CD arkistoinnista
-
CD arkistoinnista
Olen ajatellut varmuuskopioida kaikki kuvani CD-rompulle, mutta arkistointisysteemin suhteen olen vielä hieman mietteliäs. Tarvitsen lähinnä jonkintasoisen systeemin, jossa tiedän mitä kuvia on milläkin CD:llä. Ehkä myös indeksi-kuva, jossa on kaikki CD:n kuvat yhdessä kuvassa thumbnaileina. Löytyykö tämmöiseen mitään softia?
-
Re: CD arkistoinnista
En tiedä noista indeksikuvan teko-ohjelmista mutta ainakin Imatch-arkistointiohjelma ymmärtää täysin rompuilla säilytettävät kuvat. (ja säilyttää kuvien thumbnailit ja kuvaukset tietokannassaan)
http://www.photools.com/
http://www.photools.com/
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw
-
Itse olen toistaiseksi käyttänyt index.htm-sivua jossa on thumbnailit linkkeineen.
Kyllä iMatch on varmaan parempi vaihtoehto, mutta sen käyttöönotto vie aikalailla aikaa. Sekä alkuvalmisteluina että itse ohjelman opettelu.
Olen myös harkinnut että jossain vaiheessa alan polttaa samalle levylle myös 640X480 jpg:t, joilla teen samaan levyyn myös VCD-videoshown. Eli kuvia voisi katsella CD:ltä myös tavallisella DVD:llä.
Kyllä iMatch on varmaan parempi vaihtoehto, mutta sen käyttöönotto vie aikalailla aikaa. Sekä alkuvalmisteluina että itse ohjelman opettelu.
Olen myös harkinnut että jossain vaiheessa alan polttaa samalle levylle myös 640X480 jpg:t, joilla teen samaan levyyn myös VCD-videoshown. Eli kuvia voisi katsella CD:ltä myös tavallisella DVD:llä.
Tomi Toivonen
-
Mielestäni ACDSeessä on kyseinen ominaisuus. Poltat kuvat levylle ja annat ohjelman indexoida levyn sisällön tietokantaansa. Sen jälkeen nimeät levyn. Näin on kuvien tiedot ohjelmassa ja mitä kuvia on milläkin levyllä ja thupparit.DaniB kirjoitti:Olen ajatellut varmuuskopioida kaikki kuvani CD-rompulle, mutta arkistointisysteemin suhteen olen vielä hieman mietteliäs. Tarvitsen lähinnä jonkintasoisen systeemin, jossa tiedän mitä kuvia on milläkin CD:llä. Ehkä myös indeksi-kuva, jossa on kaikki CD:n kuvat yhdessä kuvassa thumbnaileina. Löytyykö tämmöiseen mitään softia?
En ole omakohtaisesti kokeillut tämän toimintaa vielä, mutta näin minulle on kerrottu. Tarkoitus olisi vielä tänää kokeilla.
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
-
Arkistointi ja katselu
Olen suunnitellut tehdä arkistoinnin Canto Cumulus-ohjelmalla. Se vaikuttaa monipuoliselta. Asiassa alkuun pääsemisen pulma on se, etten ole löytänyt sopivantuntuista amatöörin "käyttöohjetta" tai opasta, jonka pohjalta kannattaisi lähteä liikkeelle.
Cumulus Single user:
http://www.communicationpro.com
http://www.canto.com/index.html?product ... hp?ed=SU&2
Eri arkistointiohjelmat varmasti toimivat teknisessä mielessä kutakuinkin niinkuin pitää. Varsinaisessa arkistoinnissa on luokittelun ja hakusanojen luonti kuitenkin aika oleellinen juttu. Se tuntuu vaikealta aloittaa. Luotavasta arkistosta pitäisi olla hyötyä vuosiksi eteenpäin - kenties tulevillekin polville. Arkiston luonti pitäisi tehdä heti alusta alkaen järkevällä tavalla ettei tarvitse aloittaa uudelleen.
Mitä tapahtuu, kun vuonna x nyt valittu ohjelma katoaa markkinoilta eivätkä vanhat versiot toimi "WindowsZp"-versiossa eikä wanha konekaan enää pelaa. Onko kaikki työ mennyt hukkaan ? Matin uutisissa ja täällä foorumillakin on juttua asiasta.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... %E4ilyvyys - tämä on pitkä ja hyvä ketju aiheesta
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... %E4ilyvyys
Itse olen tulostanut cd-kannet ottamalla thumbnailit kuvaruudulle, sitten printscreen ja paste kuvankäsittelyohjelmaan ja tulostus cd-kannen kokoon. Viimeaikoina käyttämäni NikonView 6 on ollut hyvä ohjelma tulostamiseen ja tiedostojen nimeämiseen. Siinä on valmiina cd-kansi -kuvarajaus, mutta en keksinyt konstia tulostaa thumbnailit suoraan ohjelmasta ilman välivaiheita.
Kun varsinainen arkistointiprojekti ei ole lähtenyt vielä käyntiin olen tehnyt cd-tallenteet (2 kpl). Olen vienyt kopiot (toistaiseksi vasta osan) toiseen paikkaan. Levyt olen laittanut tupla-cd-koteloihin tilan säästämiseksi. Minulla on myös ulkoinen kiintolevy, jolla pidän kaikki varmuuskopiot. Kaikki koneelle viety aineisto on siis kahdella kiintolevyllä.
Cd-levyjä pyrkii kertymään melkoinen määrä. Posson yms. säilytyslaatikot ovat mielestäni aika kalliita, joten joku halvempi säilytysloota olisi tarpeen. Hammarplast-Sarviksen Smart Store 8 l kannellinen loota on muuten ok, mutta cd:t eivät mahdu pystyasentoon niin, että selän teksti näkyy. Olen kirjoittanut nimet teippikirjoittimella (6 mm nauha). Laatikko on jämäkkä, kannellinen ja olisi kaikin puolin ok, mutta joku onneton on mitoittanut sen kaiken median kannalta muutaman millin joka suuntaan väärin (vhs, dvd, cd). Kysyin asiasta heiltä, mutta eivät vaivautuneet vastaamaan. - Toisaalta en ole löytänyt sopivampaakaan.
Toivonen kirjoitti:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... hlight=dvd
Cumulus Single user:
http://www.communicationpro.com
http://www.canto.com/index.html?product ... hp?ed=SU&2
Eri arkistointiohjelmat varmasti toimivat teknisessä mielessä kutakuinkin niinkuin pitää. Varsinaisessa arkistoinnissa on luokittelun ja hakusanojen luonti kuitenkin aika oleellinen juttu. Se tuntuu vaikealta aloittaa. Luotavasta arkistosta pitäisi olla hyötyä vuosiksi eteenpäin - kenties tulevillekin polville. Arkiston luonti pitäisi tehdä heti alusta alkaen järkevällä tavalla ettei tarvitse aloittaa uudelleen.
Mitä tapahtuu, kun vuonna x nyt valittu ohjelma katoaa markkinoilta eivätkä vanhat versiot toimi "WindowsZp"-versiossa eikä wanha konekaan enää pelaa. Onko kaikki työ mennyt hukkaan ? Matin uutisissa ja täällä foorumillakin on juttua asiasta.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... %E4ilyvyys - tämä on pitkä ja hyvä ketju aiheesta
Itse olen tulostanut cd-kannet ottamalla thumbnailit kuvaruudulle, sitten printscreen ja paste kuvankäsittelyohjelmaan ja tulostus cd-kannen kokoon. Viimeaikoina käyttämäni NikonView 6 on ollut hyvä ohjelma tulostamiseen ja tiedostojen nimeämiseen. Siinä on valmiina cd-kansi -kuvarajaus, mutta en keksinyt konstia tulostaa thumbnailit suoraan ohjelmasta ilman välivaiheita.
Kun varsinainen arkistointiprojekti ei ole lähtenyt vielä käyntiin olen tehnyt cd-tallenteet (2 kpl). Olen vienyt kopiot (toistaiseksi vasta osan) toiseen paikkaan. Levyt olen laittanut tupla-cd-koteloihin tilan säästämiseksi. Minulla on myös ulkoinen kiintolevy, jolla pidän kaikki varmuuskopiot. Kaikki koneelle viety aineisto on siis kahdella kiintolevyllä.
Cd-levyjä pyrkii kertymään melkoinen määrä. Posson yms. säilytyslaatikot ovat mielestäni aika kalliita, joten joku halvempi säilytysloota olisi tarpeen. Hammarplast-Sarviksen Smart Store 8 l kannellinen loota on muuten ok, mutta cd:t eivät mahdu pystyasentoon niin, että selän teksti näkyy. Olen kirjoittanut nimet teippikirjoittimella (6 mm nauha). Laatikko on jämäkkä, kannellinen ja olisi kaikin puolin ok, mutta joku onneton on mitoittanut sen kaiken median kannalta muutaman millin joka suuntaan väärin (vhs, dvd, cd). Kysyin asiasta heiltä, mutta eivät vaivautuneet vastaamaan. - Toisaalta en ole löytänyt sopivampaakaan.
Toivonen kirjoitti:
Hyvä idea. Vaihtoehtona on hankkia sellainen dvd-soitin, joka näyttää jpg:t suoraan tietokoneformaattiselta cd:ltä ilman eri tallennuksia/kuvakokoon muuttamista. "JPG-malleja" on yhä enemmän ja halvimmat todella halpoja, ks. taannoinen yhteenvetoni asiastaOlen myös harkinnut että jossain vaiheessa alan polttaa samalle levylle myös 640X480 jpg:t, joilla teen samaan levyyn myös VCD-videoshown. Eli kuvia voisi katsella CD:ltä myös tavallisella DVD:llä.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... hlight=dvd
-
Joo ACDSee 5 ainakin on. Mutta kertokaapa minulle vinkkejä miten pitäisi toimia: tallensin ensin kuvat läppärilleni ja määrittelin propertiesissä descriptionin, notesit, keywordsit yms, mutta kun siirsin kuvat toiselle koneelle polttaakseni siinä kuvat rompulle ja käyttääkseni sitten ACDSeen PhotoDisc ominaisuutta hyväkseni eivät properties-tiedot olleet säilyneet. Olin alkuun luullut että tiedot tallennetaan kuvan yhteyteen (IPTC-dataksi), mutta näin ei näköjään ole. Onko mitenkään mahdollista säilyttää jo kertaalleen tallennettujen kuvien kuvaukset, niin, ettei tarvitsisi jälleen tehdä isoa työtä uudestaan. Pakko olla, mutta miten?HanskiS kirjoitti:Mielestäni ACDSeessä on kyseinen ominaisuus. Poltat kuvat levylle ja annat ohjelman indexoida levyn sisällön tietokantaansa. Sen jälkeen nimeät levyn. Näin on kuvien tiedot ohjelmassa ja mitä kuvia on milläkin levyllä ja thupparit.DaniB kirjoitti:Olen ajatellut varmuuskopioida kaikki kuvani CD-rompulle, mutta arkistointisysteemin suhteen olen vielä hieman mietteliäs. Tarvitsen lähinnä jonkintasoisen systeemin, jossa tiedän mitä kuvia on milläkin CD:llä. Ehkä myös indeksi-kuva, jossa on kaikki CD:n kuvat yhdessä kuvassa thumbnaileina. Löytyykö tämmöiseen mitään softia?
En ole omakohtaisesti kokeillut tämän toimintaa vielä, mutta näin minulle on kerrottu. Tarkoitus olisi vielä tänää kokeilla.
-
ACDSee 5 ja database
ACDSee 5: Tools -> Database -> Export (Import) Database info...
En ole kokeillut, mutta kuulostaisi siltä mitä haet. ACDSee käsittääkseni tallentaa database-tiedot (huom, ei kategorioita) XML-muotoon, joten kai niitä sitten voi lukea melkein millä vain.
Tähän täytyy perehtyä, sillä mitä jos myöhemmin haluaakin käyttää jotain muuta ohjelmaa kuin ACDSeetä. Keywordit täytyy saada importattua kuvien mukana tuohon "uuteen" ohjelmaan. Kertokaapa jotka olette kokeilleet.
En ole kokeillut, mutta kuulostaisi siltä mitä haet. ACDSee käsittääkseni tallentaa database-tiedot (huom, ei kategorioita) XML-muotoon, joten kai niitä sitten voi lukea melkein millä vain.
Tähän täytyy perehtyä, sillä mitä jos myöhemmin haluaakin käyttää jotain muuta ohjelmaa kuin ACDSeetä. Keywordit täytyy saada importattua kuvien mukana tuohon "uuteen" ohjelmaan. Kertokaapa jotka olette kokeilleet.
.janne
"Resistance is futile - impedance is imminent."
-
Ratkaisu kuvatiedoston sisällä kulkevat IPTC-tiedot
Käyttäkää IPTC:tä.janne kirjoitti:ACDSee 5: Tools -> Database -> Export (Import) Database info...
Sillä saa avainsanat ja kuvaukset kulkemaan kuvatiedostossa itsessään!
Esim. tällä ilmaisella explorerin laajennuksella pystyy lisäämään ne kuviin.
http://photothumb.com/iptcext/
Kunnolliset arkistointiohjelmat osaavat kyllä näyttää kuvien IPTC-tiedot jolloin ohjelmaa vaihtaessa ei tarvitisi tehdä muuta kuin importata kuvat ohjelman tietokantaan.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw
-
Kokeilin pikaisesti tuota IPTCExtiä, ja vaikutti ihan hyvältä. Tämähän olisi oikea ratkaisu, kuvaan liittyvä informaatio kulkee kuvan mukana yhdessä tiedostossa - aina.
Kysymys kuitenkin: kuinka voin hakea esim. kaikki kuvat joissa on keywordina vaikka "mansikka"?
Toisaalta koska ACDsee ei tue IPTC:tä millään tasolla, koko kuvakansioni pitäisi kirjoitella uusiksi IPTC-kenttiin ACDSeen keywordeista (melkoinen copy/paste-urakka)... Laitoin ACDSeelle feature requesting tuolle IPTC:lle, katsotaan mitä vastaavat - jos mitään.
Kysymys kuitenkin: kuinka voin hakea esim. kaikki kuvat joissa on keywordina vaikka "mansikka"?
Toisaalta koska ACDsee ei tue IPTC:tä millään tasolla, koko kuvakansioni pitäisi kirjoitella uusiksi IPTC-kenttiin ACDSeen keywordeista (melkoinen copy/paste-urakka)... Laitoin ACDSeelle feature requesting tuolle IPTC:lle, katsotaan mitä vastaavat - jos mitään.
.janne
-
Tuo on kumma kyllä totta, kun ottaa huomioon sen hyödyn että tiedot siirtyisivät kuvien mukana helposti vaikkapa toiseen koneeseen tai ohjelmaan ilman mitään tietokannan muuntelua/vääntelyä toisen ohjelman ymmärtämään muotoon.janne kirjoitti:Toisaalta koska ACDsee ei tue IPTC:tä millään tasolla, koko kuvakansioni pitäisi kirjoitella uusiksi IPTC-kenttiin ACDSeen keywordeista (melkoinen copy/paste-urakka)... Laitoin ACDSeelle feature requesting tuolle IPTC:lle, katsotaan mitä vastaavat - jos mitään.
Johtuisikohan siitä että nämä valmistajat haluvat Macrosoftin tavoin käyttää omia "standardeja".
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw
-
Re: ACDSee 5 ja database
En saanut toimimaan. Helpeissä sanotaan, että jos tiedostoja siirtelee jollain muulla kuin ACDSeellä, niin tietokanta tuhoutuu. Mutta vaikka yritin ohjelmalla itsellään importata infon ei se onnistunut. Ei taida ollakaan niin helppo homma. Xml-muotoinen tiedosto kyllä kopioituu uuteen kansioon, mutta descriptionit yms eivät toimi ohjelmassa.janne kirjoitti:ACDSee 5: Tools -> Database -> Export (Import) Database info...
-
Re: Ratkaisu kuvatiedoston sisällä kulkevat IPTC-tiedot
Miten muuten kun tiedostoja on paljon... onko haku jollakin hakusanalla hitaampaa IPTC-datasta kuin haku tietokannasta? Jos on niin huono homma, mutta ellei niin IPTC kuulostaa hyvältä.E.T kirjoitti:Käyttäkää IPTC:tä.
Sillä saa avainsanat ja kuvaukset kulkemaan kuvatiedostossa itsessään!
Esim. tällä ilmaisella explorerin laajennuksella pystyy lisäämään ne kuviin.
http://photothumb.com/iptcext/
Kunnolliset arkistointiohjelmat osaavat kyllä näyttää kuvien IPTC-tiedot jolloin ohjelmaa vaihtaessa ei tarvitisi tehdä muuta kuin importata kuvat ohjelman tietokantaan.
Löytyisiköhän sellaista ohjelmaa joka osaisi siirtää ACDDatabase.xml:n tiedot IPTC-kenttiin? PHP:lla osaisin, ehkä itekin tehdä, mutta silloin se olisi web-pohjainen eikä se kuulosta hyvältä tässä tapauksessa.
Toisaalta ACDSee ohjelmana muuten tuntuu melko hyvältä peliltä - jos vain saisi arkistoinnin toimimaan hyvin. Kun kuvia kertyy paljon pitää olla hyvä keino hakea hakusanoilla oikea kuva isosta romppupinosta.
-
ACDSee arkistointiohjelmana
Nyt olen hieman viisaampi kun olen tänään käyttänyt hieman enemmän aikaa kyseisen ohjelman parissa. ACDSee:llä voi exportata xml-muotoisen database-tiedoston, joka sitten resurssinhallinnasta siirretään kansioon, jossa on kuvat joihin haluaa samat keywordsit ja descriptionit joita käyttää originaalikansiossa (saman taisi pysytyä tekemään myös ihan siten että kopio haluamasa tiedostot ACDSeen sisällä haluamaansa paikkaan, kuvaukset ja hakusanat kulkevat mukana - nyt testailin xml-databasen siirrettävyyttä).
Mutta ongelmana on että miten CD-rompulle saa mukaan nuo hakusanat ja kuvaukset. Minulla ei ollut tänään mahdollista kokeilla onnistuisiko xml-databasen siirto ihan siten, että polttaisi ko tiedoston rompulle kuvien mukana oikeaan kansioon.
Yritin muuttaa xml-tiedostoa siten, että suhteelliset tiedostonimet olisivat absoluuttisia d:\jotain ja sijoitin xml-tiedoston kovalevylle, mutta kun yritin importata databasea se ei toiminut.
Huono homma jos xml-database-tiedoston pitää olla rompulla, jos toimii silloinkaan. Jos uusia hakusanoja sittemmin tulee mieleen niitä onneksi pystyy lisäämään.
Kokemuksia tästä? Miten rompulle saa ACDSee ohjelmalla jo kirjoitetut hakusanat ja kuvaukset mukaan?
Mutta ongelmana on että miten CD-rompulle saa mukaan nuo hakusanat ja kuvaukset. Minulla ei ollut tänään mahdollista kokeilla onnistuisiko xml-databasen siirto ihan siten, että polttaisi ko tiedoston rompulle kuvien mukana oikeaan kansioon.
Yritin muuttaa xml-tiedostoa siten, että suhteelliset tiedostonimet olisivat absoluuttisia d:\jotain ja sijoitin xml-tiedoston kovalevylle, mutta kun yritin importata databasea se ei toiminut.
Huono homma jos xml-database-tiedoston pitää olla rompulla, jos toimii silloinkaan. Jos uusia hakusanoja sittemmin tulee mieleen niitä onneksi pystyy lisäämään.
Kokemuksia tästä? Miten rompulle saa ACDSee ohjelmalla jo kirjoitetut hakusanat ja kuvaukset mukaan?
-
Kaikki taitavat olla lomilla vai miksi tähän threadiin eivät viime aikoina ole kirjoitelleet muut kuin minä? No itsekin olen huomenna viimeistä päivää näissä maisemissa.
Rompulle sain siirtymään tekstit ihan siten, että poltin uuden rompun, jossa oli nyt mukana ACDDatabase.xml. Lisäksi siirsin kuvat tällä kertaa ACDSee ohjelmalla sille koneelle, jossa poltin rompun, en tiedä oliko sillä merkitystä.
Kysyin IPTC-ohjelman tekijältä tietääkö se miten voisi siirtää ACDSeen xml-datan IPTC:ksi ja sain seuraavan vastauksen
Jos joku tietää tästä enemmän kommentoikoon.
Rompulle sain siirtymään tekstit ihan siten, että poltin uuden rompun, jossa oli nyt mukana ACDDatabase.xml. Lisäksi siirsin kuvat tällä kertaa ACDSee ohjelmalla sille koneelle, jossa poltin rompun, en tiedä oliko sillä merkitystä.
Jos ACDSeeltä vastaavat sulle, niin kerrothan siitä täällä!janne kirjoitti:Kokeilin pikaisesti tuota IPTCExtiä, ja vaikutti ihan hyvältä. Tämähän olisi oikea ratkaisu, kuvaan liittyvä informaatio kulkee kuvan mukana yhdessä tiedostossa - aina.
Kysyin IPTC-ohjelman tekijältä tietääkö se miten voisi siirtää ACDSeen xml-datan IPTC:ksi ja sain seuraavan vastauksen
EDIT: ACDSee 5 ei mielestäni toimi CD-arkistoinnissa ihan niin kuin toivoisi. Ainakin itse jään kaipaamaan sitä, että voin hakea tietyllä hakusanalla romppu-arkistosta kuvia, mutta nyt se ei tuntunut onnistuvan. Mulla piti olla romppu asemassa ennen kuin pystyi tekemään mitään hakuja... tämä ei sovellu siis useammalta rompulta kuvien hakemiseen... olisi hyvä jos keywordsit tallentuisi tietokantaan, josta voisi sitten tehdä hakuja ja saisi tulokseksi joukon thumbnaileja, joita klikkaamalla pääsisi isoon kuvaan joka sijaitsisi jollakin rompuistaBenjamin Peart kirjoitti:I'm not familiar with ACDSee but since IPTC is an open industry standard, they could easily support this as an "export" feature. The IPTC fields are not searchable by default on any Windows platform, for that you would need another utility or application. The shell extension just allows you to view and edit the IPTC fields in JPG files.
Ben
-
- Viesti:
Arkistointi kategoriat
Olen itse vasta aloitteleva kuvaaja, kun kamerakin tuli vasta pari viikkoa sitten. Kokeilin tuota ACDsee:tä ja vaikuttaa sopivalta minun tarpeisiini. Hyvä, että joku jaksaa selvittää noita DB:n siirtoja. Itse olisin kuitenkin kiinnostunut siitä, millaisia kategorioita löytyy ihmisiltä, joille noita kuvia on kertynyt tuhansia? Olisi kai järkevää tehdä homma alusta asti oikein ja järkevästi. Yritin luoda noin kymmenisen kategoriaa kuten esim. henkilöt, eläinkunta, kasvikunta, matkailu jne. ja niille sitten sopivat alakategoriat joista sitten muodostuisi "kattava" kokonaisuus. Aloitin tämän jälkeen arkistoimaan noin tuhatta skannaamaani kuvaa. Ohjelma tuntui näppärältä, mutta aina löytyi kuvia, jotka eivät sopineet mihinkään kategoriaan (se oli hyvää, että voi laittaa useampaan). Ja voiko tuossa siirtää kategorioita toisten kategorioiden alakategorioiksi? Siis esim. jos on "pääkategoriat" Henkilöt ja Tapahtumat, Henkilöt kategoriassa on alakategoria Julkkikset, jonka haluaisin siirtää kategorian Tapahtumat alle, niin onnistuuko muuten kuin poistamalla ensin tuolta Henkilöiden alta ja sitten luomalla uusi Tapahtumien alle. Ainakaan en äkkiseltään keksinyt tai löytänyt ohjekirjasta. Eihän tuollaiselle tosin kovin usein ole tarvetta, jos onnistuu tekemään kategoriat alusta asti oikein. Tulihan tekstiä =)
-
- Viesti:
Onko asia tosiaan noin? Sittenhän täytyykin harkita arkistointiohjelman valintaa uusiksi ennen kuin menee ostamaan mitään. Olin siinä uskossa, että kun kerran thumbit tallentuu CD:lläkin olevista kuvista, niin myös keywordit tallentuisivat... Pitäisi kai ottaa enempi selvää asioista.ars kirjoitti:
EDIT: ACDSee 5 ei mielestäni toimi CD-arkistoinnissa ihan niin kuin toivoisi. Ainakin itse jään kaipaamaan sitä, että voin hakea tietyllä hakusanalla romppu-arkistosta kuvia, mutta nyt se ei tuntunut onnistuvan. Mulla piti olla romppu asemassa ennen kuin pystyi tekemään mitään hakuja... tämä ei sovellu siis useammalta rompulta kuvien hakemiseen... olisi hyvä jos keywordsit tallentuisi tietokantaan, josta voisi sitten tehdä hakuja ja saisi tulokseksi joukon thumbnaileja, joita klikkaamalla pääsisi isoon kuvaan joka sijaitsisi jollakin rompuista
Vai onko tilanne se, että jos hakee kuvia täynnä olevan CD:n tietokantaan, niin silloin thumbit tallennettaisiin ja kuville voisi antaa avainsanat ja asettaa kategorioihin, mutta jos siirtää kuvat kiintolevyltä CD:lle niin valmiiksi kirjoitettuja sanoja ei saa mukaan vaan ne pitäisi kirjoittaa uusiksi (jälkimmäinen lienee melkolailla alkuperäinen kysymys)?
-
Monet keskustelevat siitä mikä olisi paras tallennusformaatti kuville. JPG, TIF vai joku muu. Puhutaan ongelmasta jossa tulevaisuudessa saattaa tulla tilanne että ei ehkä ole laitteita jotka tukevat kyseistä formaattia.
Mielestäni sovelluksella on vielä suurempi merkitys. Tarkoitan, että kuvia tai kuvainformaatiota ei koskaan kannattaisi tallentaa sellaiseen muotoon jota ymmärtää vain yksi tai kaksi ohjelmaa.
Yhden ohjelman "varassa" olemisessa on suuri riski että tulevaisuudessa se ei enää toimi. Myöskin yhteensopivuus muiden kanssa on ongelma.
Eikö olisi järkevin tapa tallentaa kaikki tieto ja kuvat sellaisessa muodossa että niitä voisi katsella mahdollisimman monessa eri sovelluksessa ja laitteessa?
Mielestäni sovelluksella on vielä suurempi merkitys. Tarkoitan, että kuvia tai kuvainformaatiota ei koskaan kannattaisi tallentaa sellaiseen muotoon jota ymmärtää vain yksi tai kaksi ohjelmaa.
Yhden ohjelman "varassa" olemisessa on suuri riski että tulevaisuudessa se ei enää toimi. Myöskin yhteensopivuus muiden kanssa on ongelma.
Eikö olisi järkevin tapa tallentaa kaikki tieto ja kuvat sellaisessa muodossa että niitä voisi katsella mahdollisimman monessa eri sovelluksessa ja laitteessa?
Tomi Toivonen
-
Imatch osaa tuonkin.ars kirjoitti:ACDSee 5 ei mielestäni toimi CD-arkistoinnissa ihan niin kuin toivoisi. Ainakin itse jään kaipaamaan sitä, että voin hakea tietyllä hakusanalla romppu-arkistosta kuvia, mutta nyt se ei tuntunut onnistuvan. Mulla piti olla romppu asemassa ennen kuin pystyi tekemään mitään hakuja... tämä ei sovellu siis useammalta rompulta kuvien hakemiseen... olisi hyvä jos keywordsit tallentuisi tietokantaan, josta voisi sitten tehdä hakuja ja saisi tulokseksi joukon thumbnaileja, joita klikkaamalla pääsisi isoon kuvaan joka sijaitsisi jollakin rompuista.
Mikäli on tallentanut keywordit IPTC-tietoina kuviin niin nekin voi importata tietokantaan ja mikälii thumbnailiin "linkitetty" kuva on rompulla niin ohjelma pyytää oikeata romppua.
Imatchin tulevassa versiossa ohjelma sitten osaakin importata kuvien EXIF- ja IPTC-tiedot automaattisesti tietokantaansa.
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw