Canon PowerShot A300 -kannattava ostos?
-
Canon PowerShot A300 -kannattava ostos?
Olen ostamassa ensimmäistä digikameraa, filmikameralla kokemusta on jo kertynyt kohtalaisesti. Olisiko ko. kamera hyvä ostos, onko kenelläkään vielä kokemuksia (kamera melko tuore tapaus)? Ixus V3 on myös ollut mielessä, mutta pelkään pienen koon olevan jossain määrin jopa haitta. Kokeilin kaverin Ixusta, mutta huomasin että kameraa on aika vaikea pitää suorassa laukaistessa.
Niinpä tuo PowerShot A300 olisi hieman kookkaampi, muttei vielä mikään jättiläinen sekään. Lisäksi hinta olisi vielä hyvin paljon kohtuullisempi (samalla kuvanlaadulla..?) kuin Ixuksessa.
Niinpä tuo PowerShot A300 olisi hieman kookkaampi, muttei vielä mikään jättiläinen sekään. Lisäksi hinta olisi vielä hyvin paljon kohtuullisempi (samalla kuvanlaadulla..?) kuin Ixuksessa.
-
Canon A300
Kiinnittäisin kameran ostossa huomiota, paitsi tietysti kuvanlaatuun, myös siihen. että kamerassa on ladattava akku (ja varalla toinen). Tällä varustuksella kuvaus on miellyttävää, kun ei tarvitse aina miettiä paristojen kuntoa.
Lisäksi kannattaa panostaa riittävän isoon muistikortttiin (esim. 128 MB tai 256 MB), muistikorttien hinnathan ovat tulleet reilusti alaspäin. Kameran merkkihän on hyvä, koska Canon käyttää edullisia SmartMedia-muistikortteja ja akkujakin on saatavissa edullisesti.
Lisäksi kannattaa panostaa riittävän isoon muistikortttiin (esim. 128 MB tai 256 MB), muistikorttien hinnathan ovat tulleet reilusti alaspäin. Kameran merkkihän on hyvä, koska Canon käyttää edullisia SmartMedia-muistikortteja ja akkujakin on saatavissa edullisesti.
-
Sanoisin, että A300 on varma valinta ensimmäiseksi digikameraksi. Edellyttäen tietysti, että et koe tarvitsevasi optista zoomia.
Kameran lisäksi tarvitset AA koon NiMH -akkusetin (20-60 euroa) sekä vähintään 128Mb CompactFlash -kortin (40 euroa.)
Jos kuitenkin koet tarvitsevasi optista zoomia, harkitse Canonin PowerShot -sarjan malleja A40, A60 ja A70. Hyviä ensikameroita muutamilla lisäominaisuuksilla verrattuna esim. juuri malliin A300.
Kameran lisäksi tarvitset AA koon NiMH -akkusetin (20-60 euroa) sekä vähintään 128Mb CompactFlash -kortin (40 euroa.)
Jos kuitenkin koet tarvitsevasi optista zoomia, harkitse Canonin PowerShot -sarjan malleja A40, A60 ja A70. Hyviä ensikameroita muutamilla lisäominaisuuksilla verrattuna esim. juuri malliin A300.
-
Canon A300
Niinpä tietysti Canonissa on Compact Flash-muistikortti, taisin muistella Olympusta. Hyvä kun oikaisit.
-
Enpä huomannutkaan, että A300:ssa ei ole optista zoomia. Harmi. Jonkinmoinen optinen zoomi kun olisi ihan hyvä olla. Osaatteko muuten kehua muiden valmistajien digipokkareita, joissa olisi väh. 3 megapikseliä, mieluusti akku, 2--> optinen zoomi, ja hintaakaan ei niin hirmuisesti. Tuo Ixuksen hinta on kyllä aivan ylärajoilla, vaikka Saksasta kameran olenkin tilaamassa. Ei vain viitsisi ostaa Ixusta siihen hintaan kun en ole aivan varma olisiko se juuri SE kamera minulle.
-
No vaihtoehtoina olisi kaksi kohtuuhintaista kameraa:
Jos haluat kevyen point-to-shoot kameran ja ison LCD näytön niin valintasi on Olympus C-350 (a.k.a D-560).
+ Siro (koko samaa luokkaa A300 kanssa) ja kevyt
+ Kirkas ja iso 1.8" LCD näyttö jota voi myös säätää.
+ Vähän nappeja
- Ei manuaalisia säätöjä
- Ei pitkää valotusaikaa (2 sec yökuva modessa)
Paino: 170 + 2 kpl AA patteria/kennoa
Jos haluat painavan monipuolisilla säädöillä varustetun ja pienilla LCD näytöllä olevan kameran valintasi on Canon A70
+ Manualiset aukon, valotusajan, tarkennus ja ISO herkkyyden säätö
+ Patterit kestävät kauan
+ Alumiinikuori
- Pieni näyttö joka ei ole kirkkaimmasta päästä, eikä sitä voi säätää.
- Painava kokoon nähden
- Tekee hieman punertavaa jälkeä
- Pehmeähköt kuvat
Paino 215g + 4 kpl AA patteria/kennoa.
Hintaa monemmilla tulee saman verran yhteensä 128MB muistikortin kanssa. Olympus on halvempi mutta xD muistikortti nostaa hintaa Canonin tasolle. Eli molemmilla kameroilla halvimmillaan noin 430e muistikortin kanssa suomesta ostettuna.
Eli valitse käyttötarkoituksen mukaan kumman haluat. Molemmissa on 3x optinen zoom ja 3Mpix. Mutta eroavat siitä että ovat eri kohderyhmille suunnattuja, Canon harrastekuvaajille ja Olympus "point-to-shoot" kuvaajille.
Virtalähteeksi suosittelen Haman laturi jonka mukana tulee 4 kpl uudelleenladattavaa 2000mAh AA koon Ni-MH kennoa. Paketti maksaa vain 40e Anttilan tavarakaupoissa.
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70.html
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/d560.html
Jos haluat kevyen point-to-shoot kameran ja ison LCD näytön niin valintasi on Olympus C-350 (a.k.a D-560).
+ Siro (koko samaa luokkaa A300 kanssa) ja kevyt
+ Kirkas ja iso 1.8" LCD näyttö jota voi myös säätää.
+ Vähän nappeja
- Ei manuaalisia säätöjä
- Ei pitkää valotusaikaa (2 sec yökuva modessa)
Paino: 170 + 2 kpl AA patteria/kennoa
Jos haluat painavan monipuolisilla säädöillä varustetun ja pienilla LCD näytöllä olevan kameran valintasi on Canon A70
+ Manualiset aukon, valotusajan, tarkennus ja ISO herkkyyden säätö
+ Patterit kestävät kauan
+ Alumiinikuori
- Pieni näyttö joka ei ole kirkkaimmasta päästä, eikä sitä voi säätää.
- Painava kokoon nähden
- Tekee hieman punertavaa jälkeä
- Pehmeähköt kuvat
Paino 215g + 4 kpl AA patteria/kennoa.
Hintaa monemmilla tulee saman verran yhteensä 128MB muistikortin kanssa. Olympus on halvempi mutta xD muistikortti nostaa hintaa Canonin tasolle. Eli molemmilla kameroilla halvimmillaan noin 430e muistikortin kanssa suomesta ostettuna.
Eli valitse käyttötarkoituksen mukaan kumman haluat. Molemmissa on 3x optinen zoom ja 3Mpix. Mutta eroavat siitä että ovat eri kohderyhmille suunnattuja, Canon harrastekuvaajille ja Olympus "point-to-shoot" kuvaajille.
Virtalähteeksi suosittelen Haman laturi jonka mukana tulee 4 kpl uudelleenladattavaa 2000mAh AA koon Ni-MH kennoa. Paketti maksaa vain 40e Anttilan tavarakaupoissa.
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70.html
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/d560.html
-
Tuo D40 Zoom on jo todella vanha kamera vaikka siinä onkin 4Mpix kenno. Jo testikuvissakin huomasi että kuva on kohinainen ja epätarkka isosta resoluutiosta huolimatta. Kamera on varmasti ollut tullessaan ollut hyvä mutta nyt se onvarmaan se verran vanha että liekö edes myynnissä. Tullut syyskuussa 2001!!!
Sanotaan että en uskalla suositella kyseistä kameraa. Vasta uusissa C-300 ja varsinkin C-350 olympus digeissä on saatu kuvan kohina hillittyä verrattuna aiempiin olympuksen digeihin verrattuna.
Eli suosittelen edelleen edellsia kameroita joita suosittelin eli joko Olympus C-350 tai Canon A70.
Sanotaan että en uskalla suositella kyseistä kameraa. Vasta uusissa C-300 ja varsinkin C-350 olympus digeissä on saatu kuvan kohina hillittyä verrattuna aiempiin olympuksen digeihin verrattuna.
Eli suosittelen edelleen edellsia kameroita joita suosittelin eli joko Olympus C-350 tai Canon A70.
-
- Viesti:
Miten vakava toi optisen Zoomin puute on? Itse ajattelin hankkia ton A300:sen ekaksi yleiskameraksi joka olisi aina menossa mukana. Onhan siinä se digitaalizoom mutta se taitaa huonontaa kuvanlaatua melkoisesti. 250 euron hintalappu pistää makaronilinjalla olevan opiskelijan miettimään ton hankkimista tosissaan.
-
Tälläistä infoa löysin toisesta topicista.Toivonen kirjoitti:Ero zoomeissa on vain tekniikassa. Optinen zoomi suurentaa linssin läpi näkyvän kuvan kattamaan koko kuvakennon koon. Digitaalinen zoomi leikkaa kuvasta vain ylimääräiset alueet pois ja interpoloi lopun kuvadatan samaan kuvakokoon.
Optisella zoomilla laatu on siis sama kaikilla zoomaustasoilla, linssin laadusta riippuen.
Digitaalisella zoomi tekee vastaavan kuvan vähemmästä määrästä "pixeleitä".
Digitaalinen zoomi on periaatteessa aivan turha, koska voit tehdä kuvalle täsmälleen saman jälkikäteen sovelluksessa. Sovelluksessa sama on vain helpompi tehdä paremmin ja tarkemmin.
En näe mitään järkevää syytä käyttää digitaalista zoomia paitsi:
1. jos kamera ei interpoloi digitaalisesti zoomattua imagea, voi saada pientä muistikortin tilan säästöä.
2. henkilö ei osaa tai halua tehdä kuville mitään jälkikäsittelyä sovelluksessa.
Itselläni on ollut reilun vuoden Fujin A201 jossa on 2.5x digizoom. Suurimmalla resolla sitä ei voi käyttää ja muutenkaan siitä ei ole juurikaan hyötyä, paitsi kuvia katsellessa. Kuitenkin olen tämän vuoden aikana huomannut että aitoa zoomia (optical) kaipaa joissain tilanteissa ja sen puuttuminen on harmittanut monesti ja mm. siksi olenkinnyt hankkimassa uutta Canon A60:a, jossa on 3x optinen zoom. Se oli yksi tärkeimmistä kriteereistä hinnan lisäksi ja A60 täyttää nämä odotukset laadun lisäksi. Harrastelijana otan mieluummin zoomin kuin 1.2 Megapixeliä lisää...ja hintakin on alle 300e. Mutta kukin tehköön omat valintansa.
-
Mulla on käytössä C350 ja C40 (eli D40), ja olen ilmeisesti puolisokea tai jotakin, mutta kyllä toi nelikymppinen minusta parempia kuvia tekee. Vehkeestä löytyy jopa ihan kivasti käsisäätöjäkin :)am_tiainen kirjoitti:Tuo D40 Zoom on jo todella vanha kamera vaikka siinä onkin 4Mpix kenno. Jo testikuvissakin huomasi että kuva on kohinainen ja epätarkka isosta resoluutiosta huolimatta. Kamera on varmasti ollut tullessaan ollut hyvä mutta nyt se onvarmaan se verran vanha että liekö edes myynnissä. Tullut syyskuussa 2001!!!
-
Mulla on toi A300 ollu ny viikon ja oon todella tyytyväinen. Se optisen zoomin puute ei haittaa sillä mulla on vielä jalat terveet ja jaksan ottaa ne 1-2 askelta mikä korvaa sen 3x zoomin.
Digizoom kyllä heikontaa kuvaa aika paljon, mutta sekin riippuu siitä, kuinka paljon zoomaa. A300:sen zoom 5.1x.
Ja ominaisuuksia tässä pelissä on vaikka muille jakaa! Mä ainakin opin jokapäivä jotain uutta tästä vehkeestä. Tietokone seovellukset ovat monipuoliset jahka niihin jaksaa tutustua niin varmana loistava vehje ensikertalaiselle kuten minulle! =)
Digizoom kyllä heikontaa kuvaa aika paljon, mutta sekin riippuu siitä, kuinka paljon zoomaa. A300:sen zoom 5.1x.
Ja ominaisuuksia tässä pelissä on vaikka muille jakaa! Mä ainakin opin jokapäivä jotain uutta tästä vehkeestä. Tietokone seovellukset ovat monipuoliset jahka niihin jaksaa tutustua niin varmana loistava vehje ensikertalaiselle kuten minulle! =)
-
Eipä ole zoomi minustakaan autuaaksitekevä, vaikka digikamerassani sellainen onkin. Filmipokkarina käytän Yashica T5:ta ilman zoomia, ja oikeastaan sen kanssa tulee paljon tarkemmin mietittyä kuvan ottoa ja haettua sopivaa sommittelua, zoomikameralla räpsitään puolihuolimattomasti tyyliin "kun ottaa riittävän monta kuvaa, onnistuu yleensä joku". Hyi minua!
-Reijo-
-
- Viesti:
Kylläpä se taitaa A300 tulla mulle. On halpa eikä ole koolla pilattu... tulee myöskin kannettua mukana. Parempi puolisko meinas ostaa Digin myöskin. Koetan suostutella ostamaa jonkun 400 euron kameran... Canonin tai olympuksen. Kooltaan on kuitenkin A300:sta isompi. Kattotaan nyt mitä ostaa... en puutu siihen muuten kuin että en HP:ta anna ostaa :D
-
Jepulis, minähän tämän topicin aloitin ja kerron että olen kuitenkin pätynyt tuohon Ixukseen (400). Se kameran koko määräytyi minulle (kuvanlaadun ohella tietty) määräävimmäksi tekijäksi. Kun on aina kamera matkassa niin tulee myös otettua kuvia. Lisäksi Ixuksessa on jopa hieman enemmän valovoimaa kuin Olympuksessa (C-350) jota myös katselin. Myös dpreviewin "full review" oli melko tärkeässä asemassa kun kameraa valkkasin -vertailukuvat Ixus 400:n ja G3:n välillä näyttivät yllättävän vähän eroja. Ja huom. nyt G3 käyttäjät (ei herneitä nenään): tottakai G3 on paljon parempi kamera, mutta kokoisekseen Ixus 400 tekee ilmeisesti tosi hyvää jälkeä.
-
Ixus 400 tekee paikon jopa parempaa jälkeä kuin G3 :-) Totta se on. Käsittääkseni siinä on vähemmän kohinaa kuin G3 suurilla herkkyyksillä. Optiseen laatuun en ota kantaa, mutta automaattikameroista Canon Digital Ixus 400 on tosin hyvä valinta.B4349 kirjoitti:Ja huom. nyt G3 käyttäjät (ei herneitä nenään): tottakai G3 on paljon parempi kamera, mutta kokoisekseen Ixus 400 tekee ilmeisesti tosi hyvää jälkeä.
T:mo
-
- Viesti: