalla lämpötilalla.
Lopullista syytä on vaikea sanoa, koska se ratkeaa vasta kun avaa optiikan. Tätä en suosittele tekemään, jos ei ole asiaan perehtynyt ja muutenkin jos ei ole esim. ESD-suojaus kunnossa.
Suosittelen huoltoa tai asiantuntijan apua, jos ongelma alkaa toistua!
Ongelma todennäköisesti tulee toistumaan jossakin vaiheessa. Ilmiön (optiikan "jojomainen" liike, jumittuminen ja E18-code) taustalla on aika varmasti ns. säätö-akselin kierrosvirhe. Itse sitä siksi nimitän. Uskoisin, että jossakin vaiheessa kamera on käynnistetty kuvaustilassa, jolloin optiikka ei ole täysin vapaasti päässyt tulemaan ylös. Tällöin on säätöakseli "kiertynyt" liikaa, jolloin sen vetäytyminen alkuasentoonsa jää vaillinaiseksi. Kamera tunnistaa tilanteen ja työntää optiikan ulos - tätä tapahtuu toistuvasti. Nyt voi myös kameran asennolla olla vaikutusta, samoin vallitsevalla lämpötilalla.
Lopullista syytä on vaikea sanoa, koska se ratkeaa vasta kun avaa optiikan. Tätä en suosittele tekemään, jos ei ole asiaan perehtynyt ja muutenkin jos ei ole esim. ESD-suojaus kunnossa.
Suosittelen huoltoa tai asiantuntijan apua, jos ongelma alkaa toistua!
Viimeksi muokannut velkaup, Touko 10, 2007 13 : 23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
-
Näin on - valo ei pääse kameraan! Ongelma on osaksi sekä sähköinen että myös mekaaninen. Jostain syystä ...siis esim. "sähköviesti" ei kulje oikealla tavalla (sähköinen vika), josta johtuu se, että optiikan sisällä oleva "sulkija" ei avaudu oikea-aikaisesti. Tämä siis mekaaninen ongelma. Kenno ikään kuin ottaa kuvan, mutta se kuvattava "valo" ei kuitenkaan pääse kennolle asti. Otetusta kuvasta tulee pimeä.OOpa kirjoitti:Jos sallitte, niin kerron omasta ongelmasta. Meillä tuo kamera välillä pimentää etsimen ja kuvasta tulee musta. Kamera siis ottaa kuvan, mutta valoa ei kameraan pääse. Mitään virheilmoituksia tai vastaavia ei tule. Tuttua jollekin?
Mikäli ongelma kamerassa on kroonistunut, niin...
- Onko kamera tärähtänyt, kolahtanut - pudonnut?!
- Syy voi siis olla: Virtaa/tietoa kuljettava lattakaapeli (optiikan ja "piirilevyn" välillä on löysästi liitoksessaan tai optinen suljinlinssi-part ei ole paikoillaan.
En suosittele itse avaamaan kameraa!
-
- Viesti:
-
Pahoin pelkään...
...Että vika lokalisoituu piirilevylle. Mikäli ei ole lattakaapelin liitos, niin sitten syynä on vähitellen rappeutuva pääpiiri - prosessori.OOpa kirjoitti:Tuntuu sähkövialta, koska mekaanisen vian kohdalla kamera varmasti valittaisi alivalottumista. Ei ole kolahtanut ja näitä mustia kuvia tulee erittäin säännöllisen epäsäännöllisesti.
-
Re: Optiikan sisäinen ongelma...
Kiitos vastauksesta.velkaup kirjoitti: .... Tällöin on säätöakseli "kiertynyt" liikaa, jolloin sen vetäytyminen alkuasentoonsa jää vaillinaiseksi. Kamera tunnistaa tilanteen ja työntää optiikan ulos - tätä tapahtuu toistuvasti. Nyt voi myös kameran asennolla olla vaikutusta, samoin vallitsevalla lämpötilalla.... ...
Jäin kuitenki vielä ihmettelemään tuota; Jos tuo säätöakseli on "kiertynyt" liikaa, niin miksi se huoneen lämmössä kuitenkin toimii normaalisti, vikoja ilmoittamatta?
Mutta taas tuone ulkoilmaan mennessä, jonkin ajan kuluttua alkaa toistamaan vikaansa - tai ainakin oletan näin. Kaksi kertaa kamera on siis peräkkäin ulkoilmassa tuon tempauksen tehnyt. Sisällä ollessa olen käyny useitakin kertoja päivässä aina kokeilemassa kameran toimintaa, eikä kertaakaan ole tuota vikaa näyttänyt?