Kuvien arkistointi- ja varmuuskopiointivinkkejä

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
karppav

Kuvien arkistointi- ja varmuuskopiointivinkkejä

Viesti Kirjoittaja karppav »

Vinkkejä kaivattaisiin kuvien arkistointiin/varmuuskopiointiin. Käytettävissä oleva laitteisto on seuraavanlainen.
MacBook Pro
Time Capsule
1TB verkkokovalevy
250 GB USB kovalevy
Adobe Bridge

Tällä hetkellä uusimmat kuvat on koneella ja Time Capsule hoitaa varmistuksen. Vanhemmat kuvat löytyy tuolta USB kovalevyltä ja on varmistettu romppuihin.

Ihannetilanne olisi sellainen, että jollain ohjelmalla pääsisi käsiksi kaikkiin kuviin ja tarvittaessa voisi pistaa kuvan, siten, että se poistuu myös kovalevyltä. Kätevää olisi myös, että tämä ohjelma hoitaisi varmuuskopioinnin, jolloin poistetut kuvat poistuisi myös varmuuskopiosta. Tässäkin asiassa olen aloittelija, joten hyviä vinkkejä kaivattaisiin.

Aperturen, Lightroomin ai vastaavan ohjelman hankkiminen ei ole ongelma.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Re: Kuvien arkistointi- ja varmuuskopiointivinkkejä

Viesti Kirjoittaja olli R »

karppav kirjoitti:tarvittaessa voisi pistaa kuvan, siten, että se poistuu myös kovalevyltä. Kätevää olisi myös, että tämä ohjelma hoitaisi varmuuskopioinnin, jolloin poistetut kuvat poistuisi myös varmuuskopiosta.
Tuossa on varsin suuri riski siihen, että poistat huomaamattasi kuvia (vaikkapa kaikki viime vuoden kuvat). Jos tämä peilautuu varmuuskopioihin, niin harmittaa. Ja on vahingossa poistaminen on yleisempää kuin konerikko.
Diuuh

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

joo, mulla on käyny pari kertaa viimeisten 5 vuoden aikana. onneksi oli varmuuskopiot.
Viimeksi muokannut Diuuh, Huhti 14, 2010 13 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
halvmi

Re: Kuvien arkistointi- ja varmuuskopiointivinkkejä

Viesti Kirjoittaja halvmi »

karppav kirjoitti:Vinkkejä kaivattaisiin kuvien arkistointiin/varmuuskopiointiin. Käytettävissä oleva laitteisto on seuraavanlainen.
MacBook Pro
Time Capsule
1TB verkkokovalevy
250 GB USB kovalevy
Adobe Bridge

Tällä hetkellä uusimmat kuvat on koneella ja Time Capsule hoitaa varmistuksen. Vanhemmat kuvat löytyy tuolta USB kovalevyltä ja on varmistettu romppuihin.

Ihannetilanne olisi sellainen, että jollain ohjelmalla pääsisi käsiksi kaikkiin kuviin ja tarvittaessa voisi pistaa kuvan, siten, että se poistuu myös kovalevyltä. Kätevää olisi myös, että tämä ohjelma hoitaisi varmuuskopioinnin, jolloin poistetut kuvat poistuisi myös varmuuskopiosta. Tässäkin asiassa olen aloittelija, joten hyviä vinkkejä kaivattaisiin.

Aperturen, Lightroomin ai vastaavan ohjelman hankkiminen ei ole ongelma.
Vastaus on Aperture jonka holvi on oman kokemukseni mukaan paras varmistin mihin olen törmännyt. Holvissa on sekin etu, että se pitää varmistuksen vastaavana alkuperäisen kirjaston kanssa, mutta tuo RInteen mainitsema riski kuvien tahattomasta poistamisesta varmuuskopiolta on otettu huomioon niin, että kuvat poistetaan holvista omaan kansioon, josta ne voi vielä löytää jos oli tullut poistettua jotakin vahingossa. Nykyisin OsX:n aikakone osaa myös huomioida aperturen kirjaston muuttumisen joten holvin ja aikakoneen kanssa on tavallaan niinkö tuplavarmistus. Aperturessa on sekin etu, että ei tarvita mitään kansiointeja ym. säätämistä, koska kuvat ovat siellä kirjastossa joten ne ovat aina yhdessä paikassa tallessa ja itse ei tarvitse miettiä missä mikäkin on tai onko jokin osa kokoelmaa varmistamatta, koska aperture pitää kirjaa siitä. Aperturen sisällä taas kuvia voi järjestellä haluamallaan tavalla ja kuvia voi viedä ja tuoda muihin ohjelmiin. Applen omat softat osaavat lisäksi käyttää kuvalähteenä aperturen kirjastoa eli esimerkiksi worksilla tms. työskennellessä ei aperturea tarvitse välttämättä avata hakeakseen sielä kuvia. Kyllähän sitä aperturen kirjastoa voi tonkia myös finderistä käsin, mutta se ei liene suositeltavaa aperturen oman kirjanpidon takia (en tiedä kuinka vikasietoinen se siinä suhteessa, jos kuvat vahingossa vaihtavat paikkaa kirjaston sisällä ilman että tieto välittyy aperturelle) sen tiedän, että kadonneen kuvan uuden paikan voi osoittaa aperturelle manuaalisesti, mutta jos paljon kuvia eksyy väärään kansioon niin onhan siinä oma hommansa.

----/edit------
Jäi mainitsematta, että aperturen kirjasto voi sijaita missä tahansa koneeseen kytketyllä (USB, FIREWIRE) levyllä (paitsi verkkolevyllä, jota aperture ei tue kai sen hitauden takia) joten saman kirjaston käyttö useammalla koneella ei ole mikään ongelma (itse esimerkiksi pidän kirjastoa tupakkiaskin kokoisella usb-levyllä jonka vaan tökkään siihen koneeseen, millä milloinkin haluan operoida ja holvin ylläpito onnistuu myös mutta itse hoidan sen vain pöytäkoneelta).

-----edit/------
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
karppav

Viesti Kirjoittaja karppav »

Kiitokset halvmille erittäin tyhjentävästä vastauksesta. Näkökantoja ja omia kokemuksia otetaan edelleen vastaan.
Vastaa Viestiin