Picasa 2 ja EXIF-tietodot

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
petri.jau

Picasa 2 ja EXIF-tietodot

Viesti Kirjoittaja petri.jau »

Kuinka Picasassa saisi näkymään raw-kuvien EXIF-tiedot? Jepekkien tiedot näkyvät.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Aarne-72

Viesti Kirjoittaja Aarne-72 »

Ookko varma että sun kameran tallentaa RAW kuviin ylipäätään exif-tietoja? Esimerkiksi mun Olympus ei sitä tee ja joka harmi on.
petri.jau

Viesti Kirjoittaja petri.jau »

Runko on 20 D.
Picasa kyllä näyttää histogrammin mutta ilmoittaa ettei EXIF-tietoja ole käytettävissä.
Joni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni »

Kyllä suurin osa kameroista tuon tiedon tallentaa... esim _kaikki_ digijärkkärit. Mutta käsiteltäessä kuvia esim. photoshopissa ne saa helposti katoamaan käyttämällä tallennettaessa toimintoa "save for web". Ihan normaali tallennus ei kadota exif tietoja.
xappy

Re: Picasa 2 ja EXIF-tietodot

Viesti Kirjoittaja xappy »

petri.jau kirjoitti:Kuinka Picasassa saisi näkymään raw-kuvien EXIF-tiedot? Jepekkien tiedot näkyvät.
Ohjelmasta ilmeisesti puuttuu tällainen ominaisuus. Ei mullakaan näy CR2-kuvien EXIF-data.
Aarne-72

Joni kirjoitti:Kyllä suurin osa kameroista tuon tiedon tallentaa... esim _kaikki_ digijärkkärit.
Ei muuten tallenna, taikka sitten mun E-300 ei ole digijärkkäri. Se tallentaa vain suurin piirtein kennon datan ja ei ainakaan tähän päivään ole tullut vastaan ohjelmaa joka löytäsi sieltä myös exiffiä.

Jos nyt olen väärässä ja käsitystäni vastaan siellä kuitenkin se data on, niin antakaa nyt ihmeessä kuulua millä ohjelmalla sen saa näkösälle.
xappy

Viesti Kirjoittaja xappy »

Aarne-72 kirjoitti:
Joni kirjoitti:Kyllä suurin osa kameroista tuon tiedon tallentaa... esim _kaikki_ digijärkkärit.
Ei muuten tallenna, taikka sitten mun E-300 ei ole digijärkkäri. Se tallentaa vain suurin piirtein kennon datan ja ei ainakaan tähän päivään ole tullut vastaan ohjelmaa joka löytäsi sieltä myös exiffiä.

Jos nyt olen väärässä ja käsitystäni vastaan siellä kuitenkin se data on, niin antakaa nyt ihmeessä kuulua millä ohjelmalla sen saa näkösälle.
Kyllä kaikista E-300 jutuista, mitä olen lukenut, on saanut sen kuvan, että se tallentaa myös EXIF-datan. Tsekkaa esim. tämä linkki.
Viimeksi muokannut xappy, Huhti 15, 2006 13 : 53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Yleensähän ohjelmat, jotka osaavat näyttää EXIF-tietoja, eivät osaa niitä kaivaa Raw-kuvista. EXIF on alunperin standardoitu digikameroiden JPEG-tiedostoille. Sensijaan Raw-konvertterit ja vaikkapa Photoshopin Camera Raw näyttävät nuo tiedot ja siirtävät konvertoituihin tiedostoihin.

Edit:

Kaivelinpa lehden arkistosta esille vuoden takaisen E-300:n esittelyn. Sen testeissä olleet ORF-tiedostot aukesivat ihan hyvin uusimmalla Adobe Camera Raw:lla ja kuvaustiedot löytyivät kuvistakin.

Eli kyllä sinulla on digijärkkäri ;-)
Aarne-72

xappy kirjoitti:Kyllä kaikista E-300 jutuista, mitä olen lukenut, on saanut sen kuvan, että se tallentaa myös EXIF-datan. Tsekkaa esim. tämä linkki.
Ahaa, täytyykin kaivella joku noista ohjelmista ja tsekata. Mahdollisesti olen ihmetellyt ORF:iä vain jollain ohjelmalla joka ei ole osannut avata näitä tietoja ja siksi on tullut käsitys että niitä ei olisi mukana lainkaan.

Kiitti vinkeistä!
Vastaa Viestiin