Canon S3IS ja muut uutuudet
-
Tuo 7Mpiks/6Mpiks vertailu onkin mielenkiintoista, sillä Sonyhan tuo markkinoille kameran molemmilla kennoilla eli H2 ja H5 mallit. Sonyn H5 voi ehkä sitten olla se tämän kevään superzoom voittaja ja hyvinä kakkosina Panasonic FZ7 ja Canon S3IS. H5 piti tulla samoihin aikoihin kuin tuo Canon S3IS, mutta jokin näyttää viivyttävän sitä.
-
-
-
www.dpreview.com saanut oman arvostelunsa vihdoin valmiiksi.
http://www.dpreview.com/reviews/CanonS3IS/Default.asp
Uusimmassa Popular Photography & Imaging lehdessä vertailtu S3IS, FZ7, H5 ja Kodak Z612.
http://www.dpreview.com/reviews/CanonS3IS/Default.asp
Uusimmassa Popular Photography & Imaging lehdessä vertailtu S3IS, FZ7, H5 ja Kodak Z612.
-
Aivan ensikokemukset S3:sta hyviä
Itse hankin Canon PowerShoot S3 IS:n viikko sitten ja ensivaikutelma on erittäin hyvä, kannatti uskoa esim. Dpreview-sivuston arviota, oli muistaakseni "Highly Recommended".
http://www.dpreview.com/reviews/canons3is/
Kuvanlaatu vaikuttaa ainakin aluksi varsin hyvältä, siis suhteutettuna kameran hintaan ja "megazoom"-ominaisuuteen. Ei tietysti pärjää järkkärille esim. terävyydessä ja kohinattomuudessa, mutta aika lähelle pääsee perusharrastajatason järkkäreitä, ainakin "helpoissa olosuhteissa".
Kamera on toiminnoiltaan nopea ja hyvä käsitellä. Ainakin ensimmäisen viikon jälkeen olen todella tyytyväinen että hankin ko. kameran.
Tiedä sitten mitä ihmeen hyötyä sinulle on jonkun sinulle täysin tuntemattoman subjektiivisista arvioista?
Oma hankintakriteerini tälle järkkärin rinnalle ostamalleni kakkoskameralle olivat ilmeisten käytettävyys- ja kuvanlaatuseikkojen lisäksi:
- helposti mukana kuljetettava, menee takin taskuun tai vyökoteloon
- kattaa laajan polttovälialueen, ei tarvitse vaihtaa optiikkaa paikoissa joissa se on hankalaa tai liian aikaaviepää
- kamera olisi hyvä matkailu- ja tapahtumakäyttöön
Jos jotain toivoisi, niin se olisi laajakulmaisempi optiikka (alkaa 36 mm kinofilmivastaavuudesta), mutta se oli tiedossa jo ennen kameran hankintaa, siinä tein muiden seikkojen vuoksi tietoisen kompromissin.
Vielä huomautus, että kyse on ensiarvioista vasta ensimmäisen viikon jälkeen.
http://www.dpreview.com/reviews/canons3is/
Kuvanlaatu vaikuttaa ainakin aluksi varsin hyvältä, siis suhteutettuna kameran hintaan ja "megazoom"-ominaisuuteen. Ei tietysti pärjää järkkärille esim. terävyydessä ja kohinattomuudessa, mutta aika lähelle pääsee perusharrastajatason järkkäreitä, ainakin "helpoissa olosuhteissa".
Kamera on toiminnoiltaan nopea ja hyvä käsitellä. Ainakin ensimmäisen viikon jälkeen olen todella tyytyväinen että hankin ko. kameran.
Tiedä sitten mitä ihmeen hyötyä sinulle on jonkun sinulle täysin tuntemattoman subjektiivisista arvioista?
Oma hankintakriteerini tälle järkkärin rinnalle ostamalleni kakkoskameralle olivat ilmeisten käytettävyys- ja kuvanlaatuseikkojen lisäksi:
- helposti mukana kuljetettava, menee takin taskuun tai vyökoteloon
- kattaa laajan polttovälialueen, ei tarvitse vaihtaa optiikkaa paikoissa joissa se on hankalaa tai liian aikaaviepää
- kamera olisi hyvä matkailu- ja tapahtumakäyttöön
Jos jotain toivoisi, niin se olisi laajakulmaisempi optiikka (alkaa 36 mm kinofilmivastaavuudesta), mutta se oli tiedossa jo ennen kameran hankintaa, siinä tein muiden seikkojen vuoksi tietoisen kompromissin.
Vielä huomautus, että kyse on ensiarvioista vasta ensimmäisen viikon jälkeen.
-
Lisähavainto...
Katos peijakas, tein yhden lisähavainnon kamerasta. Nimihän onkin "PowerShot...", ei "PowerShoot". :)
-
Sanokaapas ihmiset hyvät, että onko tuossa S3:ssa paljon eroa S2:seen? Kohta olisi kameran hankinta ajankohtaista ja noiden kahden välillä olen tässä miettinyt. Kakkosen saisi vähän halvemmalla (tietysti) ja netistä olen lueskellut, ettei kolmoseen olisi paljonkaan tullut uusia ominaisuuksia. Toisaalta tuntuisi kuitenkin "järkevältä" ostaa uusin malli ja nyt on pikkuhiljaa alkanut tuo musta väri miellyttää enemmän :D
Niin ja noista korteista vielä. Oliskohan SanDiskin 1 giganen ultra II riittävä kortti tuohon kameraan? Lähinnä siis videota ajatellen.
Niin ja noista korteista vielä. Oliskohan SanDiskin 1 giganen ultra II riittävä kortti tuohon kameraan? Lähinnä siis videota ajatellen.
-
Videota ajatellen tuo on aika niukka, juuri samainen kortti omassa S3 IS:ssä näyttää 7 min 48 s vapaata nauhoitustilaa kun kortti on tyhjä ja paras nauhoituslaatu (VGA) valittuna. Kamerahan tallentaa video AVI-tiedostoon (motion-JPEG käsittääkseni) ja video vie rutkasti tallennustilaa. Itse en hankkinut ko. kameraa videokuvausominaisuuksien vuoksi, vaan ihan still-kameraksi.Noosu kirjoitti:Niin ja noista korteista vielä. Oliskohan SanDiskin 1 giganen ultra II riittävä kortti tuohon kameraan? Lähinnä siis videota ajatellen.
-
Kannattaa lukea dpreviewn arvostelu aiheesta johon on linkki aikaisemmin tässä viestiketjussa. Suurin ero on varmaan se, että kenno on (hieman) herkempi. Jollain softallahan s3'stn kohina pitää poistaa, mutta ISO400 kuvista voikin sen jälkeen tulla jo ihan käytettäviä.Noosu kirjoitti:Sanokaapas ihmiset hyvät, että onko tuossa S3:ssa paljon eroa S2:seen? Kohta olisi kameran hankinta ajankohtaista ja noiden kahden välillä olen tässä miettinyt. Kakkosen saisi vähän halvemmalla (tietysti) ja netistä olen lueskellut, ettei kolmoseen olisi paljonkaan tullut uusia ominaisuuksia. Toisaalta tuntuisi kuitenkin "järkevältä" ostaa uusin malli ja nyt on pikkuhiljaa alkanut tuo musta väri miellyttää enemmän :D
-
Oletteko S3:n omistajat sitä mieltä että se on tosiaan vielä sen kokoinen että tulee helposti otettua mukaan? Tuo olisi aika täydellinen kyllä mulle kun olen filmijärkkärin raahaamiseen tottunut mutta toisaalta hakusessa olisi sellainen kamera joka kanssa mukana kulkisi eikä jäisi pöydälle. Lähinnä nyt olen vakavissani ostamassa A620:n mutta kyllä tuo S3:n zoomi & IS ja "järk(äle?)kärimaisuus" houkuttaa. Siinäpä menee kyllä sitten se kokopuoli ja toki A620:n ominaisuudet muuten mulle riittäisivät hyvinkin. Vaan kun jotain haluaa niin... :twisted:
-
kyllä kulkee helposti mukana - siis minulla
Vastaus kirjoittajan DerRick esittämään kysymykseen: Olen.
Asia on tietysti täysin subjektiivinen, mitä itsekukin pitää helposti mukaan otettavana.
S3 kulkee omasta mielestäni ihan mukavasti mukava, sen oma (erikseen ostettu) vyö-/olkalaukku on todella kätevä. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään "taskukamera". Menee S3 isohkoon takintaskuun toki.
Itselläni on kamerat eri tarkoituksiin seuraavasti:
- Digitaalinen järjestelmäkamera "vakavaan kuvaamiseen", studiokuvausharjoitteluun, muotokuvaukseen, rauhalliseen maisemakuvaamiseen, yleensäkin tilanteisiin joissa olen keskittynyt 100% kuvaamiseen ja ei ole perhettä mukana.
- Canon S3 IS mukaan otettavaksi ja helposti mukana kulkevaksi kameraksi, jolla saa lähes järkkärin jälkeä ainakin suuressa osassa tilanteita ja olosuhteita, mukaan esim. vapputorille ja muihin tapahtumiin, kävelylenkeille, turistina matkailuun, jne. Tilanteisiin joissa järkkärin raahaaminen ja objektiivien vaihtaminen on tilanne huomioiden liian vaivalloista, huomiota vievää tai riskaabelia.
- Kännykkäkamera on ratkaisuni "ihan aina mukana -kameraksi", nyt Nokialainen 3 Mpix kauppoihin tulossa oleva autofouksella varustettu malli (joo, olen Nokian leivissä).
Oma kameravalikoimani kattaa nykyiset käyttötarpeeni täysin. Mitä se sitten ei kata? Se ei kata loistavasti ja hyvällä kuvanlaadulla esim. "baarikuvausta", jossa kameran pitäisi olla yhtäaikaa pienikokoinen ja taskuun menevä, valovoimainen (ainakin 2,8 aukko) ja herkkä (ISO 400 tai mieluummin ISO 800 käyttökelpoinen) sekä laajakulmainen (28 mm kinovastaavuus).
Asia on tietysti täysin subjektiivinen, mitä itsekukin pitää helposti mukaan otettavana.
S3 kulkee omasta mielestäni ihan mukavasti mukava, sen oma (erikseen ostettu) vyö-/olkalaukku on todella kätevä. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään "taskukamera". Menee S3 isohkoon takintaskuun toki.
Itselläni on kamerat eri tarkoituksiin seuraavasti:
- Digitaalinen järjestelmäkamera "vakavaan kuvaamiseen", studiokuvausharjoitteluun, muotokuvaukseen, rauhalliseen maisemakuvaamiseen, yleensäkin tilanteisiin joissa olen keskittynyt 100% kuvaamiseen ja ei ole perhettä mukana.
- Canon S3 IS mukaan otettavaksi ja helposti mukana kulkevaksi kameraksi, jolla saa lähes järkkärin jälkeä ainakin suuressa osassa tilanteita ja olosuhteita, mukaan esim. vapputorille ja muihin tapahtumiin, kävelylenkeille, turistina matkailuun, jne. Tilanteisiin joissa järkkärin raahaaminen ja objektiivien vaihtaminen on tilanne huomioiden liian vaivalloista, huomiota vievää tai riskaabelia.
- Kännykkäkamera on ratkaisuni "ihan aina mukana -kameraksi", nyt Nokialainen 3 Mpix kauppoihin tulossa oleva autofouksella varustettu malli (joo, olen Nokian leivissä).
Oma kameravalikoimani kattaa nykyiset käyttötarpeeni täysin. Mitä se sitten ei kata? Se ei kata loistavasti ja hyvällä kuvanlaadulla esim. "baarikuvausta", jossa kameran pitäisi olla yhtäaikaa pienikokoinen ja taskuun menevä, valovoimainen (ainakin 2,8 aukko) ja herkkä (ISO 400 tai mieluummin ISO 800 käyttökelpoinen) sekä laajakulmainen (28 mm kinovastaavuus).
-
Re: kyllä kulkee helposti mukana - siis minulla
Onko kuvanlaatua tässä mallissa saatu parannettua S2 malliin verrattuna. Melkein jo ostin tuon S2 kun kauppias teki hyvän tarjouksen. Onneksi jätin harkintaan ja tutustuin netissä kuviin jotka oli otettu S2 mallilla. _Mielestäni pehmeitä ja suttuisia .Samaa mieltä kauppiaan kanssa jolla oli myös canonia myynnissä mutta kehoitti harkitsemaan muita jos halua parempaa piirtoa..koopees kirjoitti:Vastaus kirjoittajan DerRick esittämään kysymykseen: Olen.
-
Kiitoksia vastauksista. Asia on tietysti kovin henkilökohtainen mutta uskoisin itsekin että tuo vielä tulee helposti mukaan napattua, varsinkin järkkärin (pienen tosin) raahaamiseen tottuneena. Millainen tuo mainitsemasi laukku on, ihan siis joku Canonin oma vai? Jotain vyölaukkua tosiaan voisi tuon kuljettamiseen harkita.
S3:n kuvanlaatu on mielestä niiden kuvien perusteella joita olen nähnyt hieman kyseenalainen, kaiken kaikkiaan kamera saa kuitenkin aika hyviä arvioita. Panasonicin vastaava malli FZ7 kohisee kovin ja jotkut kuvat näyttivät aika kehnoilta, se on vähän siinä ja siinä. Sonyn H5 on jo "selvästi" isokokoisempi mutta kuva mun silmiin aika nättiä.
Lähinnä heilun tuon S3:n ja pienimpikokoisen, halvan mutta ei-ultrazoomin A620:n välillä joka tekee todella siistiä kuvaa. Onhan nyt nuokin kuvat kuin yö ja päivä...:
S3
http://www.dcresource.com/reviews/canon ... G_0057.JPG
A620
http://www.dcresource.com/reviews/canon ... G_0006.JPG
S3:n kuvanlaatu on mielestä niiden kuvien perusteella joita olen nähnyt hieman kyseenalainen, kaiken kaikkiaan kamera saa kuitenkin aika hyviä arvioita. Panasonicin vastaava malli FZ7 kohisee kovin ja jotkut kuvat näyttivät aika kehnoilta, se on vähän siinä ja siinä. Sonyn H5 on jo "selvästi" isokokoisempi mutta kuva mun silmiin aika nättiä.
Lähinnä heilun tuon S3:n ja pienimpikokoisen, halvan mutta ei-ultrazoomin A620:n välillä joka tekee todella siistiä kuvaa. Onhan nyt nuokin kuvat kuin yö ja päivä...:
S3
http://www.dcresource.com/reviews/canon ... G_0057.JPG
A620
http://www.dcresource.com/reviews/canon ... G_0006.JPG
-
en ole vertaillut kuvanlaatua mutta olen tyytyväinen
En ole vertaillut S3:n kuvanlaatua S2:n tai muiden mallien kuvanlaatuun. Itse olen tyytyväinen S3:n kuvanlaatuun, ei tietysti pärjää järkkärilleni (KM Dynax 7D) esim. kohinan tai terävyyden suhteen, mutta yllättävän hyvää jälkeä S3 tekee kompaktiksi megazoomikameraksi. Jälki on riittävää siihen että kuvien mielenkiintoisuus on enemmän kuvaajasta kuin kamerasta kiinni. Eli kameralla pystyy ottamaan "hyviä kuvia", joitakin ääriolosuhteita lukuunottamatta. Tämä on tietysti taas kovin subjektiivista arviointia.
Sen olen huomannut että jos kuvassa on pienehköjä hyvin vaaleita alueita, niin ne palavat helpohkosti puhki jos ei mene ja säädä valotuksen korjausta hitusen miinussuuntaan. Kyse on tietysti pienehkön dynamiikan kanssa taistelusta.
Laukku on simppeli kameralle nimenomaisesti suunniteltu pehmeä pieni laukku, siinä ei ole lisätaskuja joten mahdolliset ylimääräiset muistikortit ja paristot/akut täytyy kuljetella muualla. Laukussa on irrotettava olkahihna ja mahdollisuus laittaa vyöhön. Verkkokaupasta ostin kuten kamerankin.
Canon DCC-90 pehmeä laukku Canon PowerSh 26.20e
Sen olen huomannut että jos kuvassa on pienehköjä hyvin vaaleita alueita, niin ne palavat helpohkosti puhki jos ei mene ja säädä valotuksen korjausta hitusen miinussuuntaan. Kyse on tietysti pienehkön dynamiikan kanssa taistelusta.
Laukku on simppeli kameralle nimenomaisesti suunniteltu pehmeä pieni laukku, siinä ei ole lisätaskuja joten mahdolliset ylimääräiset muistikortit ja paristot/akut täytyy kuljetella muualla. Laukussa on irrotettava olkahihna ja mahdollisuus laittaa vyöhön. Verkkokaupasta ostin kuten kamerankin.
Canon DCC-90 pehmeä laukku Canon PowerSh 26.20e
-
Havaitsin S3:ssa kokeillessa heti merkittäviä parannuksia S2:een verrattuna...Noosu kirjoitti:Sanokaapas ihmiset hyvät, että onko tuossa S3:ssa paljon eroa S2:seen?
- muistikortti pompsahtaa vähän pitemmälle ja on helpompi ottaa pois
- objektiivi ei enää hämäänny eikä jää nylkyttämään hetkeksi paikalleen eikä pukkaa satunnaisesti E18-virhettä, kun linssinsuojus unohtuu eteen, vaan nyt objektiivin jyräysvoima ylittää linssinsuojuksen pitokyvyn loistavasti
Kamerassahan on muuten se koristekehys, joka pitää ottaa pois, jos haluaa kiinnittää adapterin. S3:n linssinsuojus ei pysy ollenkaan paikallaan ilman koristekehystä. Mutta koristekehyksen saakin nerokkaasti käännettyä linssinsuojuksen kanssa samanaikaisesti irti kamerasta, jolloin koristekehys jää roikkumaan linssinsuojuksen mukana.