Sivu 1/1

Akut A60:seen...

Lähetetty: Touko 22, 2003 17 : 37
Kirjoittaja braze
Mistä kannattaa ostaa akut kyseiseen kameraan? ei saa maksaa maltaita mut ei mitään hong kong laatuakaan... niin, ja laturinkin tarttisin niille... kannattaako netistä vai onko turussa jotain halpaa kauppaa. kiitoksia vastauksista....

Lähetetty: Touko 22, 2003 18 : 33
Kirjoittaja olutparoni
osta ihmeessä! kannattas sijottaa kunnon laturiin esim. gb powerbankkiin.. hinta on jossain 60e tienoilla mukaan tulee 4 kpl 2000mAh akkuja.. itse tilasin verkkokaupasta lenmar halpislaturin hintaan 11,60e (4 kpl 1800 mAh). latausaikakin oli vaivaset 14h :).. powerbankilla parisen tuntia.. että silleen

nyt ku tulis vielä se a60 ni pääsis kuvvailee :P

Lähetetty: Touko 22, 2003 20 : 56
Kirjoittaja bvk-masa
Honkongissa on muuten vallan hyvääkin kamaa ,esim Vartan tunnin pikalaturi 4:lle aa tai aaa nimh tai nicd akulle hinta 39€.
Oli muuten aika hieno .Erillinen virtalähde (varmaan hakkuri kun oli niin pieni).
Mukana 4 kpl Vartan 2000 mah aa photo akkuja.
Eli varsin kilpailukykyinen setti.

Myydään Honkkarissa Bachcon työkaluja ja Firkarsin kirveitäkin kuten sanottu on siellä kunnonkin kamaa.

T.masa

Lähetetty: Touko 22, 2003 22 : 08
Kirjoittaja braze
siis onhan hong kongissa laadukastakin tavaraa mut tuo oli vaan ns. vertaus kuva. kävin siis honkikonkissa tänään ja en löytäny kuin jonku älyisokokoisen laturin ja sit joku vartan laturi joka lupas ladata 16tunnis, ei hyvä... onko muuten jotain laturia jolla autossa onnistuu ladata...? akkuja honkkarissa olikin aika paljon ja halvimmillaan oli 4kpl 2000mAh akkuja 7,80e, merkkiä en muista, joku tuntematon mulle ainakin se oli...

offtopic: Mun A60 tulee huomenna =D

Lähetetty: Touko 23, 2003 0 : 08
Kirjoittaja olutparoni
tuohon gb powerbank smartiin saa 12V piuhan ~5€... eli yhteensä se tekis ~65€ (4 akkupatteria, laturi + piuha autoon). Turussa päin ainaki gigantissa myydään noita härveleitä..


tulispa se munki a60 huomenna.. siis tänään :P

Lähetetty: Touko 23, 2003 22 : 33
Kirjoittaja jmr
olutparoni kirjoitti:osta ihmeessä! kannattas sijottaa kunnon laturiin esim. gb powerbankkiin.. hinta on jossain 60e tienoilla
Prismassa oli halvalla noita, tuli kuitenkin ostettua aikaisemmin Gigantista se köykäisempi Rapid-malli.

Lähetetty: Touko 24, 2003 0 : 50
Kirjoittaja Glider
Akkujen käyttöikä putoaa rajusti jos niitä latailee pelkästään tommosella pikalaturilla. Eli se 14h lataus ei tee huonoa ollenkaan.. Ja jos on huonompi (lue: tyhmä) pikalaturi, ei se katkaise akkujen latausta niiden ollessa täynnä, ja tämä voipi vaurioittaa niitä. Pikalataus ei myöskään lataa akkuja 100% täyteen. Hidaslatauksella (= suositellaan normaalisti 1/10 akun kapasiteetista = 2000mAh akulla 200mA = teoriassa akkua pitää ladata 10h, käytännössä muutama tunti pidempään) akkujen jättäminen laturiin ei niitä vahingoita. Akut pitäisikin ladata tuolla hitaammalla tavalla 2-3 ensimmäistä kertaa, ja käyttää ensimmäisien latauskertojen välillä tyhjäksi. (Poikkeuksena Li-Ion akut, joita ei tarvitse purkaa) Välillä sitten pikalatausta, ja välillä ladata ne hitaammalla kokonaan täyteen.

Korjailkaa, jos jokin meni pieleen.. :)

Lähetetty: Touko 24, 2003 6 : 52
Kirjoittaja MattiH
Glider kirjoitti:Akkujen käyttöikä putoaa rajusti jos niitä latailee pelkästään tommosella pikalaturilla.
Olen runsaan vuoden aikana lataillut reilusti yli sataa kertaa 1.800 mAh:n AA-akkuja, vielä ei ole akkujen käyttöikä rajusti pudonnut. Oletan, että vähintään saman verran latauksia on vielä edessäkin. Nyt olen selvinnyt tunnin latauksella, lisäksi kullekin kennolle on ollut erikseen oma latauksensa.

Jokainen voi itse mielessään miettiä, miten olisin käytännössä selvinnyt yli sadasta latauskerrasta 16 tunnin laturilla ja mikä olisi ollut rahallinen "säästö" kontra vaivattomuus...

Laturi on kyllä reilusti kuumentanut akkuja, mutta runsaan vuoden ahkeran käytön jälkeen akut toimivat edelleen moitteettomasti. Uusi neljän akun satsi maksaa vähän yli 10 euroa, joten ei ole suurta haittaa mahdollisesta käyttöiän pienemisestä...

Lähetetty: Touko 24, 2003 8 : 18
Kirjoittaja jmr
Glider kirjoitti:Akkujen käyttöikä putoaa rajusti jos niitä latailee pelkästään tommosella pikalaturilla.
GP:llä on niitä hitaampia ja halvempiakin latureita (ja mukana tulee akut).

GP:n PowerBank-sarja

Lähetetty: Touko 24, 2003 9 : 31
Kirjoittaja MattiH
Putoaako se akkujen käyttöikä rajusti paremmilla (kennokohtainen valvonta) latureilla? Olen lukenut kymmeniä kertoja tämän väitteen. Yhtään omakohtaista kokemusta ei ole sattunut eteen. Siis sellaista viestiä, jossa akkujen kestoikä olisi rajusti pudonnut pikalatureilla. Olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että kyseessä on ainakin käytännön tasolla kaupunkitarina.

Lähetetty: Touko 24, 2003 10 : 06
Kirjoittaja Reijol
MattiH kirjoitti:Putoaako se akkujen käyttöikä rajusti paremmilla (kennokohtainen valvonta) latureilla?
Olen vakaasti sitä mieltä että ei putoa. Asian ydin on kennokohtainen laturi. Jos pikaladataan useamman, vaikka kahden kennon erissä, joutuu heikompikapasiteettinen tai alunperin täydempi kenno kärsimään ylilatauksesta, joka suurella virralla eli pikalatauksella suoritettuna vahingoittaa kennoa. Hidaslatauksella tätä vaaraa ei juuri ole. Siis jos ostatte tunnin tai kolmen tunnin pikalaturin, katsokaa että siinä on kennokohtainen valvonta, voitte ladata turvallisin mielin. Kennokohtaisen valvonnan tunnistaa ainakin siitä että ladattavien kennojen lukumäärää ei ole mitenkään rajoitettu. Itse pistän tilaukseen Vanson V-6988-laturin, joka ei ole varsinainen pikalaturi mutta jolla pystyy lataamaan 1...10 akkua kerrallaan.

Niin, ja pikalatureissa tulee huomioida että ei niihin saa laittaa ihan mitä tahansa akkuja lataukseen, kaikki Nimh-kennot eivät kestä pikalatausta, varsinkaan tunnin latausta!

Lähetetty: Touko 24, 2003 10 : 18
Kirjoittaja htc
Etsin tuossa laatikoitten pohjilta kolme eri merkkistä halpalaturia ja niiden vuotaneet akut. Veikkaisin käyttökerroiksi muutamia yksittäisiä kertoja. Käytännössä olen ne ITSE tuhonnut unohtamalla ne ensin seinään tyhmässä laturissa viikoiksi ja sitten myös tyhjinä milloin minnekkin.

Pointti oli kohdassa halpalaturi ja unohdukset!

Kun Matti kertoo ladanneensa "kympin" akkusatsin 100 kertaa ilman vaurioita, niin ei lie ole enää taloudellisesti NIIN oleellista kestävätkö ne toisen sata latausta! Ollaanhan jo nyt menossa kymmenessä sentissä per latauskerta!!!

Asian kantapään kautta oppineena (lue maksaneena) on nyt GP Smartin omistajana hyvä olla. On sellainen olo, että homma on hanskassa ja nuo Matin mainitsemat luvut voivat toteutua.

Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että edellä mainittujen laatikoitten pohjalta löytyi myös aataminaikuisen Nokia NMT 450 -puhelimen autolatausjohto joka kävi Smartin kylkeen heittämällä...

Huolimatonta tuotesuunnittelua, eihän niiden pitäisi käydä edes oman tehtaan tuotteisiin...

;-)

PS. Reijo, mistä sen NiMh-akun pikalatauskelpoisuuden voi varmistaa?

Lähetetty: Touko 24, 2003 13 : 03
Kirjoittaja Glider
MattiH kirjoitti:
Glider kirjoitti:Akkujen käyttöikä putoaa rajusti jos niitä latailee pelkästään tommosella pikalaturilla.
Olen runsaan vuoden aikana lataillut reilusti yli sataa kertaa 1.800 mAh:n AA-akkuja, vielä ei ole akkujen käyttöikä rajusti pudonnut. Oletan, että vähintään saman verran latauksia on vielä edessäkin. Nyt olen selvinnyt tunnin latauksella, lisäksi kullekin kennolle on ollut erikseen oma latauksensa.

Jokainen voi itse mielessään miettiä, miten olisin käytännössä selvinnyt yli sadasta latauskerrasta 16 tunnin laturilla ja mikä olisi ollut rahallinen "säästö" kontra vaivattomuus...

Laturi on kyllä reilusti kuumentanut akkuja, mutta runsaan vuoden ahkeran käytön jälkeen akut toimivat edelleen moitteettomasti. Uusi neljän akun satsi maksaa vähän yli 10 euroa, joten ei ole suurta haittaa mahdollisesta käyttöiän pienemisestä...
Ehkä sanavalinnat oli miulla hiukan huonoja. :) Pointtina oli myös se, että pikalatauksella akut eivät sitten lataudu 100% täyteen.

Kyllä se on jokaisen päätettävissä, "huoltaako" niitä akkujaan silloin tällöin hidaslatauksella.. En tarkoittanutkaan että pelkästään sillä täytyisi akkuja ladata.

Latauksessa akkujen tuleekin lämmetä, mutta tulikuumiksi ne ei saa päästä. Jos akku jää kovalla virralla ylilataukseen, tuhoutuu kenno. Pikalaturi jossa on kennokohtainen valvonta on kyllä kätevä, jolloin kennojen ollessa täynnä se siirtyy ylläpitolataukseen.

Lähetetty: Touko 24, 2003 14 : 10
Kirjoittaja Reijol
htc kirjoitti: PS. Reijo, mistä sen NiMh-akun pikalatauskelpoisuuden voi varmistaa?
Jos kyseessä on vanha akku, niin ei oikein mistään, mitä vanhempi, sen huonommin ne pääsääntöisesti kestävät pikalatausta. Uudempiin akkuihin on monta kertaa painettu kylkeen tai ainakin myyntipakkauksiin suosituksia latausajoista, ja jos menet ostamaan nyt tuollaiset 1600...2200mAh akut, ovat ne käytännössä aina pikalatauskelpoisia ainakin kahden tunnin latureilla, tunnin latureihin kyllä edelleen varmistaisin tuotespeksit sillä n. kahden ampeerin latausvirta voi jo räjäyttää tällaisen akun, nimimerkillä "kokemusta on". Tämä tosin oli lennokin ajoakku, laturin delta-peak-katkaisu ei toiminutkaan ja akku unohtui lataukseen pidemmäksi aikaa. Pamaus oli kuin olisi haulikolla ammuttu ja yhdestä kennosta ei jäänyt jäljelle kuin pahvinriekaleita.

Lähetetty: Touko 25, 2003 22 : 08
Kirjoittaja braze
mä nyt sitten, köyhä kun olen, niin ostin jonkun philipsin laturin (cittarista 16,90) ja samalla ajattelin testata niitä honkikonkin myymiä halpis akkuja merkkiä Uniross (2000mAh 4kpl/7,70e)... kyl ne toistaiseksi on hyvis kestäny, koko viikonloppu oli kamera käytössä ja vielä ainkain virtaa riittää... kuvia otettu joku 130kpl...