Kuvien nimeäminen EXIF-tiedon mukaan

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
Vastaa Viestiin
juhako

Kuvien nimeäminen EXIF-tiedon mukaan

Viesti Kirjoittaja juhako »

Probleema: Kiintolevyjen ja käyttiksen päivittelyn johdosta kuvien tiedostonimet ovat muuttuneet eivätkä vastaa alkuperäistä kuvauspäivää (esim. wintoosan date modified: 20040328; todellinen kuvauspäivä 20030809).

Onko jollain tietoa mahdollisesti sellaisesta softasta, jolla saisi ongittua tuo exif-tietojen sisältämä todellinen kuvauspäivä ja muutettua tiedostonnimi vastaamaa todellista kuvauspäivää?

Tarkoitus olisi saattaa kuvien tiedot ajantasalle ennen arkistointisoftan ajamista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JiiTee

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Onnistuu ainakin BreezeBrowser:illa

http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/index.htm

Trial versio ei näytä selailutilassa kuin 12 ensimmäistä kuvaa hakemistosta. Kannattaa kokeilla onko tuo rajoitus myös batch rename -toiminnossa
juhako

Sori,

esitin kysymyksen väärin. Menisiköhän nyt edes vähän oikeampaan suuntaan?

Kuva 1 hakemistossa X esim. (kuva_1.jpg 20040310).

Kun tarkastelee tuon kuva_1.jpg EXIF-tietoja, niin todellinen kuvauspäivä onkin 20030807 eikä tuo 20040310, Eli nyt olisi tarkoitus siirtää tuo kuva(t) ensin oikeisiin kansioihin todellisen kuvauspäivän (exif-data) mukaan.
JoukoK

Viesti Kirjoittaja JoukoK »

Hivenen mulla hakusessa, mutta eikö esim. PicMove:lla voi lukea jpg-tiedostot kovalevyn kansiosta ja viedä ne exif-datan pvm:n mukaiseen kansioon?
xappy

Viesti Kirjoittaja xappy »

Hivenen mulla hakusessa, mutta eikö esim. PicMove:lla voi lukea jpg-tiedostot kovalevyn kansiosta ja viedä ne exif-datan pvm:n mukaiseen kansioon?
Itse en ainakaan onnistunut tuossa. Se käytti tiedoston muokkauspäivää EXIF-päiväyksen sijasta.

PixVue on ilmainen ohjelma, jolla voi nimetä kuvat EXIF-päivän (Date and Time Picture Taken) mukaan.

PhotoRename:lla onnistuu myös mutta se taitaa maksaa...
oneironaut

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

Googlella niitä löytyy, vaikka kuinka paljon
"The Third Way Leads To The Third World"
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Joo, PicMove ei käytä EXIF-tietojen pvm:ää, koska en saa mistään moduulia VB:n joka osaisi EXIF tietoja lukea =(

Jos joku löytää koodit Visual Basiciin joka osaa niitä lukea, ilmoittakoot mulle privana niin teen uuden version PicMovesta.
oneironaut

artur kirjoitti:Joo, PicMove ei käytä EXIF-tietojen pvm:ää, koska en saa mistään moduulia VB:n joka osaisi EXIF tietoja lukea =(

Jos joku löytää koodit Visual Basiciin joka osaa niitä lukea, ilmoittakoot mulle privana niin teen uuden version PicMovesta.
Jälleen kerran Google ratkaisee ongelman hakusanoilla "visual basic exif", ensimmäinen linkki - käsittääkseni?
oneironaut

Pistetään tähän nyt sitten vielä linkki sellaiseen ohjelmaan, jota tässä alussa haettiin :)

http://www.snapfiles.com/get/stamp.html

Kymmeniä muitakin löytyy helposti...
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

JoukoK kirjoitti:Hivenen mulla hakusessa, mutta eikö esim. PicMove:lla voi lukea jpg-tiedostot kovalevyn kansiosta ja viedä ne exif-datan pvm:n mukaiseen kansioon?
Nyt voi, koska julkaisin juuri uuden version PicMovesta joka tukee EXIF tietojen lukua. Luepas lisää osoitteessa www.majgaj.com/picmove
juhako

No niin,

tulipa sitten imuroitua ja installoitua tuo uusin PicMove (se Pro-versio). Ja sitten saman tien työhön. Tuli sitten epähuomiossa valittua koko juurihakemisto, mutta eipä hätiä. PicMove siirsi kuvat juuri siten kuin halusinkin. Joistain kuvista oli EXIF-tieto hävinnyt, niin ne menivät hakemistoon 1980-01-01. No, pikkasen täytyy jäädä itsellekin käsityötä ettei kaikki vain suju napin painalluksella.

Pikatestin tulos: Suosittelen lämpimästi
Vastaa Viestiin