Olen aikeissa hommata canonin normi jäkkärin rinnalle digikameran. Nyt kun olen miettinyt mitä digikameralta haluan, olen tullut siihen johtopäätökseen että hinnasta huolimatta sen on oltava a) pieni b) kuvanlaadultaan hyvä (väh. 3 mp) ja c) säädeltävissä manuaalisesti.
Tälläistä yhdistelmää vaan ei ole löytynyt vaikka olen käynyt läpi useidenkin valmistajien mallistoja ja vaikka kameraan panostaisi todella paljonkin rahallisestikin. Osaisiko joku siis neuvoa mihin kääntyä seuraavaksi. Canonin laitteet on lähellä sydäntä, mutta kun miettii niin A70 olisi muuten aivan hyvä, mutta koonsa puolesta sitä ei viitsi/pysty taskuun laittamaan. Taas IXUS 400 olisi muodoltaan ja koolta makea mutta aukko/aika valintojen puuttuminen tekee siitä huonon vaihtoehdon. Tämä siksi että järkkäreiden kanssa kuvatessa olen tottunut hallitsemaan syväterävyyttä ja pidän taustan häivyttämistä tms olennaisena valokuvauksen tehokeinona. Tietysti ISO luvulla säätäminen saattaisi auttaa IXUSessa? toisaalta jos kamera ei ilmoita käyttämäänsä aukkoa/aikaa niin lieneekö sitten tuostakaan hyötyä. Hieman epäselvää on että pystyykö noilla pienillä digipokkareilla ylipäänsä saamaan samanlaisia aukko efektejä kuin isoilla kameroilla, eli olisiko A70:stäkään mitään hyötyä? Kooltaan mieluisia olis tietysti Casion Exilim tai Pentaxin Optio S ja vaikka ne varsin selkeästi häviävät kuvanlaadussa canonille niin eipähän niissäkään paljon säädettävää ole.. olisiko parasta haudata moiseet toiveet säädöistä ..
Kompakti, laadukas mutta säädeltävissä?
-
Syväterävyyttä näissä on joka tapauksessa rutkasti. Canonin pokkarien valotusautomatiikka suosii suurta aukkoa, joten säädöistä ei ole apua taustan häivyttämiseksi. Lisäksi, kuuleman mukaan esim. Ixus 400:ssa on kiinteä aukko; spekseissä mainittu pienempi aukko olisi todellisuudessa harmaasuodin. (Joku voinee kumota tai vahvistaa tämän tiedon)