Canon PowerShot A70 akut ja laturi?

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
Olympus1
Viestit: 338
Liittynyt: Elo 31, 2003 0 : 10
Paikkakunta: Punkaharju
Viesti:

Canon PowerShot A70 akut ja laturi?

Viesti Kirjoittaja Olympus1 »

Itse olen tilannut Saksasta (Pixxass) "Uniross Ultra Fast Charger" 39E, latausaika oli muistaakseni noin 2 - 3 h. 4 kpl 2000 mAh AA NiMH akkua mukana. Verkkokauppa.com myy "Lenmar Mach 1 Gamma" laturia, sama varustus, hinta 44 E. Oli muitakin kun olin tilailemassa. Kokemusta ei näistä ole, ei ole kameratilaus vielä tullut. Tulossa on Olympus c-720. Anttilaa olen väistellyt kun on hyvästä tekniikasta kysymys. Paristomerkilläkin voi olla merkitystä, on parempia ja huonompia. Varta on vanha ja tunnettu merkki, lienee hyviä tuotteita. Toisaalta akuthan kyllä lämpiävät pikalatauksessa. Saattaisi olla viisaampaa ostaa hidas laturi, joka latautuu inhimillisesti yön aikana.
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Janda
Viestit: 389
Liittynyt: Heinä 28, 2003 22 : 09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janda »

turre kirjoitti:Täälläkin oli Anttilasta ostettu Hama.

Ensimmäinen lataus kesti vain n.15 minuuttia (Ohjeen mukaan pitäisi mennä n. 3h), ja sitten valo syttyi vihreäksi. Jätin kuitenkin vielä virrat pariksi tunniksi. Akut loppuivat kuitenkin A70:ssä n.10 minuutin käytön jälkeen. Joten palautukseen meni.

Pitänee kokeilla jotain muuta merkkiä...
Akut saavuttavat usein normaalin kapasiteettinsa useampien latauksien jälkeen. Tosin 10 minuuttia on aika vähän. :)
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

turre kirjoitti:Täälläkin oli Anttilasta ostettu Hama.

Ensimmäinen lataus kesti vain n.15 minuuttia (Ohjeen mukaan pitäisi mennä n. 3h), ja sitten valo syttyi vihreäksi. Jätin kuitenkin vielä virrat pariksi tunniksi. Akut loppuivat kuitenkin A70:ssä n.10 minuutin käytön jälkeen. Joten palautukseen meni.

Pitänee kokeilla jotain muuta merkkiä...
Tämä on aika normaali ilmiö, sillä NiMH-akkujen latauksen lopetus on varsinkin uusilla akuilla konstikasta puuhaa. Akkujen katsotaan olevan täynnä kun latauksessa olevien akkujen jännite ei enää nouse, tai laskee millivoltin-pari / kenno. Tästä on sitten olemassa erilaisia versioita, katsotaan jonkun aikaikkunan sisällä jännitteen muutosta jne. Kuitenkin uusilla akuilla esiintyy ns. valepiikkejä, eli akun jännite ei latauksessaa nousekaan, vaan jännite pysyy samana tai jopa laskee jonkun aikaa alkaakseen taas sitten nousta. Laturi tietenkin luulee että akku on jo täynnä, ja katkaisee latauksen. Mitä suuremmalla virralla ladataan, sitä voimakkaampana ilmiö esiintyy.

Normaalisti tämä ilmiö katoaa muutaman lataussyklin jälkeen, joten jos tällaista tulee vastaan kannattaa akkuja vaan sitkeästi ladata ja purkaa ja ladata useamman kerran peräkkäin, tai helpointa on käyttää tyhmää hidaslaturia riittävän pitkän ajan, vaikkapa vuorokauden.
-Reijo-
turre
Viestit: 6
Liittynyt: Elo 05, 2003 20 : 23

Viesti Kirjoittaja turre »

Reijol kirjoitti: Tämä on aika normaali ilmiö, sillä NiMH-akkujen latauksen lopetus on varsinkin uusilla akuilla konstikasta puuhaa. Akkujen katsotaan olevan täynnä kun latauksessa olevien akkujen jännite ei enää nouse, tai laskee millivoltin-pari / kenno. Tästä on sitten olemassa erilaisia versioita, katsotaan jonkun aikaikkunan sisällä jännitteen muutosta jne. Kuitenkin uusilla akuilla esiintyy ns. valepiikkejä, eli akun jännite ei latauksessaa nousekaan, vaan jännite pysyy samana tai jopa laskee jonkun aikaa alkaakseen taas sitten nousta. Laturi tietenkin luulee että akku on jo täynnä, ja katkaisee latauksen. Mitä suuremmalla virralla ladataan, sitä voimakkaampana ilmiö esiintyy.

Normaalisti tämä ilmiö katoaa muutaman lataussyklin jälkeen, joten jos tällaista tulee vastaan kannattaa akkuja vaan sitkeästi ladata ja purkaa ja ladata useamman kerran peräkkäin, tai helpointa on käyttää tyhmää hidaslaturia riittävän pitkän ajan, vaikkapa vuorokauden.
Jaha, tuli sitten kai palautettua turhaan tuo Hama. Mielestäni kuitenkin käyttöohjeissakin voisi olla tuosta joku maininta. Tulee varmaan muiltakin "tyhmiltä" käyttäjilta turhia palautuksia.

Kiitoksia vinkeistä!
Mikko.i

Viesti Kirjoittaja Mikko.i »

Itselläni ja kaverilla on GP:n PowerBank smart laturi.
Akkuina GP:n 2000mAh NiMH.
Laturissa on kennokohtainen latauksen valvonta kullekin akulle ja latausaika tunnista ylöspäin.
Laturissa voi ladata AA\AAA,NiCD\NiMH akkuja.
Itse maksoin kyseisestä laturista 63e. Akut tuli mukana!
Suosittelen.

Mikko.i
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

turre kirjoitti: Jaha, tuli sitten kai palautettua turhaan tuo Hama. Mielestäni kuitenkin käyttöohjeissakin voisi olla tuosta joku maininta. Tulee varmaan muiltakin "tyhmiltä" käyttäjilta turhia palautuksia.

Kiitoksia vinkeistä!
Eipä minun mielestä turhaan, ei tavallinen kuluttaja voi mitenkään tietää tällaisia asioita jotka leviävät sisäpiiritietona jonkin muun harrasteen yhteydessä. Sinänsä asia on varmasti akku- ja laturivalmistajille tuttu ja hämmästelenkin myös maininnan puutteista käyttöohjeissa. Luultavasti vain pieni osa ihmisiä vaivautuu palauttamaan tuotteet, ja osa selviää tilanteesta latailemalla sitkeästi akkujaan useamman kerran jolloin tilanne korjaantuu.
-Reijo-
TeroK
Viestit: 4
Liittynyt: Heinä 12, 2003 9 : 31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Mulla on akut tullut aina Hamalla täyteen. En ole tyypilliseen suomalaiseen tapaan lukenut käyttöohjetta, mutta pitäisikö tuon pudottaa latausvirtaa, kun akut ovat täynnä vai sytyttääkö se vain vihreän valon. Jos akut joutuu jättämään yöksi laturiin, ne on aamulla sen verran lämpimiä, että ylläpitolataukseen käytettävän virran täytyy olla hirveä. Tämä siis olettaen, että virtaa on edes ajatuksena pienentää.

Tero
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

TeroK kirjoitti:Mulla on akut tullut aina Hamalla täyteen. En ole tyypilliseen suomalaiseen tapaan lukenut käyttöohjetta, mutta pitäisikö tuon pudottaa latausvirtaa, kun akut ovat täynnä vai sytyttääkö se vain vihreän valon. Jos akut joutuu jättämään yöksi laturiin, ne on aamulla sen verran lämpimiä, että ylläpitolataukseen käytettävän virran täytyy olla hirveä. Tämä siis olettaen, että virtaa on edes ajatuksena pienentää.

Tero
En tunne Hamaa, mutta kyllä kaikissa pikalatureissa latausvirta putoaa johonkin ylläpitolatausarvoon, huonommissa latureissa ajastimen ohjaamana, paremmissa jännitetunnistusmenetelmällä. Ovatko akut lämpimiä vai kuumia? Aika lämpöisiä ne saattavat olla, reilusti kädenlämpöisiä, sillä yleensä laturi itsessäänkin lämpiää ja lämmittää myös akkuja. Jos pikalatausta jatketaan akkujen ollessa täynnä, tulevat akut lähes polttavan kuumiksi, joten siitä ei liene kyse.
-Reijo-
TeroK
Viestit: 4
Liittynyt: Heinä 12, 2003 9 : 31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Kyllä niitä kädessä pitää. Laturi itse on viileä, mutta akut lämpimiä. Noin karkean arvion mukaan ne on lämpimämpiä kuin vakiovirtalatauksella C/10h virralla lataukseen unohtuneet NiCd-akut.
Ongelma ei ole iso, kun ottaa ne pois heti kun ne täyttyvät. En vain usko, että ne kestäisivät tuollaista paistamista kovin kauaa.

Tero
jtt
Viestit: 49
Liittynyt: Syys 09, 2003 19 : 02
Paikkakunta: Kuopio

Varta Photo -laturi + akut

Viesti Kirjoittaja jtt »

Anselmus kirjoitti:Mulla on Vartan 2100 mAh Photo Accu -satsi ja voin kertoa että pelittää ja kauan. Kuvia on räpsitty paljon ja ei tarvi pelätä että heti virta loppuu kesken. Lisäksi jokainenhan pitää kameralaukussa varalla AA-koon pattereita - just in case..!
Kertokaa Varta Photo -laturin omistajat, mikä Vartan tuotenumero sillä laturilla on? Vartan weppisivut tuntevat useita 220V Euro-malleja:

57039 096 451
Euro (220 V)

57039 096 431
Euro (220V)

57039 096 461
Euro (220V)

Mikähän noista on Suomi-malli? Onko jollain kokemusta laturin tilaamisesta Saksasta? Käykö sikäläinen malli täällä suoraan verkkoon? Canonin omassa laturissa on irrallinen 'partakoneen sähköpiuha' jonka saa tarvittaessa vaihdettua Suomalaiseen, ellei piuha käy. Vartan satsi on niin paljon Canonin satsia edullisempi, että se kiinnostaa enemmän, mutta Vartan laturissa pistokkeet ovat suoraan laturissa kiinni, ja iinä ei irtopiuhalla voi vaihtaa pistoketyyppiä.
hkurki
Viestit: 14
Liittynyt: Elo 13, 2003 14 : 04

Viesti Kirjoittaja hkurki »

Ostin GP:n laturin, joka ei ole pikalaturi. Olen kuvannut 256 mb: kortin kahdesti täyteen eikä akut ole vielä loppu. Akut ovat 1800 mAh. Ostin aikaisemmin Haman pikalaturin, joka ei toiminut. Hyvin on GP:n tavallisella laturilla tullut toimeen. Mulla on 1800 mAh:n ja 1300 mAh:n akut, enkä ole tarvinnut vielä 1300 mAh:n akkuja käyttää, kun isommat ei tunnu loppuvan millään.

Myös akut ovat GP:n akkuja. Katselin täällä Joensuun Prismassa GP:n pikalaturipakettia, joka sisältää laturin ja 4 kpl 1800 mAh:n akkuja. Hintaa oli 75 euroa.

Ostin tavallisen laturin + akut kaksi sarjaa = 39.50 euroa. Latausaika on jotain 1800 mAh:n akuilla 16 tuntia.

Joten kannattaa katsoa, mistä maksaa. Jos on kaksi akkusarjaa pärjää halvemmalla laturilla aivan hyvin. Sekä tavallisella laturilla akut latautuu kunnolla täyteen, latausajan ollessa pitkä.
htc
Viestit: 636
Liittynyt: Maalis 13, 2003 19 : 39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja htc »

GP:n pikalaturilla Lenmarin taatusti tyhjät kaksitonniset jaksavat olla vain parisenkymmentä minuuttia. Epäilin ja laitoin jäähdyttelyn jälkeen uudestaan "paistumaan", muutama minuutti ja homma ohi (suhteellisen yhtäaikaisesti kaikki 4). Vaan kyllä oli virtakin sitten tarpeen yllätettyä ohi yllättävän äkkiä. Kuusnelonen kortti ei ollut vielä täynnä kun toinen akkusatsi sanoi piip!

Liekkö kysymys akkujen uutuudesta vai sököydestä (kolme-neljä latauskertaa) ja pitäisikö kennot paistaa aluksi muutama kerta tyhmä/hidaslaturissa ennen kuin niihin voi työntää virtaa Formulamaailman tapaan "paksulla putkella"?
- htc -
hkurki
Viestit: 14
Liittynyt: Elo 13, 2003 14 : 04

Viesti Kirjoittaja hkurki »

Niin eikös se vanha sanonta kuulu seuraavasti: Hätäiläilemällä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Mulla on menossa kolmas kierros ensimmäisen kerran ladatuilla akuilla 256 mb kortti. Akut ovat todellakin 1800 mAh:n. Ladattu tavallisella GP:N laturilla 18.5€, ala Prisma
Ranpo
Viestit: 4
Liittynyt: Touko 08, 2003 11 : 20

Viesti Kirjoittaja Ranpo »

Anselmus kirjoitti:Mulla on Vartan 2100 mAh Photo Accu -satsi ja voin kertoa että pelittää ja kauan. Kuvia on räpsitty paljon ja ei tarvi pelätä että heti virta loppuu kesken. Lisäksi jokainenhan pitää kameralaukussa varalla AA-koon pattereita - just in case..!
Samoin mulla on Vartan 2100 mAh akut (8 kpl) ja laturi (ei 1 h:n pika laturi). Laturin mukana tuli 4 kpl 1700 mAh akkuja. Nuo akut (2100) kestää ottaa lähes parisataa kuvaa ja enmmänkin jos ei turhia säheltele säätöjen kanssa, kuten mulla on tapana. Latauksen jälkeen akut ovat kyllä hiukan lämpimiä, joten olen antanut niiden jäähtyä hiukan ennen käyttöä. Käytännössä toinen satsi on aina käytössä ja toinen latingissa ja 1700 mAh akut on juuri just in case... :)

Virtaahan voi säästää käyttämättä näyttöä.
jtt
Viestit: 49
Liittynyt: Syys 09, 2003 19 : 02
Paikkakunta: Kuopio

Kokemuksia kenelläkään Ansmann Digispeed 4 -laturi+akut?

Viesti Kirjoittaja jtt »

Pulssilaturi ja 4 x 2200 mAh NiMH-akut mukana. TD:stä saisi 76 eurolla.

http://www.ansmann.de/en/index.htm?view ... id=&appid=
Vastaa Viestiin