arn kirjoitti:Tässä Nikonissa on näköjään päin vastoin, tuo jpg on aivan järkyttävä RAWiin verrattuna. Näin DPreview olisi siis jättänyt merkittävän huomion tekemättä tuosta P6000:sta - sen olisit voinut sanoa Radicalis suoraankin. Vilkaisin Imaging-resourcen arvostelunkin tuosta Nikonista, eikä sielläkään ollut testattu RAW-kuvanlaatua. Mikäs ISO tuossa puut.jpg kuvassa muuten oli käytössä?
Kuvassa ISO64. Sama trendi toistuu suuremmillakin herkkyyksillä. ISO400:ssa resoluutio on tippunut hieman rawina ja jpg entistä hirveämpi, mikäli shotnoisea on vähän. Laitan esim. kuvia myöhemmin. Rawia terävöitetty voimakkaasti jälkikäteen ja jpg-kamerassa.
Dpreview on testannut innostunut-tason pokkarit, jättäen testaamatta pikselinnysvääjien unelmaformaatin RAW:in. Tätä minä en ymmärrä. Lisäksi testissä on monia selviä virheitä tai ainakin isoja kysymysmerkkejä. Yksi on realliferesolution kuvissa P6000:lle käytetty aukko: F=5.6. Jopa minä, joka olen hyvin optimistinen diffraktion suhteen, pidän P6000 pikselikoolla F=5.6 diffraktiorajoitteisena. Rinnastan sen vaikutukseltaan samaksi kuin D90 12MP ja F=16. Toinen on salaman testaus, jossa muistaakseni P6000 valotus on alhaisempi kuin verrokeilla, jolloin salamalta vaaditaan enemmän. Itse olen todennut salaman melkoisen tehokkaaksi pokkarissa, vaikkakin tehottomaksi noin yleensä.
Minulla ei ole juurikaan kokemuksia kuin jpg:tä tallentavista pokkareista, mutta P6000:n resoluutio putoaa karkeasti puoleen, mikäli kuvataan jpg:nä. Lisäksi dynamiikka jättää toivomisen varaa, varsinkin sen ollessa jo muutoinkin kapea.
Huvittava puoli tuossa pokkarissa on sen hurja resoluutio 4224x3168 = 13.5MP sekä pikselitiheys 33MP/cm^2 ja sitä kautta tiedostojen koot ovat ~21M. D90:llä ne on noin puolet tästä :D. Tämä on se syy, jota pidän huonon jpg:n "salaisuutena" toisin kuin dpreviewin ehdoittamaa kohinanpoistoa. Kameralla kestää kuvan tallentaminen jpg:nä tai rawina melkoisen kauan, joten pieni kameran koko heijastelee pientä prosessoria. Vastaavasti 5DII-kameraan ei Canonin mukaan olisi mahtunut isompaa tarkennusyksikköä ulkomittojen kasvamisen välttämiseksi :D.