Suomen- tai ruotsinkieliset ohjekirjat S45

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
tornroob

Suomen- tai ruotsinkieliset ohjekirjat S45

Viesti Kirjoittaja tornroob »

Nyt olen onnellinen S45 omistaja.
Ensimmäiset kuvat on jo otettu ja kamera on todella helppo käyttää + kuvat todella hienot. Mutta kameran mukaan (ostettu verkkokaupasta) tuli vain saksan kieliset ohjekirjat ja nyt kysyn jos joku tietää mistä minä voisin löytää suomenkieliset tai ruotsinkieliset ohjekirjat. Kamerassa on niin paljon manuaali säätöjä aloittelijalle että olis pakko löydä niitä. Englannin kieliset olen jo löytänyt canon kanadan sivuilta.
http://www.canon.ca/english/index-customersupport.html
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hjuw

Viesti Kirjoittaja hjuw »

Ei taida onnistua kuin vaatimalla verkkokaupalta manuaalia, tai sitten tilaat sellaisen suomen canonin maahatuojalta. Ainakin heidän sivuillaan vielä pari viikkoa sitten mainittiin, että manuaalit maksavat 25€ sisältäen postikulut. Varmaankin noita on turha odotella yleiseen jakoon esim. canon.fi sivustolle.

Mutta mielestäni verkkokaupan tulisi toimittaa tuohon suomenkielinen(periaatteessa ruotsinkin) ohje. Toisaalta, siitä taitaa olla varoitus esillä ennen tilausta että manuaali saattaa olla saksalaisille tarkoitettu.

Itse olen pärjännyt englanninkielisellä(juurikin kanadasta), saksasta tilaamassani kamerassa kun "yllättäen" oli saksankielen manuaali.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Katsopas tuolta aiemmin Canon-alueelta, asiaa on käsitelty
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=163

Lyhyesti: Suomen Canon on vuoden alusta uudistanut organisaationsa, ohjekirjojen tilaamisesta voi lukea
http://www.canon.fi/
Tekninen tuki ja ajurit, FAQ, Digitaalikamerat
31.1.2003 siellä luki:
"Canon Oy:n maahantuomien kuluttajatuotteisiin kuuluvien kameroiden mukana toimitetaan suomenkieliset käyttöohjeet. Mikäli laite on tuotu muutoin Suomeen, maksullisen ohjeen voi tilata osoitteesta :
JAS- Tekniikka Oy, Puistokatu 1 , 00100 Helsinki
p. 040- 7747 740".

Hinta on kuulemma 50 euroa. Kuulostaa paljolta, mutta minusta nämä ohjekirjat ovat hintansa väärtejä. Käännökset ovat hyviä, sivuja on paljon, samoin kuvia. Ohjelmista tullee oma manuaalinsa.

Suomen lain vaatiman ohjekirjan täyttää käsittääkseni vaikka yhden sivun kokoinen minimanuaali.
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

Soitin JAS- Tekniikkaan ja kyselin G3:n ohjekirjaa. Kertoivat sen olevan edelleen monistenippu. Hinta 25€ ja postikulut 11€, tuntuu suhteellisen korkeilta.
MarkkuH

Viesti Kirjoittaja MarkkuH »

Kyselin Technikdirektistä tätä manuaaliasiaa viikko-pari sitten ja sain vastauksen, että manuaalit ovat saksaksi tai joskus (!?!) englanniksi. Muilla kielillä eivät luvanneet mitään toimittaa vaan ohjasivat imuroimaan suomenkielisiä manuaaleja Suomen Canonin kotisivuilta. Että se siitä.

Luulisin, että saksalaisella elinkeinonharjoittajalla ei ole ainakaan lakiin perustuvaa velvollisuutta toimittaa kuluttajille muita kuin saksankielisiä ohjekirjoja.

Suomen Canonin hinnoittelu perustuu - tietenkin - siihen, että tarpeeksi törkeän kallis vihkonen ohjaa ostajan hankkimaan itse kamerankin Suomesta ja tuottamaan asianmukaista lisäarvoa maahantuojalle. Tähän on maahantuojalla tietysti oikeus, mutta sen verran pitää olla kapinallinen, että julkisesti kehotan ostamaan ulkomailta ( EU:sta), jos sieltä olennaisesti halvemmalla saa ja olemaan kiskurihintoja maksamatta niin kamerasta kuin ohjekirjoistakin kuin kaikesta muustakin.

Lukion lyhyellä saksalla ja sanakirjalla pärjää ihmeesti. Kokeilkaa! Ja asiassa on hyvätkin puolensa: kielitaito paranee, englannin ylivalta murenee, taantumus taantuu etc. :)

Muuten olen sitä mieltä muutaman päivän kokemuksella, että S45 on osoittautunut erinomaiseksi ostokseksi.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Juuri äsken (9.4.2003 klo 13:43) soitin JAS Tekniikkaan. Kaikkien Canonin digikameroiden ohjekirjat on hinnoiteltu 50 euroon. Päälle sitten toimituskulut (postiennakko), näistä taitaa tulla 9 euroa. Canon 10D -järjestelmädigille ei löydy vielä suomalaista ohjekirjaa JAS Tekniikasta. Kyseessä ovat valokopioidut digikameran manuaali + ohjelmiston aloitusopas.

http://www.jastekniikka.fi/yhteystiedot.htm
Vastaa Viestiin