Canon G11 julkistettu

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

veshut kirjoitti:Mitkä ovat vaihtoehdot jos haluaa nämä :
(...) - Liitin samalle sähköiselle kaukolaukaisimelle kuin dslr:issä
(...)Eikö löydy muita kuin G10?
Kun riittävästi asettaa kriteerejä, saa valikoimaa näppärästi kavennettua täsmälleen haluamaansa.

Yksittäiselle henkilölle tämä taktiikka on ok, mutta mitään yleisempää sillä ei saa todistettua - paitsi kriteerien esittäjän manipulointihalun.
Matti Vuori
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

mvuori kirjoitti:Kun riittävästi asettaa kriteerejä, saa valikoimaa näppärästi kavennettua täsmälleen haluamaansa.
Nimenomaan. Eikös juuri siitä tässä vatuloinnissa ole kysymys : asettaa kriteerejä ja löytää itselleen juuri tietynlaiseen kuvaamiseen sopivin kamera. Tä?

Pidän G10:stä. Jopa niin paljon että annoin D-Lux 4:n pois lahjana. Ei ollut mun juttu vaikka kaiken maailman näsät sen etsintä kehuukin.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

mvuori kirjoitti:
veshut kirjoitti:Mitkä ovat vaihtoehdot jos haluaa nämä :
(...) - Liitin samalle sähköiselle kaukolaukaisimelle kuin dslr:issä
(...)Eikö löydy muita kuin G10?
Kun riittävästi asettaa kriteerejä, saa valikoimaa näppärästi kavennettua täsmälleen haluamaansa.

Yksittäiselle henkilölle tämä taktiikka on ok, mutta mitään yleisempää sillä ei saa todistettua - paitsi kriteerien esittäjän manipulointihalun.
Tuo huttusen lista meni ehkä aika yksityiskohtaiseksi tuon kaukolaukaisimen kohdalla, mutta vaikka listasta muokkaisi vähän vapaamman, niin eipä löydy montaa kameraa. Tässä omat kriteerini, muokattuna Huttusen listasta:

- Kamera menee oikeasti takin taskuun
- manuaalisäädöt ilman valikon pläräämistä (EV, aukko, ISO, PASM)
- Optiikkana terävä n. 28-100 mm
- toimiva vakaaja
- Hyvä ISO 80-200, kelvollinen ISO 400, kennon koko väh. 1/1.7 "

Omasta mielestäni tuossa olisi varsin kohtuulliset vaatimukset taskukameralle. Montako kameraa löytyy? Itsellä tuli mieleen vain nämä:
http://www.dpreview.com/reviews/compare ... 3&show=all
Joista tosin LX3 raakautuu pois liian suppean polttovälialueen vuoksi ja E-P1 tavallaan samasta syystä, koska kun laitat siihen noin 28-100 objektiivin, niin ei se enää mahdu taskuun ja painoakin tulee aika paljon taskukameraksi (0,5kg). Eipä jää hurjasti valinnanvaraa jäljelle. Ja Nikonin pokkareita ei tosiaan tätä nykyä voi laskea mukaan muiden joukkoon, ei sitä P6000:kaan.
radicalis

Viesti Kirjoittaja radicalis »

arn kirjoitti:Ja Nikonin pokkareita ei tosiaan tätä nykyä voi laskea mukaan muiden joukkoon, ei sitä P6000:kaan.
Tähän, kun annat pätevät perustelut, niin avot!
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

radicalis kirjoitti:
arn kirjoitti:Ja Nikonin pokkareita ei tosiaan tätä nykyä voi laskea mukaan muiden joukkoon, ei sitä P6000:kaan.
:)
radicalis

arn kirjoitti:
radicalis kirjoitti:
Niin, eli sinulla ei ole, mutta dissaat siitä huolimatta. Ei tullut yllätyksenä :D.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

radicalis kirjoitti:
arn kirjoitti:
radicalis kirjoitti: Tähän, kun annat pätevät perustelut, niin avot!
Niin, eli sinulla ei ole, mutta dissaat siitä huolimatta. Ei tullut yllätyksenä :D.
Vai niin... olenko joskus dissannut sinulle rakasta valokuvausvälinettä ilman perusteluita? Oletko itse hyvä perustelemaan vai hyvä dissaamaan?

Oletko muuten huomannut, että en ollut mielipiteeni kanssa yksin (katso hieman aiemmin ketjua löytääksesi ainakin yksi kommentti tuosta kamerasta). Ei noita Nikonin pokkareita tätä nykyä juuri arvosteta.

Sanotaan nyt P6000:sta kuitenkin perusteluna, että tuossa kamerassa on ulkoinen olemus jämäkkä ja nappulat sopivasti, mutta kuvanlaatu ei ole vakuuuttanut muihin vaihtoehtoihin nähden.
Viimeksi muokannut arn, Elo 22, 2009 14 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
radicalis

arn kirjoitti:
radicalis kirjoitti:
arn kirjoitti: :)
Vai niin... olenko joskus dissannut sinulle rakasta valokuvausvälinettä ilman perusteluita?
Anna tulla perusteluita nyt vaan! Kiertelyllä koitat vaihtaa puheenaihetta.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

radicalis kirjoitti:Anna tulla perusteluita nyt vaan!
Päivitin tuonne perusteluita :)
Jatkan tähän vielä: muilta osin tuo Nikonikin olisi varmasti hyvä, mutta kilpailijat ovat kuvanlaadun suhteen parempia. Ei tuo P6000 huono ole kuvanlaadunkaan suhteen, mutta itsellä on tapana valita parempi vaihtoehto, jos sellainen on tarjolla.

Siteeraan DPreview:n arvostelua:
"We're not talking huge differences for most uses, but compared to its most obvious competitors (the Canon G10 and Panasonic LX3) the P6000 is unquestionably bottom of the image quality pack."
radicalis

arn kirjoitti:
radicalis kirjoitti:Anna tulla perusteluita nyt vaan!
Päivitin tuonne perusteluita :)
Jatkan tähän vielä: muilta osin tuo Nikonikin olisi varmasti hyvä, mutta kilpailijat ovat kuvanlaadun suhteen parempia. Ei tuo P6000 huono ole kuvanlaadunkaan suhteen, mutta itsellä on tapana valita parempi vaihtoehto, jos sellainen on tarjolla.

Siteeraan DPreview:n arvostelua:
"We're not talking huge differences for most uses, but compared to its most obvious competitors (the Canon G10 and Panasonic LX3) the P6000 is unquestionably bottom of the image quality pack."
Okei eli kuvanlaatu ei riitä. Mikä aspekti siinä?

Käsittelin juuri sinua varten yhden P6000 räpsyn :D. Melkein suoraan kameran rawia, jotain käyrien säätöä ja terävöitys.

8.1mm F=3.1 ISO64 1/1000 -0.7
Kuva

100%
Kuva

Voin kyllä ottaa aivan millä asetuksella tahansa lisää näitä testikuvia ja esittää ne sinulle. Mutta kerropa minulle, mikä perhoskuvassa on vikana - siis teknisesti?

Minua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat minun nallekarhukamerastani. Otan tietysti jokaisen mielipiteen ja käyttäjäkokemuksen huomioon, mutta mikäli omat kokemukseni ovat ristiriidassa muiden kanssa, niin pyyhin persettäni näillä mielipiteillä :D. Olen siis havainnut P6000 kuvanlaadun huipuksi perusherkkyydellä. Ainut asia, mistä huomautan on dynamiikka, mutta G10 häviää tässä karvan ja Lx-3 on pari karvaa parempi.

Dpreview on sontaa, kuten siellä P6000 käyttäjäkokemukset -ketjussa ollut provoavan nimimerkin mielipidekin.
veshut

arn kirjoitti:LX3 raakautuu pois liian suppean polttovälialueen vuoksi ja E-P1 tavallaan samasta syystä, koska kun laitat siihen noin 28-100 objektiivin, niin ei se enää mahdu taskuun ja painoakin tulee aika paljon taskukameraksi (0,5kg). Eipä jää hurjasti valinnanvaraa jäljelle. Ja Nikonin pokkareita ei tosiaan tätä nykyä voi laskea mukaan muiden joukkoon, ei sitä P6000:kaan.
Aika sama meininki. Alkuintoilun jälkeen D-Lux 4 tosiaan lähti koska huonokin optinen etsin on mulle tärkeämpi kuin isoinkaan takatelkkari jonka vois mun puolesta poistaa kokonaan. G10:n kuvanlaatu on sitä paitsi selvästi parempi (softasta johtuvista syistä...) niin sinnepä sai mennä dee-luksus.

EP-1:tä hypisteltyäni totesin että eihän se mikään taskukamera ole vaan pienehkö kamera joka vaatii laukun. Ihan sama onko pieni vai iso laukku jos ykkösvalinta-kriteerinä on mahtuminen takintaskuun.

Lisäksi jos pokkari käyttää samaa tuttua ja turvallista raw-softaa kuin dslr:t niin eipä sekään mulle mikään puute ole. Eikä sekään että silloin tällöin tulee käytettyä pöytäjalustaa ja kaukolaukaisinta.

Tietysti aivan vääriä kriteerejä koska ne ovat omia eikä muiden... =)
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

radicalis kirjoitti:Käsittelin juuri sinua varten yhden P6000 räpsyn :D. Melkein suoraan kameran rawia, jotain käyrien säätöä ja terävöitys.

Voin kyllä ottaa aivan millä asetuksella tahansa lisää näitä testikuvia ja esittää ne sinulle. Mutta kerropa minulle, mikä perhoskuvassa on vikana - siis teknisesti?

Minua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat minun nallekarhukamerastani.
Ok...
Kukaan ei varmasti luule, etteikö P6000:lla voisi ottaa hyviä kuvia. Perhoskuvasikin oli teknisesti asiallisen oloinen, kuten tiedät. Omia käsityksiäni voivat värittää ennakkoluulot, mutu-tuntumat ja se, että sellainen paskasivusto kuin dpreview vertailee sen huonommaksi kuin kilpailijat.
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Tuohonhan nuo pokkarit ovat suunniteltuja ja siinä ne pärjäävät. Eli keskipäivän myötävalossa. Jos valon suunta muuttuu tai määrä vähenee, niin....
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
radicalis

arn kirjoitti:
radicalis kirjoitti:Käsittelin juuri sinua varten yhden P6000 räpsyn :D. Melkein suoraan kameran rawia, jotain käyrien säätöä ja terävöitys.

Minua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat minun nallekarhukamerastani.
Ok...
Kukaan ei varmasti luule, etteikö P6000:lla voisi ottaa hyviä kuvia. Perhoskuvasikin oli teknisesti asiallisen oloinen, kuten tiedät. Omia käsityksiäni voivat värittää ennakkoluulot, mutu-tuntumat ja se, että sellainen paskasivusto kuin dpreview vertailee sen huonommaksi kuin kilpailijat.
Tähdennän sen verran, että kuvaan P6000-kameralla vain rawia, enkä suositele sitä kenellekään, joka haluaa kuvata vain jpg:tä. Siihen tarkoitukseen löytyy 100-200€ pokkareita. Mikäli omistaisin G10 tai Lx-3 -kameran, niin en kyllä silloinkaan kuvaisi kuin rawia sattuneista syistä.

Syy:
-vielä kapeampi dynamiikka
-jpg:n suttuisuus

Edellä mainitut johtuvat luultavasti kameran pienestä koosta, eli sinne ei ole saatu mahdutettua riittävän isoa ja tehokasta moottoria. Suuret herkkyydet eivät ole minulle ongelma, koska käytän tarvittaessa salamaa tai vaihdan järjestelmään.

Tuossa vertailu:
Kuva
adele kirjoitti:Tuohonhan nuo pokkarit ovat suunniteltuja ja siinä ne pärjäävät. Eli keskipäivän myötävalossa. Jos valon suunta muuttuu tai määrä vähenee, niin....
...kaivetaan cräppirutku vitriinistä pölyttymästä.
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Hieno pakkausalgoritmi.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

radicalis kirjoitti:Tähdennän sen verran, että kuvaan P6000-kameralla vain rawia, enkä suositele sitä kenellekään, joka haluaa kuvata vain jpg:tä.
Eli arvosteluissa on testattu vain jpg-kuvia, eikä RAWia? Useinhan pokkarikameran algoritmit ovat niin hyviä, että RAWin etu jpeggiin nähden on hyvin pieni (näin esim Canonilla ja mielestäni Panasonicillakin) ja kun dynamiikkaakaan ei paljoa saada lisää pokkareiden RAWista, niin usein se pokkari RAW jää huomioimatta. Tässä Nikonissa on näköjään päin vastoin, tuo jpg on aivan järkyttävä RAWiin verrattuna. Näin DPreview olisi siis jättänyt merkittävän huomion tekemättä tuosta P6000:sta - sen olisit voinut sanoa Radicalis suoraankin. Vilkaisin Imaging-resourcen arvostelunkin tuosta Nikonista, eikä sielläkään ollut testattu RAW-kuvanlaatua. Mikäs ISO tuossa puut.jpg kuvassa muuten oli käytössä?
veshut

adele kirjoitti:Jos valon suunta muuttuu tai määrä vähenee, niin....
... pidetään pokkari taskussa.

En edelleenkään ymmärrä mikä pakko harrastelijan on kuvata huonossa valossa? ;-)
radicalis

arn kirjoitti:Tässä Nikonissa on näköjään päin vastoin, tuo jpg on aivan järkyttävä RAWiin verrattuna. Näin DPreview olisi siis jättänyt merkittävän huomion tekemättä tuosta P6000:sta - sen olisit voinut sanoa Radicalis suoraankin. Vilkaisin Imaging-resourcen arvostelunkin tuosta Nikonista, eikä sielläkään ollut testattu RAW-kuvanlaatua. Mikäs ISO tuossa puut.jpg kuvassa muuten oli käytössä?
Kuvassa ISO64. Sama trendi toistuu suuremmillakin herkkyyksillä. ISO400:ssa resoluutio on tippunut hieman rawina ja jpg entistä hirveämpi, mikäli shotnoisea on vähän. Laitan esim. kuvia myöhemmin. Rawia terävöitetty voimakkaasti jälkikäteen ja jpg-kamerassa.

Dpreview on testannut innostunut-tason pokkarit, jättäen testaamatta pikselinnysvääjien unelmaformaatin RAW:in. Tätä minä en ymmärrä. Lisäksi testissä on monia selviä virheitä tai ainakin isoja kysymysmerkkejä. Yksi on realliferesolution kuvissa P6000:lle käytetty aukko: F=5.6. Jopa minä, joka olen hyvin optimistinen diffraktion suhteen, pidän P6000 pikselikoolla F=5.6 diffraktiorajoitteisena. Rinnastan sen vaikutukseltaan samaksi kuin D90 12MP ja F=16. Toinen on salaman testaus, jossa muistaakseni P6000 valotus on alhaisempi kuin verrokeilla, jolloin salamalta vaaditaan enemmän. Itse olen todennut salaman melkoisen tehokkaaksi pokkarissa, vaikkakin tehottomaksi noin yleensä.

Minulla ei ole juurikaan kokemuksia kuin jpg:tä tallentavista pokkareista, mutta P6000:n resoluutio putoaa karkeasti puoleen, mikäli kuvataan jpg:nä. Lisäksi dynamiikka jättää toivomisen varaa, varsinkin sen ollessa jo muutoinkin kapea.

Huvittava puoli tuossa pokkarissa on sen hurja resoluutio 4224x3168 = 13.5MP sekä pikselitiheys 33MP/cm^2 ja sitä kautta tiedostojen koot ovat ~21M. D90:llä ne on noin puolet tästä :D. Tämä on se syy, jota pidän huonon jpg:n "salaisuutena" toisin kuin dpreviewin ehdoittamaa kohinanpoistoa. Kameralla kestää kuvan tallentaminen jpg:nä tai rawina melkoisen kauan, joten pieni kameran koko heijastelee pientä prosessoria. Vastaavasti 5DII-kameraan ei Canonin mukaan olisi mahtunut isompaa tarkennusyksikköä ulkomittojen kasvamisen välttämiseksi :D.
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

veshut kirjoitti:
adele kirjoitti:Jos valon suunta muuttuu tai määrä vähenee, niin....
... pidetään pokkari taskussa.

En edelleenkään ymmärrä mikä pakko harrastelijan on kuvata huonossa valossa? ;-)
En edeleenkään ymmärrä miten G10:n Iso1600 suttu on huonompi kuin "ei mitään kuvaa". Varmaan Adele kertoo.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

radicalis kirjoitti:Mutta kerropa minulle, mikä perhoskuvassa on vikana - siis teknisesti?
Se vika siinä on , että täyskenno ja suuren kennokoon miehet ovat paniikissa ko kuvasta. Äkkiseltään pistää makroilunharrastajat miettimään, että miten olis järkkärin käyttömukavuus ja pieni kenno erinomaisine laseineen.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Vastaa Viestiin