Canon PS S3 IS *APUA, KIIRE*
-
Canon PS S3 IS *APUA, KIIRE*
Onko kyseisessä kamerassa AiAF-toimintoa (eli saa valita tarkennusalueen keskelle tai kamera valitsee itse tarkennusalueen/-alueet)? Jos on, mistä valikosta sen saa päälle ja pois?
Mitä tarkoittaa AF-lukitus?
Laaja käyttöopas ei antanut vastausta näihin kysymyksiin, eikä myöskään Canon (vastasi eri kysymyksiin mitä kysyttiin). Asia on ERITTÄIN tärkeä ja kiireinen!
Mitä tarkoittaa AF-lukitus?
Laaja käyttöopas ei antanut vastausta näihin kysymyksiin, eikä myöskään Canon (vastasi eri kysymyksiin mitä kysyttiin). Asia on ERITTÄIN tärkeä ja kiireinen!
-
Re: Canon PS S3 IS *APUA, KIIRE*
http://alpha03.c-wss.com/inc/ApplServlet?SV=WWUCA900Tanja K. kirjoitti:Onko kyseisessä kamerassa AiAF-toimintoa (eli saa valita tarkennusalueen keskelle tai kamera valitsee itse tarkennusalueen/-alueet)? Jos on, mistä valikosta sen saa päälle ja pois?
Vilkaisin tuota PowerShot S3 IS Camera User Guide Advanced manuaalia ja sivulla 65 neuvottiin painamaan set nappulaa ja sitten voi nuolinäppäimillä valita mihin kohtaan kamera tarkentaa.
-
Kiitos, mutta tätä en tarkoittanut. Eli tiedän että set-nappulasta saan valita ITSE YHDEN tarkennusalueen. Mutta haluaisinkin tietää mistä saan päälle toiminnon jossa KAMERA ITSE valitsee tarkennusalueen ja mahdollisesti USEAMMAN tarkennusalueen samaan kuvaan (esim. maisemakuvia ottaessa kamera voisi tarkentaa itse vaikka puuhun ja kiveen). En voisi uskoa että näin uudessa kamerassa ei sitä toimintoa olisi (ja canon itse puhui siitä sivuillaan), sillä ixus 40:ssäkin tämä toiminto jo on.
-
- Viesti:
-
En muista kuulleeni yhdestäkään kamerasta, joka tarkentaisi kahteen paikkaan (mikä ei tietenkään merkitse sitä etteikö jokin kamera toimisi siten). Mahdollisten tarkennuspisteiden määrällä ei ole tässä mitään merkitystä.Tanja K. kirjoitti:Kun teen tuon set-jutun, saan valittua YHDEN tarkennusalueen, eli sekään ei auta tuossa asiassa. Ja tietääkö kukaan onko tässä kamerassa kyseistä toimintoa (eli vastaavaa kuten ixus 55 on; yhdeksän pisteen AiAF).
Matti Vuori
-
Onko edes teknisesti mahdollista tarkentaa useampaan paikkaan? Näin äkkiseltään tuntuisi että ei ole mahdollista.mvuori kirjoitti:En muista kuulleeni yhdestäkään kamerasta, joka tarkentaisi kahteen paikkaan (mikä ei tietenkään merkitse sitä etteikö jokin kamera toimisi siten). Mahdollisten tarkennuspisteiden määrällä ei ole tässä mitään merkitystä.Tanja K. kirjoitti:Kun teen tuon set-jutun, saan valittua YHDEN tarkennusalueen, eli sekään ei auta tuossa asiassa. Ja tietääkö kukaan onko tässä kamerassa kyseistä toimintoa (eli vastaavaa kuten ixus 55 on; yhdeksän pisteen AiAF).
-
Mulla oli ennen tätä kameraa canon digital ixus 40. Siinä oli tuo AiAF toiminto. Sen ollessa poissa kamera tarkensi keskelle (se neliö joka muuttu vihreäksi tarkennuksen onnistumisen merkiksi) ja sen ollessa päällä kamera valitsi itse missä kohtaa tuo neliö sijaitsi (eli mihin kamera tarkensi) ja joskus näitä neliöitä oli jopa 6. Eli olen kameran ohjeiden perusteella käsittänyt että se neliö tarkoittaa tarkennusaluetta, joten olen sen ymmärtänyt tarkoittavan sitä myös silloin kun neliöitä on ollut enemmän. Olenko käsittänyt väärin?
Ja canonin sivuilla oli tehty kysymys S3:sta:
"Mitä AiAF tarkoittaa?
Ratkaisut
AiAF tulee sanoista Artificial intelligence Auto Focus
AiAF-ominaisuuden avulla voit tarkentaa kohteeseen, joka ei sijaitse kuvausalueen keskellä.
Se etsii automaattisesti kuvausalueen tärkeimmän osan ja valottaa sen parhaalla mahdollisella tavalla."
En ole löytänyt tätä ominaisuutta kamerastani, vaikka tämän perusteella sen luulisi jostain löytyvän. Ja haluaisin sen tarkentavan kohteeseen automaattisesti (eli kameran valitsevan itse tarkennettavan kohteen, koska esim. eläimiä kuvattaessa ne eivät aina ole näytössä keskellä ja manuaaliseen tarkennusalueen siirtoon ei ole aikaa), mutta en löydä semmoistakaan säätöä mistään.
Toivottavasti selostuksestani sai selvää mitä tarkoitan ja apua tähän tarvitsen edelleen!
Ja canonin sivuilla oli tehty kysymys S3:sta:
"Mitä AiAF tarkoittaa?
Ratkaisut
AiAF tulee sanoista Artificial intelligence Auto Focus
AiAF-ominaisuuden avulla voit tarkentaa kohteeseen, joka ei sijaitse kuvausalueen keskellä.
Se etsii automaattisesti kuvausalueen tärkeimmän osan ja valottaa sen parhaalla mahdollisella tavalla."
En ole löytänyt tätä ominaisuutta kamerastani, vaikka tämän perusteella sen luulisi jostain löytyvän. Ja haluaisin sen tarkentavan kohteeseen automaattisesti (eli kameran valitsevan itse tarkennettavan kohteen, koska esim. eläimiä kuvattaessa ne eivät aina ole näytössä keskellä ja manuaaliseen tarkennusalueen siirtoon ei ole aikaa), mutta en löydä semmoistakaan säätöä mistään.
Toivottavasti selostuksestani sai selvää mitä tarkoitan ja apua tähän tarvitsen edelleen!
-
-
- Viesti:
Itselläni on tuo kyseinen kamera, ja mun käsityksen mukaan siinä ei ole AiAF-toimintoa. Valikot on selattu perusteellisesti läpi, eikä siellä ole mitään tuohon viittaavaa. Canonin sivuillakin mainitaan vain, että kamerassa on Flexizone AF, ja tarkennuspisteiden valinta tapahtuu käsin.
TARKENNUSTAPA
Tyyppi: TTL
Automaattitarkennus / pisteet: Flexizone AF (kaikki tarkennuspisteet valittavissa)
Tarkennuspisteiden valinta: käsin Flexizone AF/AE -ohjauksen avulla
lähde: http://www.canon.fi/For_Home/Product_Fi ... sp?specs=1
TARKENNUSTAPA
Tyyppi: TTL
Automaattitarkennus / pisteet: Flexizone AF (kaikki tarkennuspisteet valittavissa)
Tarkennuspisteiden valinta: käsin Flexizone AF/AE -ohjauksen avulla
lähde: http://www.canon.fi/For_Home/Product_Fi ... sp?specs=1
-
Ihan teknisessä mielessä kiinnostaisi, että miten ihmeessä kamera voi tietää mitä kuvaaja haluaa kuvata... Periaatteessahan se voisi mitata vaikka lämpösäteilyä ja niiden perusteella päätellä kohteen olevan mieluummin se reilusti säteilevä eläin kuin kylmä kivi, mutta ihan noin monimutkaisesta jutusta ei taida olla kyse :) Pelkkä kontrastierokin taitaa toimia aika harvassa tapauksessa..Tanja K. kirjoitti: Ja haluaisin sen tarkentavan kohteeseen automaattisesti (eli kameran valitsevan itse tarkennettavan kohteen, koska esim. eläimiä kuvattaessa ne eivät aina ole näytössä keskellä ja
Eli miten tuo AiAF päättelee kohteen ja erottaa vaikkapa sen hirven puusta?
-
- Viesti:
on.JOUPPIJOU kirjoitti:Onko edes teknisesti mahdollista tarkentaa useampaan paikkaan? Näin äkkiseltään tuntuisi että ei ole mahdollista.mvuori kirjoitti:En muista kuulleeni yhdestäkään kamerasta, joka tarkentaisi kahteen paikkaan (mikä ei tietenkään merkitse sitä etteikö jokin kamera toimisi siten). Mahdollisten tarkennuspisteiden määrällä ei ole tässä mitään merkitystä.Tanja K. kirjoitti:Kun teen tuon set-jutun, saan valittua YHDEN tarkennusalueen, eli sekään ei auta tuossa asiassa. Ja tietääkö kukaan onko tässä kamerassa kyseistä toimintoa (eli vastaavaa kuten ixus 55 on; yhdeksän pisteen AiAF).
pienentämällä aukkoa niin paljon, että syvyysterävyys riittää saamaan molemmat teräviksi.
löytyy monesta canonista, ainakin 300Dstä ja 350Dstä.
http://www.vad1.com/photo/autodof.html
-
-
Meillä tämä S3 on ollut käytössä nyt pari viikkoa ja edellinen kamera oli Ixus 40 joten osaamme verrata sitä lähinnä tuohon Ixukseen. Valokuvauksen suhteen olemme amatöörejä joten kaikki kuvat on otettu automaattiohjelmilla. Kuvanvakain on todella huomattava helpotus kun kuvaamme paljon paikoissa joissa Ixuksella joutui käyttämään salamaa eivätkä kuvat siltikään onnistuneet ja nyt saamme ihan tarkkoja kuvia samoissa paikoissa ilman salamaa S3:lla. 12 kertainen zoom helpottaa todella esim. käärmeiden kuvausta, ei tarvitse aina yrittää hiipiä kiinni kuvauskohteeseen.Luetelkaas hieman näitä tämän mallin hyviä ja huonoja puolia, koska mahdollisesti olisin tätä kameraa hankkimassa. Miten esimerkiksi liikkuvien kohteiden kuvaaminen, kohina, salama yms yms? Kertokaa kaikkea mahdollista ja kuvanäytteitäkin saa heittää.
Liikkuvan kohteen kuvaamista (urheilu-ohjelmalla) olemme koittaneet muutamia kertoja, mutta kuvat olivat aivan kamalia, ne olivat epätarkkoja ja kohisivat kuin koski ;O).
Ainoat miinuspuolet Ixukseen verrattuna ovat AiAF-toiminnon puuttuminen ja se että sisällä pimeähkössä lähikuvien ottaminen onnistui Ixuksella paljon paremmin kuin S3:lla. Siihen tulokseen olemme tulleet että S3:n lisäksi on pakko ostaa vielä Ixus 800 kun kuvaamme paljon ahtaissa paikoissa.
S3:lla otettuja kuvia löytyy osoitteesta http://groups.msn.com/karpenkuvat/canon ... snw?Page=1, kuvia ei ole rajattu eikä käsitelty muuta kuin pienennetty ja tarkennettu hieman.
-
Mun mielestä AiAf on aika turha, ns. tarkennuksen lukitus todella nopea tehdä, ja AiAf voi tehdä myös arviointivirheitä. Edellisessä Powershot a620 otin Aiaf:in pois, nykyään siis S3 kamerana.Tanja K. kirjoitti: En ole löytänyt tätä ominaisuutta kamerastani, vaikka tämän perusteella sen luulisi jostain löytyvän. Ja haluaisin sen tarkentavan kohteeseen automaattisesti (eli kameran valitsevan itse tarkennettavan kohteen, koska esim. eläimiä kuvattaessa ne eivät aina ole näytössä keskellä ja manuaaliseen tarkennusalueen siirtoon ei ole aikaa), mutta en löydä semmoistakaan säätöä mistään.
Eli tästä tarkennuksen lukituksesta. Jos olet valinnut tarkennuspisteeksi keskipisteen (toimii kuitenkin usein myös arvioivalla), niin otat kuvan pääkohteeksi tulevan kohteen kameran tarkennusneliöön, tarkennat (eli painat laukaisunapin puoleenväliin), sommittelet kuvan uudestaan ja lopuksi otat kuvan. Todella nopea tehdä, jos kuvan kohteena olevaa esinettä/asiaa/eläintä ei haluta kuvan keskipisteeseen.
Myös manuaalista löydät ohjeen tähän, jos et minun tekstistäni selvää saanut :)