Olen tässä etsinyt itselleni kuva-albumiohjelmaa kohta pari vuotta enkä vieläkään ole oikeen löytänyt mieleistäni.
Kirjoittlen tähän vähän nyt mitä mieleen juolahtaa ja katsotaan jos tästä vaikka saisi jotain järkevää aikaan...
Kuvien siirtoprosessi
Kuvia tulee aina silloin tällöin otettua ja ne tulee siirrettyä koneelle tempihakemistoon omaan kansioonsa. Sieltä ne jossain vaiheessa eksyvät oikeen nimettyyn kansioon "Tapahtuma 1.3.08".
Picasa
Pidän Picasasta tosi paljon koska se skannailee automaattisesti konetta läpi ja huomaa kaikki muutokset. Lisäksi olen aivan ihastunut oikean puoleiseen kansiovalikkoon johon ilmestyvät kaikki kansiot aikajärjestyksessä!
Sopii äärimmäisen hyvin omaan sekalaiseen kuvienlisäilysähläykseeni.
Ohjelma myös toimii suorastaan ajatuksen nopeudella, joten kuvien selailu kansioissa on todella hienoa ja nopeaa.
Tämän kanssa tulee yleensä poistettua epäonnistuneet otokset jne...
Lightroom
Kuvien muokkaus on mielestäni Lightroomin vahvin lenkki. Horisontin suoristus ja rajaus oikeaan kuvasuhteeseen ovat suorastaan käsittämättömän helppoja.
Lisäksi avainsanojen lisäily käy helpohkosti yksittäisiin kuviin.
Miten saisin tiettyjä metatietoja lisättyä helposti X-määrään kuvia?
Esim avainsanan, tai kuvan oton sijainnin?
Sen sijaan en pidä ytään kuvien selailuvalikosta, koska se toimii hitaasti. Lisäksi homma tuntuu kohtuullisen kömpelöltä.
Olen lisännyt nyt mutaman kymmenen kansiota kuvia Lightroomiin ja olen jo helisemässä kansioiden määrän kanssa!
Miten tää oikeen pitäisi toimia?
Saako tähän jotenkin sellaisen Picasan tyylisen kansiovalikon?
Entä saako reaaliaikaisen kansioiden päivityksen jostain?
Muuta
Miten Lightroomin saisi tallentamaan metatiedot myös kuviin?
Miten käy Lightroomin kanssa muokatuille kuville jos menen siirtämään ne kansiosta toiseen?
Miten yleensä itse katselette kuvianne Lightroomin kanssa?
Lightroomin ja Picasan käyttö yhdessä?
-
Lightroomin ja Picasan käyttö yhdessä?
Canon S95, Lenovo X220t
-
Itse tein valinnan jo omalla lompakollani parisen vuotta sitten (ennen LR ensimmäistä versiota - ei ole kaduttanut ;)
Nykyisellään RAW prossini menee näin, kopioidaan tiedostot kiintolevylle, ajetaan hakemisto Adobe DNG Converterin läpi.
Lightroomissa valotus kohdalleen + horisontti. Otosten poistelua satunnaisesti, eli selvät tuplakappaleet.
Loppu onkin sitten Expression Median hommia. Keywords, varmistukset, Open in Photoshop jne.
PS. Phase One sivulta iView Mediapron saa vielä ostettua (07/2008)
ja oliko hintaan 99 eur. Päivitys Expression Mediaan ilmainen. (vaikka ohjelman ykkösversioon en mitään uutta olekaan huomannu)
Expression Media 2 Beta - ladattavissa. Google kertonee mistä ;)
Nykyisellään RAW prossini menee näin, kopioidaan tiedostot kiintolevylle, ajetaan hakemisto Adobe DNG Converterin läpi.
Lightroomissa valotus kohdalleen + horisontti. Otosten poistelua satunnaisesti, eli selvät tuplakappaleet.
Loppu onkin sitten Expression Median hommia. Keywords, varmistukset, Open in Photoshop jne.
PS. Phase One sivulta iView Mediapron saa vielä ostettua (07/2008)
ja oliko hintaan 99 eur. Päivitys Expression Mediaan ilmainen. (vaikka ohjelman ykkösversioon en mitään uutta olekaan huomannu)
Expression Media 2 Beta - ladattavissa. Google kertonee mistä ;)
-
Meni vanhaksi heinäkuun alussa.Diuuh kirjoitti: Expression Media 2 Beta - ladattavissa. Google kertonee mistä ;)
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
Itsekin olen suunnittelemassa siirtymistä Picasasta Lightroomiin (Lightroomissa 30 päivän testiperiodi käynnissä), juurikin parempien muokkaus-ominaisuuksien vuoksi. Minua kuitenkin ärsyttää Lightroomissa juuri tuo sama asia, eli Picasassa tykkään erityisesti tuosta kansionäkymästä, etenkin siitä, että se automaattisesti järjestelee kansiot ajan mukaan järjestykseen. Lisäksi tuo varsinainen näkymä (Lightroomissa terminä Grid view), siinä pidän siitä, että kuvat näytetään siinäkin kansiokokonaisuuksina, mutta kansiosta toiseen voi siirtyä silti pelkällä ylös- tai alasselauksella. Lightroomissa taas kaikki kuvat näkyvät yhdessä pötkössä tai sitten vain kansio kerrallaan ja kansiota vaihtaakseen on käytettävä Folders-valikkoa.
Olen nyt koittanut Lightroomissa etsiä sellaista asetuskohtaa, jossa nuo asiat saisi muutettua Picasan kaltaiseksi. Onko tämä edes mahdollista?
Olen nyt koittanut Lightroomissa etsiä sellaista asetuskohtaa, jossa nuo asiat saisi muutettua Picasan kaltaiseksi. Onko tämä edes mahdollista?
-
- Viesti:
En ole vielä nähnyt 2.0-versiota, mutta ykkösessä ei Picasamaista kansiosta toiseen siirtymää taida olla suoraan.Fibo kirjoitti:automaattisesti järjestelee kansiot ajan mukaan järjestykseen. Lisäksi tuo varsinainen näkymä (Lightroomissa terminä Grid view), siinä pidän siitä, että kuvat näytetään siinäkin kansiokokonaisuuksina, mutta kansiosta toiseen voi siirtyä silti pelkällä ylös- tai alasselauksella.
Eräs tapa tietysti on ryhmitellä kansiot vaikka vuosittain alakansioiksi, jolloin koko vuosikansion kuvia voi selata ja sortata haluamallaan tavalla. (Sama muuten koskee vaikkapa hierarkisia avainsanoja - voit katsoa pääluokan kuvia tai vain yhtä alaluokkaa.)
Itse käytän Lightroomissa ajan mukaan nimettyjä kansioita (2008-01-02). Import osaa suoraan viedä kuvat päivän mukaan nimettyyn kansioon ja jakaa nämä vuosittaisiin pääkansioihin. Kuvaussession nimen syötän sitten avainsanaksi tai metadatan Title tai Caption kenttään. Tällä saa sitten haettua aiheen mukaan kuvia.
Joskus sitten jonkun tietyn kokonaisuuden kuvista teen nimettyjä Collectioneita. Tällöin voi melko nopeasti selata kuvia joko ajan tai aiheen mukaan.
Lightroom pyrkii tarjoamaan astetta pitemmälle viedyt hakuominaisuudet kuin Picasa. Esimerkiksi avainsanojen hierarkia ja paremmat metadatahaut ovat tälläisia ja niitä kannattaisi käyttää enemmän. Avainsanojahan voi tallettaa suureen kuvamäärään helposti valitsemalla halutut kuvat ja syöttämällä avainsanat sivupalkkiin.
Quick Collection on myös näppärä apu silloin kun hakee jotain kuvajoukkoa. Pikku hiljaa keräilee kuvat sinne, ja sitten avainsanoittaa tai muodostaa uuden Collectionin. Samalla voi opetella myös virtuaali-kopidoiden tekoa, jolloin samasta kuvasta saa erilaisia versioita talteen.
Ja automaattisesti kuvien haku levyltä alkaa jossain vaiheessa rasittamaan. Varsinkin ulkoisen levyn kanssa touhutessa et halua, että softa lähtee selaamaan sitä heti, kun laitat levyn koneeseen kiinni. Erilaiset apuversiot kuvista yms on myös parempi pitää sen arkiston ulkopuolella.
olli Rinne http://www.digifaq.info/