Lähinnä mielenkiinnosta kyselen, että mitä viestin aiheessa mainittuja palveluita käytätte ja mikä niissä on parasta? Palvelut eivät tietenkään ole täysin vertailukelpoisia, mutta jos joku niistä pitäisi valita, niin minkä valitsisitte? Tai onko jotain muita hyviä?
Olen itse käyttänyt vain Kuvat.fi -palvelua, mutta alkaa tuntua siltä, että voisin vaihtaa johonkin toiseen. Ovat nostaneet hintojakin viime aikoina. Kuvien selailua varten ei ole mobiilisovellustakaan, eikä niitä saa isolle ruudulle Chromecastin kautta (muuten kuin peilaamalla koko näytön, mutta se toimii huonosti)
Olen harkinnut siirtymistä 500px palvelun 75 dollaria maksavaan vaihtoehtoon. Se on toki hieman kalliimpi kuin Kuvat.fi, mutta toisaalta vaikuttaisi monella tapaa paremmalta.
Mikä on paras 500px, Flickr, Google Photos vai Kuvat.fi
-
-
-
- Viesti:
flickr seuraavista syistä:
+ loputtomasti tallennustilaa 50$/vuosi. ei taida olla enää saatavilla uusille asiakkaille mutta 1 TB saa ilmaiseksi.
+ säilyttää myös alkuperäiset JPEG
+ albumit joiden näkyvyyttä voi rajoittaa (esim. albumin voi asettaa salaiseksi mutta jakaa linkillä)
Kahdesta ensimmäisestä syystä toimii myös varmuuskopioiden säilytykseen (toki vain JPEG).
Olen kokeilut myös 500px mutta toimii mielestäni paremmin portfoliona kuin massasäilytykseen.
+ loputtomasti tallennustilaa 50$/vuosi. ei taida olla enää saatavilla uusille asiakkaille mutta 1 TB saa ilmaiseksi.
+ säilyttää myös alkuperäiset JPEG
+ albumit joiden näkyvyyttä voi rajoittaa (esim. albumin voi asettaa salaiseksi mutta jakaa linkillä)
Kahdesta ensimmäisestä syystä toimii myös varmuuskopioiden säilytykseen (toki vain JPEG).
Olen kokeilut myös 500px mutta toimii mielestäni paremmin portfoliona kuin massasäilytykseen.
-
Flickriin kuvat voi tallentaa täydellä resoluutiolla (automaattisesti syntyy myös liuta pienempiresoluutioisia kuvia eri käyttötarkoituksia varten). Jos käytössä on GPS:llä varustettu kamera tai kännykkäkamera niin kuvan ottopaikaikan koordinaatit seuraavat mukana ja Flickr kertoo automaattisesti missä maassa, läänissä, kunnassa ja kaupunginosassa kuva on otettu sekä pudottaa kuvan kartalle. On myös mahdollista raahata ilman koordinaatteja oleva kuva kartan avulla ottopaikalleen. Halutessa paikkatiedon voi estää tai luoda esim. rauhoitetun kohteen ympärille 'suojavyöhykkeen', jolla otettujen kuvien paikka ei näy. Kuviin tallentuu EXIF:n avulla tietoa automaattisesti kuvausparametreista (kamera, optiikka, kuvaushetki, aukko, valotusaika, ...). Itse voi halutessa kuviin kirjoittaa kuvaavaa tekstiä vaikka Kalle Päätalon tuotannon verran. Tässä on yksi esimerkki https://www.flickr.com/photos/65726513@N00/10184671994 Kun kuva on Flickr:ssä sen voi suoraan linkata URL:n avulla minne haluaa, vaikka Facebookiin tai Twitteriin. Ilman paikkatietoa kuva on rampa, esim. hakuja ei voi kohdistaa halutulla tavalla. Flickr mahdollistaa toimivien albumien tekemisen, järjestelmällisten tagien (ja notes lappujen) laittamisen kuviin sekä kuvien käyttöoikeuden määrittämisen (CC- lisenssit). Niiden avulla myös kuvakokoelmien linkittäminen vaikkapa blogeihin on kätevää ja voi päättää, miten kuvia saa jatkokäyttää.