terve,
Hieman vanha juttu mutta Kameralehti 6-7/2000 ja artikkeli JPEG2000-koodauksesta esitteli mielenkiintoisen tallennusvaihtoehdon. (www.luratech.com) JPEG2000 pakkaa pieneen tilaan huomattavasti paremmalla laadulla verrattuna tavalliseen jpeg:n. Lieneekö edelleen käyttökelpoinen vai onko parempia kehitetty?
Löytyykö acdseelle jp2:n purkava plugin. Pshopille on vastaava mutta pitäisi saada kuvat auki myös arkisto-ohjelmalla.
jpeg 2000 ja acdsee
-
- Viesti:
Onhan se käyttökelpoinen Plugin ACDSeen pluginin löydät http://www.acdsystems.com/English/categ ... /index.htm nettisivulta.
-
- Viesti:
-
JPEG 2000 kuollut jo ennen tuloaan
No itsekkin kiinnostuin siitä ja kokeilin varmaan joku puoli vuotta sitten mutta petyin pahemman kerran siitä mitä odotin. Itse kun skannaan myös DVD kansio 600pdi'llä talteen niin niissä kuvatiedostoissa ainakin se JPEG 2000 oli niin huono että kyllä se JPEG hakkasi sen mennen tullen. JPEG 2000 blurrasi todella paljon esim. painokoneen raasteroinnit jotka JPEG näkyi aivan selvästi. Ja kuvasta tuli kuin vesivärimaalaus (kärjistettynä). Jotta kuvan ykstityiskohdat tulivat yhtä tarkoiksi piti JPEG 2000 pakkauasetukset säätää niin koviksi että tiedoston koko oli jo enemmän kuin perinteinen JPEG tiedosto.
Siitä on vain todella hyötyö todella pienikokoisissa tiedostoissa jossa perinteinen JPEG menee pikseksi/mosaakkiseksi. Ja tekstiä ei ole myöskään hyvä olla kuvassa vaan nimenomaan vain kuva. Sanotaan että se käy vain nettikäyttöön ja ei todellakaan ollut sellainen standardi joka olisi pistänyt kunnon ykstityiskohdilla höystettyä korkealaatuista kuvaa pienempään tilaan.
Käytössäni oli se paras JPEG 2000 pakkaaja eli Lurawaven JPEG2000 plugin Photoshopiin, mutta poistin sen sen jälkeen kun huomasin sen olevan sen verran "turha" minulle. Myöskään omia itse ottamiani kuvia ei tulisi edes mieleenkään laittaa mihinkään JPEG 2000 formaattiin vaan jätän ne sellaisinaan jonka digicamerani ne tallentaa eli JPEG tiedostoina.
Siitä on vain todella hyötyö todella pienikokoisissa tiedostoissa jossa perinteinen JPEG menee pikseksi/mosaakkiseksi. Ja tekstiä ei ole myöskään hyvä olla kuvassa vaan nimenomaan vain kuva. Sanotaan että se käy vain nettikäyttöön ja ei todellakaan ollut sellainen standardi joka olisi pistänyt kunnon ykstityiskohdilla höystettyä korkealaatuista kuvaa pienempään tilaan.
Käytössäni oli se paras JPEG 2000 pakkaaja eli Lurawaven JPEG2000 plugin Photoshopiin, mutta poistin sen sen jälkeen kun huomasin sen olevan sen verran "turha" minulle. Myöskään omia itse ottamiani kuvia ei tulisi edes mieleenkään laittaa mihinkään JPEG 2000 formaattiin vaan jätän ne sellaisinaan jonka digicamerani ne tallentaa eli JPEG tiedostoina.
-
Acdsee:stä on tullut kamala järkäle. Irfan view on pieni (Acdsee:n verrattuna aivan *rkeleen pieni), monipuolinen, kätevä ja ennenkaikkea ilmainen.
Niin, ja jpeg2000 on tuettu ilman, että tarvitsee asentaa erillisiä plugineja.
Pluginejakin (ilmaisia) toki löytyy...
http://www.irfanview.com/
Niin, ja jpeg2000 on tuettu ilman, että tarvitsee asentaa erillisiä plugineja.
Pluginejakin (ilmaisia) toki löytyy...
http://www.irfanview.com/
-
Lisää listaa: aukeaa n. sekunnissa kun ACDSee:llä menee huomattavasti pidempään.icaros kirjoitti:Acdsee:stä on tullut kamala järkäle. Irfan view on pieni (Acdsee:n verrattuna aivan *rkeleen pieni), monipuolinen, kätevä ja ennenkaikkea ilmainen.
Eikös se ollu silleen että kaikki selaimet ei edes tunnista JPEG2000:sta? Korjatkaa jos olen väärässä!