G7x II vs G9x II

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
Tony_A

G7x II vs G9x II

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Kertokaahan mielipiteenne perusteluineen kumpi otsikon kameroista on mielestänne parempi. Vai onko jokin muu hintaluokan 500-800 kamera merkittävästi parempi hankinta.

Käyttötarkoitus olisi satunnainen lomakuvien räpsiminen kuitenkin siten, että valotusarvoja voisi itse säätää. Kameran pieni koko on eräs tärkeimmistä kriteereistä. Urheilukuvaus, linnut jne hoituu muilla Canonin laitteilla.

Ostin ja myin taannoin pois G1x:n, koska se oli liian iso, painava ja hidas omaan käyttööni. Kuvanlaatu oli ok.

Lähinnä siis kaipaan tietoa siitä, miten kömpelöinä pidette noita otsikon kameroita ja mitkä ovat ns kompastuskivet kuvatessa. Videota en juuri tarvitse, joten sen ominaisuudet ovat marginaaliasioita mulle.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe

Re: G7x II vs G9x II

Viesti Kirjoittaja niffe »

G7X2:sta kokemusta. Voisi olla vähän litteämpi, koska on just ehkä liian iso housun taskuun, mutta takin taskuun menee hyvin. Tosin kuskaan minä sitä housuntaskussakin siitäkin huolimatta, mutta ei tarvitse ihmetellä, jos muijat tuijotteleee. Kuvanjälki on pokkariksi erinomainen. En saa edes raw:sta väännettyä juuri parempia jpegejä kuin kamera tekee suoraan out-of-the-box. Reissussa mukana olivat A7R2 ja G7X2. Jälkimmäisellä tuli kuvattua enemmän esimerkiksi katukuvia, koska se ei turistimaisuudellaan ärsytä ihmisiä tai kaupanpitäjiä. Lisäksi kääntyvä näyttö mahdollistaa huomaamattoman kuvauksen melko hyvin. Eikä normi turrekuvissa juuri eroa ollut jäljessä juurikaan näissä kahdessa. Eroja syntyy vasta hämärässä kuvatessa. G9X2:sta ei ole mitään kokemusta, joten vertailevaa näkemystä näiden kahden välillä ei ole.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Jos kook on tärkein, niin silloin G9 X II. Minulla on se ja on tosi kätevä. Verrattuna G7 X II:een menettää 24 mm vastaavuuden, valovoimaa telepäässä parisen aukkoa (kun kroppaa 100 mm vastaavaksi) ja kääntyvän näytön sekö toki jotain muuta pikkusta. Koko oli mulla tärkein syy valita. Toki halvempi hinta oli mukana. Jos esim. haluat hallita syväterävyyttä, niin silloin G7 X. Sen maksimi aukko on 13 mm (G9 X 6,5 mm) eli bokehia saa tuplasti.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tony_A kirjoitti:Vai onko jokin muu hintaluokan 500-800 kamera merkittävästi parempi hankinta.
Ootko tarkastanu Sonyn RX100 sarjaa? Merkittävästi paremmasta en tiedä, mutta hyviä nekin ovat.
SuperDrive

nsamppa kirjoitti:
Tony_A kirjoitti:Vai onko jokin muu hintaluokan 500-800 kamera merkittävästi parempi hankinta.
Ootko tarkastanu Sonyn RX100 sarjaa? Merkittävästi paremmasta en tiedä, mutta hyviä nekin ovat.

Tuossa olisi aika hyvä Menee pikkasen yli, mutta mukaan tulee muistikortti:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... istikortti" onclick="window.open(this.href);return false;

Videossa hakkaa Canonin kirkkaasti. Tosin Zoom on lyhyempi,
Tony_A

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Päädyin pähkäilyissäni G7x II kameraan. Itselleni koin seuraavat asiat tärkeiksi:
+ Optiikka, joka oli spekseissä ainakin paljon parempi kuin G9x II
+ Säätimet, jotka ovat monipuolisemmat G7x II
+ Kääntyvä näyttö

Kamera on ollut nyt jonkinaikaa käytössä ja ensimmäiset kokemukset:
+ Se on riittävän nopea "katukuvaukseen"
+ Se on sopivan pieni takintaskuun
+ Kohteen eristys taustasta onnistuu tietyin varauksin
+ Kuvanlaatu itselleni hyvä
+ Android App toimii hyvin, kunhan yhteyden saa toimimaan

- Kahdesti on kuvat jäänyt ottamatta, koska akku on ollut tyhjä. Pakko hankkia lisäakku
- Yhteyden muodostaminen Androidiin ei toimi jouhevasti (voi tosin olla käyttäjävika)
- Valikot ovat aika erilaiset vrt DSLR kamerat
- Kamera ei mahdu housuntaskuun

Eli yhteenvetona tuo akkukesto on ainoa todellinen heikkous, muuten kamera toimii hyvin siihen tarkoitukseen, mihin sen hankin.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
SuperDrive

Jos ostat tarvike-akun, niin varaudu siihen, että tulee jotain herjaa suojauksista. Minä ostin Gigantista Juipion akun eikä ole tullut herjaa

https://www.gigantti.fi/product/kamerat ... 0-mah-akku" onclick="window.open(this.href);return false;

Harvoin on tullut tarvittua tosin, mutta vara-akku on hyvä. Joskus on akku unohtunut laturiin. Ko kameran tosin voi ladata myös virtapankista.

Yhteyden ottamisessa auttaa, jos parittaa bluetoothilla. Tällöin ei tarvitse kuin varmistaa, että WiFi on päällä ja käynnistää sovelluksen. Toinen tapa on tehdä puhelimesta tukiasema ja sitten lähettää kuvat suoraan Google Driveen, jolloin ne näkyvät kuvat-sovelluksella.

Minä en vieläkään ole täysin oppinut valikoita. Olen lähinnä rakentanut omat valikkoni.
SuperDrive

G9 X Mark II on nyt viikonlopun Gigantissa 299 €. Lähes ilmainen. Tosin oli varastot alle viiden
iBriegu

Viesti Kirjoittaja iBriegu »

Kuva-Järvinen laittaa himpun verran paremmaksi: 289 euroa
SuperDrive

Veikkaan, että uusi malli esitellään runsaan viikon päästä. Siinä tulee olemaan 4K. Jos sitä ei halua, niin nyt on hyvä hetki ostaa. Itse maksoin puolitoista vuotta sitten 424 ja sekin oli tarjous.
Vastaa Viestiin