Canon PowerShot A590 IS ja ISO herkkyys??
-
Canon PowerShot A590 IS ja ISO herkkyys??
Tämähän on jo vanha kamera, mutta jospa saisin kysymyksiini vastauksia. A590 sai (aikanaan) hyviä arviota testeissä, esim. linkissä http://www.digitalcamerareview.com/defa ... rshot+a590
sanotaan: "In short, the A590's high-ISO performance, while perhaps not best in class, makes this camera very useable up to ISO 800 at least."
Myös sivulla olevista ISO-herkkyyttä demonstroivista esimerkkikuvista näkyy hyvä jälki, toki kohinaa tulee suurilla ISO arvoilla, mutta kauempaa katsoen kuva ja erityisesti värit pysyvät kasassa. Jopa ISO 1600:lla seinä on edelleen valkoinen ja värit eivät pahasti haalistuneet.
Mutta kun omalla A590:llä kuvaan kotona jopa ihan hyvässä valaistuksessa valkoista seinää, niin värit vääristyvät todella voimakkaasti ISO 800:sta alkaen. Olen kokeillu käyttää customoituja väritiloja ja runkannut muita asetuksia, mutta valkoinen ei pysy valkoisena suurilla herkkyyksillä.
Toisaalta ennekuin otan kuvan, niin reaaliaikainen etsinkuva näyttää värit hyvinkin luonnollisena.
Alla omat esimerkkikuvat:
ISO 80
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
Mitä asiantuntijat sanovat? Onko kamerani kenno rikki, olenko *sensuroitu* valokuvaaja vai onko nuo tuossa artikkelissaan vääristelleet testitulokset Canonin hyväksi?
sanotaan: "In short, the A590's high-ISO performance, while perhaps not best in class, makes this camera very useable up to ISO 800 at least."
Myös sivulla olevista ISO-herkkyyttä demonstroivista esimerkkikuvista näkyy hyvä jälki, toki kohinaa tulee suurilla ISO arvoilla, mutta kauempaa katsoen kuva ja erityisesti värit pysyvät kasassa. Jopa ISO 1600:lla seinä on edelleen valkoinen ja värit eivät pahasti haalistuneet.
Mutta kun omalla A590:llä kuvaan kotona jopa ihan hyvässä valaistuksessa valkoista seinää, niin värit vääristyvät todella voimakkaasti ISO 800:sta alkaen. Olen kokeillu käyttää customoituja väritiloja ja runkannut muita asetuksia, mutta valkoinen ei pysy valkoisena suurilla herkkyyksillä.
Toisaalta ennekuin otan kuvan, niin reaaliaikainen etsinkuva näyttää värit hyvinkin luonnollisena.
Alla omat esimerkkikuvat:
ISO 80
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
Mitä asiantuntijat sanovat? Onko kamerani kenno rikki, olenko *sensuroitu* valokuvaaja vai onko nuo tuossa artikkelissaan vääristelleet testitulokset Canonin hyväksi?
-
-
Hehkulampuilla täällä mennään.keskone kirjoitti:Jos siellä on vaikkapa loisteputkivalaistus, niin koita pienentää aukkoa jotta saat yhtä pitkän valotusajan kuin vaikkapa ISO200:lla.
Saattaa lampun vilkkuminen, jota silmä ei erota,sotkea sitä kameran valotusta.
Tuo ISO-400 näyttää vielä ihan järkevältä, siinä F/2.6 ja 1/8 sekuntia. Saman valotusajan saan ISO-1600 herkkyydelle aukolla F/5.6, joka ei juurikaan paranna kuvan laatua, seinä on keltainen.
Vasta kun työnnän aukon pienimmilleen ja valotan puolisekkaa, niin alkaa valkoinen väri palata tapettiin. Siinä taas häviää koko idea käyttää suurta ISO herkkyyttä. Kun hiihtomäessä on kiperä tilanne, niin olisi kiva saada tärähtämätön kuva käsivaralta myös hämärässä. Niin tuo sama väritasapainon vääristymä on kaikissa valaisuolosuhteissa.
-
Re: Canon PowerShot A590 IS ja ISO herkkyys??
Et sano suoraan, että olisit kokeillut kameran valkotasapaino (white balance, WB) -asetuksen vääntämistä toiseen asentoon, joten oletan, että et ole. Sehän vaikuttaa eniten siihen, minkä sävyistä valkoinen on.nerdy kirjoitti:Olen kokeillu käyttää customoituja väritiloja ja runkannut muita asetuksia, mutta valkoinen ei pysy valkoisena suurilla herkkyyksillä.
Matti Vuori
-
Re: Canon PowerShot A590 IS ja ISO herkkyys??
Toki olen kokeillut eri valkotasapainon asetuksia. Ylläolevat kuvat ovat automaattiasetuksella (AWB), joka antaa aika tarkkaan saman tuloksen kuin "tungsten" asetus (hehkulamppu valaistus). Jos valitsen "väärän" valinnan, niin kuva on yleensä vielä enemmän pielessä, sininen tai jotain muuta. Custom-asetuksella kun haen värit s.e. etsinkuvassa värit jotakuinki oikeat, niin valotuksen jälkeen (siis vain ISO 800 ja suuremmat) värit muuttuvat kuten kuvailin.mvuori kirjoitti:Et sano suoraan, että olisit kokeillut kameran valkotasapaino (white balance, WB) -asetuksen vääntämistä toiseen asentoon, joten oletan, että et ole. Sehän vaikuttaa eniten siihen, minkä sävyistä valkoinen on.nerdy kirjoitti:Olen kokeillu käyttää customoituja väritiloja ja runkannut muita asetuksia, mutta valkoinen ei pysy valkoisena suurilla herkkyyksillä.
Teillä muilla ei siis ole vastaavaa ongelmaa? Tietenkin arvostaisin suuresti jos joku täällä viitsisi ottaa omalla pokkarillaan vastaavat kuvat esim valkoisesta seinästä huonevalaistuksessa, niin voisi verrata. Erityisesti jos löytyy SX130, jota kaavailen seuraajaksi :)
-
- Viesti:
Itse olen huomannut tuon saman efektin useammassakin Canonin pokkarissa, joskus myös muissakin merkeissä. Automaattinen valkotasapaino alkaa hapuilla korkeilla ISO-arvoilla.
Itse olen arvaillut syyksi kohinaa. Kun kuvadataan alkaa tulla tasaisesti joka puolelle virheellisiä arvoja, ei valkotasapainoa varten tehtävä mittaus saa enää kunnollisia arvoja kuvan todellisesta väristä. Algoritmi käyttää ehkä liian pieniä mittausaloja, joissa oleva reipas kohinapläjäys sitten sotkee oikean värin.
Valkotasapainon asetus käsin vaikka hehkulamppuun pitäisi auttaa. Jos ei, niin sitten tuon täytyy olla jotain kohinanpoiston tekemää kuvan värjäytymistä. Kuvaan alkaa herkkyttä nostettaessa tulla 100% suurennoksessa näkyviä laajenevia keltaisia läikkiä. Sen korjaminen on hankalampaa, jos kamerasta ei saa kohinanpoistoa pois päältä ja tehtyä kohinanpoistoa ulkoisessa softassa. ISO800 ja 1600 on jo enemmän järkkärien aluetta.
Itse olen arvaillut syyksi kohinaa. Kun kuvadataan alkaa tulla tasaisesti joka puolelle virheellisiä arvoja, ei valkotasapainoa varten tehtävä mittaus saa enää kunnollisia arvoja kuvan todellisesta väristä. Algoritmi käyttää ehkä liian pieniä mittausaloja, joissa oleva reipas kohinapläjäys sitten sotkee oikean värin.
Valkotasapainon asetus käsin vaikka hehkulamppuun pitäisi auttaa. Jos ei, niin sitten tuon täytyy olla jotain kohinanpoiston tekemää kuvan värjäytymistä. Kuvaan alkaa herkkyttä nostettaessa tulla 100% suurennoksessa näkyviä laajenevia keltaisia läikkiä. Sen korjaminen on hankalampaa, jos kamerasta ei saa kohinanpoistoa pois päältä ja tehtyä kohinanpoistoa ulkoisessa softassa. ISO800 ja 1600 on jo enemmän järkkärien aluetta.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
Moi!
Itsellä sama kamera ollut kolmisen vuotta käytössä. Nyt en enää yritäkään 400 korkeampaa ISOa käyttää.
Jos on aivan pakko kuva saada niin sitten 800 tai 1600. Toki kohinaa voi sitten jälkikäsittelyllä poistaa.
Kamerasi ei ole rikki. (Kunnon valaistuksessa kameralla tulee hienoa kuvaa, kilpailee pari kertaa kalliimpien kanssa.)
Itsellä sama kamera ollut kolmisen vuotta käytössä. Nyt en enää yritäkään 400 korkeampaa ISOa käyttää.
Jos on aivan pakko kuva saada niin sitten 800 tai 1600. Toki kohinaa voi sitten jälkikäsittelyllä poistaa.
Kamerasi ei ole rikki. (Kunnon valaistuksessa kameralla tulee hienoa kuvaa, kilpailee pari kertaa kalliimpien kanssa.)
-
720IS:ssä toimii ihan ok oli sitten mikä tahansa WB. oliko aloittajalla kyse nyt autom. WB:stä?olli R kirjoitti:Itse olen huomannut tuon saman efektin useammassakin Canonin pokkarissa, joskus myös muissakin merkeissä. Automaattinen valkotasapaino alkaa hapuilla korkeilla ISO-arvoilla.