Muutama kysymys Ixus V3

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
HanskiS

Muutama kysymys Ixus V3

Viesti Kirjoittaja HanskiS »

Heips.
Olen tässä kuukauden päivät omistanut Ixus V3. Ensimmäinen oikeastaan kamera minkä olen koskaan omistanut. Ja nyt on puraissut oikea kuvakärpänen. On tullut ammuttua jo melkei 1000 kuvaa ja kuvankäsittely softan ääressä istuskeltua monta tuntia.

Se mikä on Ixuksessa jäänyt vähän hämärän peittoon on valkotasapainon säätö ja sitten muutama tehoste ominaisuus, kuten terävöinti, neutraali ja korostus.
Käyttättekö Ixuksen omistajat paljon näitä ominaisuuksia vai onko valkotasapaino automaatilla aina??? Nii ja jos käytätte ni minkälaisissa olosuhteissa ja minkälaisiin kohtaisiin.

Tässä on muutama otos minkä olen saanut aikaiseksi.
Kuten sanottu olen vasta aloittanut kuvaamisen ja mielelläni otan vastaan vihjeita ja ideoita.
koti.phnet.fi/hannusep/luonto
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
juukeli

Viesti Kirjoittaja juukeli »

Hei.

Mulla tuo v3 on ollut n. 2 kk ja kuvia on tullut otettua kyllä rutosti. Nyt kun varsinainen käytön opettelu on ohi, (ei kai se ikinä ole oikeasti ohi...), on jo tullut huomattavasti ronkelimmaksi kuvien suhteen. Ihan joka risauksesta ei enää viitsi kuvaa ottaa. Mutta helposti saattaa jossakin kyläreissulla tulla 50 kuvaa.

Tuota valkotasapainon säätöä olen pitänyt automaatilla lähes koko ajan. Joskus sisätiloissa kuvatessani olen kokeillut tuota valkotasapainon käsisäätöä, hyvällä lopputuloksella. Ulkona se on kyllä ollut poikkeuksetta automaatilla.

Eikös se "terävöinti - lievä" ole pikemminkin epäterävöinti? Eli jos efekti on päällä, kuvista tulee vähemmän teräviä.

Eipä ole tullut juurikaan käytettyä niitä efektejä kokeilua enemmän.

Hyviä kuvia.

Jukka Keränen

P.S Siistejä kuvia.
HanskiS

Viesti Kirjoittaja HanskiS »

juukeli kirjoitti: Eikös se "terävöinti - lievä" ole pikemminkin epäterävöinti? Eli jos efekti on päällä, kuvista tulee vähemmän teräviä.

Eipä ole tullut juurikaan käytettyä niitä efektejä kokeilua enemmän.

Hyviä kuvia.

Jukka Keränen
No mä oon sen verran käyttäny että sitä Korostusta (vivid) on tullu noissa luontokuvissa käytettyä. Ja musta ainaki se antaa tosi "tuliset" värit kuvaan. Esimerkiksi ne siniset kukka kuvat galleryssä.
Joo oon kokeillu sitä valkotasapainon manuaalista säätöä kyllä muutamaan otteeseen, mutta niitä valaistukseen pohjautuvia ei oo tullu käytettyy.

Joo tulee kyl niitä kuvia otettua aika paljon ja tulee paljon harrastettua ihan pimeessä kuvien ottoa. Ihan säätöjen opettelun takia ja ominaisuuksiin tutustumisen takia. Jalustaa kyllä kaipaa mahd. nopeesti.
raamise

Viesti Kirjoittaja raamise »

valkotasapainon manusäätö silloin kun kuvaa jpg-tallennuksella (ja ilman salamaa) on ihan hyvä idea. sisällä tai hämärässä automaatti arpoo jotakin, mutta manulla saa vähällä vaivalla tarkan tuloksen. eikä säätöä tartte heti uudestaan mitata, jos kuvailee enemmän samassa ympäristössä. esim. aukon esisäätö tai pidemmät valotusajat vaikuttaa kuvaan ja näitä kannattaa opetella käyttämään. jalusta on usein must, muuten ei oikein homma toimi. valmiissa jäljessä on tekniikan ohella ainakin yhtä tärkeä, miten kuvaaja aihetta käsitteleee. vaikka 'filmi on halpaa' niin ei kannata roiskia vaan keskittyä joka ruudun kanssa, määrä ei takaa laatua. kuvaaminen on yksi kieli kertoa asioita, mitä pitää kertomisen arvoisina. tekniikan puutteet voi hyväksyä jos kuva muuten välittää asioita, mutta kyllä teknisesti hyviä kuvia on mukavempi katsella.
(sunnuntai-saarna)
Vastaa Viestiin