S1-ongelma, kuvat miten päin sattuu

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
Blue

S1-ongelma, kuvat miten päin sattuu

Viesti Kirjoittaja Blue »

Huomasin juuri kamerassani (Powershot S1 IS) sellaisen ongelman että kuvat tallentuu kortille miten päin sattuu. Kun otan kuvan kameran ollessa normaalisti vaaka-asennossa, kuva on esikatselussa ihan oikein päin. Sitten kun katson kuvaa uudelleen, kuva onkin kääntynyt pystykuvaksi niin että oikea reuna on ylhäällä ja vasen alhaalla. Pystykuvat taas on kokonaan ylösalaisin. Missähän vika? Kamera ei ole pudonnut tai mitään juuri ennen ongelman ilmenemistä. Kamera oli mulla mukana hiihtolenkillä jonka alussa otetut kuvat on ihan oikein päin.
Canon EOS 50D
Canon PowerShot S5 IS
Canon Ixus 82 IS
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
keisari88

Viesti Kirjoittaja keisari88 »

Olikohan asetuksissa joku kuvan automaattinen kääntö. Kokeile ottaa se pois päältä.
Blue

Viesti Kirjoittaja Blue »

No sehän auttoi. Tosin pystykuvat ei nyt tietenkään näy oikein, mutta eipä se nyt suuri ongelma kai ole. Mistä tuo mahtaa johtua?
Canon EOS 50D
Canon PowerShot S5 IS
Canon Ixus 82 IS
keisari88

Viesti Kirjoittaja keisari88 »

Sama ongelma S3:kin. Kiinnostaisi kyllä tietää miksi kääntele mitenpäin haluaa kuvia
Flightman

....

Viesti Kirjoittaja Flightman »

mulla oli samanlainen ongelma joskus jossain nokian kamerakännyssä. Olisko mahdollista että kamerassa olisi jokin sensori joka "tajuaa" kameran fyysisen asennon, ja jos nyt otetaan kallelleen kuva pystyasennossa, se mukamas tajuaa sen ja yrittää kääntää jo valmiiksi vaaka-asennosta pystyasentoon, muty sit se saattaa esim erehtyä ja sit kääntelee normaaleitaki kuvia sit pystyasentoon jne...

Toi ei ikinselvinny mulle.
Vastaa Viestiin